AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #1 Del Skrevet 8. september 2024 I går under et middagsselskap kom jeg i prat med en som var opptatt av å ikke bruke solkrem. Og jeg har jo sett at dette har vært diskutert i media før. Et av argumentene var at de brukte ikke solkrem «før» . Samme argumenter er brukt i forhold til ultraprossesert mat, samt fasting og også bruken av såpe. At dette er menneskeskapte ting, og at vi ikke har behov for det fra naturen sin side . Det jeg lurer på er om den samme debatten har oppstått rundt det å bruke tannkrem/tannpuss? De som ikke bruker solkrem fordi det er menneskeskapt burde jo mene noe av det samme om tannpuss? Eller? Jeg vet ikke , men er veldig nysgjerrig på hva folk tenker Anonymkode: 3587c...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #2 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I går under et middagsselskap kom jeg i prat med en som var opptatt av å ikke bruke solkrem. Og jeg har jo sett at dette har vært diskutert i media før. Et av argumentene var at de brukte ikke solkrem «før» . Samme argumenter er brukt i forhold til ultraprossesert mat, samt fasting og også bruken av såpe. At dette er menneskeskapte ting, og at vi ikke har behov for det fra naturen sin side . Det jeg lurer på er om den samme debatten har oppstått rundt det å bruke tannkrem/tannpuss? De som ikke bruker solkrem fordi det er menneskeskapt burde jo mene noe av det samme om tannpuss? Eller? Jeg vet ikke , men er veldig nysgjerrig på hva folk tenker Anonymkode: 3587c...804 Har sett enkelte på carnivore-kosthold som dropper tannpuss. Det er nok mest en gimmick, for å demonstrere at det ikke er strengt nødvendig så lenge man ikke spiser karbohydrater. Selv har jeg fått svært mye bedre tannhelse av å kutte ut brød og de fleste andre karbohydrater. Anonymkode: a6902...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #3 Del Skrevet 8. september 2024 De færreste mennesker, om noen, er 100% konsekvente. Vi er alle dobbelmoraliter på en eller annen måte. Anonymkode: 1cebd...b2e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #4 Del Skrevet 8. september 2024 De ble jo ikke eldgamle før i tida da. Men la de bare styre på. Anonymkode: 76ebc...2b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 8. september 2024 #5 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har sett enkelte på carnivore-kosthold som dropper tannpuss. Det er nok mest en gimmick, for å demonstrere at det ikke er strengt nødvendig så lenge man ikke spiser karbohydrater. Selv har jeg fått svært mye bedre tannhelse av å kutte ut brød og de fleste andre karbohydrater. Anonymkode: a6902...c33 Mulig jeg ikke er så orientert, så beklager i så fall, men kjøtt osv setter seg jo i tennene, og tannkjøttet har godt av å bli pusset litt. Dette tenker jeg må være en gimmick, og ikke stemme med hva tannleger faktisk anbefaler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 8. september 2024 #6 Del Skrevet 8. september 2024 Så lenge man vil gjøre som "før i tiden", må man jo ta høyde for at de ikke hadde sukker eller industrimat. Og at tennene deres likevel ble dårlige etter hvert. Og at man døde av alminnelige enkle infeksjoner. Og at hvis levealderen i gjennomsnitt er maks 50, så rekker man trolig ikke å få kreft av for mye sol før man dør uansett. Litt sånn logikk og sånn. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #7 Del Skrevet 8. september 2024 Altså, dette med solkrem har jo en enorm svikt i logikken. Man har jo null statistikk på hvor mange som døde av hudkreft, før solkrem eksisterte og før man kunne oppdage kreft. Anonymkode: 1196c...8b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #8 Del Skrevet 8. september 2024 Daisy-love skrev (2 timer siden): Mulig jeg ikke er så orientert, så beklager i så fall, men kjøtt osv setter seg jo i tennene, og tannkjøttet har godt av å bli pusset litt. Dette tenker jeg må være en gimmick, og ikke stemme med hva tannleger faktisk anbefaler. Tannleger anbefaler nok pussing uansett hva slags kosthold man har, men det er jo et faktum at karies kommer av å spise for mye karbohydrat. Så akkurat den sykdommen trenger man ikke være så redd for hvis man bare spiser kjøtt. Tannpuss er noe vi gjør først og fremst for å begrense skadene av et dårlig kosthold. Anonymkode: a6902...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #9 Del Skrevet 8. september 2024 Elle Melle skrev (2 timer siden): Så lenge man vil gjøre som "før i tiden", må man jo ta høyde for at de ikke hadde sukker eller industrimat. Og at tennene deres likevel ble dårlige etter hvert. Og at man døde av alminnelige enkle infeksjoner. Og at hvis levealderen i gjennomsnitt er maks 50, så rekker man trolig ikke å få kreft av for mye sol før man dør uansett. Litt sånn logikk og sånn. "Før i tiden" er en ganske lang tidsperiode Så det spørs hvor langt bak i tid du vil gå. Går vi tilbake ca 10.000 år, altså før det ble vanlig å spise mye korn, hadde vi lite problemer med tennene. Man kan finne eksempler på karies hos mennesker som spiste mye plantemat, men generelt var tennene fine og sterke - helt uten tannpuss. Vi fikk også plass til visdomsjekslene og måtte ikke trekke eller operere dem ut. Så basert på det virker det som om kostholdet var bedre da. Gjennomsnittsalderen vet vi ikke så mye om, men det er så vidt jeg vet ingen grunn til å tro at folk ikke ble eldre enn femti. Anonymkode: a6902...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #10 Del Skrevet 9. september 2024 Elle Melle skrev (20 timer siden): Så lenge man vil gjøre som "før i tiden", må man jo ta høyde for at de ikke hadde sukker eller industrimat. Og at tennene deres likevel ble dårlige etter hvert. Og at man døde av alminnelige enkle infeksjoner. Og at hvis levealderen i gjennomsnitt er maks 50, så rekker man trolig ikke å få kreft av for mye sol før man dør uansett. Litt sånn logikk og sånn. Må bare påpeke at "gjennomsnittslevealder" ikke sier noe som helst om hvor gamle de eldste blir. Hvis 2/3 av barna dør i sitt første leveår (som ikke er usannsynlig i et steinaldersamfunn) så vil en "gjennomsnittlig levealder" på 50 år, tilsi at individ nummer 3 blir 150 år gammel. Hvis bare 1/3 av barna dør som småbarn, så vil de 2 som vokser opp bli 75 år hver. Antagelig ble folk normalt 60-70 år gamle, noen få ble 80+, og den lave gjennomsnittlige levealderen skyldtes høy barnedødelighet og et høyere antall dødelige ulykker blant unge voksne (inkludert at mange kvinner døde i barselseng). Anonymkode: b91eb...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #11 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 12.34): I går under et middagsselskap kom jeg i prat med en som var opptatt av å ikke bruke solkrem. Og jeg har jo sett at dette har vært diskutert i media før. Et av argumentene var at de brukte ikke solkrem «før» . Samme argumenter er brukt i forhold til ultraprossesert mat, samt fasting og også bruken av såpe. At dette er menneskeskapte ting, og at vi ikke har behov for det fra naturen sin side . Det jeg lurer på er om den samme debatten har oppstått rundt det å bruke tannkrem/tannpuss? De som ikke bruker solkrem fordi det er menneskeskapt burde jo mene noe av det samme om tannpuss? Eller? Jeg vet ikke , men er veldig nysgjerrig på hva folk tenker Anonymkode: 3587c...804 Morsomt… når var «før»? Be vedkommende sjekke gjennomsnittlig levealder… og om hen ønsker den levealderen for seg selv. Ja vi har mye menneskeskapt. Men så blir vi snart 100 år også da. De hadde jo ikke hudkreft før i tiden, da alle døde før de var 50 år… og ALDRI dro til syden. Seriøst… jaja, de får la være å bruke solkrem da. Men da ville jeg vært konsekvent påkledd og i skyggen og aldri dratt sørover. Så går jo det helt fint antagelig. Solkrem er jo noe vi trenger hvis vi ikke føler for de naturlige tiltakene. Damene gikk ikke rundt på gården i bikini «før» heller hele sommeren. De fleste hadde faktisk klær på deg ganske mye og ofte. Og de tok kanskje pauser midt på dagen og gikk ut av solsteiken. Ingen lå «naken» på en solseng mellom kl 12-14 for å bli tan… våre veldig rare solingsvaner gjør det fornuftig med solkrem skal man overleve det… Anonymkode: c53f2...30b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #12 Del Skrevet 13. september 2024 Da vil jeg gjerne få fortelle følgende: I våres fikk jeg en diger kreftsvulst (hudkreft). Heldigvis ikke den aller verste typen kreft som gjerne medfører spredning. På sykehuset der de opererte den vekk var de helt klare: De tre "store" krefttyper har minsket (Bryst, Lunge, Prostata) mens hudkreften har nesten eksplodert. De anbefalte sterkt å bruke solkrem, og solarium burde forbys! Anonymkode: 52f2c...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 13. september 2024 #13 Del Skrevet 13. september 2024 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg