AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #21 Skrevet 7. september 2024 Dette var gjenkjennelig! Følte jeg fora halve venneflokken selv en periode. det er hyggelig at ungdom spiser hos oss, men dette du beskriver er altfor mye! Hadde det enda vært noen ganger hos deg og andre ganger hos dem, men foreldrene virker ikke påkoblet her… Enig i at det å snakke med egne barn er enklest. Forklar enkelt og greit at familien må også spise, og at vennene må spise større måltid hjemme, sammen med sin familie. Havregryn og feks bananer er en god løsning. Gjør det litt mindre attraktivt å raide kjøleskapet ditt. Anonymkode: 73289...fad 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #22 Skrevet 7. september 2024 Det er jo flott at sønnen din har så mange venner, og at de trives hos dere. Men ser dilemmaet. Mat har faktisk blitt veldig dyrt. Hva med å finne noe rimeligere de kan spise? Kan ikke sønnen din spise hos dem når han er på besøk hos dem, så går det mere opp i opp? Eller så får du sette strengere grenser. At de får komme på besøk etter middag for eksempel. Kall det familietid. Så må du tydeligvis ta et oppgjør med barna om at de ikke hører på reglene du setter, og gi dem konsekvenser når de spiser for eksempel ting de vet de ikke får lov til å spise (også kalt oppdragelse). Anonymkode: 0833e...406 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #23 Skrevet 7. september 2024 «Sønnen min fortalte at foreldrene til den ene vennen ikke ville at han skulle dra hit så ofte fordi jeg visstnok er "naver"» Også gidder du å brødfø sønnen deres til tross for dette!? Har du slitt med å sette grenser lenge? Anonymkode: 0833e...406 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #24 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): «Sønnen min fortalte at foreldrene til den ene vennen ikke ville at han skulle dra hit så ofte fordi jeg visstnok er "naver"» Også gidder du å brødfø sønnen deres til tross for dette!? Har du slitt med å sette grenser lenge? Anonymkode: 0833e...406 Det er jo ikke barnets feil, men foreldrene. Uansett er det ikke greit å utestenge et barn fordi foreldrene er blåst i hodet. Anonymkode: 725c3...24c 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #25 Skrevet 7. september 2024 «Har lagt frem mat de kan spise - de spiser likevel mer Har lagt frem gryter som de kan ta av - de liker ikke utenlandsk mat og tar andre ting som gjerne koster litt. Avokado, laks, feta ost... Sånne ting vi unner oss en gang i blant Tømmer frysa for is og det som er..» Barna dine er tydeligvis like dårlige til å si fra og sette grenser, som det du er. Og har lite respekt for deg. Her må du steppe up noen hakk. Du er den voksne her! Dine barn er ditt ansvar. Hva med når de begynner å drikke opp alkoholen din? -«Barna mine tar Ølen jeg har i kjøleskapet med på fest, selv om jeg har sagt de ikke får lov. Jeg har begrenset med penger bla bla bla bla bla. Nå har ikke jeg noen øl å drikke på en lørdag. Noen ganger drikker vennene deres også min øl. Er dette noe jeg bare må regne med som forelder, eller bør de få komme mindre på besøk?» …….. Anonymkode: 0833e...406 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #26 Skrevet 7. september 2024 Jeg ville hatt en hylle i kjøleskapet med egg, smør, melk, banan, knekkebrød og havregryn, og sagt at det er dette de kan forsyne seg av. Ikke noe av det andre. Så får guttene dine skylde på "streng" mamma, ikke så lett for de å si fra til vennene sine. Hvis vennene ikke syns den maten frister, kan de kjøpe med seg egen mat. Du skrev at de fikk penger til det. Anonymkode: b8818...a5a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #27 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): «Har lagt frem mat de kan spise - de spiser likevel mer Har lagt frem gryter som de kan ta av - de liker ikke utenlandsk mat og tar andre ting som gjerne koster litt. Avokado, laks, feta ost... Sånne ting vi unner oss en gang i blant Tømmer frysa for is og det som er..» Barna dine er tydeligvis like dårlige til å si fra og sette grenser, som det du er. Og har lite respekt for deg. Her må du steppe up noen hakk. Du er den voksne her! Dine barn er ditt ansvar. Hva med når de begynner å drikke opp alkoholen din? -«Barna mine tar Ølen jeg har i kjøleskapet med på fest, selv om jeg har sagt de ikke får lov. Jeg har begrenset med penger bla bla bla bla bla. Nå har ikke jeg noen øl å drikke på en lørdag. Noen ganger drikker vennene deres også min øl. Er dette noe jeg bare må regne med som forelder, eller bør de få komme mindre på besøk?» …….. Anonymkode: 0833e...406 Hehe nå er jeg avholds, så ingen alkohol kommer inn i mitt hus. Men ja, sjokoladen min har blitt åpnet en gang i blant. Mulig de sliter med å sette grenser. Barna respekterer jo det jeg sier når det kun er barna som er her, men kanskje de sliter med å si nei til vennene sine. Anonymkode: 725c3...24c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #28 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville hatt en hylle i kjøleskapet med egg, smør, melk, banan, knekkebrød og havregryn, og sagt at det er dette de kan forsyne seg av. Ikke noe av det andre. Så får guttene dine skylde på "streng" mamma, ikke så lett for de å si fra til vennene sine. Hvis vennene ikke syns den maten frister, kan de kjøpe med seg egen mat. Du skrev at de fikk penger til det. Anonymkode: b8818...a5a Ja, litt lettere tiltak. Takk for konkret og fint råd 😊 Anonymkode: 725c3...24c 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #29 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): «Har lagt frem mat de kan spise - de spiser likevel mer Har lagt frem gryter som de kan ta av - de liker ikke utenlandsk mat og tar andre ting som gjerne koster litt. Avokado, laks, feta ost... Sånne ting vi unner oss en gang i blant Tømmer frysa for is og det som er..» Barna dine er tydeligvis like dårlige til å si fra og sette grenser, som det du er. Og har lite respekt for deg. Her må du steppe up noen hakk. Du er den voksne her! Dine barn er ditt ansvar. Hva med når de begynner å drikke opp alkoholen din? -«Barna mine tar Ølen jeg har i kjøleskapet med på fest, selv om jeg har sagt de ikke får lov. Jeg har begrenset med penger bla bla bla bla bla. Nå har ikke jeg noen øl å drikke på en lørdag. Noen ganger drikker vennene deres også min øl. Er dette noe jeg bare må regne med som forelder, eller bør de få komme mindre på besøk?» …….. Anonymkode: 0833e...406 Kan ikke du bare tie stille, du er bare ute etter å kritisere TS. Ufin er du! Anonymkode: b8818...a5a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #30 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo ikke barnets feil, men foreldrene. Uansett er det ikke greit å utestenge et barn fordi foreldrene er blåst i hodet. Anonymkode: 725c3...24c Uansett vanvittig frekt å si, uansett om hun hadde fått støtte av NAV eller ikke. Unødvendig av ungdommen å videreformidle det også, hvis det var sånn det foregikk. Og forvente at det ikke skal få noen konsekvenser å prate dritt om moren til kompisen, mener nå jeg i hvert fall. Anonymkode: 0833e...406 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #31 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan ikke du bare tie stille, du er bare ute etter å kritisere TS. Ufin er du! Anonymkode: b8818...a5a Det var satt litt på spissen hvis du ikke forsto det. Har også kommet med råd. Fins vel også bokser med lås som det går an å kjøpe. Da blir det jo også litt ut av øye, ut av sinn. Vanskeligere å bli fristet av noe man ikke ser. Anonymkode: 0833e...406
Fighter83 Skrevet 7. september 2024 #32 Skrevet 7. september 2024 Si klart og tydelig at de kun kan lage seg pannekaker eller hjemmelaget brød fra bunnen av om det skal fortsette å være sånn her når de tar med venner hjem 3 dager i uka. Kjøp billig syltetøy de kan bruke. Også får dere leve på måltider uten kjøtt 1 uke hver gang de går over grensa tenker jeg. Men absolutt viktig at det går på rundgang hvem de blir med hjem i løpet av uken.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #33 Skrevet 7. september 2024 Har ikke lest alle svarene, så dette er kanskje foreslått før. Men kan du gjemme unna den litt dyre maten et annet sted i huset? La havregryn, knekkebrød og billig pålegg være lett tilgjengelig. Gjem vekk laks, kylling, dyrt pålegg, middagsingredienser etc. Jeg gjør det selv når jeg storhandler før jul for at ikke de storspiste tenåringene skal sette til livs alt før jula starter. En annen ting er at du fint kan sette grenser for besøk av andres barn, slik man gjorde før i tida. Det er et nymotens påfunn at barna ikke lenger skal spørre om å få ha andre barn på besøk. Du kan også lage en unnskyldning for at det ikke passer med besøk. Du må jobbe, studere, har kronisk hodepine, hunden trenger ro etc, slik at det passer ikke med besøk flere dager i uka. Anonymkode: e972c...e7f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #34 Skrevet 7. september 2024 Du må være direkte med foreldrene. «Det er hyggelig at min sønn og Didrik er venner, men forrige uke var Didrik her og spiste tre dager på rad, så da var det ikke mat igjen til vennegruppen til Liam. Hvis Didrik skal komme innom på mandag, tirsdag eller onsdag denne uken må ham ha med matpakke alle dagene. Jeg jobber fulltid og har ikke tid eller lyst til å handle hele tiden, dessuten blir det dyrt.» Anonymkode: b59bb...c18 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #35 Skrevet 7. september 2024 Altså, disse ungene får sendt med penger for å kjøpe seg noe mat etter skolen? Mek de velger å heller raide skapene hjemme hos dere….? Da tenker jeg det er helt innafor å si at ungdommene får selv kjøpe med seg maten de skal spise før trening/aktivitet, men de kan få lov til å evt tilberede og spise den hjemme hos dere. Gi evt din ungdom samme budsjett, så får de slå sammen kronene sine og planlegge hva de vil lage og spise. Anonymkode: 136b3...7b8 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #36 Skrevet 7. september 2024 Ha en skuff med det de får lov å ta av. Havregryn, torosupper, knekkebrød, billig pålegg, billig frukt. Anonymkode: 5968f...238
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #37 Skrevet 7. september 2024 Gjem unna det du ikke vil at de ska spise, sikkert ikke lett for 14 åringen, når de uhøflige vennene raider kjøleskapet. Så lager du en skuff, og en hylle i kjøleskapet de får lov til å forsyne seg fra. For eksempel havregryn, Nudler, First price kneipbrød, ost, salami og syltetøy. Anonymkode: b1012...63b
kjærring Skrevet 9. september 2024 #38 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 20.47): Trenger litt råd her. Barnas venner spiser meg ut av huset. Jeg er alenemor og har to barn. Eldste er fjorten og yngste er elleve. Eldste er på to aktiviteter tre ganger i uken, disse to aktivitetene er ganske nære der vi bor, og vennene som også går på disse aktivitetene blir som oftest med hjem fra skolen fordi de selv bor lengre unna. Problemet er at hver gang de er her, blir det spist utrolig mye mat. En gang ble et helt brød spist opp, en annen gang ble restemiddagen varmet opp så jeg måtte lage ny middag. Jeg hadde også kjøpt inn kjeks og frukt jeg skulle ha med på møtet i menigheten en kveld, men det hadde blitt åpnet og spist av. Jeg jobber fullt, og har ofte ikke tid på helger til å lage porsjonsmiddager å fryse ned. For å ha det klart, det er ikke kun vennene som spiser, det er mine barn også. Jeg har snakket med dem om at de kan godt ta brød med litt pålegg , men et helt brød blir unødvendig. Veldig fint om de kan spise hjemme hos seg selv engang i blant også. En dag måtte jeg selv droppe middag så vennene skulle få spist her. Synes det er kjipt når jeg kommer sliten hjem fra jobb, sulten og må planlegge ting på nytt pga besøk. De er jo ungdommer i vekst. Så skjønner jo at de er sultne, men tre dager i uken hvor jeg skal fikse mat for andres unger når jeg selv har dårlig råd, blir for meget synes jeg. Det er to ekstra barn.. Ifølge barna mine har ikke de andres foreldre så mye digg hjemme fordi de bruker matkasser og gir dem lommepenger for å kjøpe noe på vei hjem fra skolen, men de var også mye bedre råd til slikt. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Utifra hva jeg har lest på kg oppigjennom tiden, er at barna og barnas venner kommer foran alt fordi det er viktig at vi som foreldre strekker oss langt for barna mtp fritidsaktiviteter og dugnader, sosialt liv, og mest av alt økonomisk. Jeg har ikke valgt denne økonomiske situasjonen. Jeg har fast jobb, høyt utdannet, og fikk råd til å kjøpe en leilighet i et rekkehus da mannen gikk fra meg for en annen dame. Inntekten ble dermed halvert og jeg har huslån, billån og det som er. Jeg har ikke råd til å brødfø flere barn, særlig ikke når de spiser som ulver. Hva gjør jeg ? Kan jeg si nei til at de har med folk hjem hele tida? Har lagt frem mat de kan spise - de spiser likevel mer Har lagt frem gryter som de kan ta av - de liker ikke utenlandsk mat og tar andre ting som gjerne koster litt. Avokado, laks, feta ost... Sånne ting vi unner oss en gang i blant Tømmer frysa for is og det som er... Anonymkode: 725c3...24c Ta kontakt med foreldrene å si at om ungene skal spise der 3 ganger i uken så kan foreldrene vippse, eller så blir detikke noe mat. Du kan jo ikke stå der uten mat eller penger for at "man skal strekke seg for barnas venner" .. 1
katties Skrevet 10. september 2024 #39 Skrevet 10. september 2024 Du må forklare at å spise middager eller masse pålegg uten at det er avklart på forhånd er faktisk veldig ugreit. De koster mye og/eller tar lang tid å lage. 14 er mer enn gammel nok til å selv kunne lage noe: havregrøt, tomatsuppe med ekstra makaroni og egg, grønnsaker og dip, etc. Ellers er yoghurt, brødskive eller ingredienser til å bidra med hjemmefra noen forslag. Nei, spise middag med mange personer hjemme hos seg selv mamge dager i uka har aldri vært greit, og en av grunnen til mamge vennekrangler faktisk. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #40 Skrevet 10. september 2024 Syns det er sykt irriterende med barn på besøk til middag, de får en porsjon, og mange av de liker ikke, så da går det i søpla, wow kjempegøy å kaste mat Anonymkode: fa0e8...30d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå