Gå til innhold

Kan man ikke lenger ha en vanlig barnebursdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hjemmebursdag altså? Det er jo for de resurssterke som har plass til det! Her er det kun de rikeste som har råd til hjemmebursdag, og så snakker de høyt om hvor mye mer koselig og personlig det er enn lekeland🙄

Anonymkode: 4f292...218

For noe tull. Tror du virkelig at vi som vokste opp på 60- og 70-tallet i trange leiligheter hadde noe annet enn hjemmebursdag? 
 

Anonymkode: 71d62...cb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

På et helt vanlig sted. Men noen foreldre som er helt fanatiske på kosthold. Og fått beskjed om at de ønsker ikke at barna deres skal komme i bursdager der det blir servert sånt. Men deres valg det da selv om det er kjipt for barna.

Anonymkode: 370f3...fcd

Slike foreldre er fanatiske og ødelegger for barna sitt sosiale liv. De burde få veiledning fra barnevernet. 

Anonymkode: 9e41b...a4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror de mener at mange steder i dag er det forventet at de ber hele klassen, og det er ikke alle som har kapasitet til å ha så mange hjemme. Så det blir mer og mer vanlig å legge seg sammen flere foreldre og leige et sted. 

Anonymkode: ec8b7...dc9

Det er dette som er forskjellen. Har man fellesbursdager, så må man invitere hele klassen og da blir det for fullt hvis man ikke bor i en enebolig. Fellessbursdager har også bedre oppmøte og høyere forventninger.

Men hvis man organiserer det som man gjorde før, med bare jentene eller guttene så er det ikke noe problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå tar jo hele tråden utgangspunkt i at Ts har fått beskjed fra andre foreldre om at pølser ikke er godt nok 😉

Anonymkode: ec8b7...dc9

Og det synes jeg er unormalt. Jeg ville aldri lagt meg opp i slikt. Så mistenker det bare er for å få debatt rundt et tema som engasjerer mange når man kan være anonym. 

Anonymkode: ecf28...896

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det synes jeg er unormalt. Jeg ville aldri lagt meg opp i slikt. Så mistenker det bare er for å få debatt rundt et tema som engasjerer mange når man kan være anonym. 

Anonymkode: ecf28...896

Det finnes slike foreldre, har opplevd det selv. Enkelte er helt fanatiske. Det er jo barna deres som blir taperne, så det er trist.

Anonymkode: 9e41b...a4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For noe tull. Tror du virkelig at vi som vokste opp på 60- og 70-tallet i trange leiligheter hadde noe annet enn hjemmebursdag? 
 

Anonymkode: 71d62...cb7

Men hadde dere hele klassen i bursdag den gangen?

Jeg vokste opp på 80-tallet og det var vanlig å be like mange gjester som bursdagsbarnet ble år. Den gangen tenkte jeg ikke på det, men det var sikkert noen som sjelden ble bedt. Lekeland og lignende er ikke så dyrt, og hvis man deler det på to eller tre familier kommer man godt ut av det. 

Her jeg bor er det ganske stor forskjell på hvor mye plass folk har. Det blir veldig synlig om alle skal ha hjemmebursdag, når lekeland er vanlig blir det likt for alle. 

Anonymkode: a2cbb...493

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hadde dere hele klassen i bursdag den gangen?

Jeg vokste opp på 80-tallet og det var vanlig å be like mange gjester som bursdagsbarnet ble år. Den gangen tenkte jeg ikke på det, men det var sikkert noen som sjelden ble bedt. Lekeland og lignende er ikke så dyrt, og hvis man deler det på to eller tre familier kommer man godt ut av det. 

Her jeg bor er det ganske stor forskjell på hvor mye plass folk har. Det blir veldig synlig om alle skal ha hjemmebursdag, når lekeland er vanlig blir det likt for alle. 

Anonymkode: a2cbb...493

Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet, og det var hele klassen eller kun jentene/guttene. I tillegg fikk søsken invitere med seg en venn. Og noen mødre/venninner av mamma ble også ofte værende. I tillegg kom noen av nabobarna som vi lekte med i gata, men var i ulik alder. Så det var fullt hus og kaos. Må ha vært opp i 30-40 på det meste. 

Husker imidlertid bare fint vær, åpne dører, og lek i hage. Men regner med hukommelsen er selektiv der. 

Anonymkode: ecf28...896

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da er det mange bedre måter å gripe det ann på, enn å «nekte» barna å gå der det blir servert pølser, og bruke bedreviterargumenter for å overkjøre andre foreldre 😊 Det aller beste er jo bare ved å lede ved eksempel. Server den maten/snacksen  dere mener er god, både i selskap og når du tar med til fellesbord på skolen eller fritidsaktiviteter. Dersom den er bedre, og barna foretrekker den, så kommer de til å ønske seg den hjemme også, og sakte men sikkert endrer vanene seg. Jeg prøver å ikke bli provosert, men seriøst? «Kvalitetsvariant» ? Har det falt deg inn at ikke alle har like god råd, men likevel ønsker å gi barna sine en gøy bursdag med hele gjengen? Jeg kan forstå deler av poenget du prøver å få frem, men for min del må du jobbe med måten du legger det frem på. Selv om du kanskje ikke mener det, fremstår det veldig nedlatende  😂

Anonymkode: ec8b7...dc9

Som sagt, jeg har aldri sagt til noen hva de skal servere eller ikke servere. Jeg har heller aldri holdt barna mine hjemme fra barnebursdag. Og ja, jeg vet godt at det de får hjemme legger føringen for hva de foretrekker. Ref. at de kommer hjem sultne fra barnebursdager fordi det alltid serveres mat de ikke er fan av. Men de er opplært til å ta en smak, av høflighet, og selvfølgelig ikke klage eller si annet enn takk til de som serverer. Og så sier jeg at bursdagsbarnet sikkert er veldig glad i akkurat det og at når vi har bursdag får de lov å velge det de er glad i. Jeg har egentlig helt samme holdning som deg, kommenterer ikke hva andre serverer og har med, men serverer og tar med det jeg selv får god samvittighet av å servere. For øvrig, lager jeg først kake så lager jeg ekte kake (ikke en "sunnere" variant). Men det handler nå litt om mengdene og frekvens.

Kvalitetspizza er en hjemmebakt pizza. Det er ikke dyrere enn peppes. Kvalitetspølser med 90% kjøtt er selvfølgelig dyrere enn pølser med masse tilsetningsstoffer og mindre kjøtt. Men man må ikke servere pølser. Med kvalitet mener jeg råvarebasert. Og det har ikke nødvendigvis med pris å gjøre. En linsegryte er billig, godt og sunt og kan enkelt lages i stort kvantum. Oppkuttede gulrøtter, kålrot og agurk med en hjemmelaget rømmedip og hummus er billig, godt og sunt og barn synes det er kjekt. Oppskjært frukt er like populært som kake blant de minste. Man trenger derfor ikke både boller, kake og godteripose. Kan nøye seg med 1 kake og frukt. Og ett glass brus, ikke en egen flaske. Kvalitetsmat (som i mat basert på råvarer) kan være billig og enkelt. Og hadde vi voksne hatt andre tanker om hva en barnebursdag må være for noe, så hadde det vært like naturlig å servere sånt som pølse og pizza pluss masse sukkervarer. Som igjen hadde vært supert for barnas helse på befolkningsnivå. Etter min erfaring er det heller ikke dyrere, men krever litt mer tenking og tid til matlagingen.

Hele poenget mitt var egentlig at det er ikke den enkelte bursdagen som er problemet, problemet er at bursdager er ikke en spesiell eller skjelden anledning, så det som serveres blir en del av hverdagskostholdet. I tillegg feires hver enkelt bursdag ofte også i barnehagen/sfo, med samme holdning om at det må være is eller kake. Da blir det dobbelt opp. Og dette er bare vaner på samfunnsnivå, som kan endres. Derfor forstår jeg godt de som ønsker å få til endring i vanene, på samfunnsnivå, for alle barns beste. Og for å få til det må man jo si ifra. Men enig i at å si ifra til den som skal holde bursdag ikke er riktig arena. 

 

Anonymkode: 0a761...d99

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og det synes jeg er unormalt. Jeg ville aldri lagt meg opp i slikt. Så mistenker det bare er for å få debatt rundt et tema som engasjerer mange når man kan være anonym. 

Anonymkode: ecf28...896

Det er jo din egen fantasi det da… Jeg forholder meg til det premisset Ts legger frem i HI. Vi kan ikke sitte hver mann her og anta at saken egentlig er helt anderledes enn fremstilt? Hvordan skal man kunne diskutere noe som helst da? 😂

Anonymkode: ec8b7...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å servere pølser, pizza, brus og kake er jo nesten blitt bannlyst. På 80 og 90 tallet sa stort sett ingen noe på dette. Ja jeg skjønner mange er opptatt av sunt kosthold, jeg også. Men når man ikke lenger kan servere sånt i en bursdag så syns jeg samfunnet har gått litt for langt. Man må så klart ta hensyn til allergier. Får nok mye pepper nå, men dette er nå min mening da.

Anonymkode: 370f3...fcd

Her hadde alle pølser i brød, sjokoladekake, brus/saft og godteposer!

Anonymkode: bfb7b...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som sagt, jeg har aldri sagt til noen hva de skal servere eller ikke servere. Jeg har heller aldri holdt barna mine hjemme fra barnebursdag. Og ja, jeg vet godt at det de får hjemme legger føringen for hva de foretrekker. Ref. at de kommer hjem sultne fra barnebursdager fordi det alltid serveres mat de ikke er fan av. Men de er opplært til å ta en smak, av høflighet, og selvfølgelig ikke klage eller si annet enn takk til de som serverer. Og så sier jeg at bursdagsbarnet sikkert er veldig glad i akkurat det og at når vi har bursdag får de lov å velge det de er glad i. Jeg har egentlig helt samme holdning som deg, kommenterer ikke hva andre serverer og har med, men serverer og tar med det jeg selv får god samvittighet av å servere. For øvrig, lager jeg først kake så lager jeg ekte kake (ikke en "sunnere" variant). Men det handler nå litt om mengdene og frekvens.

Kvalitetspizza er en hjemmebakt pizza. Det er ikke dyrere enn peppes. Kvalitetspølser med 90% kjøtt er selvfølgelig dyrere enn pølser med masse tilsetningsstoffer og mindre kjøtt. Men man må ikke servere pølser. Med kvalitet mener jeg råvarebasert. Og det har ikke nødvendigvis med pris å gjøre. En linsegryte er billig, godt og sunt og kan enkelt lages i stort kvantum. Oppkuttede gulrøtter, kålrot og agurk med en hjemmelaget rømmedip og hummus er billig, godt og sunt og barn synes det er kjekt. Oppskjært frukt er like populært som kake blant de minste. Man trenger derfor ikke både boller, kake og godteripose. Kan nøye seg med 1 kake og frukt. Og ett glass brus, ikke en egen flaske. Kvalitetsmat (som i mat basert på råvarer) kan være billig og enkelt. Og hadde vi voksne hatt andre tanker om hva en barnebursdag må være for noe, så hadde det vært like naturlig å servere sånt som pølse og pizza pluss masse sukkervarer. Som igjen hadde vært supert for barnas helse på befolkningsnivå. Etter min erfaring er det heller ikke dyrere, men krever litt mer tenking og tid til matlagingen.

Hele poenget mitt var egentlig at det er ikke den enkelte bursdagen som er problemet, problemet er at bursdager er ikke en spesiell eller skjelden anledning, så det som serveres blir en del av hverdagskostholdet. I tillegg feires hver enkelt bursdag ofte også i barnehagen/sfo, med samme holdning om at det må være is eller kake. Da blir det dobbelt opp. Og dette er bare vaner på samfunnsnivå, som kan endres. Derfor forstår jeg godt de som ønsker å få til endring i vanene, på samfunnsnivå, for alle barns beste. Og for å få til det må man jo si ifra. Men enig i at å si ifra til den som skal holde bursdag ikke er riktig arena. 

 

Anonymkode: 0a761...d99

Men igjen , der meste av dette er da helt greit? Vaner endrer seg. Og så lenge du ikke lar der skinne igjennom til moren som serverer det hun ønsker / klarer i sitt hjem, at du ikke synes dette er «godt nok», så er det helt greit at du serverer det du ønsker 😊Diskusjonen her handler om de som prøver å diktere hva andre kan gjøre.  Snart blir det nye ordet «bursdags-shaming» introdusert, så våger ingen si noe mer 😂 

Anonymkode: ec8b7...dc9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært igjennom 3 år med barnehagebursdag for 2 barn, og det som serveres hjemme er pølse eller pizza, avhenger av hva bursdagsbarnet foretrekker tror jeg. På lekeland har det som regel vært  hamburger og pommes frites, men også pølser. Ingen foreldre som har laget bråk om maten her iallefall. Alltid vann og saft til maten.
 

Noen har «fancy» kake, med så guffen smørkrem at barna bare spiser bittelitt, mens der det er langpannekake/muffins så spiser noen opp hele stykket, andre lar litt ligge igjen. 

Godteriposen de får på slutten er som regel ikke så stor, så det er jo jo og bra.

Så det er full fart og hurramegrundt, men det er jo ikke fordi disse barna er så høye på sukker. Det er jo fordi bursdag er super stas og oppjaget stemning (de er like ville før de i det hele tatt har fått mat).

Hadde jeg fått en melding med «krav» om servering, så hadde jeg gitt beskjed om at det vi som bestemmer hva som serveres i vårt hjem. Det er hinsides frekt å skulle pålegge andre hva de skal servere i eget hjem. Om derimot barnet mitt skulle ønske seg noe sunnere og mer hjemmelaget, så lager jeg gjerne det. Jeg spør om hva vi skal servere (og i værste fall bare trekker man en pose pølser ved siden av, om noen barn er kresne)

Anonymkode: f7387...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører allergi og hallal vennlig tapas

Anonymkode: 71ab4...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

På et helt vanlig sted. Men noen foreldre som er helt fanatiske på kosthold. Og fått beskjed om at de ønsker ikke at barna deres skal komme i bursdager der det blir servert sånt. Men deres valg det da selv om det er kjipt for barna.

Anonymkode: 370f3...fcd

Men da får de jo bare la være å komme? Eller bli med i jehovas vitner, så blir aldri bursdag.

Slike barn kommer til å bli sære som voksne.

Anonymkode: 8fce7...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Som sagt, jeg har aldri sagt til noen hva de skal servere eller ikke servere. Jeg har heller aldri holdt barna mine hjemme fra barnebursdag. Og ja, jeg vet godt at det de får hjemme legger føringen for hva de foretrekker. Ref. at de kommer hjem sultne fra barnebursdager fordi det alltid serveres mat de ikke er fan av. Men de er opplært til å ta en smak, av høflighet, og selvfølgelig ikke klage eller si annet enn takk til de som serverer. Og så sier jeg at bursdagsbarnet sikkert er veldig glad i akkurat det og at når vi har bursdag får de lov å velge det de er glad i. Jeg har egentlig helt samme holdning som deg, kommenterer ikke hva andre serverer og har med, men serverer og tar med det jeg selv får god samvittighet av å servere. For øvrig, lager jeg først kake så lager jeg ekte kake (ikke en "sunnere" variant). Men det handler nå litt om mengdene og frekvens.

Kvalitetspizza er en hjemmebakt pizza. Det er ikke dyrere enn peppes. Kvalitetspølser med 90% kjøtt er selvfølgelig dyrere enn pølser med masse tilsetningsstoffer og mindre kjøtt. Men man må ikke servere pølser. Med kvalitet mener jeg råvarebasert. Og det har ikke nødvendigvis med pris å gjøre. En linsegryte er billig, godt og sunt og kan enkelt lages i stort kvantum. Oppkuttede gulrøtter, kålrot og agurk med en hjemmelaget rømmedip og hummus er billig, godt og sunt og barn synes det er kjekt. Oppskjært frukt er like populært som kake blant de minste. Man trenger derfor ikke både boller, kake og godteripose. Kan nøye seg med 1 kake og frukt. Og ett glass brus, ikke en egen flaske. Kvalitetsmat (som i mat basert på råvarer) kan være billig og enkelt. Og hadde vi voksne hatt andre tanker om hva en barnebursdag må være for noe, så hadde det vært like naturlig å servere sånt som pølse og pizza pluss masse sukkervarer. Som igjen hadde vært supert for barnas helse på befolkningsnivå. Etter min erfaring er det heller ikke dyrere, men krever litt mer tenking og tid til matlagingen.

Hele poenget mitt var egentlig at det er ikke den enkelte bursdagen som er problemet, problemet er at bursdager er ikke en spesiell eller skjelden anledning, så det som serveres blir en del av hverdagskostholdet. I tillegg feires hver enkelt bursdag ofte også i barnehagen/sfo, med samme holdning om at det må være is eller kake. Da blir det dobbelt opp. Og dette er bare vaner på samfunnsnivå, som kan endres. Derfor forstår jeg godt de som ønsker å få til endring i vanene, på samfunnsnivå, for alle barns beste. Og for å få til det må man jo si ifra. Men enig i at å si ifra til den som skal holde bursdag ikke er riktig arena. 

 

Anonymkode: 0a761...d99

Hvis du bare serverer linser, oppkuttet kålrot og hummus i en bursdag er det ingen av barna som spiser. Frukt i stedet for godteri? Ikke bli dén foreldren. Her snakker fortsatt barna om den gange for flere år siden der det var lovet julenisse, men den bare hadde klementiner og ikke noe godteri. Skikkelig skuffa ble de faktisk 😅 Og vi spiser altså helt normalt hjemme, de lever ikke av godteri og brus.

Da er det bedre å ikke holde bursdag egentlig, for jeg kan love deg at den bursdagen der for skolebarn kommer til å bli snakket om. Det er ingen som reagerer på at noen ikke inviterer til bursdag, men linsegryte og kålrot? No go.

Anonymkode: 8fce7...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo din egen fantasi det da… Jeg forholder meg til det premisset Ts legger frem i HI. Vi kan ikke sitte hver mann her og anta at saken egentlig er helt anderledes enn fremstilt? Hvordan skal man kunne diskutere noe som helst da? 😂

Anonymkode: ec8b7...dc9

Men jeg lurer virkelig på hva slags miljøer dere er i når mødre ringer rundt og dikterer hva som skal serveres hos andre?

Det er så sært at jeg har veldig vanskelig for å tro det. Da må det da være ganske høyt konfliktnivå ellers også, inn mot skole, slektninger, med mer. 

Anonymkode: ecf28...896

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arkana skrev (2 timer siden):

Men man kjøper jo ikke ny bolig til hver bursdag så det blir underlig å ta med boligutgifter i prisen for en bursdag. Når man først har en bolig er jo det å ha hjemmebursdag betydelig billigere. 

De med store boliger og hager er jo de som komfortabelt kan ha bursdager hjemme. De som ikke har plass til det går sammen med andre om lekelandsbursdager. 

Anonymkode: 4f292...218

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (13 timer siden):

Det er jo ikke vanskelig å lage noe sunnere da, egentlig. Folk er bare utrolig lite kreative. Is kan lages av smoothie uten tilsetningsstoffer - bare fryse det i isformer. Gulrotkake med Snøfrisk og melis som topping. I stedet før pølser kan man ha hjemmelagde kjøttkaker eller biffstrimler med poteter som er kuttet i båter, salta og stekt i ovn. I stedet for brus kan man ha hjemelaget smoothie eller kakao. Det er ikke egentlig så komplisert å finne på, men tar litt tid, så kanskje må man involvere litt flere foreldre om de ønsker at alt skal være sunt.

Da får du gjøre det selv hjemme bruke dine egne resurser tid og penger på det og sende barnet ditt med det det er retttferdigt.

Anonymkode: 16382...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hallo? Man trenger ikke all verdens plass. Det blir det man gjør det til. Har ingen verdens ting med ressurssterke å gjøre. 

Hjemmebursdag har kostet oss ca 1500,- for mat, pynt, baking etc.. Samme gjengen på f.eks en trampolinepark ville kostet oss i overkant av 5000,-. Vi sjekket akkurat mulighetene for å bruke nettopp trampolinepark i år til et av barna fordi jeg har termin 2 uker etter bursdagen, men med de summene så er det ikke verdt det og barna vil heller ha hjemmebursdag. 

Bursdager kan være tipp topp uten at foreldre overdriver og skal gjøre alt så massivt og overdrevet. Det enkle er ofte det beste.

 

Anonymkode: 8f2f4...be8

Det spørs jo på plassen og antall unger. Her er det utelukkende de rike og resurssterke som har hjemmebursdager, vi andre går sammen med noen andre om å ha det på typ «lekeland». 2500 for en bursdag kommer man lett opp i hjemme også, med pynt og det hele. 

Anonymkode: 4f292...218

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noe tull. Tror du virkelig at vi som vokste opp på 60- og 70-tallet i trange leiligheter hadde noe annet enn hjemmebursdag? 
 

Anonymkode: 71d62...cb7

Tror du virkelig at bursdager i dag er som på 60 og 70 tallet? 

Anonymkode: 4f292...218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...