AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #1 Del Skrevet 7. september 2024 Jeg fortalte min mor i fortrolighet (en lengre og dyp samtale) at vi prøver å få barn og nettopp gjennomgikk en spontanabort. Aborten var en veldig vond opplevelse. Nå får jeg vite at hun har sagt dette videre til min bror og hans samboer, fordi "de lurer jo på om det kommer noe.." (barn). Ble veldig lei meg og opplever dette som et tillitsbrudd. Vi har ellers et greit forhold. Overreagerer jeg? Vet ikke helt hva jeg skal si hvis hun spør videre hvordan det går. Jeg har ikke lyst til å dele noe mer angående dette med henne, samtidig som jeg ikke vil såre henne og at hun skal føle seg avvist på generelt grunnlag. Skjønner ikke hva hun tenkte på, å si videre så sår og personlig info uten å spørre meg. Jeg synes ikke spontanabort skal være tabu å snakke om, men det er jo min info å dele, ikke hennes. Hvordan ville dere reagert? Anonymkode: cd015...b34 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 7. september 2024 #2 Del Skrevet 7. september 2024 Jeg antar jo at det ikke var vondt ment, men det var selvsagt litt korttenkt å dele det uten at du hadde sagt det var greit... Jeg ville bare tatt en prat med henne, og forklart at du opplevde det som et tillitsbrudd, og at det ble fortalt i fortrolighet og ikke var ment å deles videre. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #3 Del Skrevet 7. september 2024 MariaIsabel skrev (18 minutter siden): Jeg antar jo at det ikke var vondt ment, men det var selvsagt litt korttenkt å dele det uten at du hadde sagt det var greit... Jeg ville bare tatt en prat med henne, og forklart at du opplevde det som et tillitsbrudd, og at det ble fortalt i fortrolighet og ikke var ment å deles videre. Enig i dette. Så vondt, Ts, jeg skjønner godt at du føler det som et dypt tillitsbrudd. Jeg ville også vurdert å snakke med bror og hans samboer om det, for å eie historien selv. Kanskje det er bedre å betro seg til dem enn mor om de bryr seg og kan Hilde det for seg selv; det er kanskje lettere for dem å forstå som kanskje er samme generasjon. Anonymkode: 75b37...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #4 Del Skrevet 8. september 2024 Derfor jeg aldri har fortalt min mot eller andre om spontantaborter, er noe som folk tenker er greit å dele, men er jo høyst personlig Anonymkode: c446f...d39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #5 Del Skrevet 8. september 2024 Personlig syntes jeg ikke du skal være så streng med moren din. Jeg er sikkert på at hun fortalte det i beste mening. Spontanabort er veldig vanlig. «De fleste» har vært borti det. Hvorfor skal det være så personlig og hemmelighetsfullt? Anonymkode: 79909...ed6 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #6 Del Skrevet 8. september 2024 Jeg har aldri forstått hvorfor spontanaborter er en sånn ting som holdes hemmelig og som mange kvinner lider i stillet av. Da jeg åpnet opp om mine oppdaget jeg jo at nesten alle andre har opplevd det samme. Det var kanskje litt korttenkt av moren din, men antageligvis har hun tenkt at dette ikke var en så stor greie siden det skjer med så mange, og dermed vært naturlig for hun å skravle om 🤷🏼♀️ Anonymkode: 325e5...e24 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #7 Del Skrevet 8. september 2024 Jeg ville valgt og ikke dele noe videre. Neste gang hun spørr sier du: " det har jeg ikke lyst å dele om fordi det var veldig sårt da du fortalte det videre sist. Vi skal si ifra den gangen jeg er gravid og ønsker at du ikke spørr meg frem til da". Ferdig snakka altså. Du trenger rikke ta hensyn til hennes følelses hvor hun åpenbart ikke tar hensyn til dine! Anonymkode: 6a8bf...d32 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonish91 Skrevet 8. september 2024 #8 Del Skrevet 8. september 2024 Fortalte du moren din om at du ikke ønsket at noen andre fikk greie på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 8. september 2024 #9 Del Skrevet 8. september 2024 Sa du at hun ikke skulle dele videre? Om dere har et greit forhold og hun er en god mor, så vill jeg tro at hun bare ikke forsto at det var hemmelig. Det kan jo være hun tekte det var greit dor broren din å vite så han kunne ta hensyn gi omsorg? Så kansje du bør snake med henne om det, det er sikkert uanset lurt slik at hun ikke forsetter å fortelle folk. Så kan du se hva hun sier og om du tror hun er til å stole på fremover. Du trenger ikke fortele henne noe om du ikke stoler på henne! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #10 Del Skrevet 8. september 2024 Skjønner kanskje litt hvordan det kunne skje. Når de SPØR, og hun ikke med en gang kommer på å si "det må dere snakke med de det gjelder om direkte". Da er det ikke så rart at hun får lyst til å få frem at dere ikke er avvisende til tanken om barn, og at det ikke er kommet frem at dere ikke kan fått barn. Anonymkode: 5d12d...9d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #11 Del Skrevet 8. september 2024 Hadde unngått å fortelle henne noe mer om graviditet før dere er sikre på at du er gravid og det har gått lang nok tid. Og enkelt bare henvise til at du foretrekker å oppdatere de du ønsker om situasjonen selv. Dessverre er folk litt for ivrig til å fortelle videre om andres personlige informasjon. Anonymkode: 33249...e1e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #12 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Personlig syntes jeg ikke du skal være så streng med moren din. Jeg er sikkert på at hun fortalte det i beste mening. Spontanabort er veldig vanlig. «De fleste» har vært borti det. Hvorfor skal det være så personlig og hemmelighetsfullt? Anonymkode: 79909...ed6 Det er dessverre også vanlig å bli utsatt for seksuelt overgrep. Hvorfor skal det være så personlig og hemmelighetsfullt, hvis vi skal følge din logikk? La oss sladre om det til alle og enhver, gjerne på en offentlig Facebook-side! Det samme gjelder hemorroider og andre mindre tragiske, men samtidig personlige ting. Det er ikke opp til DEG elle andre å vurdere hva som er personlig for et annet menneske. Anonymkode: 9ee48...450 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #13 Del Skrevet 8. september 2024 I motsetning til mange over her ts så forstår jeg deg veldig godt. Du forteller noe om egen helse i fortrolighet, og det første hun gjør er å spre det til andre, det er absolutt ikke greit. Det kan ikke være sånn at med mindre man sier "dette må du ikke dele" om hver minste lille ting som er privat, så er det greit å dele videre, det må være inneforstått at man ikke deler videre personlig og sensitiv informasjon uten å ha spurt den det gjelder. Selv om mange ikke syns det er en big deal og at det burde være mer åpenhet, så må andre få lov å bestemme hva som er riktig for dem. Jeg hadde nok sagt til min mor at jeg var svært skuffet og såret over hennes handling, og ikke kom til å fortelle noe mer fortrolig på bakgrunn av det. Jeg har vært i en ganske lik situasjon selv. Jeg er svært privat om det meste av egen helse, jeg vil rett og slett ha kontoll på hva av min helseinfo som deles med andre, og ønsker ikke å være sladderfokus for folks nysgjerrighet. For noen år siden ble jeg akuttinnlagt på sykehus pga sterke magesmerter, og det ble veid frem og tilbake for operasjon. Jeg hadde ikke tenkt å si noe om innleggelsen til noen med mindre jeg ble operert, men sykehuset maste utrolig på at jeg måtte ringe familien, så derfor ringe jeg min mor. Sa også at dette er ikke noe du skal dele med andre, men det første hun gjorde var å ringe mitt søsken med partner for å fortelle at jeg var innlagt og hvorfor, for "de måtte jo få vite det". Nei de måtte ikke det. Etter det har jeg ikke delt noe mer enn en forkjølelse med henne. Jeg har vært utredet for kreft to ganger, operert det jeg ble innlagt for den gangen, og nettopp være sykemeldt i to mnd pga mobbing på arbeidsplassen, hun vet ingenting. Finn heller en god venninne du kan snakke med ts, det er ikke verdt å være usikker på hvor infoen havner neste gang. Anonymkode: cc52f...fc2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spell Skrevet 8. september 2024 #14 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har aldri forstått hvorfor spontanaborter er en sånn ting som holdes hemmelig og som mange kvinner lider i stillet av. Da jeg åpnet opp om mine oppdaget jeg jo at nesten alle andre har opplevd det samme. Det var kanskje litt korttenkt av moren din, men antageligvis har hun tenkt at dette ikke var en så stor greie siden det skjer med så mange, og dermed vært naturlig for hun å skravle om 🤷🏼♀️ Anonymkode: 325e5...e24 Det tviler jeg sterkt på. Her er det nok "sladrebehovet" som har satt inn. En stor trang til å eie en historie. Det er ikke vanskelig å forstå når noen har en fortrolig samtale meg deg, men det er visst fort gjort å glemme. Det er fryktelig mange sykdommer og kroppslige ting som er vanlig, men samtidig så er det veldig personlig. Spontanabort burde ikke være tabu, men man skal ikke presse frem at andre skal fortelle om det. Dette er et stort tillitsbrudd hos mor. Hun burde helt klart visst bedre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #15 Del Skrevet 8. september 2024 Ts her. Takk for svar og tanker. Til de som spør: nei jeg sa ikke direkte at hun ikke skulle si det til noen, jeg tok det som en selvfølge siden hun er min mor og det var en så privat samtale da vi møttes. Det var noen dager senere jeg tenkte på det, og sa til henne at jeg regner med hun ikke forteller noen om det jeg sa. Da hadde hun allerede sagt det til bror (som bor langt vekk som jeg ikke har så mye kontakt med) og begrunnet det med "tenkte det var greit for de å vite at dere prøver" "de lurer jo på om det kommer noe..." (de har barn og vi er på ca samme alder). Jeg sa at de hadde ikke noe med det og at hun ikke skal si det videre til flere da det er veldig privat for meg. Jeg er sikker på at det ikke var vondt ment men det oppleves fremdeles ubehagelig å tenke på. Jeg vil ikke drive og "straffe" henne men samtidig synes jeg det var skikkelig dårlig gjort og gir en ekkel følelse av forventningspress om når vi skal klare å få barn. Jeg tror at når aborten er litt på avstand så vil jeg selv være åpen om det der det faller seg naturlig, det er jo utrolig vanlig, men akkurat når vi står midt oppi det så ønsker jeg ikke at "alle vet". Anonymkode: cd015...b34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #16 Del Skrevet 8. september 2024 Da jeg og mannen delte med foreldre så var vi tydelig på at det er mellom oss. Og det ble holdt frem til vi selv valgte å åpne opp (som du skriver, det kommer naturlig når man har fått ting på avstand). Når du ikke var tydelig på det ville jeg nok bare latt det gå, det er ikke alltid man automatisk forstår. Anonymkode: 5edeb...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #17 Del Skrevet 8. september 2024 Vi var ufriv barnløse i mange år, så mitt svar er nok preget av det. Jeg synes det var skikkelig dårlig gjort å fortelle videre noe så personlig. Noen klarer å være åpen om spontanabort umiddelbart, jeg har vært åpen om mine mange etter at vi fikk barn. Før det var det for sårt.. Anonymkode: d6e36...4a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #18 Del Skrevet 8. september 2024 Alle oppegående folk forstår at man ikke deler sånt videre, uten å bli fortalt det direkte. Anonymkode: 6bfe4...c1e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #19 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle oppegående folk forstår at man ikke deler sånt videre, uten å bli fortalt det direkte. Anonymkode: 6bfe4...c1e Og mange har ikke det samme tabubelagte forholdet til aborter lenger. Jeg har flere venninner som deler helt åpent fordi det for dem er en naturlig ting å være åpen om. Jeg er derfor vant med at vi slenger på en "ikke del det videre", fordi folk kan ha fundamentalt ulikt syn på hvor konfidensielt det er. Anonymkode: 5edeb...17b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #20 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Og mange har ikke det samme tabubelagte forholdet til aborter lenger. Jeg har flere venninner som deler helt åpent fordi det for dem er en naturlig ting å være åpen om. Jeg er derfor vant med at vi slenger på en "ikke del det videre", fordi folk kan ha fundamentalt ulikt syn på hvor konfidensielt det er. Anonymkode: 5edeb...17b Velge å dele helt åpent selv blir noe helt annet enn å dele andres spontanaborter videre. Det går det ikke an å ikke forstå, uansett hva slags krets man er i. Anonymkode: 6bfe4...c1e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå