Gå til innhold

Vokteren (TV2)

NordicViking

Anbefalte innlegg

Så noe i starten, men interessen falt betraktelig. Ikke sett på flere uker. Drama.no får jeg inntrykk av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer ikke noe i dagens episode. Så det dere som ikke har sett kan heller ve te til neste uke. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV2 har bomma med opplegget. Som andre har bemerket kan ikke deltakerne påvirke om de rekker fram til Stetind på noen annen måte enn å ta ut de som er tregest/fysisk svakest underveis, med tanke på at de kanskje kan komme til å sakke dem den siste etappen opp fjellet. Og det skal Silje ha - hun er visst den eneste som har skjønt akkurat det. Men det poenget er så lite at det er vanskelig å se hvordan de på den koseturen de er på skal forestille seg at de på et tidspunkt skal stå overfor en utfordring som er fysisk krevende. Det der er Glamping i utvalgte, naturskjønne omgivelser, med helikoptertransport og lett terreng. Det ser helt fjernt ut at noen står og spiser druer rett ut av plastboksen på en tur som tilsynelatende skal være krevende.

Istedet for å skjerpe spenninga har døra stått på vidt gap for å dulle med tur-rookies istedet for at de får utfordret seg og vist hva de klarer å stå i. Det er veldig god TV, bare se på Kompani Lauritzen og 71 grader nord. At ei influenserberte klarer å bære et telt en dag og knekker sammen og griner etterpå er ikke veldig engasjerende for å si det mildt.

Så er det noen spørsmål:

Hvordan vet de hvor de skal gå? De bare går dit de skal uten noe kart, feilsteg, veiledning eller noe. Og i ingen av episodene er de på vei til Stetind, de bare vandrer rundt i ulike områder rundt fjellet. Misser helt spenningen som kunne vært rundt akkurat det. Det ville ha forsterket elementet om noen ikke klarer å bære sin egen vekt også.

Hvem andre enn Truls ville klart dagens utfordring? Det er vel usannsynlig og dårlig TV om de har satt opp en utfordring ingen andre (kanskje unntatt Silje) ville ha klart. Det lukter skreddersøm lang vei. Enten var byttet påvirket av produksjonen, eller så ble utfordringen tilpasset Truls etter han ble valgt. Vedder på at han akkurat klarer det slik at den siste på det andre laget går ut for maks spenning. Eller "spenning" for å være presis.

Episodene blir drøyd ut til det parodiske. Utfordringene er uspennende. Velg ulv eller sau. Hvorfor var det ikke en oppgave oppå fjellet der mellom Truls og Trude? Helt poengløs utfordring. Velg hvem som skal få hodeskaller. Etterfulgt av tidenes mest liksom-spennende utstemming. Både Trude og Silje har snakket med Truls om å spille sammen. Isabella har prøvd å få både Sije, Anders OG Trude ut (mens Robin enda var der). Nå skulle vi tro på at de ville beholde Isabella fordi de synes hun var så tøff fordi hun klarte å bære telt en dag?

Om deltakerne;

Når Sebastian er så på hogget fordi Anders sier at han ville velge Silje om han må - hvorfor spør ikke Anders Sebastian hvem han ville valgt? Han hadde nok valgt både Desta og Isabella framfor Anders. Veldig godtroende Anders her altså. Han får nok en god nedtur når han ser hva Sebastian sitter og sier bak ryggen hans.

Hvordan klarer Trude å bare la Sebastian bestemme at han ikke skal gå sist? Hun har da vært kvass nok tidligere? Hva med det gode, gamle trikset loddtrekning? For en gjeng med hodeløse pingler?

Nå fikk vi også se at Desta spiller urent - hun hadde en annen, mer svartmalende gjengivelse av samtalen med Truls enn det Truls hadde. Hun beskytter Sebastian fortsatt, men det var ingen grunn til at hun skulle beskytte Isabella.

Så er det i det minste bra at pengepremien er så stor at det gjør en forskjell også for de veletablerte blant deltakerne da. De vet ikke hvor mange det er lagt opp til som skal stå på toppen til slutt, og må holde flere alternativer åpne. Men det er en klar forskjell i å konkurrere for 2 mill istedet for 500.000,- om de kan være fire.

Har egentlig sansen for konseptet, og binga Squid Game. Skulle ønske de fikk til disse her hjemme også. De har økt pengepremien fra Spillet, men klarer ikke å lage gode nok utfordringer og spilltvister ut over overraskelseseffektene i starten av programmene. Spillet var bedre enn Vokteren der da. Tror den glampingfaktoren ødelegger det meste, sammen med dølle utfordringer etterhvert i sesongen.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo gjerne klage både på TV2 og deltakerne, men har de ikke klart å skape engasjement med konseptet når seerne er så engasjerte så vet ikke jeg...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke giddet å se dagens episode, selv om det ble bygd opp litt spenning på slutten. Jeg har basically slutta å se på programmet. 😂 Synes Vokteren falt skikkelig hardt på beina etter at det faktisk ble en kosetur med en gjeng mennesker. Skikkelig skuffende med et konsept som har så bra potensial.

Har lest de nye kommentarene i denne tråden, og jeg angrer ikke på valget jeg tok med å ikke følge med videre på Vokteren, dessverre. Hadde troa på konseptet på starten, men TV2 løste ikke det på en god måte, etter min mening. Men skal kanskje se finalen. Er det finale neste uke? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gårsdagens episode ble jeg påminnet min stygge mistanke om at mye av det deltakerne sier og gjør er castet. 

Blant annet der ulvene skulle drepe en sau. Måten ulvene oppsummerte Isabella og Truls virket tillaget bare for å skape forvirring for seerne før vi fikk se hvem som måtte forlate. Det ble selvfølgelig Isabella, og det visste vi jo alle på forhånd. Men for seerne skulle det lages som en overraskelse likevel. Og denne "forvirringen" under opplagte valg har vi sett flere ganger gjennom sesongen. Tror denne castingen har vært nødvendig siden Vokteren er så forutsigbar.

Senere skulle Silje glimte til med spillmessige ferdigheter, og det falt henne bare ikke naturlig - i tillegg til at hun var oppegget i sync underveis. Mulig noe var sant, men arrangeringen virket falsk.

Og ikke minst når Truls steg fram og ønsket dødningshodene lenge etter at Trude hadde sagt hun ønsket dem. Er første gang Truls gjør noe slikt, og det på et dårlig tidspunkt ovenfor en sterk personlighet som Trude på noe som så ut som ugunst siden det tross alt var snakk om dødningshoder, og så viser det seg at med det ble det skapt god TV der unge, raske og smidige Truls ble "jager" under tidsløypa på slutten. Det hadde blitt ELENDIG TV om det var gamle og stive Trude med astma som måtte jage etter de andre. Så her tror jeg at Truls og de andre har fått input fra bakrommet. Og det var ikke måte på hvor medgjørlig Trude var.

Det snakkes stadig vekk om tidsfrist, om å ta ut deltakere som sinker og om å rekke Stetind, men at deltakerne sitter og skravler i tider og utider i sync underveis har alle tid til. 

Og hvor er denne påståtte brutale Vokteren med disse fæle tvistene som Helene fremsnakker i hver eneste episode?

Vokteren er bare ikke troverdig som program.

Silje var for øvrig utrolig slitsom med en masete pipestemme gjennom hele episoden. 
Og hvorfor var deltakerne så inni HAMPEN treg på å komme seg på den vaieren? Gud hjelpe meg så frustrert jeg ble, når de attpåtil hadde "avtalt" hvem som skulle gå sist, for Trude meldte seg jo indirekte. At hun angret på at hun meldte seg får så bare være, men kom DERE OVER FOR POKKER og ikke stå der og jatt om hvem som skal gå sist mens INGEN sklir på vaieren. Gud bedres..

Skulle nesten tro de drøyde med vilje... eventuelt at de ikke drøyer i det hele tatt, men at produksjonen har klippet det til å se ut som drøying? Som sagt, programmet er bare ikke troverdig. Så den lille spenningen vi ser trenger overhodet ikke være der.

Endret av Ctrl
  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt oppsummert @Ctrl, nok en gang 👍

Har egentlig ingenting å si om gårsdagens episode, bortsett fra at jeg hadde bare hoppet på vaieren og kommet meg over, så får de bare diskuterte videre. 🫢😅

Silje? No comment, gidder rett og slett ikke.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke reglene i dette spillet: Er det noen regler? 
I denne siste episoden så løper alle bortsett fra Truls som en stor samlet flokk. Burde de ikke løpe selvstendig, sånn at den som kom først frem drar seg over juvet osv

Hvorfor skal de andre ta hensyn til Sebastian som overhodet ikke er i stand til noe annet enn å sutre? 
Skal de dra han opp på fjelltoppen, bære sekken hans (og pengene) for å gi han deler av en premie han overhode ikke har fortjent.

Hvorfor saboterer Sebastian løpet? Det kan fort koste han videre deltagelse.
Hvorfor skal de andre la Sebastian få bestemme at han ikke skal være sistemann over?

Vet vi hvor mange som skal komme til toppen? Hvorfor er de «som spiller spillet» bedre å ha med seg på toppen, enn de som faktisk er i stand til å komme seg på toppen? 
Og skal alle sammen nå være i samme allianse, nå som Desta og Sebastian også skal være med i gjengen?

Dette er jo verre enn Nissene på låven….

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (5 timer siden):

Etter gårsdagens episode ble jeg påminnet min stygge mistanke om at mye av det deltakerne sier og gjør er castet. 

Blant annet der ulvene skulle drepe en sau. Måten ulvene oppsummerte Isabella og Truls virket tillaget bare for å skape forvirring for seerne før vi fikk se hvem som måtte forlate. Det ble selvfølgelig Isabella, og det visste vi jo alle på forhånd. Men for seerne skulle det lages som en overraskelse likevel. Og denne "forvirringen" under opplagte valg har vi sett flere ganger gjennom sesongen. Tror denne castingen har vært nødvendig siden Vokteren er så forutsigbar.

Senere skulle Silje glimte til med spillmessige ferdigheter, og det falt henne bare ikke naturlig - i tillegg til at hun var oppegget i sync underveis. Mulig noe var sant, men arrangeringen virket falsk.

Og ikke minst når Truls steg fram og ønsket dødningshodene lenge etter at Trude hadde sagt hun ønsket dem. Er første gang Truls gjør noe slikt, og det på et dårlig tidspunkt ovenfor en sterk personlighet som Trude på noe som så ut som ugunst siden det tross alt var snakk om dødningshoder, og så viser det seg at med det ble det skapt god TV der unge, raske og smidige Truls ble "jager" under tidsløypa på slutten. Det hadde blitt ELENDIG TV om det var gamle og stive Trude med astma som måtte jage etter de andre. Så her tror jeg at Truls og de andre har fått input fra bakrommet. Og det var ikke måte på hvor medgjørlig Trude var.

Det snakkes stadig vekk om tidsfrist, om å ta ut deltakere som sinker og om å rekke Stetind, men at deltakerne sitter og skravler i tider og utider i sync underveis har alle tid til. 

Og hvor er denne påståtte brutale Vokteren med disse fæle tvistene som Helene fremsnakker i hver eneste episode?

Vokteren er bare ikke troverdig som program.

Silje var for øvrig utrolig slitsom med en masete pipestemme gjennom hele episoden. 
Og hvorfor var deltakerne så inni HAMPEN treg på å komme seg på den vaieren? Gud hjelpe meg så frustrert jeg ble, når de attpåtil hadde "avtalt" hvem som skulle gå sist, for Trude meldte seg jo indirekte. At hun angret på at hun meldte seg får så bare være, men kom DERE OVER FOR POKKER og ikke stå der og jatt om hvem som skal gå sist mens INGEN sklir på vaieren. Gud bedres..

Skulle nesten tro de drøyde med vilje... eventuelt at de ikke drøyer i det hele tatt, men at produksjonen har klippet det til å se ut som drøying? Som sagt, programmet er bare ikke troverdig. Så den lille spenningen vi ser trenger overhodet ikke være der.

Jøss, tror det er helt rett!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havna midt i sesong 10 av 71 grader nord kjendis, hvor de bestiger Stetind. Sebastian kan bare snu nå, det er helt sikkert…

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, det irriterer meg så grusomt at de innimellom skal trekke frem det der med dårlig tid og at de må rekke til toppen i tide! Så går det lang tid mellom hver gang der de jabber rundt bålet, snakket i sync, ser på utsikten, spiser taco, er på glamping og i det hele tatt. Ikke har de kart, ikke kompass. De blir flydd hit og dit. Plutselig er de ved sjøen, så et helt annet sted. Det er jo helt tydelig rigga og ikke en rute de går. Dessuten kommer de jo til ferdige teltplasser, de velger jo ikke overnattingssted selv. Hvorfor i huleste har de gjort det sånn? Seerne er jo ikke dumme. Blir noe barne-TV over det som ikke passer resten av «mobbe-konseptet». Samme med Vokter-karakteren. 

Er forresten enig i det CTRL og dere andre skriver, mye annet virker også rigget og gjennomføringen er bare på bånn i forhold til potensialet…

Endret av Cookiesandcream
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabiola skrev (På 9.11.2024 den 13.25):

Hva faen er det disse deltagerne har gjort for å ikke bare ha muligheten til å vinne en pengepremie på over 2 millioner totalt, men også at de skal fortjene en publikumspris i form av en bil? Kødder TV2 med oss? Jeg regner med at deltagerne også tjener godt på selve deltagelsen.

Dette er noe av det som provoserer meg med reality.

De har som regel gode lønnsvilkår for å være med. Noen forhandler seg en høy oppmøtesats, som gjør at de driter i om de klarer seg(trekker seg ved første anledning). Altså selger inn navnet sitt, som typ Raad eller Riise på 71°nord.

Andre er mere avhengig av pengene, får lavere betalt og jakter bonus per uke de klarer å være med.

Sånn sett bra at de jakter en fellespot i programmet, men den virker å være alt for høy.

De aller fleste tar i mot pengepremie i veksel mot bilpremier. Siden de uansett må skatte av bilens verdi, så er det mindre stress å slippe å en egen skatt på premien, så ta annehåndsverditap, og styret med å selge den.

Mye mere sansen for program der kjendisene møter opp med en vedledighet premien skal gå til. Selv om de summene også ofte er en brøkdel av hva personen får betalt for å være der.

Haha, rant over... Jeg vil ha tilbake Robinson/Big brother eller lignende, der vanlige folk kunne vinne en betydlig premie.

I dag blir premiene dårligere og dårligere for de konkurransene med vanlig folk. Og det virker lettere å få sponsor når de har med reklameplakatene aka kjendiser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiesandcream skrev (12 timer siden):

Åå, det irriterer meg så grusomt at de innimellom skal trekke frem det der med dårlig tid og at de må rekke til toppen i tide! Så går det lang tid mellom hver gang der de jabber rundt bålet, snakket i sync, ser på utsikten, spiser taco, er på glamping og i det hele tatt. Ikke har de kart, ikke kompass. De blir flydd hit og dit. Plutselig er de ved sjøen, så et helt annet sted. Det er jo helt tydelig rigga og ikke en rute de går. Dessuten kommer de jo til ferdige teltplasser, de velger jo ikke overnattingssted selv. Hvorfor i huleste har de gjort det sånn? Seerne er jo ikke dumme. Blir noe barne-TV over det som ikke passer resten av «mobbe-konseptet». Samme med Vokter-karakteren. 

Er forresten enig i det CTRL og dere andre skriver, mye annet virker også rigget og gjennomføringen er bare på bånn i forhold til potensialet…

Enig!

Det med tidsfrist og at dette er en veldig tøff tur, og alt det der... Det er kun provoserende. 

Det var jo også mye mas om at Isabella måtte bidra og bære teltet. Og at hun var så tøff som gjorde det. 
Men når de pakker sammen og drar fra Camp neste dag, så står jo alt av telt igjen. De pakker det ikke engang sammen. 

Altså, på 71 grader nord, så er de jo på tur, og orienterer seg frem, og bærer med seg telt, mat, kokekar og alt selv. 
Mens her kommer de jo til dekket bord, og stort sett glamping, hele veien. Og det er jo tydelig (ut fra alt Sebastian og flere drar på) at det ikke er så viktig for deltagerne å tenke på hva de har med seg av vekt i sekken. 

Og hvis sekken til Isabella virkelig var ødelagt, og dermed rammeskjev, så kan jo det være direkte skadelig, om de virkelig går og bærer et stykke. Så der vil jeg jo tro legeteam eller tilsvarende ville ment det var uforsvarlig hvis hun gikk langt og bar tungt. 

Jeg føler også at de (i det minste flere av dem) ofte sitter samme sted, hver gang de snakker i sync. (Men det er mulig jeg tar feil. ) At de liksom sitter på en fin fjellknaus, med flott utsikt bak. 
Det gjør at det er lett å mistenke at de egentlig har en "base" og at alle "turene" går med utgangspunkt derfra. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Susan Sto Helit skrev (2 timer siden):

Enig!

Det med tidsfrist og at dette er en veldig tøff tur, og alt det der... Det er kun provoserende. 

Det var jo også mye mas om at Isabella måtte bidra og bære teltet. Og at hun var så tøff som gjorde det. 
Men når de pakker sammen og drar fra Camp neste dag, så står jo alt av telt igjen. De pakker det ikke engang sammen. 

Altså, på 71 grader nord, så er de jo på tur, og orienterer seg frem, og bærer med seg telt, mat, kokekar og alt selv. 
Mens her kommer de jo til dekket bord, og stort sett glamping, hele veien. Og det er jo tydelig (ut fra alt Sebastian og flere drar på) at det ikke er så viktig for deltagerne å tenke på hva de har med seg av vekt i sekken. 

Og hvis sekken til Isabella virkelig var ødelagt, og dermed rammeskjev, så kan jo det være direkte skadelig, om de virkelig går og bærer et stykke. Så der vil jeg jo tro legeteam eller tilsvarende ville ment det var uforsvarlig hvis hun gikk langt og bar tungt. 

Jeg føler også at de (i det minste flere av dem) ofte sitter samme sted, hver gang de snakker i sync. (Men det er mulig jeg tar feil. ) At de liksom sitter på en fin fjellknaus, med flott utsikt bak. 
Det gjør at det er lett å mistenke at de egentlig har en "base" og at alle "turene" går med utgangspunkt derfra. 

Ja! I den ene episoden så man at Sebastian hadde en hel garderobe med seg som han la utover. Man ser jo også at han har med seg utrolig mye forskjellig tøy, og mye av det er langt ifra turtøy. Dette blir helt tydelig fraktet til de forskjellige leirstedene (eventuelt at det er det samme stedet hver gang...) Så hva har de egentlig i sekkene? Og hvorfor måtte Isabella bære telt i det hele tatt?

Det blir så utrolig lite realistisk og teit. Da hadde det vært bedre om de var ærlige om det. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiesandcream skrev (13 minutter siden):

Ja! I den ene episoden så man at Sebastian hadde en hel garderobe med seg som han la utover. Man ser jo også at han har med seg utrolig mye forskjellig tøy, og mye av det er langt ifra turtøy. Dette blir helt tydelig fraktet til de forskjellige leirstedene (eventuelt at det er det samme stedet hver gang...) Så hva har de egentlig i sekkene? Og hvorfor måtte Isabella bære telt i det hele tatt?

Det blir så utrolig lite realistisk og teit. Da hadde det vært bedre om de var ærlige om det. 

Om du må bære sekken din ganske langt i tøft terreng, så er jeg helt sikker på at klær du kanskje kan bruke som er kule på TV, og en "Fleshlight" IKKE er det du er villig til å gå å bære på i mange dager. (Selv om det kan være morsomt å vise på TV i 2 minutter. ) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (3 minutter siden):

Om du må bære sekken din ganske langt i tøft terreng, så er jeg helt sikker på at klær du kanskje kan bruke som er kule på TV, og en "Fleshlight" IKKE er det du er villig til å gå å bære på i mange dager. (Selv om det kan være morsomt å vise på TV i 2 minutter. ) 

Ikke sant. I 71 grader nord ser man jo at de kun har med seg turtøy, at de bruker det samme tøyet nesten hele tiden, at de må gå på våte sokker og sko osv. Man ser dem sette opp telt, at de lager mat i medbrakt utstyr osv. De sitter ikke i sync med stråhatt og lindress (satt på spissen, jeg husker ikke nøyaktig hva han har med seg, hehe.)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Cookiesandcream skrev (5 minutter siden):

Ikke sant. I 71 grader nord ser man jo at de kun har med seg turtøy, at de bruker det samme tøyet nesten hele tiden, at de må gå på våte sokker og sko osv. Man ser dem sette opp telt, at de lager mat i medbrakt utstyr osv. De sitter ikke i sync med stråhatt og lindress (satt på spissen, jeg husker ikke nøyaktig hva han har med seg, hehe.)

Og når man tenker litt etter, så ser det vel ikke akkurat ut som om de egentlig er så mye på tur i villmarken heller. 
Altså, de har veldig rent hår og lite svette, og veldig mange klesskift, til å ikke ha tilgang på dusj og do...

Jeg ville ikke ikledd meg ren lindress og stråhatt når jeg kom rett fra skogstur, uten å dusje først. 
OK, tørre klær, kanskje, men da gjerne noe turtøy. 
Det er også veldig mye løst hår og "sveis" på disse damene. 
Det er vel mest Hilde og Silje som har flettet håret og gitt inntrykk av at de har "tursveis" på tur. 
Greit nok, Isabella har lite turerfaring, og kunne nok bommet på dette med håret en dag eller to i starten. Men jeg vil tro man lærer ganske fort at løst hår på tur er ganske irriterende, og får flettet det så det ikke havner i fjeset og setter seg fast i kvister borrelåser og over alt. 

Nei, dette programmet fremstår som ren "lureri", og absolutt ikke noe i nærheten av hva det er solgt til seerne som. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (20 timer siden):

Sluttet å følge med på serien etter Robin røyk ut. 😴

Og du har faktisk ikke gått glipp av noe. Helt seriøst. 

Etter hver episode angrer jeg på at jeg så episoden. 

Men håpet om at noe skal skje er visst en tung drivfaktor i at jeg fortsetter å se. Pga den broa i første episode...

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (På 12.11.2024 den 13.05):

Og du har faktisk ikke gått glipp av noe. Helt seriøst. 

Etter hver episode angrer jeg på at jeg så episoden. 

Men håpet om at noe skal skje er visst en tung drivfaktor i at jeg fortsetter å se. Pga den broa i første episode...

Det kan kanskje være verdt det. Serien er jo basert på et australsk program, the summit, og hvis man leser litt om det kan det virke som at det dukker det opp muligheter for mer spenning på slutten. Nå vet vi jo ikke om opplegget følges slavisk, men kanskje det er best å ikke Google programmet for sikkerhets skyld 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...