Gå til innhold

Skal man betale venner for flyttehjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det tar 4 timer å kjøre til hytta vår. Da bruker jeg en halv tank bensin.

Vennene dine tok betalt for jobben med den prisen. Regner ikke med de brukte 8 timer i bil? 

I min vennegjeng/familie "betaler" vi hverandre i tjenester, ikke penger. 

Anonymkode: d77ef...b80

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vennene dine tok betalt for jobben med den prisen. Regner ikke med de brukte 8 timer i bil? 

Enig. Samme i min omgangskrets

Anonymkode: 9ed0e...877

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå insisterte du to ganger da, og ga dem kortet. Om jeg først har vippset deg tilbake og sagt nei og du prøver en gang til å gi meg penger på en annen måte, så hadde jeg følt det var nærmest høflig å bruke det kortet til å fylle bensin. Mange folk liker å betale for seg, for å føle at de ikke snylter på andre. Så jeg hadde følt jeg burde takket ja til tilbudet om å betale bensin. 

Men hadde nok ikke fylt full tank for 20 min kjøring.

Når det er sagt, 1200kr er billig for flyttehjelp.

Jeg har bare hjulpet og blitt hjulpet av venner som student, vi hadde vel noe pils og pizza klar til hverandre til etter arbeidet, men betalte ikke hverandre. Men vi gjengjeldte jo tjenestene til hverandre også da. 

Anonymkode: 86f3a...ad6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere andre om at summen du vippsey, som ble vippset tilbake, er vesentlig informasjon å legge til her TS

Anonymkode: 5f4c0...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå insisterte du to ganger da, og ga dem kortet. Om jeg først har vippset deg tilbake og sagt nei og du prøver en gang til å gi meg penger på en annen måte, så hadde jeg følt det var nærmest høflig å bruke det kortet til å fylle bensin. Mange folk liker å betale for seg, for å føle at de ikke snylter på andre. Så jeg hadde følt jeg burde takket ja til tilbudet om å betale bensin. 

Men hadde nok ikke fylt full tank for 20 min kjøring.

Når det er sagt, 1200kr er billig for flyttehjelp.

Jeg har bare hjulpet og blitt hjulpet av venner som student, vi hadde vel noe pils og pizza klar til hverandre til etter arbeidet, men betalte ikke hverandre. Men vi gjengjeldte jo tjenestene til hverandre også da. 

Anonymkode: 86f3a...ad6

Jeg hadde ikke gjort det jeg heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en mistanke om at venninnen til TS ikke er klar over at typen hennes fylte for 1.200. Det er nok hun som har tenkt at de skal hjelpe gratis, og så benyttet han seg av det når han fikk kortet til TS for å fylle drivstoff.

Anonymkode: abf0a...f9b

Hun visste ikke om det nei😬 i vår krets er det ikke vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om typen var klar for å motta penger hele tiden. Mens det var dama som holdt igjen og ville stille opp uten betaling, og sikkert insisterte til hans fortvilelse om  å vippse tilbake. Men så snart han fikk tak i kortet så gribbet han til seg på bensinstasjonen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange skjulte utgifter ved bruk av en bil. Å kun dekke drivstoff påfører fortsatt eier et økonomisk tap. Det er regnet på dette og drivstoff er kun halve kostnaden ved en kjøretur. Da er ikke bompenger medregnet. Heller ikke utgifter som er der uansett om bilen brukes eller ikke.

Så jeg synes ikke dette er så ille.

Anonymkode: f5fbf...f0d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke å betale hverandre. Vi hjelper til fordi vi er venner/familie. Men de som flytter bruker å stå for mat og drikke.

Når vi flyttet langt (60mil) betalte vi bensin i tillegg. Men selv med den avstanden brukte ikke personbiler drivstoff for så mye som 1200,-.

Varebilen brukte en del husker jeg. Men usikker på hvor mye.

Hadde det vært snakk om 20minutters kjøring ville ikke drivstoff vært et tema.

Spørs vel hvor mye dere bruker å gjøre for hverandre. For i denne settingen så har du jo betalt dem litt ekstra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på. Er man student, ung eller nyetablert? Da pleide i hvert fall vi å ha det slik at den som får hjelpen bestiller pizza og spanderer øl.

Har man inntekt og er etablert? Enten leie flyttefolk, flytte alt selv eller betale for tjenesten. Om vennen er nær nok til at det er aktuelt å hjelpe til er denne venne såpass nær at betaling ville vært unaturlig for oss. Men vi bruker uansett flyttefolk, så det er irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - jeg hadde aldri dratt til bensinstasjonen og fylt for 200kr liksom. Siden du insisterer så veldig på å betale, så får du stå i det. De sa du ikke trengte, du insisterer, da gidder de ikke ta to turer til bensinstasjonen for å fylle «din andel», og deretter fylle opp tanken slik folk med uanstrengt økonomi gjør når tanken er tom. 

Anonymkode: af4a2...472

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor,er det vanlig at nære venner/familie hjelper hverandre gratis. Man tilbyr mat og drikke. Aldri hørt om noen som tar seg betalt for 20 min kjøring. Men hjelpen må selvfølgelig gå begge veier. En som bare tar i mot, og aldri gjør gjengjeld, bør kanskje tilby seg å betale 

Anonymkode: 1fd22...4bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 1200 er mye for flytting. Fylle bensin fra et kort for 20 min kjøring, det er merkeligere (fylle på 100 liksom og bare stoppe der... Det er jo nesten bortkastet.. eller hvertfall smålig)

Samtidig... Litt rart å stille opp til flyttekjøring med tilnærming tom tank er jo også litt merkelig. Det mest riktige hadde vært å stilt opp med full tank, eller hvertfall nesten eller halvfull og så kunne ts fylt den opp igjen. Å kun skulle legge ut nøyaktig bensin for 20 min er litt smålig igjen, siden bilen også har andre driftskostnader og flytting er vel litt slitasje. Og så har de vel kjørt litt for å komme til deg og for å komme hjem. 

Så her skurrer det rett og slett litt i begge ender.

Men det som garantert har skjedd er at dama har sagt nei til penger og mannen har tatt kortet og fylt tanken, også har de ikke helt snakket sammen innimellom der. Er jammen ikke sikkert den som fylte tanken vet hvor mye du vippset heller. For det er jo rart å få 200 kr (eller hva du nå har betalt, det vil du jo heller ikke si så jeg mistenker småpenger) og betale tilbake for så gå å fylle for 1200. 

Anonymkode: a7484...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor svarer du ikke på hvor mye du vippset de i utgangspunktet? Det er relevant. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

så… en student skal jobbe gratis mens voksne mennesker med full lønn skal ha betalt for å hjelpe en venn? Seriøst?

Jeg har aldri betalt venner for flyttehjelp, og har aldri tatt eller fått betalt for å hjelpe venner. Å betale bompenger og drivstoff om noen enten kjører for deg eller låner seg bilen sin er ikke å betale, men å sørge for at de ikke går med direkte tap.

Aldri hørt om noen som betaler venner for å hjelpe. Lurer på hvilken timelønn dere betaler bestekameraten  som er nevrokirurg eller forretningsadvokat, for å bære flytteesker og kjøleskap…?

Anonymkode: 09467...4cc

Man betaler ikke venner for å hjelpe, man ansetter et flyttebyrå for å gjøre jobben. 

Anonymkode: a9f75...c71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Man betaler ikke venner for å hjelpe, man ansetter et flyttebyrå for å gjøre jobben. 

Anonymkode: a9f75...c71

Enig. Spesielt når det er tunge ting som skal løftes og bæres. Det kan få store konsekvenser. Både fysisk, psykisk og økonomisk.

Anonymkode: 5eb2b...6ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er TS veldig utydelig i kommunikasjonen. Først hinter hun etter hjelp ifra venner. Hun skal flytte og har ikke råd til flyttebil. Når de stiller opp, så viser det seg at hun plutselig har penger til overs likevel når hun vipser dem som takk for hjelpen. De vipser tilbake fordi de hjalp henne for å være greie. 
Man gir og tar i vennskap, på ulike måter. 

Likevel fortsetter TS å INSISTERE på å få betale noe, om ikke annet så for bensin. Gir Visa- kortet sitt uoppfordret. 
Regner med de tenkte at hun veldig gjerne ønsket å betale noe for seg, og respekterte ønsket hennes. Hvor mange ganger skulle de egentlig fortsette frem og tilbake på denne måten? Likevel blir TS MISFORNØYD med at de bruker kortet hennes til å fylle bensin. 

Såpass misfornøyd at hun oppretter en tråd på KG. Selv om hun har fått hjelp med flytting, og burde vært fornøyd. 

Det er håpløst å ha med folk å gjøre som sier en ting, men mener noe helt annet. 

Anonymkode: e76f5...a15

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I min vennegjeng anser vi ikke det som betaling for tjenester dersom vi fyller opp tanken som takk for hjelpen. 

Anonymkode: 0f7b1...494

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (8 timer siden):

Nå var det vel ts som hadde dårlig råd da... 

Så var det ikke ts jeg tenkte på, men hele opplegget her hvor flere snakker om å hjelpe hverandre uten betaling. Skjønte du nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Her er TS veldig utydelig i kommunikasjonen. Først hinter hun etter hjelp ifra venner. Hun skal flytte og har ikke råd til flyttebil. Når de stiller opp, så viser det seg at hun plutselig har penger til overs likevel når hun vipser dem som takk for hjelpen. De vipser tilbake fordi de hjalp henne for å være greie. 
Man gir og tar i vennskap, på ulike måter. 

Likevel fortsetter TS å INSISTERE på å få betale noe, om ikke annet så for bensin. Gir Visa- kortet sitt uoppfordret. 
Regner med de tenkte at hun veldig gjerne ønsket å betale noe for seg, og respekterte ønsket hennes. Hvor mange ganger skulle de egentlig fortsette frem og tilbake på denne måten? Likevel blir TS MISFORNØYD med at de bruker kortet hennes til å fylle bensin. 

Såpass misfornøyd at hun oppretter en tråd på KG. Selv om hun har fått hjelp med flytting, og burde vært fornøyd. 

Det er håpløst å ha med folk å gjøre som sier en ting, men mener noe helt annet. 

Anonymkode: e76f5...a15

Enig her. Ts kunne sagt at de kan ta 500 f.eks . Man må jo bli enige om hvor mye det er greit de bruker når en gir kortet sitt til andre. Hadde de tatt mer da så hadde det vært frekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...