AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #1 Del Skrevet 8. september 2024 Jeg er konstant sliten og tenkte å prøve å gjøre noe med kostholdet. Spiser nok helt feil, middager er mest enkle ting som kjøttboller og potet, fiskepinner, kylling og potet, wok med nudler, osv. Med salat til. Men noe må forårsaker denne utmattelsen, så mulig jeg må få mer næring inn. Tips til enkle middager? Har en kresen 5-åring og, så det spiller ofte inn på hva jeg lager, men særlig for hans del bør han også spise "bra" mat. Anonymkode: 9f773...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #2 Del Skrevet 8. september 2024 Animalsk er mer næringsrikt enn planter og de fleste planter inneholder stoffer som hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Så mye at du vil faktisk få i deg mer næringsstoffer ved å spise kun animalsk enn ved å spise samme mengde animalsk og legge til planter. Bønner, linser og korn er verstinger. Hjemmelagde kjøttboller er fin mat, det. Jeg lager uten brødsmuler/griljermel for å slippe å få i oss usunt korn og så bruker jeg heller fløte, egg og raspet ost. Og jeg lurer i bittelitt lever. Vi burde alle spise litt lever og annet innmat. Hvis du har fryserplass, så kan du jo lage store porsjoner og fryse ned? Ovnsbakt omelett er et genialt måltid. Jeg bruker mye de glassformene fra IKEA som har lokk. Man kan steke det i formen, ta lokk på og ha i kjøleskapet eller fryse det. Alt i samme formen. 20 egg, litt fløte, litt ost og så putter du i det fyllet du ønsker å ha i med det krydderet du ønsker å ha i. Steketid varierer med temperatur du steker på og hvor høy omeletten er. En slik IKEA-form steker jeg i ca 90-minutter på 150ºC. Anonymkode: e94a5...222 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #3 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Animalsk er mer næringsrikt enn planter og de fleste planter inneholder stoffer som hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Så mye at du vil faktisk få i deg mer næringsstoffer ved å spise kun animalsk enn ved å spise samme mengde animalsk og legge til planter. Bønner, linser og korn er verstinger. Hjemmelagde kjøttboller er fin mat, det. Jeg lager uten brødsmuler/griljermel for å slippe å få i oss usunt korn og så bruker jeg heller fløte, egg og raspet ost. Og jeg lurer i bittelitt lever. Vi burde alle spise litt lever og annet innmat. Hvis du har fryserplass, så kan du jo lage store porsjoner og fryse ned? Ovnsbakt omelett er et genialt måltid. Jeg bruker mye de glassformene fra IKEA som har lokk. Man kan steke det i formen, ta lokk på og ha i kjøleskapet eller fryse det. Alt i samme formen. 20 egg, litt fløte, litt ost og så putter du i det fyllet du ønsker å ha i med det krydderet du ønsker å ha i. Steketid varierer med temperatur du steker på og hvor høy omeletten er. En slik IKEA-form steker jeg i ca 90-minutter på 150ºC. Anonymkode: e94a5...222 Jeg blir utrolig kvalm av å spise mye proteiner, så det høres litt mye ut for min del. Men bør nok definitivt prøve å få mer av det inn i kosten. Takk for tips 😊 -TS Anonymkode: 9f773...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #4 Del Skrevet 8. september 2024 Hva mener du med at du ikke kan lage mat? Er det tid, energi eller kunnskap det stopper på? Kresen femåring sier veldig lite, hva er det ungen nekter spise? Anonymkode: 87984...2c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #5 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva mener du med at du ikke kan lage mat? Er det tid, energi eller kunnskap det stopper på? Kresen femåring sier veldig lite, hva er det ungen nekter spise? Anonymkode: 87984...2c7 Mest energi og kunnskap. Og at jeg gjennom 20 år der jeg virkelig har prøvd alt mulig av oppskrifter, har opplevd at alt alltid går galt. Så jeg orker ikke bruke tid og penger på mat jeg uansett må kaste lenger. Ungen nekter å spise det meste egentlig. Han spiser pasta, kylling, laks, fiskepinner, poteter, agurk og paprika. Ingenting som er blandet. Han sulter heller 😕 -TS Anonymkode: 9f773...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #6 Del Skrevet 10. september 2024 Fiskefilet i ovnen med en klatt smør og krydder, grovkutt valgrfrie grønnsaker som f.eks paprika/rødløk/blomkål og putt dette i ovnen mot slutten av steketiden. Kok pasta, sil av og bland inn litt smøreost i den varme pastaen like før servering, f.eks Philadelphia med urter og hvitløk. Anonymkode: e4e4e...81e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #7 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 20.18): Jeg blir utrolig kvalm av å spise mye proteiner, så det høres litt mye ut for min del. Men bør nok definitivt prøve å få mer av det inn i kosten. Takk for tips 😊 -TS Anonymkode: 9f773...9d4 Du trenger ikke spise mengder med proteiner, spis den mengden som passer deg. Men protein fra animalsk er den beste kilden, så fokuser på dét. Det beste er å spise mest mulig råvarebasert, altså mat fra bunnen. Hvis du f.eks bytter ut fiskepinner og grateng med ren fiskefilet, så er det mye bedre. Utmattelsen din kan komme av flere ting. Det kan være alt fra stress, til dårlig opptak av næringsstoffer og mangler du må fikse opp i, og andre ting. Anbefaler at du tar en tur til legen og tar blodprøver hvor de sjekker alt av vitaminer/mineraler, stoffskifte, etc. Man kan bli veldig utmattet av lavere nivåer av jern, b-12, d vitamin, m.m. Anonymkode: 51b06...461 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #8 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du trenger ikke spise mengder med proteiner, spis den mengden som passer deg. Men protein fra animalsk er den beste kilden, så fokuser på dét. Det beste er å spise mest mulig råvarebasert, altså mat fra bunnen. Hvis du f.eks bytter ut fiskepinner og grateng med ren fiskefilet, så er det mye bedre. Utmattelsen din kan komme av flere ting. Det kan være alt fra stress, til dårlig opptak av næringsstoffer og mangler du må fikse opp i, og andre ting. Anbefaler at du tar en tur til legen og tar blodprøver hvor de sjekker alt av vitaminer/mineraler, stoffskifte, etc. Man kan bli veldig utmattet av lavere nivåer av jern, b-12, d vitamin, m.m. Anonymkode: 51b06...461 Takk for tips, skal prøve å få til mer "ren" mat Problemet er bare å lage det når jeg ikke kan det 😄 Jeg har tatt blodprøver, alt er "dessverre" fint 😊 -TS Anonymkode: 9f773...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #9 Del Skrevet 10. september 2024 Psykisk? Anonymkode: 64e94...b4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #10 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Psykisk? Anonymkode: 64e94...b4a Tror egentlig ikke det, har nettopp gjennomgått behandling for langvarig depresjon og er erklært "frisk". Men jeg har ADHD, mulig det virker inn 🤷♀️ -TS Anonymkode: 9f773...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #11 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 18.57): Tips til enkle middager? Anonymkode: 9f773...9d4 Putt ting i stekeovnen. Kylling, kjøtt og masse forskjellige grønnsaker. Ordner seg selv. Anonymkode: 3c31e...10b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #12 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tror egentlig ikke det, har nettopp gjennomgått behandling for langvarig depresjon og er erklært "frisk". Men jeg har ADHD, mulig det virker inn 🤷♀️ -TS Anonymkode: 9f773...9d4 Aha, både depresjon og ADHD kan gi sterk utmattelse ❤️ Likevel så er det en del vitaminer ADHD´er kan ha godt av å ha mer av, bla b12. Har selv hatt normale nivåer, men leste at det var lurt å ha høyere nivåer da ADHD stress kan "tappe" lageret. Vet du hva nivået ditt lå på? Jeg har fått mildere utmattelse (har også ADHD) etter jeg begynte med reseptbelagt b12, og tilskudd av elektrolytter. Anonymkode: 51b06...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 10. september 2024 #13 Del Skrevet 10. september 2024 I en periode der jeg var totalt utmattet kjøpte jeg inn kraft, som jeg varmet opp og drakk, de dagene jeg bare ikke hadde ork og/eller tid. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #14 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Putt ting i stekeovnen. Kylling, kjøtt og masse forskjellige grønnsaker. Ordner seg selv. Anonymkode: 3c31e...10b Og fisk! La tingene ligge hver for seg hvis det ikke er populært med blanding. Lager virkelig seg selv, men mange grønnsaker tar lang tid. Anonymkode: 86c8d...7a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #15 Del Skrevet 10. september 2024 Ungen spiser når den blir sulten nok, ingen friske barn sulter seg selv til døde. Norske unger er så vanvittig bortskjemte, hele husholdningen skal bøye seg for et barns kresenheter... galskap. Som voksen person må du da kunne lære deg å lage mat?! Altså ordentlig mat fra bunnen av. Hvordan ellers skal man kunne spise sunn og god mat her til lands? Anonymkode: 2e3b9...38e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #16 Del Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ungen spiser når den blir sulten nok, ingen friske barn sulter seg selv til døde. Norske unger er så vanvittig bortskjemte, hele husholdningen skal bøye seg for et barns kresenheter... galskap. Som voksen person må du da kunne lære deg å lage mat?! Altså ordentlig mat fra bunnen av. Hvordan ellers skal man kunne spise sunn og god mat her til lands? Anonymkode: 2e3b9...38e Jeg lager mat han ikke liker, men han smaker ikke en gang og venter heller til kvelds 🤷♀️ Føles litt bortkastet. Ja, det er lett å si man bare skal lære seg å lage mat. Jeg vet ikke helt hvordan, det har gått skeis i 20 år. -TS Anonymkode: 9f773...9d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 11. september 2024 #17 Del Skrevet 11. september 2024 (endret) Hvis du har lyst til å spise råvarebasert og vil ha enkle oppskrifter, anbefaler jeg faktisk Marit Kolby og søsteren sin kokebok. https://www.friskforlag.no/produkt/kokeboka-hva-skal-vi-spise/?utm_source=google&utm_campaign=Copy feed&utm_medium=katalog&utm_term=725295&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw_4S3BhAAEiwA_64YhvQpSbBCI8eyALGx-yHL1BQUhjqJx6UyfKcyTwj8eOchf-7Hiv81nBoCu60QAvD_BwE Enkle og greie oppskrifter med lite dilldall. Når man har ADHD og kresent barn (eller kanskje han bare har ekstra god smakssans og dermed synes mange ting er for bitre og smaker for mye?), så må man bare gjøre det som fungerer. Yoghurt naturell med honning, bær, frukt og firkorn/havregryn eventuelt litt nøtter er enkelt og næringsrikt til frokost/kvelds. Oppkuttet frukt er fin snacks. Samme med grønnsaker. Jo flere typer planter man spiser i løpet av en uke, jo bedre er det. Og da teller kaffe og krydder og slikt også. Hvis jeg føler meg lat, hender det jeg bare spiser en gulrot og litt blomkål og eple mens jeg lager middag, da slipper jeg å stresse med å lage råkostsslat. Suppe med grønnsaker er ikke så vanskelig å lage, man kan bruke frossen lapskausblanding, eller andre grønnsaker man liker. Hvis du steker litt kyllingbiter i en stekepanne, hiver i en kartong fløte, salt, pepper og 100 gram parmesanost (og frosne grønne bønner eller erter men det liker ikke de kresne hos oss så vi har brokkoli på siden), så har du en av de Marit Kolby oppskriftene vi bruker oftest. Vi har som regel pasta til, men man kan bruke ris også. Taco fungerer også for oss med ulike matpreferanser, da kan alle ta det de liker. Pastasalat med ingrediensene i ulike skåler er også greit, da har vi pastaskruer, egg, ost, noe kjøtt f.eks kylling, og alle mulige salat grønnsaker vi liker. Endret 11. september 2024 av Elle Melle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå