Gå til innhold

Hvordan takler du stygge kommentarer her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn som dette, hvis du ikke ser at det er nedlatende så synes jeg det er utrolig merkelig. Du fikk et svar fra noen som ser ting litt annerledes enn deg og du velger å svare med harselering og en teit emoji. Da må en jo si at selvinnsikten mangler når du ikke ser at det er nedlatende. 

Anonymkode: 4dd92...5d3

I rest my case 2.0

(uten emoji)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Portia Catonis skrev (9 minutter siden):

Legg til at det finnes sånn ca 1000 oppskrifter på glutenfritt brød... Hvis man gidder å google "Glutenfritt brød oppskrift"

Noen er løsningsorienterte, andre er problemorienterte. Jeg vet godt hvem som er i overtall på KG, for å si det sånn.

Igjen glimrer du med din nedlatenhet. Og du ser det ikke selv. Det er jo faktisk ganske komisk. 

Anonymkode: 4dd92...5d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Igjen glimrer du med din nedlatenhet. Og du ser det ikke selv. Det er jo faktisk ganske komisk. 

Anonymkode: 4dd92...5d3

Takk for at du bidrar til å bevise mitt poeng:klappe:

Du er jo akkurat like nedlatende selv ved å kalle meg "komisk". Forskjellen mellom oss er at du bruker AnonymBruker funksjonen og dermed kan fortsette å forfølge min bruker og legge inn stikk, uten at jeg har sjans til å følge deg tilbake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommentaren som gikk mest innpå meg var faktisk en kommentar som kalte meg en løgner etter jeg hadde delt noe svært personlig og helt sant. Og dette er sikkert 5-6år siden at skjedde. Vedkommende kom med en lang kommentar og utredning på hvorfor det ikke kunne gå an. Og det hjalp ikke at den kommentaren fikk mange likes.

Å bli kalt løgner når jeg deler sannheten tålte jeg tydeligvis ikke. Særlig ikke når jeg ikke kunne forsvare meg selv uten å bevise det med å si hvem jeg er (er ingen spesiell altså, men tidslinjen ville gitt mening). Og helt ærlig er jeg ikke villig til å stå frem med fullt navn på kvinneguiden. Er for redd trakassering rett og slett.

Men ellers går det ikke så veldig innpå meg. Ihvertfall ikke når folk er stygge i kjeften bare for å være stygg i kjeften.

Endret av Nonstop1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (3 minutter siden):

Takk for at du bidrar til å bevise mitt poeng:klappe:

Du er jo akkurat like nedlatende selv ved å kalle meg "komisk". Forskjellen mellom oss er at du bruker AnonymBruker funksjonen og dermed kan fortsette å forfølge min bruker og legge inn stikk, uten at jeg har sjans til å følge deg tilbake.

Bare den tanken at du har lyst til å forfølge meg sier jo mest om deg. Og jeg opplever det tvert i mot som at du understreker mitt poeng. Vi får være enig om å være uenig. 

Jeg forstår at det er nedlatende å si at det er komisk at du ikke har selvinnsikt, men jeg har ikke noe å tape på å være nedlatende mot noen som starter med å være nedlatende mot meg. Det er dette du med flere "jeg tar meg ikke nær av det"-folkene i denne tråden tar feil, dere tror at når dere får høre det tilbake så er det alle andre som tar feil, alle andre som har begynt, men det er en direkte konsekvens av at dere er ubehagelige. 

Anonymkode: 4dd92...5d3

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (20 minutter siden):

Jeg synes folk tolker i vildensky noen ganger. Det er mye rart folk blir krenka over her på Kg. Så mye at det faktisk har blitt lest opp av komikere på tv (Harald eia og den gjengen der, husker ikke hva de heter) nå må jeg nesten se om jeg finner de klippene der de leser fra kg. Folk skriver mye rart. :)

De har av og til med innlegg fra kg på Misjonen. Lo godt når de leste opp het debatt om steking av fryste hvitløksbaguetter og en annen om hvordan lage sprøe vafler 😂  Denne var ikke blant de beste, men den jeg fant:

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare den tanken at du har lyst til å forfølge meg sier jo mest om deg. Og jeg opplever det tvert i mot som at du understreker mitt poeng. Vi får være enig om å være uenig. 

Jeg forstår at det er nedlatende å si at det er komisk at du ikke har selvinnsikt, men jeg har ikke noe å tape på å være nedlatende mot noen som starter med å være nedlatende mot meg. Det er dette du med flere "jeg tar meg ikke nær av det"-folkene i denne tråden tar feil, dere tror at når dere får høre det tilbake så er det alle andre som tar feil, alle andre som har begynt, men det er en direkte konsekvens av at dere er ubehagelige. 

Anonymkode: 4dd92...5d3

Forklar meg hvorfor du skriver under AnonymBruker... Bare forklar.

Jeg blir utsatt for brukerforfølgelse gjentatte ganger og på jevnlig basis, men jeg skriver fortsatt under brukernavn. Hva er din unnskyldning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (1 minutt siden):

Forklar meg hvorfor du skriver under AnonymBruker... Bare forklar.

Jeg blir utsatt for brukerforfølgelse gjentatte ganger og på jevnlig basis, men jeg skriver fortsatt under brukernavn. Hva er din unnskyldning?

Hva er det som er så krise med å ikke bruke nick egentlig? Alt er jo anonymt her inne uansett. Jeg bruker anonym funksjonen av og til om jeg vil skrive noe som jeg frykter kan gjøre at jeg blir lett å kjenne igjen. Skriver man en del her og der om seg selv på kg kan det blir mange detaljer til slutt. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på dem som blir påvirket av negative faktorer som fører til slik oppførsel. Ikke alle klarer å kontrollere seg eller forstå situasjonen fra andres perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bli litt stressa hvis jeg får følelsen av at noen ser feil/motiver som jeg ikke ser selv, samtidig som jeg vet jeg ikke får en ordentlig forklaring på hva hva de reagerer på.

Så tar jeg to sekunder og tenker over hvordan trådene der jeg ikke har noe på spill ser ut - med alle goddagmannsvarene og der halvparten ikke har klart å lese HI. Oh well, noen har muligens gjennomskuet meg på nettet - eller mest sannsynlig bare misforstått.

Anonymkode: 35511...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Når det gjelder et brød er jeg helt enig med deg, og synes det er merkelig å ta noen på det. 

Så er det andre brukere her inne som skriver krasst og nedlatende som gjennomgangstone, der de tror de er verdensmestere, og så er det alle andre som er rare som tar seg nær. Hva med å forstå at folk er forskjellig og selv om du ikke tar deg nær av ting så har andre gode grunner til at de er som de er, uten at det er noe en bare kan "skjerpe seg" ut av. 

Anonymkode: 4dd92...5d3

Jeg er helt enig i det. Men det er ikke SÅ farlig å oppleve at noen har en mening som er annerledes enn ens egen. Det ER ikke å krenke. Det er egentlig bare bra. Da kan man si sin mening, og lytte til hva den andre sier, og tenke. ER det noe hold i det dem sier da? Og er det noe JEG kan lære her da? Mener jeg fortsatt det JEG mener når jeg har denne informasjonen her?

Jeg har feks postet en god del på fora her om hva jeg mener om handling på temu. Og jeg forstår 100% at det finnes folk må handle på temu for å få råd til det som de trenger.  

Men jeg diskuterer selve "handlingen" som en handling i seg selv. Jeg farer ikke med personhets. Men det ofte personhets jeg får, når jeg poster om det, faktisk. Men det går bra, jeg tenker de mener en ting, og så mener jeg noe annet. JEG vet om jeg mente å krenke, eller ikke, så jeg blir ikke så påvirka av at de mener jeg krenket dem.  

La oss si at noen er feks imot bruk av bensinbil da. Og så er det noen som har en bensinbil, og har ikke råd til å skaffe seg en annen bil, og de må ha en bil for å rekke over alt. Det er jo ikke personhets å mene at å kjøre den bilen er ille for naturen. Da vet man jo selv, at vel, jeg må det, jeg har ikke andre muligheter, og jeg gjør så godt jeg kan. Kanskje jeg skal vurdere hva jeg kan få til etterhvert når jeg får bedre råd. Man lærer og utvikler seg hele livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten synes jeg det var vanskelig å forholde seg til. Jeg var ny på forumet og prøvde å bidra, men ble møtt med kjeft og usakligheter tilbake. Gjerne der jeg følte jeg var misforstått. 

Men nå preller det av meg. Kun et par ganger har det gått inn på meg. 

Og ja, forumkulturen her inne er hard til tider, så forstår hvis folk mistrives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er nok mange helt ordinære mennesker også.Jeg liker en god diskusjon, og å lese meninger fra ulike mennesker. Kan raskt gå en uke mellom hver gang jeg er innom, eller kan bli sittende lengre perioder, slik som i dag når det er rolig søndag. 

Merker imidlertid at jeg foretrekker søndag formiddag/ettermiddag her inne. Tidlig morgen møter du på de som enda ikke har lagt seg, mulig rus, samt bitre og slitne småbarnsmødre. Fredag og lørdag kveld møter du på de ensomme, veldig mye krasshet og usakeligheter her da. Dagtid kan det være både og, men merker da at de uføre dominerer, godt iblandet oss som tar en kaffepuse på hjemmekontor. 

I antall har du nok rett når det gjelder troll. Men i volum på tråder ligger de langt, langt, over. Så tror egentlig disse teller dobbelt opp med de første kategoriene du angir. 

Anonymkode: dec3d...827

Takk for svar; vet ikke om tidspunktene for når man er på forumet og hvilken dag det er, samsvarer med svarene man får, men kanskje har du rett.

Når det gjelder folk (muligens tenåringer?) som er her kun for å trolle, eller økonomiinteresserte fra Livets harde skole som ser på det å rakke ned på uføre som sitt kall i livet, er det neppe så mange av dem antallsmessig, men ser man på trådvolumet, er jeg enig med deg i at de virkelig sitt beste for å bli lagt merke til, og man trenger ikke å lete lenge for å finne en ren trolletråd eller en tråd om hvilken byrde uføre utgjør for den norske økonomien.

Samtidig er det forskjell på trolling og trolling; noen går inn for den enkle varianten, mens andre tydeligvis bruker kreativiteten og lager underholdende problemstillinger med glimt i øyet som jeg mener faller mer inn under kategorien "practical jokes" enn egentlig trolling.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvem av kategoriene er du i? 

Anonymkode: f5b3d...07c

Den opprinnelige grunnen til at jeg begynte å skrive på Kvinneguiden, var et ønske om å hjelpe andre.

Anonymkode: 3e6c3...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en som skriver at bare fem prosent av brukerne er her for å hjelpe andre.

Den oppfatningen deler ikke jeg. Jeg har hatt bruker på KG i en årrekke, er ikke på forumet på daglig basis, men vil si at jeg er her regelmessig, og jeg opplever at vi har mange gode og kunnskapsrike folk her. Jeg hadde ikke brukt tid her ellers.

Jeg lar stygge kommentarer prelle av, har opplevd verre. Men, jeg forstår godt de som er mer nærtagende og som blir rammet av slike kommentarer. Jeg tar ofte til motmæle i tråder hvor jeg føler at TS blir hetset, det mener jeg flere bør gjøre. Det går an å sette på plass folk, og gi dem svar på tiltale. Da tenker jeg ikke på direkte skittslenging tilbake, men å si tydelig fra. Så har vi muligheten til å rapportere.

Det var en her som skrev at hun var blitt beskyldt for å mobbe TS når hun bare var saklig. Da tenker jeg at hvis det er sånn at en defensiv TS forklarer og forklarer, men enkelte brukere likevel fortsetter å terpe om og om igjen på feil som TS har gjort, så tenderer det likevel mot mobbing. Det holder å si fra en gang, trenger ikke å bombardere TS med gjentatte bemerkninger og stikk. Når det i tillegg blir flere brukere som henger seg på og holder på i samme stil, så blir summen av dette veldig kritikkverdig. Det blir som i skolegården, når et par mobbere holder aktivt på, og så henger andre rundt og bidrar til å lage kvalme.

Vi trenger ikke å støte fra oss sårbare brukere, kanskje nye folk som kommer hit for å få råd, eller å høre hva andre tenker om noe som har skjedd i livet deres. Støter vi fra oss brukere, vil det til slutt ende i et dødt forum. Det bør alle reflektere over.

Anonymkode: 0d8aa...77c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ofte at jeg tror den som skriver stygge ting til meg vil at jeg skal ha det vondt og da må jeg skrive til personen at det ikke går inn på meg før jeg ikke gidder å svare mer. Noen ganger går sånne kommentarer inn på meg, men stort sett ikke. Men den som skriver sånt skal ihverfall ikke få gleden av å  tro at jeg er såret og har det vondt. Er ikke sikkert de tenker at de ønsker å såre i det hele tatt, men vanskelig å vite.

Er sikkert bare jeg som tenker sånn. Forsvarsmekanisme kanskje... 

Anonymkode: 41b85...62a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en som skriver at bare fem prosent av brukerne er her for å hjelpe andre.

Den oppfatningen deler ikke jeg. Jeg har hatt bruker på KG i en årrekke, er ikke på forumet på daglig basis, men vil si at jeg er her regelmessig, og jeg opplever at vi har mange gode og kunnskapsrike folk her. Jeg hadde ikke brukt tid her ellers.

Jeg lar stygge kommentarer prelle av, har opplevd verre. Men, jeg forstår godt de som er mer nærtagende og som blir rammet av slike kommentarer. Jeg tar ofte til motmæle i tråder hvor jeg føler at TS blir hetset, det mener jeg flere bør gjøre. Det går an å sette på plass folk, og gi dem svar på tiltale. Da tenker jeg ikke på direkte skittslenging tilbake, men å si tydelig fra. Så har vi muligheten til å rapportere.

Det var en her som skrev at hun var blitt beskyldt for å mobbe TS når hun bare var saklig. Da tenker jeg at hvis det er sånn at en defensiv TS forklarer og forklarer, men enkelte brukere likevel fortsetter å terpe om og om igjen på feil som TS har gjort, så tenderer det likevel mot mobbing. Det holder å si fra en gang, trenger ikke å bombardere TS med gjentatte bemerkninger og stikk. Når det i tillegg blir flere brukere som henger seg på og holder på i samme stil, så blir summen av dette veldig kritikkverdig. Det blir som i skolegården, når et par mobbere holder aktivt på, og så henger andre rundt og bidrar til å lage kvalme.

Vi trenger ikke å støte fra oss sårbare brukere, kanskje nye folk som kommer hit for å få råd, eller å høre hva andre tenker om noe som har skjedd i livet deres. Støter vi fra oss brukere, vil det til slutt ende i et dødt forum. Det bør alle reflektere over.

Anonymkode: 0d8aa...77c

For å unngå misforståelser - da jeg laget denne uhøytidelge prosentoversikten, tenkte jeg på hovedgrunnen til at folk i det hele tatt kommer hit, og jeg tviler ikke på at man også kan få hjelp fra de 40% som jeg antok var uføre eller syke, eller de 35% med personlige problemer; det er mange hjelpsomme sjeler i "Kropp og helse".

Men andelen folk som leser KG bare for å hjelpe andre, tror jeg ikke er så veldig stor.

Anonymkode: 3e6c3...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å unngå misforståelser - da jeg laget denne uhøytidelge prosentoversikten, tenkte jeg på hovedgrunnen til at folk i det hele tatt kommer hit, og jeg tviler ikke på at man også kan få hjelp fra de 40% som jeg antok var uføre eller syke, eller de 35% med personlige problemer; det er mange hjelpsomme sjeler i "Kropp og helse".

Men andelen folk som leser KG bare for å hjelpe andre, tror jeg ikke er så veldig stor.

Anonymkode: 3e6c3...ef9

Vel, som jeg skrev, er det svært mange kunnskapsrike folk her inne. Og, jeg synes den "uføre og personlige problemer"-tankegangen din er nokså spesiell. Vet ikke hvor lenge du har vært her inne, men det er mange høyt utdannede mennesker her. Disse kan selvsagt også bli/være uføre, så jeg skjønner ikke helt det fokuset du har på uføre. Det er ikke sånn at om en er ufør så har man null utdanning, og aldri vært i arbeidslivet. En lege på 50 kan bli ufør etter et langt arbeidsliv.

Min oppfatning er at KG er såpass stort at det rommer masse ulike mennesker, med høyst ulik bakgrunn. Jeg tviler for eksempel sterkt på at du vil klare å tippe hvilken bakgrunn jeg har. Det er lett å synse og tro. Det er også lett å henge seg opp i de som er ufine og som utmerker seg med negative kommentarer, mens de som stadig kommer med gode, gjennomtenkte innlegg, de som er mer "nøytrale", de legges ikke så godt merke til. Jeg legger mer merke til dem, de andre er bare støy.

Anonymkode: 0d8aa...77c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vel, som jeg skrev, er det svært mange kunnskapsrike folk her inne. Og, jeg synes den "uføre og personlige problemer"-tankegangen din er nokså spesiell. Vet ikke hvor lenge du har vært her inne, men det er mange høyt utdannede mennesker her. Disse kan selvsagt også bli/være uføre, så jeg skjønner ikke helt det fokuset du har på uføre. Det er ikke sånn at om en er ufør så har man null utdanning, og aldri vært i arbeidslivet. En lege på 50 kan bli ufør etter et langt arbeidsliv.

Min oppfatning er at KG er såpass stort at det rommer masse ulike mennesker, med høyst ulik bakgrunn. Jeg tviler for eksempel sterkt på at du vil klare å tippe hvilken bakgrunn jeg har. Det er lett å synse og tro. Det er også lett å henge seg opp i de som er ufine og som utmerker seg med negative kommentarer, mens de som stadig kommer med gode, gjennomtenkte innlegg, de som er mer "nøytrale", de legges ikke så godt merke til. Jeg legger mer merke til dem, de andre er bare støy.

Anonymkode: 0d8aa...77c

Jeg har intet spesielt fokus på uføre, men det når aktiviteten i uføre-trådene er så stor som den er, må det vel være en grunn til dette; dessuten er det en god del som selv åpent har skrevet at de faktisk er uføre.

Når det gjelder "personlige problemer", er det en lang rekke tråder som tar opp psykisk helse fra folk som selv sliter med dette, så det er neppe noen overdrivelse å si at KG ikke akkurat gjenspeiler befolkningen som helhet.

Men hvorfor skal det være negativt at KG også er et forum for folk på livets skyggeside; det er vel ingen som seriøst mener at såkalte "høyt utdannede" mennesker er mer verdt enn en ufør tobarnsmor eller folk med problemer?

Anonymkode: 3e6c3...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som trakk frem uføre og folk med personlige problemer, det var du. Og jo, det virket negativt ladet når du skrev innlegget. Jeg har ved mange anledninger sett enkelte brukere som skriver at KG "bare" består av uføre og troll, og de som skriver dette mener det ikke positivt.

Klart at på et så stort forum er det et bredt spekter, og mange er kanskje kun innom for å lufte helseproblemer, og ikke spesielt aktive i tråder ellers. Jeg er sjelden på den biten av forumet, men leser der en gang i blant. Jeg har heller ikke engasjert meg i uføretrådene som du nevner, går ut fra de trådene ikke bare preges av uføre. Henger du bare på helseforumet og i uføretråder kan du nok få inntrykk av at dette "er KG", men KG har en drøss med underforum.

Jeg mener KG i høy grad gjenspeiler befolkningen. Her tør mennesker å spørre om ting de holder for seg selv IRL, og de trenger ikke å opprettholde den perfekte fasaden som mange føler de må i hverdagen utenfor.

Anonymkode: 0d8aa...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (11 timer siden):

De kan ikke bake brød og skriver det på et nettforum. Altså de har tilgang til PC og internett. Hva med å bare google "oppskrift, brød"?:klo:

Du veit at noen skriver med munnen eller??

Noen har fungerende armer, men ikke rygg. 

Mange bor på steder som ikke er tilrettelagt, og ikke får brukt kjøkkenet ditt.

Jo, det er mange grunner og du er skikkelig nedlatende. Du er en av dem som burde lese og ta til deg tråden for du er nedlatende og blond på at andre ikke har like forutsetninger som deg selv.

Du var slem og fikk tilsnakk. Du tror du er den som ble fornærmet... 🤦

Anonymkode: 514e8...6d1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...