Gå til innhold

Hvor stiller ikke folk opp på helt enkle ting??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter et par generasjoner hvor barn har blitt oppdratt til å tenke på seg selv først, har vi nå foreldre som synes alt som ikke handler om dem selv er et ork og en "jobb", inklusive det å finne glede i å ta del i sine egne barns liv, og enda mindre gjøre noe for andre uten at de får noe igjen for det. 

Det er bedre å sitte på røva og være opptatt av seg selv og klage over at andre ikke varter dem opp enn å være med på å skape glede og et bedre liv for oss alle. 

Anonymkode: bb81c...0d3

Dette! Vi må huske på at det er curling-barna som nå selv har fått barn.

Anonymkode: a5aa5...e7c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes ut som du bor i et resurssvakt område. Her er det kamp om å være med i FAU, ørten frivillige trenere på hver kamp, alltid mange som stiller opp på 17. mai. Sist foreldremøte fikk ikke alle foreldrene sitte plass fordi mange møtte med to foreldre. 

Anonymkode: e839d...66c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker dere om å stille opp for sine egne barn og deres interesser, eller om og generelt stille opp for idretten, skolen eller barnehagen til barnet?? Selv satt jeg i Fau i alle år mens barna var små, men jeg gjorde kun det som var forventet av meg ift den avdelingen jeg var i. Hadde vi dugnad på området til småbarna i bhg så brukte jeg ikke ekstra tid og krefter på siden til Storebarna, det fikk foreldrene der ta seg av. Samme med skolen, var klassekontakt og var med å hjelpe til på klassefester, avslutninger,sommerfester til mine barn men, stilte ikke opp på skoleballet til 10 klasse bare fordi de trengte folk. 17 mai her er det korpsforeldrene som skal ta seg av, de er alltid manko på folk men, jeg gidder ikke bruke min tid på det når ikke mine unger er i korpset. På fotballen kjører jeg og henter de jeg har plass til i bilen, jeg baker kaker og kjøper lodd. Men, jeg gidder altså ikke å selge flere lodd enn det jeg må for å bidra ekstra. Da de ble ungdommer gikk jeg natteravn, men kun da mine egne var i den alderen at jeg så behovet for natteravner. Så jeg er nok i følge mange her egoistisk jeg også, gidder ikke bruke tid på å stille opp for andre enn mine egne. 

Anonymkode: f6739...5a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tråder med folk som ikke vil jobbe, folk som ikke vil arrangere bursdager og dåp, tråder om at man ikke orker dugnader. Og generelt ikke gidder livet. 

Samtidig er man ajour med det meste som går på TV, og deltar aktivt i disse trådene her inne. 

Det er vel forskjellen på egen generasjon og foreldregenerasjonen. At de var ute og levde livet med andre mennesker, med barna og for barna, for nabolaget, idrettslag, med mer. Og kun så på skjerm for å få med nyhetene, en halvtime om dagen. 

Anonymkode: d0ed0...3e4

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er tråder med folk som ikke vil jobbe, folk som ikke vil arrangere bursdager og dåp, tråder om at man ikke orker dugnader. Og generelt ikke gidder livet. 

Samtidig er man ajour med det meste som går på TV, og deltar aktivt i disse trådene her inne. 

Det er vel forskjellen på egen generasjon og foreldregenerasjonen. At de var ute og levde livet med andre mennesker, med barna og for barna, for nabolaget, idrettslag, med mer. Og kun så på skjerm for å få med nyhetene, en halvtime om dagen. 

Men, så var det ikke akkurat så mye skjerm å se på heller da. De hadde også mindre muligheter her i livet, mindre penger og generelt mindre å finne på. Jeg er født på 80 tallet og mine foreldre hadde ikke karriere, de hadde jobb. Denne jobben var slutt klokka 16 og Etter jobb var det litt husarbeid og matlaging. Fra klokka 18 og utover handlet det om oss barna fordi de ikke hadde så mye annet å gjøre. Nå sier ikke jeg at foreldrene mine ikke var glad i oss men, de hadde garantert ikke stilt opp like mye for oss hvis de hadde hatt mer å finne på slik som idag.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snakker dere om å stille opp for sine egne barn og deres interesser, eller om og generelt stille opp for idretten, skolen eller barnehagen til barnet?? Selv satt jeg i Fau i alle år mens barna var små, men jeg gjorde kun det som var forventet av meg ift den avdelingen jeg var i. Hadde vi dugnad på området til småbarna i bhg så brukte jeg ikke ekstra tid og krefter på siden til Storebarna, det fikk foreldrene der ta seg av. Samme med skolen, var klassekontakt og var med å hjelpe til på klassefester, avslutninger,sommerfester til mine barn men, stilte ikke opp på skoleballet til 10 klasse bare fordi de trengte folk. 17 mai her er det korpsforeldrene som skal ta seg av, de er alltid manko på folk men, jeg gidder ikke bruke min tid på det når ikke mine unger er i korpset. På fotballen kjører jeg og henter de jeg har plass til i bilen, jeg baker kaker og kjøper lodd. Men, jeg gidder altså ikke å selge flere lodd enn det jeg må for å bidra ekstra. Da de ble ungdommer gikk jeg natteravn, men kun da mine egne var i den alderen at jeg så behovet for natteravner. Så jeg er nok i følge mange her egoistisk jeg også, gidder ikke bruke tid på å stille opp for andre enn mine egne. 

Tvert i mot, hadde alle bidratt som deg hadde det ikke vært noe problem 😊 man må jo stille opp på arenaer der sine barn er. Og når de ikke er der lenger, er det foreldrene til neste kull sin tur. Da har vi gjort vårt 😊 så har man selvfølgelig noen ildsjeler som står i verv og holder skuta flytende i åresvis , både med og uten de. De bøyer jeg meg i støvet for, og de skal ha all ære. De gjør en fantastisk viktig jobb. Men jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg ikke er en av dem. Jeg stilte opp på alt jeg kunne for mine, og nå har jeg levert stafettpinnen videre. 

Anonymkode: 48cc3...d7b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, så var det ikke akkurat så mye skjerm å se på heller da. De hadde også mindre muligheter her i livet, mindre penger og generelt mindre å finne på. Jeg er født på 80 tallet og mine foreldre hadde ikke karriere, de hadde jobb. Denne jobben var slutt klokka 16 og Etter jobb var det litt husarbeid og matlaging. Fra klokka 18 og utover handlet det om oss barna fordi de ikke hadde så mye annet å gjøre. Nå sier ikke jeg at foreldrene mine ikke var glad i oss men, de hadde garantert ikke stilt opp like mye for oss hvis de hadde hatt mer å finne på slik som idag.

Så rart. Jeg er født på 70-tallet, og foreldrene mine hadde absolutt mye å finne på utenom jobb. Videreutdanning, syklubb, fisketurer, hyttebygging, med oss barna på skitrening og andre aktiviteter, fjellturer, lesesirkel, hagearbeid, kollegafester, jobbturer, snekring, baking, strikking, ølbrygging, hundetrening, venninnetreff etc etc etc.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men er skjerm det å "finne på ting"? 

Jeg kjenner meg uansett ikke igjen i dette. Mine var med i foreninger, vi hadde hytte, vi drev med matauk på ulike måter og var mye ute i naturen. Reiste ut av landet et-par ganger i året. De hadde venner de møtte, og deltok på organisert trening.

De de ikke gjorde var å ha snitt 2-3 timer på mobiltelefon om dagen, og 1-2 timer foran TVen hver kveld. 

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det er utrolig hvor lite noen foreldre orker nå om dagen. 17.mai arrangement er såååå stress og til slutt truet 17.mai komiteen med å avlyse. Da kom noen krypende frem og trodde de reddet verden ved å selge noen pølser. 

På et foreldremøte kom det mange ideer om hva vi kunne gjøre for å bedre klassemiljøet. Det var ikke måte på hvor mye som ble viktig. Helt til noen måtte gjøre det… Da ble det stille. Alle mulige slitenheter, angster og allergier kom opp. 

Jeg har minst like mye å gjøre som andre, men gevinsten ved å kjenne så mange foreldre er verdt det meste. 

Anonymkode: 8c0fb...445

Fordi det er pengepress. Skole i Norge er gratis. 17. mai-arrangement på skolene har blitt rene pengemaskin med masse stress og plikt. Klassemiljøet blir ikke bedre av at man har 17. mai-arrangement. Det blir bedre hvis foreldre til barn som mobber, tar klager på alvor. Men det gjør dere ikke. Dere sier at deres gullunger aldri gjør noe galt.

Anonymkode: 86cee...178

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så rart. Jeg er født på 70-tallet, og foreldrene mine hadde absolutt mye å finne på utenom jobb. Videreutdanning, syklubb, fisketurer, hyttebygging, med oss barna på skitrening og andre aktiviteter, fjellturer, lesesirkel, hagearbeid, kollegafester, jobbturer, snekring, baking, strikking, ølbrygging, hundetrening, venninnetreff etc etc etc.

Jeg husker også alt dette. 

Hele familien ut i hagen for å ta unna epletrærne, eller gjøre klar bedd til høsten. Pakke sekk, ta med mat, gå en skitur og grille. Sanitetsforeningen der mamma var aktiv, der tok man gjerne med barn som lekte i nærheten, og barna ble involvert når det det var dugnad på å lage og selge fastelavnsris og mer. Vi måtte gå som bøssebærere, og bidra til samfunnet på ulike måter. Det å fiske var også en selvfølge, og det var stadig et prosjekt i huset. 

Huff, nå kjente jeg virkelig på at jeg bør klappe sammen denne skjermen og bruke Søndagen på en mer givende måte. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Klart man skal ha barn 😊 og klart de skal ha et godt klassemiljø 😊 og gå på fritidsaktiviteter som ikke skal koste reel pris 😊 men man skal da ikke behøve legge noen egeninnsats i dette? Kan ikke de som liker å jobbe gratis for andre ta seg av det? 😂😂 Så kan andre konsentrere seg om å baksnakke dugnadsansvarlig på bygda, som er så frekk og maser om at alle må dra sin del av lasset, i stedet for å heller jobbe 5 dobbelt opp selv 😂

Anonymkode: 48cc3...d7b

Uten dugnad ingen idrettslag. Slik har det vært i alle år her hvor vi bor hvertfall. Det er heller ikke snakk om ukentlige dugnader, men 2-3 ganger i året. Jeg er helt enig i at 17 mai arrangementet på skolene bør utgå, det er noe jeg virkelig ikke vil bruke min 17 mai på. Men det betyr ikke at vi ikke tar vår andel av dugnaden. Man klarer ikke legge tilrette for hyggelig skolemiljø inne og ute uten dugnad. Så mye penger får ikke skolene bevilget. 

Anonymkode: a865b...cab

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå kan det være mange grunner og vi skal ikke dømme!

Glemmer ikke den faren som sa han ikke kunne stille 17 mai da de hadde en baby som var inn og ut av sykehus. 

Han fikk da spørsmål om å stille den 16...

Sist uke hadde jeg 3 foreldremøter på 3 skoler, første kunne jeg ikke pga jobb. De to andre kræsjet, så jeg måtte velge ett. Mange hadde nok ikke gått da min kjære fetter døde samme dagen.

Ikke døm andre!!

Anonymkode: bf945...667

Jeg kom på arrangementet med en 1,5 måneder gammel baby på armen. Mannen min stilte i kiosken. Vi bakte også to kaker og laget snitter. Likevel insisterte hurpa i arrangementskomiteen at jeg sto i oppvasken og la babyen i bilstol imens. Jeg må bare si det er kjempevondt å stå i oppvaska i to timer når man har bekkenløsning og sting i underlivet som nettopp hadde grodd. Da jeg sa at jeg egentlig ikke orket, ble jeg kalt skjør og lat.

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (1 time siden):

Det er flott å høre at folk setter grenser i disse heseblesende tider. Tempoet har tatt helt av de siste tiårene. Tiden har kommet for å stoppe opp litt og puste ut igjen. Effektivitetsjaget herjer i alle arenaer. Super på jobb, superforeldre på fritidsordninger og så stuper vi i køys uten å få nok søvn. Nok nå. Fint at noen av dere supermennesker klarer det, men for mange er det for mye.

Og uten å ha energi til sex. Det er en skam at unge, friske mennesker med barn har gjennomsnittlig frekvens på sex tilsvarende 1 gang i måneden.  Ikke rart mange forhold ryker når alt, fra jobb til dugnader, verv og diverse, går foran parforholdet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er utrolig hvor lite noen foreldre orker nå om dagen. 17.mai arrangement er såååå stress og til slutt truet 17.mai komiteen med å avlyse. Da kom noen krypende frem og trodde de reddet verden ved å selge noen pølser. 

På et foreldremøte kom det mange ideer om hva vi kunne gjøre for å bedre klassemiljøet. Det var ikke måte på hvor mye som ble viktig. Helt til noen måtte gjøre det… Da ble det stille. Alle mulige slitenheter, angster og allergier kom opp. 

Jeg har minst like mye å gjøre som andre, men gevinsten ved å kjenne så mange foreldre er verdt det meste. 

Anonymkode: 8c0fb...445

Jeg kjenner foreldrene til de mine barn leker med. Men deltar ikke på 17. mai. Kanskje folk har litt ulike interesser og prioritering av sin tid?

Anonymkode: 60bcf...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner foreldrene til de mine barn leker med. Men deltar ikke på 17. mai. Kanskje folk har litt ulike interesser og prioritering av sin tid?

Anonymkode: 60bcf...666

Hva prioriterer man på 17.mai om man hopper over 17.mai? TV-tid? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg husker også alt dette. 

Hele familien ut i hagen for å ta unna epletrærne, eller gjøre klar bedd til høsten. Pakke sekk, ta med mat, gå en skitur og grille. Sanitetsforeningen der mamma var aktiv, der tok man gjerne med barn som lekte i nærheten, og barna ble involvert når det det var dugnad på å lage og selge fastelavnsris og mer. Vi måtte gå som bøssebærere, og bidra til samfunnet på ulike måter. Det å fiske var også en selvfølge, og det var stadig et prosjekt i huset. 

Huff, nå kjente jeg virkelig på at jeg bør klappe sammen denne skjermen og bruke Søndagen på en mer givende måte. 

Og mange av oss sitter i styrer i idrett, jobber frivillig på diverse arrangementer som utdeling av mat, kjøring av løyper til toppturer osv. Bare fordi vi boikotter slike arrangement som bidrar til pengepress og utenforskap, betyr ikke at vi er late eller uengasjerte. Du skriver jo selv at man før i tiden kunne ta barna med på møter og dugnader. På de fleste møter i dag er det ikke mulig å ta barna med, ergo må man skaffe barnevakt og betale enda mer penger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva prioriterer man på 17.mai om man hopper over 17.mai? TV-tid? 

Feiring med familien. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bare verre og verre. På barnet vårt sin skole har det vært dårlig skolemiljø i mange år og på hvert foreldremøte klager foreldre på at for lite blir gjort osv. Men, når det kommer til stykket er det et fåtall som i det heletatt orker å svare når det er spørsmål om å bidra til ting som kan være med å bedre dette. Krever og krever, men fader om de skal bidra med noe selv. 

Anonymkode: 789f2...ab6

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir bare verre og verre. På barnet vårt sin skole har det vært dårlig skolemiljø i mange år og på hvert foreldremøte klager foreldre på at for lite blir gjort osv. Men, når det kommer til stykket er det et fåtall som i det heletatt orker å svare når det er spørsmål om å bidra til ting som kan være med å bedre dette. Krever og krever, men fader om de skal bidra med noe selv. 

Anonymkode: 789f2...ab6

17. mai bidrar på ingen måte til bedre skolemiljø. "Englebarna" deres gjør det. De barna som mobber, og som får stilltiende støtte fra sine foreldre til å fortsette å holde på.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det forventes mye mer av en enn tidligere på jobb, som gjør at når man har fri vil man faktisk ha FRI.

Anonymkode: 77d02...7cf

BS. Folk jobbet mye mer før. Bare å se på arbeidstidsavtaler og velferdsordninger.

Tidsklemma i dag kommer av at foreldre ikke evner å la ungene ta litt ansvar selv over fritiden sin. Kjøring meg hit, og kjøring meg dit... I min oppvekst satt det langt inne å "forstyrre" foreldre for henting hvis en ikke vant bussen. Da stod vi heller og ventet en time på neste buss.

Anonymkode: 0270a...62f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...