AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #21 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange gode skoler i Fana og ressurssterke folk som bor der også! Bor der selv med barn. Anonymkode: 256f5...961 Og mange ungdommer med store problemer. En bydel der ungdommer og barn helt ned i tiårsalderen ikke kan ta banen hjem etter klokken 18, men må kjøres. Anonymkode: 892c2...326 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #22 Del Skrevet 9. september 2024 Jeg bor i området du nevner, en del av det området sogner til Haukeland Skole som jeg absolutt kan anbefale, nye lokaler og oppussing på gang der. Kronstad er en liten skole, nyoppusset med god blanding av barn fra ulik sosiokulturell og økonomisk bakgrunn, kan også anbefales. Landås har godt rykte, jeg har venner med barn der som ikke har utpreget gode erfaringer, men det trenger jo ikke bety at hele skolen er dårlig. Jeg kjenner også flere med barn på Fridalen som er veldig fornøyd, så selv om ryktet er litt sjabert beskriver ikke det hele skolen. De som sluttet er nå flere år siden, de hadde et rektorbytte og ting er blitt bedre. men det sogner en del sosialboliger til skolen, i betydelig større grad en de andre skolene, dog trenger ikke det bety at alt er ille. Den eneste jeg hadde styrt helt unna er Slettebakken. Kjenner faktisk ingen som har vært fornøyd der, det har vært problemer med støy, ekstremt mange barn av innvandrere som skaper en del kulturutfordringer og skolen er generelt sett sliten. Tror nok det handler mer om man er heldig med klassen eller ei, alle gode skoler har problemklasser og alle dårlige skoler har klasser som fungerer bra. Det dere bør tenke på i hverdagen er faktisk hvor dere skal jobbe og hva som ligger best tilgjengelig ifht det. Trafikken i Bergen er et lite helvete der det ikke skal noe til før alt stopper opp, da er det kjipt å være avhengig av bil for å komme seg fra a til b. Prisene i området du nevner er også veldig høye, det er ikke gitt at man får kjøpt i den skolekretsen man ønsker. Anonymkode: fe28c...9aa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. september 2024 #23 Del Skrevet 9. september 2024 Helt ærlig ville jeg først og fremst sett etter boligen dere ønsker, i forhold til jobb og hva som er mest praktisk. På grunn av utformingen av Bergen er det blanda drops de fleste steder, og det er også ofte positivt å vokse opp med. Det gir god sosial læring at man går på skole med folk fra ulik bakgrunn. De fleste steder er det mest bra mennesker, og dårlig klassemiljø kan man være heldig eller uheldig med alle steder. Vi har for eksempel dårlig erfaring med klassemiljø i noe som blir regnet som bra område i hovedsak, og fikk veldig god erfaring med klassemiljø på skole som liksom ikke skulle være en veldig god skole. Dette vil jo variere med elever og elevenes foreldre. Mye tilfeldig. Så bolig dere ønsker og gunstig skolevei og jobb- vei ville jeg vektlagt, og så være engasjerte foreldre (dog og ikke over the top- krevende foreldre) for å bidra til godt miljø. Jeg synes Bergen er fin angående at det er blanda drops de fleste steder. Det vokste jeg selv opp med og det lærte meg mye viktig å ta med i livet. Mine beste venninner fra jeg vokste opp, og fremdeles, kommer fra alt fra kommunal bolig til middelklasse og nye eller gamle penger. Det var en sosial læring jeg har hatt mye nytte av i livet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveio Skrevet 9. september 2024 Forfatter #24 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Våre skal gå på Landås, vi flyttet til skolekretsen sitt område for å være sikker på at vi fikk plass. Ville unngått Fridalen skole. Landås har ett veldig bra bomiljø. Nabolagene har mye arrangementer, spesielt i regi av Bærekraftig liv/Lystgården. Anonymkode: 8a982...038 Så kjekt å høre! Akkurat et sånt nabolag er vi på jakt etter, der det er sosialt og mye arrangementer man kan være en del av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveio Skrevet 9. september 2024 Forfatter #25 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bor i området du nevner, en del av det området sogner til Haukeland Skole som jeg absolutt kan anbefale, nye lokaler og oppussing på gang der. Kronstad er en liten skole, nyoppusset med god blanding av barn fra ulik sosiokulturell og økonomisk bakgrunn, kan også anbefales. Landås har godt rykte, jeg har venner med barn der som ikke har utpreget gode erfaringer, men det trenger jo ikke bety at hele skolen er dårlig. Jeg kjenner også flere med barn på Fridalen som er veldig fornøyd, så selv om ryktet er litt sjabert beskriver ikke det hele skolen. De som sluttet er nå flere år siden, de hadde et rektorbytte og ting er blitt bedre. men det sogner en del sosialboliger til skolen, i betydelig større grad en de andre skolene, dog trenger ikke det bety at alt er ille. Den eneste jeg hadde styrt helt unna er Slettebakken. Kjenner faktisk ingen som har vært fornøyd der, det har vært problemer med støy, ekstremt mange barn av innvandrere som skaper en del kulturutfordringer og skolen er generelt sett sliten. Tror nok det handler mer om man er heldig med klassen eller ei, alle gode skoler har problemklasser og alle dårlige skoler har klasser som fungerer bra. Det dere bør tenke på i hverdagen er faktisk hvor dere skal jobbe og hva som ligger best tilgjengelig ifht det. Trafikken i Bergen er et lite helvete der det ikke skal noe til før alt stopper opp, da er det kjipt å være avhengig av bil for å komme seg fra a til b. Prisene i området du nevner er også veldig høye, det er ikke gitt at man får kjøpt i den skolekretsen man ønsker. Anonymkode: fe28c...9aa Takk for grundig svar Et spørsmål: kan du utdype hva de som har barn på Landås skole ikke har gode erfaringer med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #26 Del Skrevet 10. september 2024 Grunnen til alle de stedene jeg nevnte var høy andel invanndring, mimjø,mobbing,kommunale boliger, narkomane som raver rundt, åsane er det er del tull med ungdomsgjenger og annet. Fana er det en del merkepress, sexsalg og dop! Anonymkode: 36962...3b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #27 Del Skrevet 10. september 2024 Trolltunge skrev (12 timer siden): Helt ærlig ville jeg først og fremst sett etter boligen dere ønsker, i forhold til jobb og hva som er mest praktisk. På grunn av utformingen av Bergen er det blanda drops de fleste steder, og det er også ofte positivt å vokse opp med. Det gir god sosial læring at man går på skole med folk fra ulik bakgrunn. De fleste steder er det mest bra mennesker, og dårlig klassemiljø kan man være heldig eller uheldig med alle steder. Vi har for eksempel dårlig erfaring med klassemiljø i noe som blir regnet som bra område i hovedsak, og fikk veldig god erfaring med klassemiljø på skole som liksom ikke skulle være en veldig god skole. Dette vil jo variere med elever og elevenes foreldre. Mye tilfeldig. Så bolig dere ønsker og gunstig skolevei og jobb- vei ville jeg vektlagt, og så være engasjerte foreldre (dog og ikke over the top- krevende foreldre) for å bidra til godt miljø. Jeg synes Bergen er fin angående at det er blanda drops de fleste steder. Det vokste jeg selv opp med og det lærte meg mye viktig å ta med i livet. Mine beste venninner fra jeg vokste opp, og fremdeles, kommer fra alt fra kommunal bolig til middelklasse og nye eller gamle penger. Det var en sosial læring jeg har hatt mye nytte av i livet. Selv vokste jeg opp blandet og syns det var greit. Men miljøet blandt en del sånt no ville jeg ikke hatt egne barn i! Anonymkode: 36962...3b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #28 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Grunnen til alle de stedene jeg nevnte var høy andel invanndring, mimjø,mobbing,kommunale boliger, narkomane som raver rundt, åsane er det er del tull med ungdomsgjenger og annet. Fana er det en del merkepress, sexsalg og dop! Anonymkode: 36962...3b5 Dette finner du i alle bydeler. Bor i Åsane og opplever ikke at ungdomsmiljø her er spesielt verre enn andre steder. Har ungdommer selv. Det som betyr mest er hvilke venner de har! Våre barn gikk på en fantastisk liten skole i Åsane med forsterket avdeling. Opplevde at alle barna hadde høy toleranse for at folk/andre barn var ulike. Vet at de siste årene har det vært små kull. Kun en klasse på trinnet og stortsett godt under 20 elever i klassen. Skolen har et godt rykte og har flere elever som bor utenfor skolekretsen. En skolekrets med få (tror faktisk ingen?) sosialboliger og generelt ressurssterke foreldre. Det er ennå noen år til barna deres skal begynne på skolen. Om skolen har et godt eller dårlig rykte kan endre seg. Medelever og lærere er det som betyr aller mest, og det kontrollerer en ikke. Jeg ville sett på om området fungerer for dere på andre måter. Hva med reisevei til jobb? Er ikke spesielt godt kjent på Landås, men hadde blitt stresset av parkeringen der... stortsett gateparkering. Anonymkode: df91f...cf8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #29 Del Skrevet 10. september 2024 Ikke noe du nevner, men hva med Fyllingsdalen da? Anonymkode: 4eeb9...ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #30 Del Skrevet 10. september 2024 Sveio skrev (På 9.9.2024 den 10.28): Hei! Vi flytter til Bergen etter nyttår, med to barn på 3 og 4 år. I utgangspunktet ønsker vi å bo i området Landås-Kronstad-Møllendal-Fløen. Er opptatt av å finne et godt nærmiljø der det er mange barn og en god barneskole. Det vil si en skole som har et "godt rykte" når det gjelder lite mobbing og gode skoleresultater, der det også brukes lite skjerm i undervisningen. Er det noen som kan anbefale en skole? Og er det noen skoler vi absolutt bør unngå? Edit: Vi kommer til å bosette oss i skolekretsen til den skolen vi ønsker at barna våre skal gå på, så prosessen er: 1) Velge skole, 2) Kjøpe sted å bo. Stort sett samme dritten over alt. Pedofile lærere, mobbing utestenging, narkotika og vold. Take a pick. Ville gått for en annen by om mulig. Anonymkode: 15429...658 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #31 Del Skrevet 10. september 2024 Hvis dere velger Fana bydel er Apeltun skole god. Anonymkode: 601d8...02f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #32 Del Skrevet 10. september 2024 Veldig fint å bo i sædalen, ikke så langt unna Landås også finner du sædalen skole eller nattland skole anbefaler nattland. Anonymkode: 2ddb4...296 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 10. september 2024 #33 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selv vokste jeg opp blandet og syns det var greit. Men miljøet blandt en del sånt no ville jeg ikke hatt egne barn i! Anonymkode: 36962...3b5 Vil man ikke ha blandet miljø er ikke byen for deg Bergen. Det er mye jeg opplevde som absolutt greit til fint som jeg likevel er nervøs for angående barna mine, men at jeg er mor og redd for alt mulig betyr ikke at det nødvendigvis er noe annet enn greit til fint for barna å oppleve diverse ting også. Å være forelder er nå engang ledsaget av å være fryktelig redd for alt mulig som potensielt ikke er absolutt fantastisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 10. september 2024 #34 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Og mange ungdommer med store problemer. En bydel der ungdommer og barn helt ned i tiårsalderen ikke kan ta banen hjem etter klokken 18, men må kjøres. Anonymkode: 892c2...326 Hehe du har tydeligvis ikke erfaring med barn i Fana har du vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #35 Del Skrevet 10. september 2024 Landås er baseskole. Passer bra for noen, men ikke alle. Har barn på fridalen. Veldig fornøyd, som noen skrev ligger konfliktene noen år tilbake, det er ny rektor som virkelig er en fin fyr. Skolen er åpen på ettermiddager med trivselsvakt. Fau driver bruktbutikk. Engasjerte foreldre, og fin blanding av sosioøkonomisk status. Og kjenner minst ett par med to mødre. Anonymkode: 4bc81...d51 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #36 Del Skrevet 10. september 2024 Jeg synes Minde og Solheim Sør er ganske fint. Får du bolig litt i høyden der, får du nydelig utsikt over Bergensdalen. Her får man det fredelig, i tillegg til å bo nært sentrum (og til flere arbeidsplasser). Du bør like sol på formiddagen i så fall da plasseringen er østvendt. Gode og dårlige miljø finner en i alle kanter i Bergen, og det samme gjør man i skolene! Bergen er en nydelig by, uansett hvor du bosetter deg, og mange områder er i positiv utvikling (dette inkludert de områdene som har litt variert rykter fra gamledager). Tiden endrer seg, og noen ligger en del tiår tilbake når det gjelder oppfatning av områder :). Bare på Solheim har de bygd mange lekeplasser rundt om. Ser barn og familier her daglig, samt en del studenter. Lykke til og velkommen til vakre Bergen! Anonymkode: 44d88...f97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #37 Del Skrevet 10. september 2024 Sveio skrev (På 9.9.2024 den 21.48): Takk for grundig svar Et spørsmål: kan du utdype hva de som har barn på Landås skole ikke har gode erfaringer med? Tilrettelegging ved sykdom, samt inkludering. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg synes Minde og Solheim Sør er ganske fint. Får du bolig litt i høyden der, får du nydelig utsikt over Bergensdalen. Her får man det fredelig, i tillegg til å bo nært sentrum (og til flere arbeidsplasser). Du bør like sol på formiddagen i så fall da plasseringen er østvendt. Gode og dårlige miljø finner en i alle kanter i Bergen, og det samme gjør man i skolene! Bergen er en nydelig by, uansett hvor du bosetter deg, og mange områder er i positiv utvikling (dette inkludert de områdene som har litt variert rykter fra gamledager). Tiden endrer seg, og noen ligger en del tiår tilbake når det gjelder oppfatning av områder :). Bare på Solheim har de bygd mange lekeplasser rundt om. Ser barn og familier her daglig, samt en del studenter. Lykke til og velkommen til vakre Bergen! Anonymkode: 44d88...f97 Solheim har dårligst levekårsindeks i hele Bergen, og er absolutt ikke innen det ts spør om. Du må gjerne tro at det er i gamle dager dette var et dårlig strøk, men det stemmer ikke. Stikkord opphopning av sosialboliger, sosiale utfordringer, innvandrere, kriminalitet, dårlig helse, barnefattigdom, kriminalitet ect, pluss at det er null kveldssol. Åpenbart at du hverken kjenner området skikkelig, skolene eller vet noe om å oppdra barn der. Anonymkode: fe28c...9aa 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ax8 Skrevet 9. januar #38 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 14.42): Ville ikke bodd møllenldahl,landås ,slettebakken,danmarksplass og de områdene der med barn. Ikke Åsane eller fana heller. Anonymkode: 36962...3b5 Men hvor da..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #39 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 19.00): Hvilken skole som er bra eller dårlig er et lotteri. Du aner ikke hvilke barn som begynner i hvilken klasse når barna blir skolebarn. Du får normalt heller ikke velge offentlig skole uten for skolekretsen du bor i. Ville vel så mye satset på en nyere bygd skole med greit inneklima fremfor en gammel rehabilitert skole. Barnas helse er viktigere enn noe annet. Dernest hadde jeg meldt barna til oppstart på St. Paul privatskole. Mulig de alt er for gamle til å få plass der, men det svarer skolen deg på om du ringer dit. (ser noen nevner Landås skole, men Anonymkode: 892c2...326 Støtter tanken om St. Paul dersom privatskole er aktuelt. Selv om skolen er katolsk er det ikke nødvendig at eleven er kristen. Det er dog vanskelig å få plass der. Anonymkode: 41bf5...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #40 Del Skrevet 9. januar Henger meg på de som anbefaler St. Paul. Anonymkode: c32e3...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå