Gå til innhold

Kan man ikke lenger ha en vanlig barnebursdag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men jeg lurer virkelig på hva slags miljøer dere er i når mødre ringer rundt og dikterer hva som skal serveres hos andre?

Det er så sært at jeg har veldig vanskelig for å tro det. Da må det da være ganske høyt konfliktnivå ellers også, inn mot skole, slektninger, med mer. 

Anonymkode: ecf28...896

Disse finnes i helt vanlige miljøer. Kjenner til et slikt foreldrepar. Og det er et høyt konfliktnivå ja, for de stiller alle slags krav og tror de er verdens navle. Barna tror de ikke toler både ditt og datt, fordi det forteller foreldrene dem. Men det er ikke sant, de er bare foreldrene som er fanatiske. Stakkars unger, ingen kommer til å orke å invitere disse på besøk. 

Anonymkode: 9e41b...a4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men jeg lurer virkelig på hva slags miljøer dere er i når mødre ringer rundt og dikterer hva som skal serveres hos andre?

Det er så sært at jeg har veldig vanskelig for å tro det. Da må det da være ganske høyt konfliktnivå ellers også, inn mot skole, slektninger, med mer. 

Anonymkode: ecf28...896

Nei, jeg har aldri opplevd dette, og har heller ikke påstått det. Mine barn er store. Men merket godt med sistemann disse tendensene i foreldregruppa, at noen ville detaljstyre og ha klassekontrakter, felles regler på feks skjermtid og diverse ( dette fikk ikke gjennomslag hos oss). Så selv om jeg synes det er ubeskrivelig uhøflig og helt hinsides, sliter jeg egentlig ikke med å tro at utviklingen kan ha gått den veien, og visse typer kunne funnet på å legge frem slike forslag. Og jeg forstår ikke hvorfor Ts skulle dikte dette dersom hun egentlig selv er usikker, bare fordi hun er anonym? Når hun er anonym er det jo like ufarlig å skrive «Hei! Hva synes dere angående å servere pølser i bursdager i dag? Er det ut? Jeg har gjort det fordi det er klassisk, enkelt og greit, men begynner nå å lure på om det er godt nok?» 

Anonymkode: ec8b7...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da får du gjøre det selv hjemme bruke dine egne resurser tid og penger på det og sende barnet ditt med det det er retttferdigt.

Anonymkode: 16382...b31

Ja, det er jo det jeg og mannen gjør da - finner noen sunnere alternativer, bake selv, kjøper litt dyrere, sunnere pølser, eller lager ting fra bunnen. Da jeg var liten så bar det ellers vanlig å gå flere foreldre sammen (2-3) og feire de som hadde bursdag ca samtidig - til og med småsøsken + store søsken i ett, eller de som hadde samme navn. Da var det mindre stress, færre bursdager per år, flere hender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (28 minutter siden):

Ja, det er jo det jeg og mannen gjør da - finner noen sunnere alternativer, bake selv, kjøper litt dyrere, sunnere pølser, eller lager ting fra bunnen. Da jeg var liten så bar det ellers vanlig å gå flere foreldre sammen (2-3) og feire de som hadde bursdag ca samtidig - til og med småsøsken + store søsken i ett, eller de som hadde samme navn. Da var det mindre stress, færre bursdager per år, flere hender. 

De fleste gjør jo det fra skolealder. Og dropper å ha det hjemme. 

I barnehagen er det vanlig barnebursdager hjemme hos folk eller ute - muligens fordi vi bor i et villaområde, men de fleste har det.

Anonymkode: 8fce7...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er enda mer svindyrt å ha så stort hus at du kan ha 15 unger hjemme hos deg. 

Anonymkode: 4f292...218

Nei man må ikke ha et stort hus for å feire bursdager hjemme.

Anonymkode: 8fb72...32d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mine er også større nå, men her var det hverfall mest vanlig å invitere av samme kjønn, så hos oss var det mellom 14-18 stk, og det hadde vi hjemme selv om det var litt trangt og kaos 😊 jeg kjenner flere nå som sier de må invitere nærmere 30 stk. Det er litt forskjell det synes jeg 😊 og dersom feks 3 familier legger seg sammen og spleiser på en bursdag på feks Leos lekeland. De tar ca 300,- pr barn i bursdagspakke, delt på 3 blir det ca 2600,- or familie. Og du får rimeligere løsninger på forskjellige lokale svømmehaller/ bowlinge / kinoer etc.  Jeg står ikke midt i dette selv, men har uten tvil forståelse for at mange opplever mye mer stress og styr rundt barnebursdager nå, enn jeg gjorde med mine  ( selv om jeg følte det kokte litt da også ). Og dersom foreldregruppa omtrent skal diktere hva man kan servere i tillegg ? 😂 

Nå er det jo folk i tråden som sier at for å ha 15 barn i bursdag så må man ha stort hus og når vi klarte å ha så mange barn i en treroms blokkleilighet på 80 og nittitallet så kan man klare det i dag og. 
og om han ikke orker det så er det også muligheter å ha utebursdag.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde alltid bursdag hjemme på 90 tallet. Ikke så stort hus. Men vi fikk da plass. 

Anonymkode: 370f3...fcd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du virkelig at bursdager i dag er som på 60 og 70 tallet? 

Hva er den store forskjellen mener du? Barna var kanskje litt mer veloppdragne den gangen, og det var organiserte sangleker osv., men ellers er det jo ganske likt - og nei, det er ikke noe jeg bare tror. Jeg har barnebarn og har både vært med dem i bursdager og vært med å arrangere. Det var pølser, kake, lek, saft og ballonger den gangen også. (Ikke godtepose da). Samme da mine barn var små på 90-tallet.

Anonymkode: 71d62...cb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det jo folk i tråden som sier at for å ha 15 barn i bursdag så må man ha stort hus og når vi klarte å ha så mange barn i en treroms blokkleilighet på 80 og nittitallet så kan man klare det i dag og. 
og om han ikke orker det så er det også muligheter å ha utebursdag.

Nå kan ikke jeg svare på vegne av absolutt alle i tråden 😊 men jeg skjønner også at det er forskjell på å ha 15 barn i alderen 5-8 på besøk, eller 15 nesten ungdommer fra 7.klasse 😊 Og som sagt hører jeg stadig mange som må invitere større grupper enn dette, enten pga hele klassen, eller pga baser.  Og uansett om du tror det eller ikke, så er det generelt et annet press på foreldrene i dag enn det var for oss for bare få år siden ( selv om vi også hadde vårt å stri med, uten tvil. Har også vært så sliten at jeg satt i kottet og gråt, så skjønnmaler ikke fortiden ) - både i forhold til aktiviteter, plass og som vi ser her - hva som er akseptabelt å servere. Og så er det jo summen av alt som tynger, ikke kanskje bare den ene detaljen som blir fokusert på i en vilkårlig diskusjon.  Jeg kan ikke skjønne at vi hjelper yngre foreldre på noe vis ved å avfeie dette? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For noe tull. Tror du virkelig at vi som vokste opp på 60- og 70-tallet i trange leiligheter hadde noe annet enn hjemmebursdag? 

Anonymkode: 71d62...cb7

Nettopp! Det var det samme på nittitallet også

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hadde dere hele klassen i bursdag den gangen?

Jeg vokste opp på 80-tallet og det var vanlig å be like mange gjester som bursdagsbarnet ble år. Den gangen tenkte jeg ikke på det, men det var sikkert noen som sjelden ble bedt. Lekeland og lignende er ikke så dyrt, og hvis man deler det på to eller tre familier kommer man godt ut av det. 

Her jeg bor er det ganske stor forskjell på hvor mye plass folk har. Det blir veldig synlig om alle skal ha hjemmebursdag, når lekeland er vanlig blir det likt for alle. 

Anonymkode: a2cbb...493

jeg er også åttitallet barn og har aldri hørt at bursdager ble feiret slik som du beskriver.  Vi kunne bli opptil 20 barn pluss noen ekstra voksne stuet inn i en treroms blokkleilighet

Det spørs jo på plassen og antall unger. Her er det utelukkende de rike og resurssterke som har hjemmebursdager, vi andre går sammen med noen andre om å ha det på typ «lekeland». 2500 for en bursdag kommer man lett opp i hjemme også, med pynt og det hele. 

Om man bruker 2500 på å pynte hjemme til en bursdag da er man hvertfall ikke ressursvak. Det samme gjelder med å bruke 2500 på Lekeland

Tror du virkelig at bursdager i dag er som på 60 og 70 tallet? 

Tenk at skulle være nødvendig å forklare et så enkelt poeng. Jeg er ikke den du siterte, men jeg har kommentert at på 80 og nittitallet så hadde vi hjemmebursdag med mange barn og vi har ikke sagt at bursdagene er like i dag som da, men det vi sier er at nei man trenger ikke å et stort hus å være veldig ressurssterk for å ha barnebursdager hjemme.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hjemmebursdag altså? Det er jo for de resurssterke som har plass til det! Her er det kun de rikeste som har råd til hjemmebursdag, og så snakker de høyt om hvor mye mer koselig og personlig det er enn lekeland🙄

Jepp! Her er det 22 jenter i klassen. Jeg har ikke plass til 22 jenter i huset eller rundt middagsbordet. Å arrangere utebursdag i slutten av november i Finnmark tar jeg ikke sjansen på. Da blir det badeland eller bowling.

Anonymkode: 15481...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi hatt utebursdager med bål, grilling, klatring, leking, aking og kanskje ei kake der de fikk ett kakestykke hver. Da trenger man ikke stor plass hjemme for å få til, og barna får leke ute og utfolde seg. Bare dra til et sted der det er mulighet for grilling ute i marka et sted?

Anonymkode: cc2ef...0d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på nå at vi leide ungdomsklubben et år det var meldt dårlig vær. Kosta ikke rare greiene og da hadde vi hele klubben med alle aktivitetene tilgjengelig. Så fiksa vi pizza og godis selv. Mye billigere enn lekeland eller bursdag i badeland. 

Anonymkode: cc2ef...0d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nå kan ikke jeg svare på vegne av absolutt alle i tråden 😊 men jeg skjønner også at det er forskjell på å ha 15 barn i alderen 5-8 på besøk, eller 15 nesten ungdommer fra 7.klasse 😊 Og som sagt hører jeg stadig mange som må invitere større grupper enn dette, enten pga hele klassen, eller pga baser.  Og uansett om du tror det eller ikke, så er det generelt et annet press på foreldrene i dag enn det var for oss for bare få år siden ( selv om vi også hadde vårt å stri med, uten tvil. Har også vært så sliten at jeg satt i kottet og gråt, så skjønnmaler ikke fortiden ) - både i forhold til aktiviteter, plass og som vi ser her - hva som er akseptabelt å servere. Og så er det jo summen av alt som tynger, ikke kanskje bare den ene detaljen som blir fokusert på i en vilkårlig diskusjon.  Jeg kan ikke skjønne at vi hjelper yngre foreldre på noe vis ved å avfeie dette? 😊

Nå har jeg selvsagt barn selv også. Og grunnen til økt press er jo fordi foreldrene gir etter og skal prøve å overgå hverandre. Her har vi bursdager hjemme og vi bruker ikke 2500 til pynt som noen her i tråden prater om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå har jeg selvsagt barn selv også. Og grunnen til økt press er jo fordi foreldrene gir etter og skal prøve å overgå hverandre. Her har vi bursdager hjemme og vi bruker ikke 2500 til pynt som noen her i tråden prater om.

Beklager, jeg så feil på an.koden. Jeg trodde fremdeles jeg pratet med ei som skrev om bursdager på 90-tallet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Det var det samme på nittitallet også

jeg er også åttitallet barn og har aldri hørt at bursdager ble feiret slik som du beskriver.  Vi kunne bli opptil 20 barn pluss noen ekstra voksne stuet inn i en treroms blokkleilighet

Om man bruker 2500 på å pynte hjemme til en bursdag da er man hvertfall ikke ressursvak. Det samme gjelder med å bruke 2500 på Lekeland

Tenk at skulle være nødvendig å forklare et så enkelt poeng. Jeg er ikke den du siterte, men jeg har kommentert at på 80 og nittitallet så hadde vi hjemmebursdag med mange barn og vi har ikke sagt at bursdagene er like i dag som da, men det vi sier er at nei man trenger ikke å et stort hus å være veldig ressurssterk for å ha barnebursdager hjemme.

Jeg vokste opp på 90-tallet og da hadde vi 3 soverom, pluss stor stue. Da moren min vokste opp i en trang kommunistblokk i gamle Sovjet hadde de to soverom og større leilighet enn det jeg og barnet mitt har nå. Nå har vi ikke soverom en gang, men sovealkove. Blir helt merkelig å påstå at alle har så jævla god plass i dag, for det stemmer ikke. Jeg kan ikke arrangere barnebursdag hjemme, sånn er det bare. Heldigvis skal jeg kjøpe meg treroms i 2025, men ikke alle har den muligheten heller. 

Anonymkode: ceb19...8d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er dem 26 av samme kjønn som går i 6 klasse. Alle har vært invitert i bursdager, så det har blitt veldig mange. Og her har det alltid vært servert pølser og pizzaer, kaker og godterier. 

Anonymkode: d6be4...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Å servere pølser, pizza, brus og kake er jo nesten blitt bannlyst. På 80 og 90 tallet sa stort sett ingen noe på dette. Ja jeg skjønner mange er opptatt av sunt kosthold, jeg også. Men når man ikke lenger kan servere sånt i en bursdag så syns jeg samfunnet har gått litt for langt. Man må så klart ta hensyn til allergier. Får nok mye pepper nå, men dette er nå min mening da.

Anonymkode: 370f3...fcd

her er det alltid den maten du nevner , så har ikke lagt så mye merke til dette

Anonymkode: 727d6...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hadde dere hele klassen i bursdag den gangen?

Jeg vokste opp på 80-tallet og det var vanlig å be like mange gjester som bursdagsbarnet ble år. Den gangen tenkte jeg ikke på det, men det var sikkert noen som sjelden ble bedt. Lekeland og lignende er ikke så dyrt, og hvis man deler det på to eller tre familier kommer man godt ut av det. 

Her jeg bor er det ganske stor forskjell på hvor mye plass folk har. Det blir veldig synlig om alle skal ha hjemmebursdag, når lekeland er vanlig blir det likt for alle. 

Anonymkode: a2cbb...493

Født 79. Og vi måtte be hele klassen eller kun jenter/gutter i gjennom barneskolen. Ungdomskolen stod vi fritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...