Uanonym bruker Skrevet 9. september 2024 #121 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel en ærlig sak å la være å ha samleie hvis eneste akseptable prevensjon er kondom? Hva med risikoen med å ha masse forskjellige partnere uten kondom? Da tenker jeg ikke bare kjønnssykdommer. Og hva med forplantningsevnen til gutte-barn der mor har brukt hormoner i kanskje 15 år? Avfallsstoffer ut i havet? Anonymkode: 88c0d...20f Nå er det vel snakk om sex med fast partner her, og ikke tilfeldig sex med masse forskjellige partnere. I siste tilfelle bør man selvfølgelig bruke kondom (og nekte å ha sex hvis partneren ikke vil bruke det). Men i faste, monogame forhold ønsker de fleste å ha sex uten kondom, og da finnes det veldig mange alternativer, både med og uten hormoner. Legg gjerne ved lenke til at guttebarn får lavere fruktbarhet av at mor har brukt hormonprevensjon? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig mange får bivirkninger. En rekke kvinner merker det heller ikke før de slutter på dem, når de plutselig får bedre humør, høyere sexlyst og annen hud. Mange av bivirkningene kommer snikende så man ikke merker at de kommer. Poenget er ikke krav og datt, men at mange menn forventer at kvinner går på prevansjon, og at det nærmest er obligatorisk for kvinner å begynne på det når de er ganske unge. Det er rett og slett en kultur for at kvinner skal gå på det, litt som å få sin første mens. Vi trenger at denne kulturen endrer seg og at gutta slutter å ta for gitt at han skal slippe å bruke prevensjon. De fleste menn jeg kjenner vet ikke en dritt om p-piller - det er bare noe damene tar og fikser. Anonymkode: f7584...29c Jeg har ikke skrevet at gutter/menn skal forvente at kvinner går på hormonprevensjon, kun korrigert gale opplysninger om hormonprevensjon. Ingen kan kreve noen som helst prevensjon av andre - man bestemmer over seg selv og hva slags prevensjon man selv vil og ikke vil bruke, og man velger hvem man vil ha sex med. Vil ikke den man skal ha sex med bruke den prevensjonen man ønsker, kan man la være å ha sex. Nordmenn er jo generelt ræva på å bruke kondom, og ved tilfeldig sex er det jo dette som gjelder. Men som sagt, i langvarige forhold ønsker de fleste noe annet. Også mange kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #122 Del Skrevet 9. september 2024 Jeg bil anbefale sterilisering til de damene som er ferdige med barnefødsler. Å slippe hormonprevensjon var befriende. Grunnen til at jeg tenker at damene også kan sterilisere seg er at da har en kontrollen uavhengig om en har samme mann eller om en får en ny. Anonymkode: 51611...70f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #123 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg slutter aldri å forundre meg over at menn ikke ønsker å bruke kondom, og derfor pålegger kvinnen alt ansvar for prevensjon… Men når prevensjonen til kvinnen svikter og de må betale bidrag, DA blir de forbanna! Anonymkode: 51f81...8c2 Ja, for da har hun LURT dem, må vite Anonymkode: 417dc...829 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #124 Del Skrevet 9. september 2024 Uanonym bruker skrev (30 minutter siden): Det er tull. Det er faktisk tvert i mot - hormonprevensjon gir redusert kreftrisiko. P-piller gir lett forhøyet risiko for brystkreft, men kraftig redusert risiko for underlivskreft (og du vil mye heller har brystkreft enn underlivskreft!), mens hormonspiral gir redusert risiko for begge deler. https://www.nrk.no/nordland/hormonell-prevensjon-beskyttar-mot-kreft-_-men-far-kritikk-pa-tiktok-1.16609481 https://tidsskriftet.no/2002/08/legemidler-i-praksis/bruk-av-p-piller-og-risiko-kreft Og mange får ingen av disse bivirkningene. Veldig mange kvinner har lite kunnskap om hormonprevensjon og hva det gjør og ikke gjør med kroppen. Fare for kreft er samlet lavere på hormonprevensjon enn uten, og fare for blodpropp er mye høyere under graviditet enn på p-piller. Med mindre man er i en spesiell risikogruppe for blodpropp, er det ikke noe å tenke på. Han kan ikke kreve at du bruker hormonprevensjon, men du kan ikke kreve at han bruker kondom heller (utover selvfølgelig å la være å ha sex hvis han ikke vil bruke det). Kanskje dere ikke er kompatible? Altså. Man går gravid et par ganger i løpet av livet, og graviditet ER risikotilstand i seg selv, på mange måter. P-piller tar man gjerne hver dag i 20 år sammenhengende. Vi kvinner, i motsetning til deg mann, som faktisk har brukt prevensjon, VET hva det gjør med kroppene våre. Mange blir utrolig humørsyke, mange blir deprimerte, mange går opp i vekt og sliter med å miste kiloene igjen. Anonymkode: 417dc...829 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #125 Del Skrevet 9. september 2024 Uanonym bruker skrev (10 minutter siden): Nå er det vel snakk om sex med fast partner her, og ikke tilfeldig sex med masse forskjellige partnere. I siste tilfelle bør man selvfølgelig bruke kondom (og nekte å ha sex hvis partneren ikke vil bruke det). Men i faste, monogame forhold ønsker de fleste å ha sex uten kondom, og da finnes det veldig mange alternativer, både med og uten hormoner. Legg gjerne ved lenke til at guttebarn får lavere fruktbarhet av at mor har brukt hormonprevensjon? Jeg har ikke skrevet at gutter/menn skal forvente at kvinner går på hormonprevensjon, kun korrigert gale opplysninger om hormonprevensjon. Ingen kan kreve noen som helst prevensjon av andre - man bestemmer over seg selv og hva slags prevensjon man selv vil og ikke vil bruke, og man velger hvem man vil ha sex med. Vil ikke den man skal ha sex med bruke den prevensjonen man ønsker, kan man la være å ha sex. Nordmenn er jo generelt ræva på å bruke kondom, og ved tilfeldig sex er det jo dette som gjelder. Men som sagt, i langvarige forhold ønsker de fleste noe annet. Også mange kvinner. Hormonfri prevensjon for kvinner er ikke uten bivirkning. Jeg har Gynefix spiral, kobberspiral med mindre kobber, som skal være det sikreste og med minst ubehag. Jeg har menoragi som bivirkning av den så skal fjerne denne pga det, og det er ingen andre metoder som er aktuelle heller. Anonymkode: 7fc9f...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #126 Del Skrevet 9. september 2024 Legg gjerne ved lenke til at guttebarn får lavere fruktbarhet av at mor har brukt hormonprevensjon? Det finnes ikke slik dokumentasjon, og det var heller ikke det jeg påstod. Men det er dokumentert en rekke bivirkninger av p-piller, mange kvinner har kjent det på kroppen. Og her er det snakk om preparater som ikke er nødvendig for kroppen medisinsk, men som er tilført av egen vilje. Et faktum er at sædkvaliteten blant yngre menn i dag er blitt dårligere, og forplantningsevnen til fisk i fjordene er blitt dårligere. Mye vi tilfører kroppen er skadelig, inklusive mange medisiner har bivirkninger. Det går fint an å anta at mange kvinner ikke vil ta hormon-midler av frykt for mulige skadevirkninger? Dessverre blir uønskede virkninger oppdaget først etter mange års bruk. Jeg ønsker ikke å ta sjansen på dette for barn og miljø så derfor kondom. Men for all del, gjør som du vil! Anonymkode: 88c0d...20f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #127 Del Skrevet 9. september 2024 Dette med kondom er jo ikke et problem i den virkelige verden. Jeg har aldri opplevd at en mann har trukket seg/avsluttet fordi jeg krever kondom. En mann som ikke vil bruke kondom er ikke en mann. Han er en gutt. Anonymkode: 67d43...8df 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #128 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei hvorfor skal vi endre på noe som fungerer så bra? Unødvendig. Anonymkode: bbac2...3f9 Voks opp. Anonymkode: f7584...29c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #129 Del Skrevet 9. september 2024 Uanonym bruker skrev (1 time siden): Nå er det vel snakk om sex med fast partner her, og ikke tilfeldig sex med masse forskjellige partnere. I siste tilfelle bør man selvfølgelig bruke kondom (og nekte å ha sex hvis partneren ikke vil bruke det). Men i faste, monogame forhold ønsker de fleste å ha sex uten kondom, og da finnes det veldig mange alternativer, både med og uten hormoner. Legg gjerne ved lenke til at guttebarn får lavere fruktbarhet av at mor har brukt hormonprevensjon? Jeg har ikke skrevet at gutter/menn skal forvente at kvinner går på hormonprevensjon, kun korrigert gale opplysninger om hormonprevensjon. Ingen kan kreve noen som helst prevensjon av andre - man bestemmer over seg selv og hva slags prevensjon man selv vil og ikke vil bruke, og man velger hvem man vil ha sex med. Vil ikke den man skal ha sex med bruke den prevensjonen man ønsker, kan man la være å ha sex. Nordmenn er jo generelt ræva på å bruke kondom, og ved tilfeldig sex er det jo dette som gjelder. Men som sagt, i langvarige forhold ønsker de fleste noe annet. Også mange kvinner. Det handler ikke om ønske og valg nødvendigvis, men også om kulturell vane. Qt kvinner står for prevensjonen er en kulturell vane, noe som bare blir gjort uten at man stiller særlig spørsmål ved det, og da er det bra det er oppe til diskusjon. Anonymkode: f7584...29c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 9. september 2024 #130 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Han er ferdig med barn, men jeg kan selvfølgelig ikke kreve det, ikke så tidlig i et forhold. Men hvorfor gjør ikke flere menn det «av seg selv» selv om de ikke er i et fordhold etc ?Som er over 40, ferdig med barn, et enkelt inngrep. Slippe å bekymre seg for å gjøre noen gravid. Det må jo være behagelig å slippe bekymring og prevensjon? Anonymkode: ad545...47e Jeg hadde bestemt meg for det, helt til jeg leste at opp mot 15% får komplikasjoner og 5% får post-sterilisering smertesyndrom. ( https://nhi.no/a-leve-med/a-leve-med-langvarige-smerter-etter-sterilisering ) Det er en litt for stor risiko for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #131 Del Skrevet 9. september 2024 Katten.2.0 skrev (1 time siden): Jeg hadde bestemt meg for det, helt til jeg leste at opp mot 15% får komplikasjoner og 5% får post-sterilisering smertesyndrom. ( https://nhi.no/a-leve-med/a-leve-med-langvarige-smerter-etter-sterilisering ) Det er en litt for stor risiko for meg. Da er det bare å bruke kondom. Anonymkode: 417dc...829 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 9. september 2024 #132 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er det bare å bruke kondom. Anonymkode: 417dc...829 Nå er ikke jeg mannen til TS, jeg bare påpeker at sterilisering for menn ikke er et enkelt inngrep uten videre bekymringer. Personlig gjør jeg heller andre seksuelle ting enn penetrering med kondom. Der er også min partner enig, så ikke noe du trenger å bekymre deg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #133 Del Skrevet 9. september 2024 Katten.2.0 skrev (33 minutter siden): Nå er ikke jeg mannen til TS, jeg bare påpeker at sterilisering for menn ikke er et enkelt inngrep uten videre bekymringer. Personlig gjør jeg heller andre seksuelle ting enn penetrering med kondom. Der er også min partner enig, så ikke noe du trenger å bekymre deg om. Kjenner veldig mange menn som er sterilisert. Ingen av de har fått noen problemer. Og selve inngrepet er enkelt. Anonymkode: 4fc13...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 9. september 2024 #134 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjenner veldig mange menn som er sterilisert. Ingen av de har fått noen problemer. Og selve inngrepet er enkelt. Anonymkode: 4fc13...321 Jeg stoler mer på rapporter enn tilfeldige anekdoter på nett. Det er komplikasjoner, og 5% får konstante smerter etterpå. Det er faktorer som øker sannsynligheten for dette. Derfor er det en del av oss menn, som ikke vil ha barn, som ikke steriliserer oss. Ikke så vanskelig konsept. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #135 Del Skrevet 9. september 2024 Da er vel valget enkelt. Risiker barn fort, eller dropp sexen Anonymkode: c398e...a25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #136 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Da er det bare å bruke kondom. Anonymkode: 417dc...829 Eller si nei til sex Anonymkode: c398e...a25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #137 Del Skrevet 9. september 2024 Katten.2.0 skrev (13 minutter siden): Jeg stoler mer på rapporter enn tilfeldige anekdoter på nett. Det er komplikasjoner, og 5% får konstante smerter etterpå. Det er faktorer som øker sannsynligheten for dette. Derfor er det en del av oss menn, som ikke vil ha barn, som ikke steriliserer oss. Ikke så vanskelig konsept. Dere foretrekker altså at dama dere har sex med, får bivirkninger og smerter i stedet. Nydelig. Anonymkode: 417dc...829 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #138 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eller si nei til sex Anonymkode: c398e...a25 Blir kjedelig forhold med evig sølibat. Anonymkode: 417dc...829 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #139 Del Skrevet 9. september 2024 Katten.2.0 skrev (1 time siden): Nå er ikke jeg mannen til TS, jeg bare påpeker at sterilisering for menn ikke er et enkelt inngrep uten videre bekymringer. Personlig gjør jeg heller andre seksuelle ting enn penetrering med kondom. Der er også min partner enig, så ikke noe du trenger å bekymre deg om. Abort og fødsel er heller ingen enkel «prosedyre». Og all prevensjon for kvinner har en risiko, spiraler som setter seg fast, hormoner som ødelegger systemet i kroppen osv. Anonymkode: ad545...47e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #140 Del Skrevet 9. september 2024 Aldri blitt bedt om å bruke kondom. Kona ordner dette og jeg legger meg ikke borti det. Aldri opplevd mas om kondom da jeg datet. Anonymkode: bbac2...3f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå