Uanonym bruker Skrevet 9. september #81 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mange bruker biseksuell om man kun har seksuell tiltrekning mot begge kjønn, og bifil om man har også romantisk tiltrekning mot begge kjønn. Det er heller ikke sånn at alle føler lik tiltrekning mot både menn som kvinner. Det variert fra person til person. Du er like mye bifil om du har datet 1/10 av samme kjønn eller 5/10. Men dette uendelige behovet for å definere andres seksualitet er litt underlig… Anonymkode: 9c426...03c Jeg prøver ikke å definere andres seksualitet, jeg prøver å klargjøre hva ordene faktisk betyr. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei, en ordbok er skrevet av noen. Hvor er kildene de bruker? Utadvent og ekstrovert beskrives ikke som det samme i den analytiske psykologien. Det finnes noe betydninger som er riktige, det er opp til hver enkelt å definere. Anonymkode: 4d7e7...af9 Ordbøker er selvsagt skrevet av mennesker, men det er jo ikke sånn at de bare finner på betydning. Hvordan ordenes betydning framstilles, er basert på etymologi og på den faktiske/praktiske bruken. Hvorfor mener dere at tilfeldige folk vet bedre enn ordbøkene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #82 Del Skrevet 9. september Uanonym bruker skrev (33 minutter siden): Jeg prøver ikke å definere andres seksualitet, jeg prøver å klargjøre hva ordene faktisk betyr. Ordbøker er selvsagt skrevet av mennesker, men det er jo ikke sånn at de bare finner på betydning. Hvordan ordenes betydning framstilles, er basert på etymologi og på den faktiske/praktiske bruken. Hvorfor mener dere at tilfeldige folk vet bedre enn ordbøkene? Alle mennesker er jo tilfeldige. Hvem skal bestemme over hva er ord betyr? Hvem fant på ordet Bifil? Anonymkode: 4d7e7...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #83 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg tror at de som beskriver seg selv som bifile bare er enten lesbiske eller homofile og at de vil ha en "tryggere" legning å hekte seg på i stedet for å komme ut som fullverdige lesbiske eller homofile. Dette er jo et vanlig fenomen blant skeive. Først så sier de til folk at de er bifile, slik at de kan virke mer normale. Deretter kommer det ut at de egentlig aldri var bifile, de var kun lesbisk/homofil hele veien og bare turte ikke innrømme det til andre (og kanskje til seg selv). Anonymkode: beb1d...f49 Helt enig. Jeg tror også at bifili primært er kamuflasje for homofili, som er langt mer sosialt stigmatiserende. Anonymkode: 9b9bb...e1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #84 Del Skrevet 9. september Hva er det som gjør at noen har så store problemer med å skjønne at noen kan være tiltrukket av BEGGE kjønn? Hvilket områder i hjernen er det som er blokkert? Anonymkode: dc634...050 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #85 Del Skrevet 9. september Jeg har en venninne som er bifil, hun er gift med en mann og har de 2 barn. Hun har vært sammen med både gutter og jenter. Bryr seg ikke om kjønn, så lenge hun finner den rette. Anonymkode: 80eec...c2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 9. september #86 Del Skrevet 9. september Meowmere skrev (2 timer siden): Hvorfor mener du at ordet er åpent for individuell tolkning? Hvorfor er det så viktig for deg å definere hva andre skal være? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 9. september #87 Del Skrevet 9. september SPOCA skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det så viktig for deg å definere hva andre skal være? Nei, det er ikke viktig for meg. Da har du misforstått. Jeg mener at ord har den fastsatte betydningen de har, og de er ikke åpne for individuell tolkning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #88 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva er det som gjør at noen har så store problemer med å skjønne at noen kan være tiltrukket av BEGGE kjønn? Hvilket områder i hjernen er det som er blokkert? Anonymkode: dc634...050 Det er naturlig å begynne å tvile på det når man observerer det mønsteret som gjentar seg om og om igjen blant "bifile", altså at det først er bifile, men så innrømmer at det er 100% skeive. Betegner man seg selv om bifil, så har man én fot inni skapet og én fot utenfor. Det er tryggere og mindre stigmatiserende. Det er også enklere å gå tilbake som "hetero" om det å være ute som "bifil" ikke fungerer. Man kan si at man tok feil ved legningen sin med mer troverdighet, fordi da hadde man alltids heteroseksualiteten i bunn. Går man ut som 100% har man plassert begge føttene ut av skapet. Man før en større følelse av å være annerledes, man har 100% lukket døren til en hetero-way-of-life - finne seg mann, bli gravid på "naturlig" vis, få biologiske barn med mannen man "elsker", passe inn i samfunnet bedre fordi man oppfyller normene om hvordan man burde leve livet sitt. Jeg kan forstå hvorfor folk kommer ut som "bifile", spesielt mennesker som er litt mer konforme og ukomfortable med å steppe ut av den tradisjonelle rollen. Å være "bifil" er som et forsiktig snik ut av skapet der man fort kan rømme inn og gjemme seg igjen. Anonymkode: beb1d...f49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #89 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er naturlig å begynne å tvile på det når man observerer det mønsteret som gjentar seg om og om igjen blant "bifile", altså at det først er bifile, men så innrømmer at det er 100% skeive. Betegner man seg selv om bifil, så har man én fot inni skapet og én fot utenfor. Det er tryggere og mindre stigmatiserende. Det er også enklere å gå tilbake som "hetero" om det å være ute som "bifil" ikke fungerer. Man kan si at man tok feil ved legningen sin med mer troverdighet, fordi da hadde man alltids heteroseksualiteten i bunn. Går man ut som 100% har man plassert begge føttene ut av skapet. Man før en større følelse av å være annerledes, man har 100% lukket døren til en hetero-way-of-life - finne seg mann, bli gravid på "naturlig" vis, få biologiske barn med mannen man "elsker", passe inn i samfunnet bedre fordi man oppfyller normene om hvordan man burde leve livet sitt. Jeg kan forstå hvorfor folk kommer ut som "bifile", spesielt mennesker som er litt mer konforme og ukomfortable med å steppe ut av den tradisjonelle rollen. Å være "bifil" er som et forsiktig snik ut av skapet der man fort kan rømme inn og gjemme seg igjen. Anonymkode: beb1d...f49 Nå glemte jeg selvfølgelig å tilføye at det også går andre veien. De sier først at de er "bifile" og identifiserer seg slik en god stund, gjerne i mange år, så er de ute som 100% skeive. Uansett hvilken vei man går, så er dette med å være bifil som en slags kamuflasje, en slags trygg transisjon. Anonymkode: beb1d...f49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 9. september #90 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tror at de som beskriver seg selv som bifile bare er enten lesbiske eller homofile og at de vil ha en "tryggere" legning å hekte seg på i stedet for å komme ut som fullverdige lesbiske eller homofile. Dette er jo et vanlig fenomen blant skeive. Først så sier de til folk at de er bifile, slik at de kan virke mer normale. Deretter kommer det ut at de egentlig aldri var bifile, de var kun lesbisk/homofil hele veien og bare turte ikke innrømme det til andre (og kanskje til seg selv). Anonymkode: beb1d...f49 Alle er født bifile. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #91 Del Skrevet 9. september Duraton skrev (Akkurat nå): Alle er født bifile. Hvorfor mener du det? Anonymkode: beb1d...f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #92 Del Skrevet 9. september Tror at flere enn man tror er bifile. Tror ikke at alle som er det, vet det en gang. Er det så rart å kunne bli tiltrukket av begge kjønn egentlig? Anonymkode: 158cb...ce0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #93 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Æsj!!! Nei! Nei Nei Jeg kan LOVE deg at de fleste er ikke interessert i sitt eget kjønn Nei!!!! Har aldri og kommer aldri til å være bitte bitte litt interessert i en dame. Aldri. Så der tar du skammelig feil. Anonymkode: f8105...366 Hvordan kan du vite det? Selv tror jeg at jeg er aseksuell for jeg har ikke følt noen dragning mot verken det ene eller andre ennå men det er jo ikke æsj? Jeg holder mulighetene åpne for at jeg kan falle for en dame eller mann en gang. Og hvis jeg ikke gjør det. så er det også helt greit, jeg trives foreløpig godt som singel. Anonymkode: 158cb...ce0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 9. september #94 Del Skrevet 9. september Meowmere skrev (9 minutter siden): Nei, det er ikke viktig for meg. Da har du misforstått. Jeg mener at ord har den fastsatte betydningen de har, og de er ikke åpne for individuell tolkning. Jeg er lingvist, faktisk. Men, jeg velger å sitere foreningen Fri: Sitat ‘-fil’ versus ‘-seksuell’ Noen bruker ordene homoseksuell, biseksuell og heteroseksuell, men det vanligste i Norge er å bruke endelsen ‘fil’ – homofil, bifil, heterofil. Denne endringen ble historisk gjort for å signalisere at begrepene handler om mye mer enn hvem man har sex med – det handler for eksempel også om kjærlighet og identitet. Jeg identifiserer meg som heterofil, og biseksuell. Jeg har aldri forelsket meg i en kvinne, jeg forelsker meg kun i menn, men jeg kan være seksuelt interessert og tiltrukket av begge kjønn. Interessant nok har jeg aldri blitt seksuelt tiltrukket av en mann uten å ha følelser for ham, slik jeg kan med kvinner. Jeg har aldri hatt romantiske følelser for en kvinne. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. september #95 Del Skrevet 9. september (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nå glemte jeg selvfølgelig å tilføye at det også går andre veien. De sier først at de er "bifile" og identifiserer seg slik en god stund, gjerne i mange år, så er de ute som 100% skeive. Uansett hvilken vei man går, så er dette med å være bifil som en slags kamuflasje, en slags trygg transisjon. Anonymkode: beb1d...f49 Du kan ikke ha forsøkt dette selv iallefall. Som nevnt er det å være bifil ganske uglesett, så hvorfor kamuflere noe med noe som anses som verre enn det du skal kamuflere? For en del er det helt reelt en prosess å finne ut hvor man hører MEST hjemme. Å flagge bifil først, fordi det er "mindre farlig ", er nok ikke av årsaken du oppgir. For det er å falle mellom barken og veden, og er ikke noe mer behagelig, men mindre. Det er et sted man nok helst kun befinner seg om det er der man MÅ definere seg, eller mens man helt faktisk er usikker og ikke vil lyve om det. At mange som hevder seg homofile egentlig er bifile vet jeg, men det pleier ikke disse å snakke så høyt om. Er man mest mot homofil da er det best å kalle seg homofil. Vinglefitter eller vinglepikker (altså bifile) er jo litt uglesett. Ingen god egenreklame dersom du ønsker partner. Endret 9. september av Trolltunge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #96 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tror at de som beskriver seg selv som bifile bare er enten lesbiske eller homofile og at de vil ha en "tryggere" legning å hekte seg på i stedet for å komme ut som fullverdige lesbiske eller homofile. Dette er jo et vanlig fenomen blant skeive. Først så sier de til folk at de er bifile, slik at de kan virke mer normale. Deretter kommer det ut at de egentlig aldri var bifile, de var kun lesbisk/homofil hele veien og bare turte ikke innrømme det til andre (og kanskje til seg selv). Anonymkode: beb1d...f49 Du trenger ikke tro noe om dette TS. Bare hør på hva bifile faktisk sier. De eksisterer. The end. Anonymkode: ce5c9...57a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C8H10N4O2 Skrevet 9. september #97 Del Skrevet 9. september Jeg sa i sin tid at jeg var bifil. Så kom jeg ut som lesbisk, men fant meg aldri til rette under betegnelsen heller. For meg har det alltid handla om det å sette ord på følelsesmessige mønster, og min egen kjønnsidentitet. Aldri om å klistre på meg en merkelapp som skal være enklere for andre å forholde seg til 🥴 Jeg var tenåring på 90-tallet, og kunnskapen om at det fantes mer enn heterofili og at "noen menn som kler seg som dame" var ikke eksisterende. Nå har jeg vert sammen med kona i seksten år, og lever godt med å kalle meg skeiv de gangene det skulle være relevant. (og ja, jeg er 100% skeiv, selv om jeg hverken er lesbisk eller bifil) Men ja, selvfølgelig finnes bifile mennesker. Bifile er fortsatt bifile selv om de er i forhold med en person av annet kjønn, og om de er i forhold med en av samme kjønn. Det er ikke min jobb å definere andre menneskers identitet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 9. september #98 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg tror at de som beskriver seg selv som bifile bare er enten lesbiske eller homofile og at de vil ha en "tryggere" legning å hekte seg på i stedet for å komme ut som fullverdige lesbiske eller homofile. Dette er jo et vanlig fenomen blant skeive. Først så sier de til folk at de er bifile, slik at de kan virke mer normale. Deretter kommer det ut at de egentlig aldri var bifile, de var kun lesbisk/homofil hele veien og bare turte ikke innrømme det til andre (og kanskje til seg selv). Anonymkode: beb1d...f49 Jada, jeg er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #99 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt enig. Jeg tror også at bifili primært er kamuflasje for homofili, som er langt mer sosialt stigmatiserende. Anonymkode: 9b9bb...e1e Jeg vil påstå at bifil er langt mer stigmatiserende enn homofil. Anonymkode: 49e42...4eb 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #100 Del Skrevet 9. september Jeg er bifil. Elsker både menn og kvinner på sin måte, men har aldri vært i et forhold med en kvinne. Tror dog at jeg foretrekker menn fordi jeg liker penetrering og maskuliniteten i menn. Så føler ikke jeg er hverken hetero eller lesbisk, men midt i mellom seksuelt og emosjonelt mer mot menn Anonymkode: 5bc33...b71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå