Gå til innhold

Hvordan takler du stygge kommentarer her inne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vil forsiktig gjette på at KG-s brukere kanskje har en slik sammensetning:

40% uføre eller syke

35% med personlige problemer av forskjellig art

5% kapitalister fra Livets harde skole som hater uføre

5% dedikerte troll

5% som er her for å hjelpe andre

10% som kjeder seg

Da sier det seg selv at svarene kan variere svært mye, alt ettersom hvem som svarer.

Anonymkode: 3e6c3...ef9

Er nok mange helt ordinære mennesker også.Jeg liker en god diskusjon, og å lese meninger fra ulike mennesker. Kan raskt gå en uke mellom hver gang jeg er innom, eller kan bli sittende lengre perioder, slik som i dag når det er rolig søndag. 

Merker imidlertid at jeg foretrekker søndag formiddag/ettermiddag her inne. Tidlig morgen møter du på de som enda ikke har lagt seg, mulig rus, samt bitre og slitne småbarnsmødre. Fredag og lørdag kveld møter du på de ensomme, veldig mye krasshet og usakeligheter her da. Dagtid kan det være både og, men merker da at de uføre dominerer, godt iblandet oss som tar en kaffepuse på hjemmekontor. 

I antall har du nok rett når det gjelder troll. Men i volum på tråder ligger de langt, langt, over. Så tror egentlig disse teller dobbelt opp med de første kategoriene du angir. 

Anonymkode: dec3d...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erd skrev (20 timer siden):

Hvorfor er du slem?

Smålig og slem er ikke det samme.

Ellers tenker jeg at folk bare må stå for det dem skriver her inne, og fremdeles kunne se seg selv i speilet etterpå med god samvittighet. 

Endret av MegJa
Småplukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sveits
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Helt ærlig virker en del av de som svarer "bryr meg ikke i det hele tatt" som at de i tillegg til å ha et robust psykisk forsvar å være preget av litt dårlig utviklet empatiske evner. Mange skriver "forstår ikke hvorfor noen tar seg nær av det" eller "det er jo bare å ...". Det er ikke slik at vi som mennesker fra naturen av er like, og det er heller ikke slik at vi håndterer belastninger likt. 

For meg er det f.eks åpenbart hvorfor noen kan ta seg nær av kommentarer på nett og likevel velge å være her. Det provoserer meg egentlig litt at disse "jeg bryr meg ikke hva folk mener" er av den oppfatningen av at alle burde bare fungerer slik som dem og påberoper seg retten til å skrive så krasst og nedlatende de bare vil fordi det er "snøfnuggene" som burde ta seg sammen. Nervesystemet er ikke satt sammen slik at en bare kan bestemme seg og så påvirkes en ikke. Så utover dårlige empatiske evner så er det jo også dårlige forestillingsevner, mentaliseringsevner, og manglende innsikt i psykologisk kunnskap og mekanismer. Og dette kommer ikke noen av de det gjelder ta til seg, for de som sagt lar ikke ting gå inn på seg. Og konsekvensen er jo at de bidrar til at samfunnet i enda mindre grad er tilgjengelig for de som er annerledes av dem, for de må jo få bruke KG, og offentligheten, til boltreplass for det som egentlig er deres dysfunksjon

I tillegg så vil jeg gå så langt å si at de heller ikke er særlig snille mennesker. 

Anonymkode: 4dd92...5d3

Enig i mye av dette. Godt innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt meg selv i å irritere meg flere ganger, så spør jeg meg: Bryr jeg meg egentlig om hva en random fremmed på nett mener? Selvfølgelig ikke. Blir litt oppgitt av at man som oftest ikke kan ha en diskusjon uten at det er noen som må bli frekke, passiv aggressiv, nedlatende osv... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg scroller helst forbi når noen oppfører seg dårlig mot hverandre. Ser at det er en del latterliggjøring av trådstarter bl.a.  Blir det for mye av slikt så bare fordufter jeg.  Hittil har jeg sluppet stygge kommentarer, og synes veldig mange av dere er koselige og gode mennesker. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har opplevd et par ganger at jeg har fått svar som "det var utrolig stygt/slemt sagt!" - uten at jeg har kunne se noe galt i det jeg skrev. Sånt plager meg mer enn om noen skriver stygge ting om meg. 

Anonymkode: bf749...edd

Jeg fikk helt bakoversveis da jeg begynte å skrive aktivt på KG. Jeg har blitt kalt nedlatende, dum, empatiløs og "hater" gjentatte ganger... Jeg har aldri skrevet noe stygt med vilje, men alt tas i absolutt verste mening.

Det beste eksempelet var vel i tråden om at brød var blitt så dyrt, der jeg skrev at man kan bake brød selv og det er mye billigere. Herrejemini for en shitstorm jeg fikk... Som om jeg var en slags bake-elitist som ikke skjønte at ikke alle kan bake brød. Jeg fulgte opp med at jo, alle kan bake brød hvis de vil. Og det var visst helt forferdelig stygt sagt! Skulle tro jeg talte til en forsamling der alle manglet begge armene...🫤 

(Det verste er at jeg tror folk uten armer også klarer å bake brød, hvis bare viljen er der)

Jeg har jo lært meg nå at det er sånn KG fungerer, og at mange (ja, MANGE) går inn for å lese innlegg som Fanden leser Bibelen. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal reagere noen ganger, og må ta meg en KG-pause innimellom. Men jeg kommer jo tilbake gang på gang:paff:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Noen av kommentarene i forskjellige tråder er jo direkte onde. Har fått noen selv. Prøver så klart å heve meg over det. Men det har også noen ganger ødelagt resten av dagen for meg og fått meg til å føle meg lite verdt og at jeg ikke fortjener å ha et bra liv. Men må minne meg selv på at det er en person som jeg ikke kjenner og at det sikkert bare er tankeløse kommentarer.

Hvordan takler andre her inne sånt?

Anonymkode: 41b85...62a

Det er jo bare troll.

Jeg har blitt kalt ymse her og på nett ellers, og tenker alltid "tøff bak tastaturet, Balleløs i virkeligheten."

Husk at det sitter bitre mennesker som later som de er både det ene og det andre her og prøver å ramme flest mulig. 

Hvis det går veldig inn på deg, så kanskje prøve en liten pause 🤗

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk helt bakoversveis da jeg begynte å skrive aktivt på KG. Jeg har blitt kalt nedlatende, dum, empatiløs og "hater" gjentatte ganger... Jeg har aldri skrevet noe stygt med vilje, men alt tas i absolutt verste mening.

Det beste eksempelet var vel i tråden om at brød var blitt så dyrt, der jeg skrev at man kan bake brød selv og det er mye billigere. Herrejemini for en shitstorm jeg fikk... Som om jeg var en slags bake-elitist som ikke skjønte at ikke alle kan bake brød. Jeg fulgte opp med at jo, alle kan bake brød hvis de vil. Og det var visst helt forferdelig stygt sagt! Skulle tro jeg talte til en forsamling der alle manglet begge armene...🫤 

(Det verste er at jeg tror folk uten armer også klarer å bake brød, hvis bare viljen er der)

Jeg har jo lært meg nå at det er sånn KG fungerer, og at mange (ja, MANGE) går inn for å lese innlegg som Fanden leser Bibelen. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal reagere noen ganger, og må ta meg en KG-pause innimellom. Men jeg kommer jo tilbake gang på gang:paff:

Nå er det veldig mange som ikke kan lage brød. Tenker du at eneste grunnen må være mangel på armer? 

Anonymkode: 514e8...6d1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det veldig mange som ikke kan lage brød. Tenker du at eneste grunnen må være mangel på armer? 

Anonymkode: 514e8...6d1

De kan ikke bake brød og skriver det på et nettforum. Altså de har tilgang til PC og internett. Hva med å bare google "oppskrift, brød"?:klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (35 minutter siden):

Hva om du blir kalt nedlatende fordi du er det. Det er ikke alle som kan bake brød hvis de vil. Noen av dere som ikke tar dere nær av tingene som blir sagt burde jo det, dere mangler fullstendig selvinnsikt på hvordan dere faktisk fremstår. Jeg forstår at dette eksempelet med brødbaking er tullete og helt unødvendig å lage anklager ut av, samtidig så er det kanskje en grunn til at en gang på gang får den type tilbakemeldinger. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, den er lei - da føler man seg veldig misforstått. Da koster det meg lite å skrive « her ble noe misforstått, det er ikke alltid ting kommer riktig frem skriftlig uten tonefall og kroppsspråk. Jeg mente ikke dette slik jeg ser du oppfattet det». Dersom de også er oppriktige, får man som regel oppklart dette. Dersom de selv da durer på mef flere beskyldninger tenker jeg igjen at de bare ønsker å være vanskelige 😊

Anonymkode: c13eb...e56

Det er mange som tenker at det er verden mot dem. Så når noen bare har en annen mening, så tar dem det personlig. Å være uenig i noe er som regel mer intressant enn å være enig, men bare om man greier har lyst å forstå andres synspunkt og kan takle å se på egne handlinger i et kritisk lys, uten å gå rett i veggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva om du blir kalt nedlatende fordi du er det. Det er ikke alle som kan bake brød hvis de vil. Noen av dere som ikke tar dere nær av tingene som blir sagt burde jo det, dere mangler fullstendig selvinnsikt på hvordan dere faktisk fremstår. Jeg forstår at dette eksempelet med brødbaking er tullete og helt unødvendig å lage anklager ut av, samtidig så er det kanskje en grunn til at en gang på gang får den type tilbakemeldinger. 

Men man trenger jo ikke ta sånn på vei eller? Man kan jo bare tenke, å hm det går jo ikke for jeg er jo tross alt allergisk mot melet. Man trenger jo ikke lage baluba liksom. 🤪 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I rest my case...

:paff:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes folk tolker i vildensky noen ganger. Det er mye rart folk blir krenka over her på Kg. Så mye at det faktisk har blitt lest opp av komikere på tv (Harald eia og den gjengen der, husker ikke hva de heter) nå må jeg nesten se om jeg finner de klippene der de leser fra kg. Folk skriver mye rart. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (4 minutter siden):

Men man trenger jo ikke ta sånn på vei eller? Man kan jo bare tenke, å hm det går jo ikke for jeg er jo tross alt allergisk mot melet. Man trenger jo ikke lage baluba liksom. 🤪 

Legg til at det finnes sånn ca 1000 oppskrifter på glutenfritt brød... Hvis man gidder å google "Glutenfritt brød oppskrift"

Noen er løsningsorienterte, andre er problemorienterte. Jeg vet godt hvem som er i overtall på KG, for å si det sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke inn på meg personlig. Ingen kjenner meg, så det er ikke meg de stikker.
Jeg imøtegår det som blir skrevet på en saklig måte, og rapporterer det som er brudd på debattreglene.

Folk som er på nett for å krenke andre med vilje er noen avmektige sveklinger som må plage andre for å føle seg sterke, og som gjerne tenner på å pirke i andres følelser. Eller på illusjonen om å ha "satt på plass" noen i et anonymt kommentarfelt. Det er en ynkelig måte å takle seg selv på å være spydig mot andre, istedet for å gjøre noe med sin egen situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lillevill skrev (9 minutter siden):

Når det gjelder et brød er jeg helt enig med deg, og synes det er merkelig å ta noen på det. 

Så er det andre brukere her inne som skriver krasst og nedlatende som gjennomgangstone, der de tror de er verdensmestere, og så er det alle andre som er rare som tar seg nær. Hva med å forstå at folk er forskjellig og selv om du ikke tar deg nær av ting så har andre gode grunner til at de er som de er, uten at det er noe en bare kan "skjerpe seg" ut av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (10 minutter siden):

I rest my case...

:paff:

Sånn som dette, hvis du ikke ser at det er nedlatende så synes jeg det er utrolig merkelig. Du fikk et svar fra noen som ser ting litt annerledes enn deg og du velger å svare med harselering og en teit emoji. Da må en jo si at selvinnsikten mangler når du ikke ser at det er nedlatende. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si ang det å fremstå nedlatende. Det er helt reelt at noe fremstår utrolig nedlatende i visse diskusjoner. At det blir påpekt på en saklig måte ( og kanskje pakket litt inn « jeg sier ikke at du mener det slik, men jeg opplever det du sier nå som veldig nedlatende»), er ikke en stygg kommentar. Det er ganske vanskelig å ha en diskusjon med noen, dersom man opplever de slik. Når man sier fra om de på en grei måte, får de sjansen til å omformulere eller nyansere seg, slik at vi bedre forstår hva de mente. Når de da overhodet ikke er mottakelig for dette, så er det jo ikke så mye mer å diskutere. Men enig i at å skjelle ut noen og der bruke nedlatende som bare et skjellsord i en rekke med andre ukvemsord, det har lite for seg. Og det hadde ikke jeg heller tatt meg nær av. 

Anonymkode: c13eb...e56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (6 minutter siden):

Jeg synes folk tolker i vildensky noen ganger. Det er mye rart folk blir krenka over her på Kg. Så mye at det faktisk har blitt lest opp av komikere på tv (Harald eia og den gjengen der, husker ikke hva de heter) nå må jeg nesten se om jeg finner de klippene der de leser fra kg. Folk skriver mye rart. :)

Det synes jeg også, forstår ikke hvorfor du siterer meg og sier det? Jeg har jo ikke vært uenig. 

Det går an at flere ting er sant samtidig. Det kan både være folk som tolker i vilden sky og tolker ting unødvendig negativt, og det er folk som er unødvendig nedlatende og krasse, som det ikke er rart at noen mennesker tar seg nær av. 

Om en gjentatte ganger får tilbakemelding om at en er krass, nedlatende osv. så er det kanskje på tide å se litt nærmere på seg selv om en kanskje er unødvendig krass eller utydelig i det en mener. Det er mange eksempler i denne tråden på hvordan folk opphever seg selv fordi de ikke tar seg nær av ting. Det gjør dere ikke til bedre mennesker at dere ikke tar dere nær av ting, eller er mindre sensitive. Og det er ikke positivt å mangle toleranse og respekt for mennesker som er ulik seg selv og fungerer ulikt seg selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...