Catch22 Skrevet 12. september 2024 #41 Del Skrevet 12. september 2024 Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Mye godt skrevet her. Er du en ekte og sann troende selv? Godt spørsmål! Jeg prøver å leve opp til mitt ideal, men som det heter; En nyfødt giraff begynner ikke å trave der og da. Akkurat som når vi vokser opp så må vi prøve og feile og vi lærer. Det samme gjelder med religionen og livets rette skole. Vi vokser og blir mer fullkomne etterhvert som vi strever for det og akkurat som mors melk, korn og grønnsaker former vår kropp, vil sann kunnskap forme vår personlighet, det nye mennesket. Prinsippet er det samme for alt. Fra spedvbarn, til barn, ungdom, voksen, gammel og vis, og dette gjelder også religion. Det begynner med barnelærdommen (Hebr 6,1) fra stykkevis og delt, til fullkoment og helt, men nei, noen engel er jeg ikke. Jeg prøver å lære og forbedre meg fra dag til dag. Som en elev av sannheten blir vi aldri utstudert. Det er alltid mer å lære og utforske. Og etterhvert som vi vokser i sannhet vil vi ofte forkaste mye av det vi trodde før. Vi endrer oss fra det ufullkomne til det fullkomne. (Matt 5,48 - Rom 12,2 -1. kor 13,10) ) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 12. september 2024 #42 Del Skrevet 12. september 2024 Catch22 skrev (19 minutter siden): Godt spørsmål! Jeg prøver å leve opp til mitt ideal, men som det heter; En nyfødt giraff begynner ikke å trave der og da. Akkurat som når vi vokser opp så må vi prøve og feile og vi lærer. Det samme gjelder med religionen og livets rette skole. Vi vokser og blir mer fullkomne etterhvert som vi strever for det og akkurat som mors melk, korn og grønnsaker former vår kropp, vil sann kunnskap forme vår personlighet, det nye mennesket. Prinsippet er det samme for alt. Fra spedvbarn, til barn, ungdom, voksen, gammel og vis, og dette gjelder også religion. Det begynner med barnelærdommen (Hebr 6,1) fra stykkevis og delt, til fullkoment og helt, men nei, noen engel er jeg ikke. Jeg prøver å lære og forbedre meg fra dag til dag. Som en elev av sannheten blir vi aldri utstudert. Det er alltid mer å lære og utforske. Og etterhvert som vi vokser i sannhet vil vi ofte forkaste mye av det vi trodde før. Vi endrer oss fra det ufullkomne til det fullkomne. (Matt 5,48 - Rom 12,2 -1. kor 13,10) ) Men er bibelen den eneste kilden til sannheten? Og kan man ikke tilstrebe et ideal uten at det omfatter den kristne lære? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #43 Del Skrevet 12. september 2024 Catch22 skrev (58 minutter siden): Godt spørsmål! Jeg prøver å leve opp til mitt ideal, men som det heter; En nyfødt giraff begynner ikke å trave der og da. Akkurat som når vi vokser opp så må vi prøve og feile og vi lærer. Det samme gjelder med religionen og livets rette skole. Vi vokser og blir mer fullkomne etterhvert som vi strever for det og akkurat som mors melk, korn og grønnsaker former vår kropp, vil sann kunnskap forme vår personlighet, det nye mennesket. Prinsippet er det samme for alt. Fra spedvbarn, til barn, ungdom, voksen, gammel og vis, og dette gjelder også religion. Det begynner med barnelærdommen (Hebr 6,1) fra stykkevis og delt, til fullkoment og helt, men nei, noen engel er jeg ikke. Jeg prøver å lære og forbedre meg fra dag til dag. Som en elev av sannheten blir vi aldri utstudert. Det er alltid mer å lære og utforske. Og etterhvert som vi vokser i sannhet vil vi ofte forkaste mye av det vi trodde før. Vi endrer oss fra det ufullkomne til det fullkomne. (Matt 5,48 - Rom 12,2 -1. kor 13,10) ) Du virker lærevillig men har du en menighet som ber deg holde deg til Bibelen og lærestoffet fra menigheten? Leser du andre bøker for eksempel teologi fra Menighetsfakultetet eller andre bøker produsert av fagfolk for eksempel innen religionsvitenskap? Anonymkode: 98aae...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #44 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 12.50): Du må tro hvis du ikke ønsker å brenne i helvete for evig og alltid. Guds hjerte er åpent. Anonymkode: 98d7c...13e Tydeligvis ikke når han brenner alle som ikke tror på ham. Han er en drittsekk. Anonymkode: 0abd3...941 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #45 Del Skrevet 12. september 2024 Meowmere skrev (På 8.9.2024 den 12.46): Hva med å bare tro på budskapet? Hvordan skal en ikke-troende klare det når de mest religiøse jeg har møtt også er de falskeste, mest dømmende menneskene jeg vet om? Ikke engang de som er kristne på sin hals klarer å holde seg til Jesu budskap. Anonymkode: 72ae1...102 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #46 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 12.50): Du må tro hvis du ikke ønsker å brenne i helvete for evig og alltid. Guds hjerte er åpent. Anonymkode: 98d7c...13e For en fantastisk selvmotsigelse Anonymkode: b2855...629 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #47 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan skal en ikke-troende klare det når de mest religiøse jeg har møtt også er de falskeste, mest dømmende menneskene jeg vet om? Ikke engang de som er kristne på sin hals klarer å holde seg til Jesu budskap. Anonymkode: 72ae1...102 Og de religiøse klarer jo ikke å bli enig seg i mellom om hva som er riktig, eller hva slags "kriterier" en må opfylle for å ikke bli dømt. De hevder å vite nøykatig hva deres gud mener og tenker, helt til de blir møtt med et vanskelig spørsmål, DA kan plutselig INGEN vite guds mening eller hensikt, og man skal VERTFALL ikke stille spørmål. Dersom det fantes en gud, så er det jo sykt å forvente at en ikke-troende skal kunne "velge" riktig med så hinsides mange tolkninger og motstridende budskap Anonymkode: b2855...629 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 12. september 2024 #48 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan skal en ikke-troende klare det når de mest religiøse jeg har møtt også er de falskeste, mest dømmende menneskene jeg vet om? Ikke engang de som er kristne på sin hals klarer å holde seg til Jesu budskap. Anonymkode: 72ae1...102 Tror ikke det er vanskeligere for en ikketroende egentlig. Det kommer vel mest an på om man er enig i mye av det han sa. Jeg er ateist og prøver å være en ålreit person. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #49 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 12.29): Jeg har det likt som deg. Liker virkelig Jesus og hans budskap, men synes Paulus fremstår som en usympatisk psykopat i Bibelen. Med tanke på at Paulus først joinet disippelgjengen ETTER at Jesus var død (han motarbeidet Jesus da Jesus levde), så ser jeg på han som en som bare ville ri på en bølge. En narsissist med seg selv i fokus. GT kan ikke leses/tolkes bokstavelig. Anonymkode: f36e1...fc6 Anbefaler å lese lignelsen om den bortkomne sønn, og det Jesus forteller om de siste som skal bli de første, noe nettopp Paulus er et eksempel på; han var så ivrig etter omveldelsen at han får de andre disiplene til å fremstå som gudløse hedninger. Men i iveren får man også øye på noe annet, nemlig en bortkommen sønn som til slutt fant Gud, og virkelig forsøkte å gjøre sitt beste. Anonymkode: c144d...91f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #50 Del Skrevet 12. september 2024 Jeg ber min aftenbønn, og har et håp om at Gud hører meg. Men jeg tror jo ikke alt som står i Bibelen. Anonymkode: 6bc66...f51 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 13. september 2024 #51 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ber min aftenbønn, og har et håp om at Gud hører meg. Men jeg tror jo ikke alt som står i Bibelen. Anonymkode: 6bc66...f51 Hvordan velger du hva du skal tro på og ikke tro på? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #52 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvordan skal en ikke-troende klare det når de mest religiøse jeg har møtt også er de falskeste, mest dømmende menneskene jeg vet om? Ikke engang de som er kristne på sin hals klarer å holde seg til Jesu budskap. Anonymkode: 72ae1...102 Da tror jeg du har møtt feil kristne. Om det er kristne du mener når du skriver 'religiøse'. For min del er det motsatt. De varmeste, snilleste og godeste menneskene jeg har møtt har vært kristne. På motsatt side synes jeg mange ateister er svært nedlatende og snakker ned kristne og kristendom i svært stygge ordelag så fort de får mulighet. Anonymkode: 2d0a9...919 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 13. september 2024 #53 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 12.40): Dette er jo ike historier som er ment å tas bokstavlig, da. Det er mytologier. Symbolske fortellinger. Anonymkode: 95023...c61 Så arvesynden er en myte? Vi er ikke syndige? Vi trenger ikke frelse? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 13. september 2024 #54 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 12.52): Bli agnostiker! Da kan du tro på at det finnes noe større enn oss, som er litt deilig, og samtidig innse at så lenge vi lever så vet vi ikke hva dette er. Jeg synes det er helt hull i hodet at vi alle skal gå rundt og «tro» på ett eller annet, når faktum er at ingen vet! Tro skaper kriger, lidelse og fiendskap. Jeg gidder ihvertfall ikke tvinge meg selv til å tro på latterlige historier som ble funnet opp for mange år siden, samme om det er kristendom, islam, hinduisme eller buddhisme. Tull og vas alt sammen. Når vi dør, og hvis vi faktisk oppdager at det finnes noe etter døden, kommer vi til å se hvor teite teorier menneskene har. Dersom det finnes noe større enn oss har ikke mennesket hjerne til å fatte det uansett. Anonymkode: 6b16b...f38 Agnostiker er ikke noe man "blir". Når man er agnostiker så vet man ikke om Gud eksisterer eller ikke. Agnostisisme har ingenting med å tro på noe større å gjøre. Tvert imot, det er troen på at vi ikke vet om det er "noe større". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #55 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Det er mange andre ting å tro på. De færreste jeg kjenner forholder seg til gt i det hele tatt unntatt et par dom jeg ikke omgås grunnet for ekstremt syn.. Du kan om du vil og tro, gjøre akkurat det som passer deg ut av din tro. Selv er jeg en miks og kaller meg personlig troende. Som i at jeg som person tror, og som i at min tro er personlig.. Anonymkode: 198dc...b80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch22 Skrevet 16. september 2024 #56 Del Skrevet 16. september 2024 (endret) Snublefot62 skrev (På 12.9.2024 den 11.46): Men er bibelen den eneste kilden til sannheten? Og kan man ikke tilstrebe et ideal uten at det omfatter den kristne lære? Den virkelige kilden til sannheten finnes i ditt indre og kan bli åpenbart for deg om du er moden for det. Bibelen sier du må bli født på ny, gjenreist i det bilde menneske har falt ut av og hvor vi er som åndelige døde i denne verden. (2. kor 3,18 - Kol 3,10) Jeg kom ikke til tro på grunn av bibelen. Det er deg som person som er viktig. Viktige sannheter kan du tilegne deg ved å studere religion. Vi kan f.eks finne sannheter i de fleste store religioner, eller via store tenkere og filosofer i historien, men ang religion er det Jesu lære som står meg nermest, men bibelen er full av feil og mangler. Som det står, Skriverne har stjålet kunnskapens nøkkel, nøkkelen til forståelse, så du trenger noe mer en skriften. Likevel er det mye i bibelen som kan være til inspirasjon. Det er ikke sikkert Jesus ønsket å starte en religion, men snakker om universelle sannheter. Vokser du opp i India og ser "lyset" så handler det om noe vi alle kan forenes om. At verden og universet er skapt og at kjærelighet, sannhet og visdom er av de høyeste dyder. Sjelens språk er likt for alle, men enhver kultur vil sette sine ord på det. Og de forfalskes, forvandles om missbrukes gjerne over tid. Om en religion var 100 prosent sann ville vi alle samles om den... Selv tror jeg på et personlig og uavhengi forhold til Gud. Ingen religion, prest, predikant, iman eller hva det måtte være kan være mellommann for noe som finnes i deg selv. Be om lys, innsikt, visdom, men det må være uselvisk. Selv ønsker jeg en rettferdig og fredelig og ikke minst sann verden, og når jeg ber så handler det gjerne om visdom og insikt, for jeg har ikke alle svar, men jeg har hatt åndelige opplevelser, så når vi snakker om å tilstrebe et ideal så handler det for meg om å være et sant og ekte menneske og hvor sannhet, visdom og ikke minst kjærlighet, uselvisk kjærlighet basert på en indre forståelse, er det viktige og sentrale, ikke hva du kaller deg. Det er deg som person, hvem du er som teller. Men jeg vet ikke hva slags ideal du ser for deg. Det finnes bare èn universell sannhet og den er lik for alle, men vår modenhet viser hvor vi ligger an på den skalaen. En førsteklassing har ikke grunnlag for å forstå avansert religion, vitenskap eller matematikk på 9 klasse nivå og kan til og med tro at det er tull, men skal man ta eksamen og bestå så finnes det bare en vei. Det samme med livets sanne skole. Du blir ikke lege av å studere juss... Endret 16. september 2024 av Catch22 Rettelse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch22 Skrevet 16. september 2024 #57 Del Skrevet 16. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 12.26): Du virker lærevillig men har du en menighet som ber deg holde deg til Bibelen og lærestoffet fra menigheten? Leser du andre bøker for eksempel teologi fra Menighetsfakultetet eller andre bøker produsert av fagfolk for eksempel innen religionsvitenskap? Anonymkode: 98aae...38f Se mitt siste svar til snublefot, men hvilken menighet er den sanne? Jesus formaner flere steder om at alle må være ett, ett legeme og ha samme syn og tanke, og blant annet fordi hvis ikke de kristne kan enes om hva som er sant, hvordan skal resten av verden tro at Jesus er sendt av Gud? (Joh 17,21) På den annen side betyr samhold styrke. Det motsatte er splitt og hersk... Hva om 2,3 milliarder (Inkl katolikker) som sier de tror på Jesus stod sammen som èn skikkelse. For en kraft..., men det motsatte skjer. Det finnes i dag over 45.000 menigheter som alle mener at de er den rette... og når det gjelder fagfolk Professor og teolog vil bruke «hen» om Gud Endret 16. september 2024 av Catch22 Rettelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvi Normalbakken Skrevet 16. september 2024 #58 Del Skrevet 16. september 2024 Det virker vel overveiende sannsynlig at Jesus ikke er oppdiktet, men faktisk har levd. Det som fascinerer meg med religion, er at det i 2024 fortsatt er folk som for alvor tror på alle historiene om han og alle miraklene. Og ikke minst hvis mange som tror at det finnes en gud. En gud som har skapt jorda på 7 dager, og at alle her i verden stammer fra Adam og ribbeinet hans. Jeg tror også at Jesus har levd. At han løp rundt blant andre israelitter og skrøt av at han var guds sønn. Enten var han blitt hjernevaska av foreldre og vise menn som fortalte han at han var guds sønn. (Kanskje for å dekke over at Maria enten hadde sex med Josef før ekteskapet, eller at hun var utro) Eller så var han en lystløgner som diktet opp en historie på en så overbevisende måte at mange trodde på han. Historien sier vel at det var et titals andre som også gikk rundt å sa de var guds sønn i en eller annen form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 16. september 2024 #59 Del Skrevet 16. september 2024 Sølvi Normalbakken skrev (8 timer siden): Jeg tror også at Jesus har levd. At han løp rundt blant andre israelitter og skrøt av at han var guds sønn. Faktisk så er det god grunn til å tro at Jesus aldri trodde eller sa at han var Guds sønn. Leser du det eldste evangeliet, Markus-evangeliet, så påstås det aldri at Jesus gjorde dette. Men på samme måte som en fiskehistorie vokser etter hvert som den blir gjenfortalt, vokste historien om Jesus, til han i følge Johannes-evangeliet som ble skrevet 60-80 år etter Jesu død (av ukjent forfatter, og ganske sikkert minst to), gikk rundt å sa at han var Guds sønn. Dette er det liten grunn til å tro at Jesus faktisk gjorde. Resten av innlegget ditt er dermed vill fantasi… 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KallePils Skrevet 26. september 2024 #60 Del Skrevet 26. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Problemet er at du må knipe øynene igjen for realitetene for å være kristen. Et eksempel: Vi har alle hørt juleevangeliet utallige ganger. Vel, “julestjernen” var en supernova som fant sted i år 4, og Kvirinius ble ikke landshøvding i Syria før 2 år senere. Romerne avholdt ikke noe manntall på det tidspunktet, og om de hadde gjort det ville ikke Josef trengt å dra noe sted fordi romerske manntall bare gjaldt romerske borgere og ikke innbyggere i okkuperte områder. Og kapitlet som juleevangeliet befinner seg i avsluttes med at Josef og Maria flykter til Egypt, mens kong Herodes dør. Problemet er bare at Herodes i virkeligheten døde 10 år før “julestjernen” og 12 år før Kvirinius ble landshøvding i Syria… Kort sagt, du vil få et problem med å ta bibelen på alvor fordi den er så full av feil at den helt åpenbart bare er skriblet ned på basis av rykter og muntlige gjenfortellinger. Så i stedet for å være så opptatt av hva som eventuelt måtte skje etter dette livet, og hvilke regler noens fantasivenn måtte ha laget om hva du skal få lov til å gjøre med tissen din, hva om vi f.eks heller prøver å være litt ålreite med hverandre så lenge dette livet måtte vare? Fortjener en eventuell “Gud” som er uenig med dette å bli tilbedt…? Endret 26. september 2024 av KallePils Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå