AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #1 Skrevet 7. september 2024 Trenger litt råd her. Barnas venner spiser meg ut av huset. Jeg er alenemor og har to barn. Eldste er fjorten og yngste er elleve. Eldste er på to aktiviteter tre ganger i uken, disse to aktivitetene er ganske nære der vi bor, og vennene som også går på disse aktivitetene blir som oftest med hjem fra skolen fordi de selv bor lengre unna. Problemet er at hver gang de er her, blir det spist utrolig mye mat. En gang ble et helt brød spist opp, en annen gang ble restemiddagen varmet opp så jeg måtte lage ny middag. Jeg hadde også kjøpt inn kjeks og frukt jeg skulle ha med på møtet i menigheten en kveld, men det hadde blitt åpnet og spist av. Jeg jobber fullt, og har ofte ikke tid på helger til å lage porsjonsmiddager å fryse ned. For å ha det klart, det er ikke kun vennene som spiser, det er mine barn også. Jeg har snakket med dem om at de kan godt ta brød med litt pålegg , men et helt brød blir unødvendig. Veldig fint om de kan spise hjemme hos seg selv engang i blant også. En dag måtte jeg selv droppe middag så vennene skulle få spist her. Synes det er kjipt når jeg kommer sliten hjem fra jobb, sulten og må planlegge ting på nytt pga besøk. De er jo ungdommer i vekst. Så skjønner jo at de er sultne, men tre dager i uken hvor jeg skal fikse mat for andres unger når jeg selv har dårlig råd, blir for meget synes jeg. Det er to ekstra barn.. Ifølge barna mine har ikke de andres foreldre så mye digg hjemme fordi de bruker matkasser og gir dem lommepenger for å kjøpe noe på vei hjem fra skolen, men de var også mye bedre råd til slikt. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Utifra hva jeg har lest på kg oppigjennom tiden, er at barna og barnas venner kommer foran alt fordi det er viktig at vi som foreldre strekker oss langt for barna mtp fritidsaktiviteter og dugnader, sosialt liv, og mest av alt økonomisk. Jeg har ikke valgt denne økonomiske situasjonen. Jeg har fast jobb, høyt utdannet, og fikk råd til å kjøpe en leilighet i et rekkehus da mannen gikk fra meg for en annen dame. Inntekten ble dermed halvert og jeg har huslån, billån og det som er. Jeg har ikke råd til å brødfø flere barn, særlig ikke når de spiser som ulver. Hva gjør jeg ? Kan jeg si nei til at de har med folk hjem hele tida? Har lagt frem mat de kan spise - de spiser likevel mer Har lagt frem gryter som de kan ta av - de liker ikke utenlandsk mat og tar andre ting som gjerne koster litt. Avokado, laks, feta ost... Sånne ting vi unner oss en gang i blant Tømmer frysa for is og det som er... Anonymkode: 725c3...24c 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #2 Skrevet 7. september 2024 Her må du nok ta en samtale med dem. Du kan for eksempel kjøpe inn havregryn, så kan de lage seg havregrøt om de er utsultet. Men barn har godt av å bli forklart situasjonen ordentlig. Da forstår de de helt sikkert ❤️ Anonymkode: 98b0e...c95 11 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #3 Skrevet 7. september 2024 Ditt hus, dine regler. Og dette går utover hva som er normal høflighet og kan forventes når det er tre dager i uken. En liten siste alvorsprat med alle tilstede om hva de får lov å ta og ikke. Bryter de dette får de dra hjem til seg selv før aktivitetene starter. En ting er å by på mat når de er på besøk, dette er et helt annet nivå. Anonymkode: 7fe7d...7a1 7 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #4 Skrevet 7. september 2024 Takk for råd. Da er det altså innafor, så bra 😊 Anonymkode: 725c3...24c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #5 Skrevet 7. september 2024 Jeg må si det er spesielt av de andre foreldrene å ikke tenke på dette når det er såpass ofte? Hadde det vært mitt barn hadde jeg pratet med deg og vippset etc. Anonymkode: 169d6...318 18 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #6 Skrevet 7. september 2024 Jeg hadde ikke hatt råd til å fø på både mine unger og 3-4 andre unger flere dager i uka. Enten får de ta med matpakke eller dra hjem og spise. Anonymkode: 96c19...774 5 4
Daisy-love Skrevet 7. september 2024 #7 Skrevet 7. september 2024 (endret) Helt forståelig at de er sultne, men de må innordne seg etter regler. Billig mat som havregrøt kan de lage seg. Nudler også, gjerne med fryste grønnsaker og tunfisk, kylling eller bønner, sånn om det er mer middag. Omelett kan gjerne også være noe. Vær helt konkret med dem om hva de kan lage seg, og kun det. De er i alderen der de har godt av å få innsikt i økonomi, og lære seg å tilpasse seg. Å spise hjemme bør også vurderes at de gjør enkelte dager. Det er mye å fø på her på regelmessig basis. Du er altså ikke på viddene. Fullt forståelig. Endret 7. september 2024 av Daisy-love Trykket for fort. 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #8 Skrevet 7. september 2024 Ville sendt en hyggelig melding om bedt foreldrene om å sende med en ekstra matpakke fordi det går så mye mat hos deg. Anonymkode: bd3dc...38b 11 5
Phoenix Heart Skrevet 7. september 2024 #9 Skrevet 7. september 2024 Så slutt å gi den mat, send de hjem for å spise. 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #10 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg må si det er spesielt av de andre foreldrene å ikke tenke på dette når det er såpass ofte? Hadde det vært mitt barn hadde jeg pratet med deg og vippset etc. Anonymkode: 169d6...318 Vi snakker aldri sammen. Sønnen min fortalte at foreldrene til den ene vennen ikke ville at han skulle dra hit så ofte fordi jeg visstnok er "naver" (jeg er ikke det, mulig han har sett meg utenfor nav, da jeg ofte er der i møter i forbindelse med jobb). Rekkehuset vi bor i har lavere standard og mange av de som bor her er lavinntekt familier. Det blåser jeg i for å si det mildt. De andre hilser såvidt. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde ikke hatt råd til å fø på både mine unger og 3-4 andre unger flere dager i uka. Enten får de ta med matpakke eller dra hjem og spise. Anonymkode: 96c19...774 Har lyst til å bare si nei til besøk, men det blir vel feil det og... Daisy-love skrev (2 minutter siden): Helt forståelig at de er sultne, men de må innordne seg etter regler. Billig mat som havregrøt kan de lage seg. Nudler også, gjerne med fryste grønnsaker og tunfisk, kylling eller bønner, sånn om det er mer middag. Omelett kan gjerne også være noe. Vær helt konkret med dem om hva de kan lage seg, og kun det. De er i alderen der de har godt av å få innsikt i økonomi, og lære seg å tilpasse seg. Å spise hjemme bør også vurderes at de gjør enkelte dager. Det er mye å fø på her på regelmessig basis. Du er altså ikke på viddene. Fullt forståelig. Ja kunne eventuelt bedt de kjøpe med seg mat de ville hatt her, nudler og lignende. Anonymkode: 725c3...24c 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #11 Skrevet 7. september 2024 Freyja Valkyrie skrev (1 minutt siden): Så slutt å gi den mat, send de hjem for å spise. De fikser det sjøl hjemme hos meg når jeg er på jobb. Anonymkode: 725c3...24c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #12 Skrevet 7. september 2024 Snakk med ungene din og gi de beskjed om at havregrøt/knekkebrød eller hva du tenker er greit kan de ta, men det andre er faktisk ikke greit. Og at middag kan barna spise hjemme. Her får selvfølgelig gjester middag når de er på besøk, men 2-3 stykker som stikker innom for å spise etter trening 3 dager i uka er helt greit å ikke invitere på middag synes jeg. Anonymkode: c1fd2...a73 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #13 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi snakker aldri sammen. Sønnen min fortalte at foreldrene til den ene vennen ikke ville at han skulle dra hit så ofte fordi jeg visstnok er "naver" (jeg er ikke det, mulig han har sett meg utenfor nav, da jeg ofte er der i møter i forbindelse med jobb). Rekkehuset vi bor i har lavere standard og mange av de som bor her er lavinntekt familier. Det blåser jeg i for å si det mildt. De andre hilser såvidt. Har lyst til å bare si nei til besøk, men det blir vel feil det og... Ja kunne eventuelt bedt de kjøpe med seg mat de ville hatt her, nudler og lignende. Anonymkode: 725c3...24c Dette sier mye om disse foreldrene hverfall - for fine til å prate med deg, men ikke til å la barna sine spise opp maten din… Nei , jeg vet heller ikke annet råd enn at du får ha billig mat tilgjengelig. Å nekte sønnen din å ha besøk er jo veldig dumt for han da… Anonymkode: 169d6...318 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #14 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Trenger litt råd her. Barnas venner spiser meg ut av huset. Jeg er alenemor og har to barn. Eldste er fjorten og yngste er elleve. Eldste er på to aktiviteter tre ganger i uken, disse to aktivitetene er ganske nære der vi bor, og vennene som også går på disse aktivitetene blir som oftest med hjem fra skolen fordi de selv bor lengre unna. Problemet er at hver gang de er her, blir det spist utrolig mye mat. En gang ble et helt brød spist opp, en annen gang ble restemiddagen varmet opp så jeg måtte lage ny middag. Jeg hadde også kjøpt inn kjeks og frukt jeg skulle ha med på møtet i menigheten en kveld, men det hadde blitt åpnet og spist av. Jeg jobber fullt, og har ofte ikke tid på helger til å lage porsjonsmiddager å fryse ned. For å ha det klart, det er ikke kun vennene som spiser, det er mine barn også. Jeg har snakket med dem om at de kan godt ta brød med litt pålegg , men et helt brød blir unødvendig. Veldig fint om de kan spise hjemme hos seg selv engang i blant også. En dag måtte jeg selv droppe middag så vennene skulle få spist her. Synes det er kjipt når jeg kommer sliten hjem fra jobb, sulten og må planlegge ting på nytt pga besøk. De er jo ungdommer i vekst. Så skjønner jo at de er sultne, men tre dager i uken hvor jeg skal fikse mat for andres unger når jeg selv har dårlig råd, blir for meget synes jeg. Det er to ekstra barn.. Ifølge barna mine har ikke de andres foreldre så mye digg hjemme fordi de bruker matkasser og gir dem lommepenger for å kjøpe noe på vei hjem fra skolen, men de var også mye bedre råd til slikt. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Utifra hva jeg har lest på kg oppigjennom tiden, er at barna og barnas venner kommer foran alt fordi det er viktig at vi som foreldre strekker oss langt for barna mtp fritidsaktiviteter og dugnader, sosialt liv, og mest av alt økonomisk. Jeg har ikke valgt denne økonomiske situasjonen. Jeg har fast jobb, høyt utdannet, og fikk råd til å kjøpe en leilighet i et rekkehus da mannen gikk fra meg for en annen dame. Inntekten ble dermed halvert og jeg har huslån, billån og det som er. Jeg har ikke råd til å brødfø flere barn, særlig ikke når de spiser som ulver. Hva gjør jeg ? Kan jeg si nei til at de har med folk hjem hele tida? Har lagt frem mat de kan spise - de spiser likevel mer Har lagt frem gryter som de kan ta av - de liker ikke utenlandsk mat og tar andre ting som gjerne koster litt. Avokado, laks, feta ost... Sånne ting vi unner oss en gang i blant Tømmer frysa for is og det som er... Anonymkode: 725c3...24c Har du prøvd å ta det opp med foreldrene? Jeg hadde nok vurdert å foreslå å vippse deg en sum hvis mitt barn hadde hengt og spist hos deg så mye og jeg hadde visst om det. Og hvis du ikke hadde noe imot det ellers Anonymkode: bfd8e...e06 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #15 Skrevet 7. september 2024 At flere barn blir med hjem tre ganger i uka er ikke normalt. Du får si til bandet ditt at det er kjekt de er der, men at de av og til må være andre steder for dere ønsker litt familietid også. Deretter kjøper du en oppbevaringsboks på Ikea hvor du flytter oppi all mat som ikke er lov å ta av, der kan du godt legge det meste av pålegget også. Som noen sa. Kjøp inn havregryn. Si de får koke seg noen egg av og til. Men det er det. De kan selvfølgelig ikke spise middag hos dere før trening tre ganger i uka. Jeg hadde skiftet og lagt middag til kveldsmat. Jeg hadde vært flau om jeg var mot til et av disse barna som tok som en selvfølge at du skulle gi mitt barn mat tre ganger i uka. Jeg skjønner ikke at foreldrene ikke reagerer. Anonymkode: db26f...fc7 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #16 Skrevet 7. september 2024 Det er på tide at du snakker med barna dine om økonomi og matvarepriser. De tenker nok ikke over hvor dyrt det er. Og om det ikke hjelper, så er det plutselig ikke god mat og lørdagsgodt neste lørdag. Da sier du at de og vennene har spist så mye at det ikke er penger igjen til sånt 🙂. Men altså, lær barna dine om økonomi. De er store nok til å forstå. Anonymkode: 0bddf...a53 6 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #17 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi snakker aldri sammen. Sønnen min fortalte at foreldrene til den ene vennen ikke ville at han skulle dra hit så ofte fordi jeg visstnok er "naver" (jeg er ikke det, mulig han har sett meg utenfor nav, da jeg ofte er der i møter i forbindelse med jobb). Rekkehuset vi bor i har lavere standard og mange av de som bor her er lavinntekt familier. Det blåser jeg i for å si det mildt. De andre hilser såvidt. Har lyst til å bare si nei til besøk, men det blir vel feil det og... Ja kunne eventuelt bedt de kjøpe med seg mat de ville hatt her, nudler og lignende. Anonymkode: 725c3...24c Mange sier mye rart... det er også noe som kalles pms og overgangsalder og 50 års krise. Ta kontakt med foreldre og spør om de kan ordne ekstra matpakke for de dagene barna dems skal på besøk hos deg, eller trening. Si som det er at kjøleskapet blir tømt og du ikke får planlegge innkjøp. Alle oppegående mennesker skjønner at 3-4 ekstra tenåringer i hus som er sultne betyr tom kjøleskap... det er jo en grunn til at de fleste ikke får 5-6 barn... Anonymkode: bfd8e...e06 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #18 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At flere barn blir med hjem tre ganger i uka er ikke normalt. Du får si til bandet ditt at det er kjekt de er der, men at de av og til må være andre steder for dere ønsker litt familietid også. Deretter kjøper du en oppbevaringsboks på Ikea hvor du flytter oppi all mat som ikke er lov å ta av, der kan du godt legge det meste av pålegget også. Som noen sa. Kjøp inn havregryn. Si de får koke seg noen egg av og til. Men det er det. De kan selvfølgelig ikke spise middag hos dere før trening tre ganger i uka. Jeg hadde skiftet og lagt middag til kveldsmat. Jeg hadde vært flau om jeg var mot til et av disse barna som tok som en selvfølge at du skulle gi mitt barn mat tre ganger i uka. Jeg skjønner ikke at foreldrene ikke reagerer. Anonymkode: db26f...fc7 Nei altså det virker jo som foreldrene ikke liker meg av en elr annen grunn, så ungene lyver nok om at de er her. Som skrevet lengre opp var en av foreldrene imot at sønnen dro hit fordi jeg er "naver". Men var god ide med denne plastboksen, den kan være tett og jeg kan skrive lapp på den. Anonymkode: 725c3...24c 1
Petra200 Skrevet 7. september 2024 #19 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er på tide at du snakker med barna dine om økonomi og matvarepriser. De tenker nok ikke over hvor dyrt det er. Og om det ikke hjelper, så er det plutselig ikke god mat og lørdagsgodt neste lørdag. Da sier du at de og vennene har spist så mye at det ikke er penger igjen til sånt 🙂. Men altså, lær barna dine om økonomi. De er store nok til å forstå. Anonymkode: 0bddf...a53 Det beste rådet hittil! 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #20 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er på tide at du snakker med barna dine om økonomi og matvarepriser. De tenker nok ikke over hvor dyrt det er. Og om det ikke hjelper, så er det plutselig ikke god mat og lørdagsgodt neste lørdag. Da sier du at de og vennene har spist så mye at det ikke er penger igjen til sånt 🙂. Men altså, lær barna dine om økonomi. De er store nok til å forstå. Anonymkode: 0bddf...a53 Ja, bør kanskje det. De selv har alltid vært glad for det de har fått, vi har alltid kost oss i helger med tapas og lignende. Kan hende barna mine føler de er i en vanskelig situasjon selv og sliter med å si nei til vennene. Får bare snakke med dem. Anonymkode: 725c3...24c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå