Gå til innhold

Religion og politikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er overhodet ikke religiøs/spirituell, og kunne ikke tenke meg å date en dame som er det heller. Hva med deg, hvor viktig er det at daten din har akkurat samme forhold til religion/spiritualitet som deg?

Og hva med politikk? Jeg er ikke veldig politisk bevisst, men det er visse partier jeg absolutt ikke ville stemt på, og som jeg ville finne det problematisk hvis daten var tilhenger av. Hvor viktig er politisk enighet for deg?

Diskuterer du religion og politikk med daten i "bli kjent fasen"?

Anonymkode: 56949...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kristen og samboeren min er agnostiker, det fungerer fint for oss og er ingen hindring eller kilde til uenighet. Vi har ingen planer om å få barn, men om oppdragelse var involvert, kunne det nok blitt en større hindring å navigere, enn det er nå. Politikk snakker vi ikke så mye om, han har ikke stemmerett i Norge og er naturligvis derfor ikke så engasjert i norsk politikk, mens jeg har gitt litt opp og føler at det uansett ikke utgjør noen forskjell, uansett hva jeg stemmer.

Vi har likevel enighet rundt de viktigste temaene som feks abort, skille religion og stat osv. Han kommer fra en familie som har kjempet hardt for muligheten til å være politisk uenige, uten at det skal bety at man må frykte for livet, dette gjør at han er veldig åpen for uenigheter og har respekt for en saklig debatt, selvom han ikke nødvendigvis deler samme mening som sin motpart, dette er en kvalitet jeg setter stor pris på. 

Anonymkode: 23bce...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke viktig for meg at en mulig partner har samme partipolitiske oppfatning som meg eller mener det samme om Makedonias mulige EU-medlemskap, akkurat.

Men det er klart politisk standpunkt i stort gjerne henger samme med et grunnleggende verdisyn. Hvis vi har helt ulike tanker om særlig sosiale spørsmål blir det nok ganske vanskelig.

For meg vitner det å være litt politisk interessert gjerne også om et utgangspunkt - en interesse for hva slags sted verden skal være å leve i for både oss og de etter oss - som er positivt. En som bare avskrev all politikk med at det ikke påvirker eget liv eller ikke nytter uansett hadde jeg nok ikke kunnet finne tonen med. Det er for meg et så grunnleggende usosialt og usolidarisk utgangspunkt, for ikke å snakke om syn på verden, at det ikke hadde gått.

Gudstro hadde nok vært en non-starter for meg. Det er like fjernt som andre eventyr, og det har et eksplosivt potensial for å gjøre verden til et verre sted som ikke annen sterk overbevisning har. Mange kan bli gærne av politikk, men det er først når man oppriktig tror at man kan belønnes i det hinsidige at alle hemninger forsvinner. De aller fleste religiøse er selvfølgelig like forferdet over religiøs fundamentalisme som meg, men hvis man da likevel tviholder på troen sin er vi ikke kompatible.

Anonymkode: 7f2e2...078

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klare meninger politisk sett, men  har ingen problem med mennesker som har andre politiske meninger, så lenge de er saklige ( innenfor normale rammer her, noe mellom nazist og marxist 😉).  Likeså ang livssyn, har selv min personlige tro, andre har sin, la hver bli salig i sin tro. Det jeg ikke klarer i store doser er personligheter som ikke kan respektere andres syn på hverken religion eller politikk, og overkjører eller er nedlatende og sneversynt. Så for min del handler det mer om personlighetstype enn noe annet. 

Anonymkode: 7e723...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke dager en som er religiøs/spirituell og/eller veldig politisk engasjert.

Hvilken politisk farge man kler seg i er mindre viktig. 

Jeg vet for eksempel ikke hva min samboer stemmer.

Anonymkode: 33dd2...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt noen som er lik meg på begge punkter, ikke på det viset at jeg kontrollerer ham, men at vi naturlig ser verden likt og det er trygt og behagelig. 

Vil ha en trygg, skeptisk, respektfull, fornuftig og hjertevarm mann. 

Er ureligiøs, men kan være redd overnaturlige ting uten å fullstendig tro på det. Politisk har jeg ingen parti, men har parti jeg er mye mindre enig med. Forholder meg fra sak til sak(Ikke at jeg har en formening om absolutt alle saker). Syns det er vanskelig å finne noen som er jevnt over et trygt parti, da det bestandig er noe de vil som jeg er skeptisk mot.

Anonymkode: c5794...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville hatt noen som er lik meg på begge punkter, ikke på det viset at jeg kontrollerer ham, men at vi naturlig ser verden likt og det er trygt og behagelig. 

Vil ha en trygg, skeptisk, respektfull, fornuftig og hjertevarm mann. 

Er ureligiøs, men kan være redd overnaturlige ting uten å fullstendig tro på det. Politisk har jeg ingen parti, men har parti jeg er mye mindre enig med. Forholder meg fra sak til sak(Ikke at jeg har en formening om absolutt alle saker). Syns det er vanskelig å finne noen som er jevnt over et trygt parti, da det bestandig er noe de vil som jeg er skeptisk mot.

Grunnen til at jeg ønsker å være like, er fordi jeg ikke orker å måtte diskutere rundt tilng som dop, prostitusjon, overgrep, trygghet for barn i skolen, abort, miljø, dyre rettigheter, alt med mye emosjonell byrde. Det er nok av vondt i verden som er vanskelig å lytte til, så hjemme vil jeg ha fri fra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Kristen, men ikke veldig aktiv. Jeg kunne godt hatt en som er kristen, eller som er oppvokst i kristent hjem, så han har litt forståelse for hvordan det er mtp tanke på kristne verdier og oppvekst. Men så lenge en kjæreste har respekt for at jeg er kristen holder det. 

Politikk har jeg ikke si mye preferanser på, så lenge det ikke er ekstreme meninger. Her i Norge har vi det i grunn så godt, og alle politikere lyver og ombestemmer seg over en lav sko, så har ikke så mye å si hva man stemmer uansett. 

Anonymkode: 3c097...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt finne på å diskutere religion og politikk på første date, men kanskje ikke være veldig bastant når det gjelder meningene mine. Det er viktigere for meg at vedkommende ikke er spirituell enn om vedkommende f.eks. er kristen. Folk som tror på poltergeist, ser "hjelpere" og synes tarotkort bør tas seriøst holder jeg meg langt unna i datingsammenheng. Folk som er kristne, men ikke trenger å gå i kirka hver søndag eller ser på Visjon Norge er helt innafor. 

Nå er jeg ogå på venstresida politisk, så å date noen fra FrP, Lysglimt-Alliansen eller Demokratene er nok uaktuelt. Hvis jeg skal kunne diskutere politikk og fremdeles bevare romantikken i et forhold, så kan jeg ikke være sammen med noen som ikke har respekt for menneskeverdet eller er pisseredd for "svenske tilstander" bare de ser en mørkhudet person. 

Anonymkode: 80f85...41c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion har ingen betydning så lenge ikke vedkommende er veldig opptatt av det eller det kolliderer med mine verdier og tradisjoner.

Politikk pleier jeg aldri diskutere på date, det er også uvesentlig da hva folk stemmer som regel er knyttet opp mot verdiene de har, og de er det viktig å finne ut av tidlig. Men har ikke behov for å vite hva de stemmer.

Anonymkode: a261e...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå er jeg ogå på venstresida politisk, så å date noen fra FrP, Lysglimt-Alliansen eller Demokratene er nok uaktuelt. Hvis jeg skal kunne diskutere politikk og fremdeles bevare romantikken i et forhold, så kan jeg ikke være sammen med noen som ikke har respekt for menneskeverdet eller er pisseredd for "svenske tilstander" bare de ser en mørkhudet person. 

Anonymkode: 80f85...41c

Hvis du har et så karikert bilde av andre politiske oppfatninger enn din egen, så er det kanskje på tide at du utvider omgangskretsen litt. Kanskje få deg litt «respekt for menneskeverdet»….

Jeg vil også helst ha en partner som er på samme side politisk som meg selv, men jeg trenger ikke å male opp bilder av ravende idioter på andre siden for det.

Anonymkode: dc3ff...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...