Gå til innhold

Psykologen min har filler og botox....så skal hun hjelpe meg med selvbildet/selvtillit..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lei av at folk mener botox og fillern er så mye verre enn å gå til frisøren eller ta hull i ørene eller sminke seg f.eks. Folk pynter seg ikke fordi de har mentale utfordringer og er "misfornøyde med seg selv buhu" 

Anonymkode: 08f41...0d8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes problemstillingen er helt innafor. 

Jeg ville ikke gått til psykolog med fillers og botox hvis det er snakk om mitt selvbilde, men jeg ville gått til denne psykologen om det var snakk om depresjon, angst eller sorg. 

Jeg ville ikke gått til en sykelig overvektig PT om det var snakk om at jeg skulle slanke meg, men jeg ville gått til denne PT'en om det var snakk om opptrening, forebygging av skade, kroppsbygning osv. 

Jeg ville ikke fått hjelp av en faglært snekker som hadde ei falleferdigrønne av et hus selv hvis jeg skulle pusset opp huset mitt. 

Jeg ville ikke oppsøkt en utdannet regnskapsfører med store økonomiske problemer selv hvis jeg trengte hjelp med økonomiske råd, budsjett og regnskap. 

Jeg ville ikke tatt imot råd fra en full alkoholliker om jeg selv ønsker å slutte med alkohol.

OSV. 

Det handler om motivasjon, troverdighet, tillit, respekt, kvalitet osv. 

Anonymkode: 4eaa0...bd9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lei av at folk mener botox og fillern er så mye verre enn å gå til frisøren eller ta hull i ørene eller sminke seg f.eks. Folk pynter seg ikke fordi de har mentale utfordringer og er "misfornøyde med seg selv buhu" 

Anonymkode: 08f41...0d8

Det er forskjell på å pynte seg med minimalt invaderende ting som tatoveringer, hull i øre, navle, nese, og i alle fall sminke. Enn å sprøyte ansiktet fullt med gift som gjør deg ugjenkjennelig. 

Anonymkode: a8701...3c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo ikke der for å snakke om psykologens problemer, men at du skal kunne benytte psykologens fagkunnskap til at du selv får det bedre. At du velger å legge fokuset der er ditt problem. Du kan gå glipp av verdifull kunnskap for å si det sånn.

Det er vel skomakerens sko som går med hullete sko? 

Anonymkode: ba531...0ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes problemstillingen er helt innafor. 

Jeg ville ikke gått til psykolog med fillers og botox hvis det er snakk om mitt selvbilde, men jeg ville gått til denne psykologen om det var snakk om depresjon, angst eller sorg. 

Jeg ville ikke gått til en sykelig overvektig PT om det var snakk om at jeg skulle slanke meg, men jeg ville gått til denne PT'en om det var snakk om opptrening, forebygging av skade, kroppsbygning osv. 

Jeg ville ikke fått hjelp av en faglært snekker som hadde ei falleferdigrønne av et hus selv hvis jeg skulle pusset opp huset mitt. 

Jeg ville ikke oppsøkt en utdannet regnskapsfører med store økonomiske problemer selv hvis jeg trengte hjelp med økonomiske råd, budsjett og regnskap. 

Jeg ville ikke tatt imot råd fra en full alkoholliker om jeg selv ønsker å slutte med alkohol.

OSV. 

Det handler om motivasjon, troverdighet, tillit, respekt, kvalitet osv. 

Anonymkode: 4eaa0...bd9

Ville du gått til en psykolog som var deprimert? Eller hadde angst?

Anonymkode: ba531...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ville du gått til en psykolog som var deprimert? Eller hadde angst?

Anonymkode: ba531...0ff

I teorien ikke. Men det vet jeg jo ikke. Fillers og botox fysisk ser man. Og beklager, men da er det ikke lett å ta det seriøst om man selv sliter med selvbildet. "Aksepter hvem du er, elske deg selv osv" blir fort ironiske floskler fra psykologen da.

Anonymkode: 4eaa0...bd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillevill skrev (På 8.9.2024 den 20.38):

Du mener kanskje coveret på boken. 💁‍♂️ 🤣

Eller omslaget, som vi sier på norsk ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er du høyt utdannet har du som oftest  bedre evne til kritisk tenkning. I et langt studieløp lærer enn å fordype seg i, analysere og diskutere div emner og se temaer fra flere perspektiv.

Kritisk tenkning henger igjen sammen med å kunne ta valg basert på egne tolkninger. Ikke være en sau i en saueflokk. Jo dårligere utdannet du er jo lettere lar du deg påvirke. 

Det er noe utrolig trist med et ansikt som et proppet så fullt at man ikke kan vise bekymring eller andre følelser. Det synes så godt. Kan godt overbevise dere selv om at ingen ser det men de fleste gjør det. 

Anonymkode: 114e2...d92

For en stigmatiserende tankegang syns jeg. Det er ikke min erfaring. Jeg kjenner mange reflekterte mennesker. Utdanning kan gi mye kunnskap. Erfaringer gir mer vil jeg påstå...Klarer du å sette sammen erfaringer sammen med refleksjon, så er jo det grunnlaget for læring slik jeg oppfatter det. Man kan lærer gjennom sine erfaringer. 

Er jo en grunn for at mennesker med praktisk bakgrunn, som feks yrkesfag der de videreutdanner seg, er ofte ettertraktet arbeidskraft. Det hjelper å være praktisk anlagt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du glemte: kan de ha hull i tennene?

Anonymkode: bd9a1...a6d

Godt poeng! Fyllinger i tennene! Gamle fyllinger! Og ikke minst tannbleking! 

Anonymkode: c473e...b69

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I teorien ikke. Men det vet jeg jo ikke. Fillers og botox fysisk ser man. Og beklager, men da er det ikke lett å ta det seriøst om man selv sliter med selvbildet. "Aksepter hvem du er, elske deg selv osv" blir fort ironiske floskler fra psykologen da.

Anonymkode: 4eaa0...bd9

En psykolog som har tatovert over selvskadingsarr fra selvskading i barndommen da? Selvskadingen er tilbakelagt må man anta og det er ingen grunn til å tro at psykologen er psyk nå. Men tatoveringene kan tolkes som at psykologen ikke aksepterer seg selv da. Ville du latt være å gå til denne også da?

Personlig foretrekker jeg fagfolk med egenerfaring og levd liv.

Anonymkode: ba531...0ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En psykolog som har tatovert over selvskadingsarr fra selvskading i barndommen da? Selvskadingen er tilbakelagt må man anta og det er ingen grunn til å tro at psykologen er psyk nå. Men tatoveringene kan tolkes som at psykologen ikke aksepterer seg selv da. Ville du latt være å gå til denne også da?

Personlig foretrekker jeg fagfolk med egenerfaring og levd liv.

Anonymkode: ba531...0ff

Sistnevnte har du nok rett i. Det har noe med positiv eller negativ påvirkningskraft. En psykolog med erfaring med depresjon kan derfor være en god psykolog for en pasient med depresjon. Positivt.

Men når det kommer til selvbilde og en psykolog med fillers og botox da er det negativt. Uten tvil. Hele behandlingen blir smått ironisk da, og det er ikke lett å ta behandlingen seriøst.

Anonymkode: 4eaa0...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

lillevill skrev (På 8.9.2024 den 20.38):

Du mener kanskje coveret på boken. 💁‍♂️ 🤣

Soleil70 skrev (32 minutter siden):

Eller omslaget, som vi sier på norsk ...

 

Eller hun mener at man ikke skal dømme boken etter omslaget ( "Don't judge a book by it's cover). Men det er en anglisisme. På norsk er vel uttrykket "å skue hunden på hårene"?

Beklager avsporingen.Takk for meg. 

Anonymkode: 3512c...b72

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sistnevnte har du nok rett i. Det har noe med positiv eller negativ påvirkningskraft. En psykolog med erfaring med depresjon kan derfor være en god psykolog for en pasient med depresjon. Positivt.

Men når det kommer til selvbilde og en psykolog med fillers og botox da er det negativt. Uten tvil. Hele behandlingen blir smått ironisk da, og det er ikke lett å ta behandlingen seriøst.

Anonymkode: 4eaa0...bd9

Hva om psykologen ikke endrer utseendet fordi hen er negativ til eget utseende, men synes det er gøy og spennende å eksperimentere med sånt? Noen sminker seg ekstremt mye fordi de synes det er GØY, ikke fordi de er negative til eget utseende. Noen mennesker har ikke et så sterkt forhold til eget utseende at de knytter identiteten sin så hardt til den. De synes kanskje risikoen med giften i botox er ubetydelig (det finnes psykologer som driver med ekstremsport, kjører sparkesykkel og hopper ut i vannet uten å sjekke dybden ned til bunnen). For dem handler det ikke nødvendigvis om å bli BEDRE/FINERE, men de vil mix it up.

Anonymkode: ba531...0ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjent sak at en betydelig andel av psykologer har omfattende problemer selv.

Anonymkode: cfead...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva om psykologen ikke endrer utseendet fordi hen er negativ til eget utseende, men synes det er gøy og spennende å eksperimentere med sånt? Noen sminker seg ekstremt mye fordi de synes det er GØY, ikke fordi de er negative til eget utseende. Noen mennesker har ikke et så sterkt forhold til eget utseende at de knytter identiteten sin så hardt til den. De synes kanskje risikoen med giften i botox er ubetydelig (det finnes psykologer som driver med ekstremsport, kjører sparkesykkel og hopper ut i vannet uten å sjekke dybden ned til bunnen). For dem handler det ikke nødvendigvis om å bli BEDRE/FINERE, men de vil mix it up.

Anonymkode: ba531...0ff

Det har ikke noe å si om psykologen synes det var "gøy og spennende". Budskapet ovenfor en pasient er klinkende klart negativt. Psykologen setter sin egen integritet på spill i møte med pasientene. Og det i seg selv er tankevekkende. For en god psykolog burde skjønne det. 

Anonymkode: 4eaa0...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 15.29):

Å ja, denne tråden igjen... Historien din er mindre troverdig enn psykologen, for å si det sånn. Tror neppe du har vært hos psykolog noen gang, vet hva selvbilde/selvtillit er eller hvordan det bygges. (Hint, det går ikke på tilbakemeldinger fra andre på utseende...) Uansett blir ikke budskapet mer eller mindre sant om psykologen er glatt eller rynkete i ansiktet.

Anonymkode: 6f059...389

Eh kjenner du noen psykologer?! Det er garantert sant- jeg kjenner flere i den kategorien som ts beskriver.

Anonymkode: b46db...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har ikke noe å si om psykologen synes det var "gøy og spennende". Budskapet ovenfor en pasient er klinkende klart negativt. Psykologen setter sin egen integritet på spill i møte med pasientene. Og det i seg selv er tankevekkende. For en god psykolog burde skjønne det. 

Anonymkode: 4eaa0...bd9

Hvorfor er det klinkende klart at BUDSKAPET er noe som helst? Folk må slutte å legge så mye betydning inn i andres valg, samt tolke i det vide og brede ut fra egne issues.

Kan ikke en undervektig psykolog jobbe med pasienter som har spisevegring, uavhengig av hva årsake  er til undervektigheten? 

Anonymkode: ba531...0ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det klinkende klart at BUDSKAPET er noe som helst? Folk må slutte å legge så mye betydning inn i andres valg, samt tolke i det vide og brede ut fra egne issues.

Kan ikke en undervektig psykolog jobbe med pasienter som har spisevegring, uavhengig av hva årsake  er til undervektigheten? 

Anonymkode: ba531...0ff

Det ser du jo av tråden! Pasienten reagerer på det. Ikke bagatelliser pasienten her. Det er psykologen som ikke tar sin egen profesjon seriøst. 

Det handler om respekt og integritet. Psykologen mister sin troverdighet, og pasienten blir skeptisk. Som du vet, så er tillit mellom psykolog og pasient dønn viktig.

Du kan ikke sammenligne det med en undervektig psykolog. Men klart, har psykologen anoreksi og veier 45 kg, så er nok ikke denne psykologen det beste en anoreksipasient kan gå til. 

Anonymkode: 4eaa0...bd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det ser du jo av tråden! Pasienten reagerer på det. Ikke bagatelliser pasienten her. Det er psykologen som ikke tar sin egen profesjon seriøst. 

Det handler om respekt og integritet. Psykologen mister sin troverdighet, og pasienten blir skeptisk. Som du vet, så er tillit mellom psykolog og pasient dønn viktig.

Du kan ikke sammenligne det med en undervektig psykolog. Men klart, har psykologen anoreksi og veier 45 kg, så er nok ikke denne psykologen det beste en anoreksipasient kan gå til. 

Anonymkode: 4eaa0...bd9

Man kan være undervektig uten å være anorektisk. 

Jeg ser at pasienten oppøeber og mener. Jeg ser ikke at psykologen rent faktisk ikke tar sin profesjon seriøst ved å bruke botox og fillers.

Men da må altså psykologer huske på å ikke ta brystrekonstruksjon ved brystkreftoperasjon. For det kan tolkes som at de ikke "do what they preach"? Integriteten og tilliten osv....?

Anonymkode: ba531...0ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lei av at folk mener botox og fillern er så mye verre enn å gå til frisøren eller ta hull i ørene eller sminke seg f.eks. Folk pynter seg ikke fordi de har mentale utfordringer og er "misfornøyde med seg selv buhu" 

Anonymkode: 08f41...0d8

Folk med botox og fillers er jo sjøstygge. Det andre du nevner er det lett å gjøre noe med.

Anonymkode: cfead...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...