Gå til innhold

Skal man betale venner for flyttehjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye tilbydde du deg betale i utgangspunktet?

Er du helt sikker på at hun har videreformidlet til han at du spesifiserte at de kun fikk fylle litt bensin? Når du gir noen kortet ditt å ber de fylle litt bensin fordi de hjelper deg gratis, så kan det være de tolket det som at de fikk fylt tanken.

Anonymkode: 0f7b1...494

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå har vel kvinner en tendens til å insistere på en ting og mene noe annet 

Så at en mann fyller opp tanken når du har insistert på at han skal ta kortet og gjøre det, må du nesten takke deg selv 

Anonymkode: 0cc57...fa1

Det er ikke bare kvinner som er slik :) Den personen visste hva han gjorde . Jeg fyller ikke 1200 i bensin til meg selv en gang i en omgang - det er jo bare sykt. Hadde vært skikkelig flau hadde min mann gjort det

Anonymkode: 9ed0e...877

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel når du leier flyttefolk og bil. 

Mm ja. Er vel det samme vennene til ts gjorde; kjørte og bar på plass? Jeg har lite møbler, men likevel koster det med bil og to menn som skal ha lønn.

Anonymkode: 5eb2b...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mm ja. Er vel det samme vennene til ts gjorde; kjørte og bar på plass? Jeg har lite møbler, men likevel koster det med bil og to menn som skal ha lønn.

Det blir ikke akkurat det samme da😆 om det er slike venner du har så er det jo litt trist igrunn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det blir ikke akkurat det samme da😆 om det er slike venner du har så er det jo litt trist igrunn

Jeg har fått hjelp fra familie ved flere flyttinger, men denne gangen ble det ikke praktisk mulig. Når det er sagt, så er det en uting å risikere ryggen deres for at jeg skal være gjerrig. Vi er voksne da, aner ikke om du er 16 år. Da er ting litt annerledes🥱Poenget mitt var bare at 1200kr bør være ok…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS kan du svare på hva du sa da du ga kortet, for jeg tenker det er veldig relevant for hva vennene dine gjorde. Som en annen i tråden påpeker kan det være de tolket det som at de kunne fylle tanken helt opp som takk (som jeg tenker er en helt okay "takk" for flytte- og kjørehjelp).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spørs litt på livssituasjon. Som ung/student holder det som regel å spandere øl og pizza. Hvis folk har fast inntekt/jobb bør de betale, syns jeg. Men det er viktig å avtale på forhånd!

Anonymkode: a9f75...c71

så… en student skal jobbe gratis mens voksne mennesker med full lønn skal ha betalt for å hjelpe en venn? Seriøst?

Jeg har aldri betalt venner for flyttehjelp, og har aldri tatt eller fått betalt for å hjelpe venner. Å betale bompenger og drivstoff om noen enten kjører for deg eller låner seg bilen sin er ikke å betale, men å sørge for at de ikke går med direkte tap.

Aldri hørt om noen som betaler venner for å hjelpe. Lurer på hvilken timelønn dere betaler bestekameraten  som er nevrokirurg eller forretningsadvokat, for å bære flytteesker og kjøleskap…?

Anonymkode: 09467...4cc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha sendt ut noen litt vanskelige signaler selv, om at du gjerne ville betale? Siden du vippset i forkant og ordnet så mye med mat og drikke? Jeg får noen ganger den følelse av for eks gamle tanter, at de gjerne vil betale for en tjeneste, så da tar jeg bare imot for at de skal føle seg bedre. 

Du har nok ikle vært så lett å tolke, når du både vippser de penger og tilbyr å sponse bensin, når du samtidig syns de er grådige…

Anonymkode: 9260a...980

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble tilbudt flyttehjelp av ett vennepar i og med jeg hadde dårlig råd og ikke råd til flyttebil. Jeg vippset i forkant, men ble fortalt de ikke skulle ha betalt og gav meg pengene tilbake. Jeg betalte mat og det de ønsket av drikke undet flyttinga. Jeg sa også jeg ville betale noe bensin og gav henne kortet mitt. Mannen hennes tok dermed å fylte full tank for nærmere 1200,-. Fikk sjokk, men sa ingenting.

Innafor eller noe respektløst? 

Er det venner eller familie, tenker jeg det er greit å dekke de faktiske utgiftene de har, hvis det er dere bil som er i bruk. Kjører man feks med skaphenger, har man fort omtrent doblet drivstofforbruket. 
Så får de mat og drikke for dugnadsjobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tilbudt flyttehjelp av ett vennepar i og med jeg hadde dårlig råd og ikke råd til flyttebil. Jeg vippset i forkant, men ble fortalt de ikke skulle ha betalt og gav meg pengene tilbake. Jeg betalte mat og det de ønsket av drikke undet flyttinga. Jeg sa også jeg ville betale noe bensin og gav henne kortet mitt. Mannen hennes tok dermed å fylte full tank for nærmere 1200,-. Fikk sjokk, men sa ingenting.

Hvor lite vipset du i utgangspunktet hvis du fikk sjokk av utlegg på 1.200kr, lurer jeg på. 

Anonymkode: 2159b...620

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om en bil eller en stor varebil? Ny bil gammel bil? Varebilen jeg låner noen ganger sluker drivstoff. Men har noen sagt her har du kortet mitt. Fyll for den så hadde jeg jo gjort det. Lell om at jeg hadde sagt at jeg ikke skal ha noe for det. For meg så virker det som at du virkelig ville betale siden du først vippset og når du får tilbake penger så gir du kortet. Da har jeg tenkt. Jaja da vil hun virkelig betale da. Så da fyller jeg opp da. 

Anonymkode: 0bbbd...8fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke bare kvinner som er slik :) Den personen visste hva han gjorde . Jeg fyller ikke 1200 i bensin til meg selv en gang i en omgang - det er jo bare sykt. Hadde vært skikkelig flau hadde min mann gjort det

Du fyller heller to omganger med 600,- istedet for en omgang med 1200,- ? 🤷

Jeg fylte nesten alltid full tank hver gang jeg fylte da jeg hadde bensinbil. Kun om det var unormalt høy pris jeg fylte mindre.

Anonymkode: 0f7b1...494

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det snakk om en bil eller en stor varebil? Ny bil gammel bil? Varebilen jeg låner noen ganger sluker drivstoff. Men har noen sagt her har du kortet mitt. Fyll for den så hadde jeg jo gjort det. Lell om at jeg hadde sagt at jeg ikke skal ha noe for det. For meg så virker det som at du virkelig ville betale siden du først vippset og når du får tilbake penger så gir du kortet. Da har jeg tenkt. Jaja da vil hun virkelig betale da. Så da fyller jeg opp da. 

Anonymkode: 0bbbd...8fb

Jeg hadde aldri gjort det. Men folk er forskjellige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke problemet, du har fått flyttehjelp og tilbyr de å betale bensin. Når de så fyller bensin så er det galt, da burde du kanskje heller gitt de en 500.- lapp fremfor å legge det åpent ved å gi dem ditt kort.

Nå er uansett dette gjort og det er vel ikke noe poeng å skulle la dette bli noe negativt dere imellom. Vær happy for at du fikk hjelp og se heller på dette som rimelig hjelp. 

Til sammenligning betalt jeg 37800.- for flyttehjelp ifjor, da var det 8 stk som kom og hjalp med spesial utstyr osv

Anonymkode: a7997...ed6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vipser du de, så sier de at de ikke skal ha noe, så vil du betale bensin, men blir sjokkert når han fyller full tank? Om jeg var dem, så hadde jeg etter den andre gangen du tilbyr å betale noe, oppfattet det som at du insisterer, og da begynner det å grense mot dårlig folkeskikk å nekte å ta i mot.

1200kr er nå uansett råbillig for å ha hjelp av to personer som også stiller med egen bil under flyttingen. Antar at alternativet hadde vært å leie flyttehjelp, og det skal jeg love deg at hadde blitt vesentlig dyrere. 

Å holde mat og drikke når man mottar flyttehjelp eller hjelp til andre større oppgaver, er i alle fall helt vanlig her hvor jeg bor. Det skulle liksom bare mangle.

Anonymkode: 2159b...620

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og mine venner ber ikke om penger fra hverandre, vi hjelper, kjører, flytter osv for hverandre. Det jevner seg alltid ut, men vi stiller alltid med middag/god mat + drikke til alle som bidrar den dagen. 

Å forsyne seg med en full tank er pinlig. 

Anonymkode: d4d97...6a6

Støtter

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidhun skrev (1 time siden):

Jeg hadde aldri funnet på å ta betalt for å hjelpe venner med å flytte! Hadde jeg hatt kjøreutgifter hadde jeg gått med på at de dekket det, men ikke mer. (Så hadde du sendt med ditt kort for at jeg skulle fylle på min bil, hadde jeg sagt jeg heller ville fylle med mitt kort så jeg kunne fylt hele tanken på en gang, og regnet ut ca hvor mye jeg brukte på de 20 minuttene med kjøring) 

Å hjelpe venner eller familie med flytting, oppussing osv er en selvfølge for meg. Jeg synes det er veldig koselig og givende å kunne hjelpe andre, og har også meldt meg frivillig til å hjelpe å vaske, male og bære ved for andre uten at det ble spurt om. 

Og dere som mener HI kom billig ut av det med 1200 kr, der tenker jeg helt motsatt. Synes vennen utnyttet situasjonen, og var frekk  og ufin. 

Jeg deler nok tankegangen din.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiyo skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ga du dem kortet ditt? Du skulle Vippset dem noe penger for bensin. Aldri gi folk kortet ditt. 

Ja du har rett. Lærte av det🙈

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...