Gå til innhold

Veninne mener jeg setter dyr forran barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har selv en svigermor som prioriterer bikkja over barnebarna hver eneste gang. Vi besøker henne to ganger i året og hun kan f eks ikke bli med oss på stranda, for der er det ikke lov for hunden hennes å være. Det er utrolig trist og sært. Det er bikkja på 45 kg som er "den lille" og hennes førsteprioritet til enhver tid, ikke barnebarna 🙃

Anonymkode: 06821...dbd

Ærlig talt, hvorfor skal hun gjøre ting som er ekskluderende for hunden bare fordi dere er der? Kan dere ikke heller finne på andre ting? Og om dere absolutt MÅ på stranda, må hun være med? Om jeg har besøk og de vil på stranda må de gjerne gjøre det, men det blir uten meg. 

Anonymkode: 204af...73d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har selv dyr, har aldri løftet han opp til folk og spurt om han var søt. Veldig spesielt. Har forsåvidt aldri gjort det med noen av ungene heller. Mye rart der ute.

Anonymkode: 9242b...315

Ikke jeg heller, foruten datteren min da! Hun løfter opp katten og sier, er han ikke søt, nusselig osv.. Men jeg syns ikke det er noe spesielt eller noe i veien med det! Jeg sier hver gang jeg har besøk når katten vår kommer inn i stua til oss, han er så skjønn og snill katt! Jeg kan si katter er fine også andre dyr, og de sier seg enig hvis de liker dyr. Også snakke vi om barna våre engang i blant hvordan det går med de. Men å løfte opp katten og si katten er søt er ikke galt eller unormalt uting å gjøre! Det er bare herlig og fint å se de bryr seg om dyra sine, og få lov å hilse på de skjønningene! 

Anonymkode: 1d446...dc0

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hun sånn også før hun fikk barn? I så fall ikke en venninne jeg ville hatt. Hvis hun har blitt sånn etter at hun fikk barn, så tenker jeg hun er unnskyldt den første tiden. Psyken kan lett få seg en knekk den første tiden som nybakt mor.

Anonymkode: 7af24...8e3

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var hun sånn også før hun fikk barn? I så fall ikke en venninne jeg ville hatt. Hvis hun har blitt sånn etter at hun fikk barn, så tenker jeg hun er unnskyldt den første tiden. Psyken kan lett få seg en knekk den første tiden som nybakt mor.

Ikke akkurat sånn. Men hun har vært veldig oppslukt i små babyer og gledet seg til å få sin egen. Jeg har ikke vært så opptatt av det.

Anonymkode: 6b1a0...974

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Enig 😅

Er vel sikkert litt hormonell og hårsår. Sårer henne nok litt for hun mener jeg setter kattungen forran babyen, når det jeg gjorde var å løfte den opp for å vise den fram. Og spurte da er den ikke søt? Tror hun ble litt såret.

Venninna di er snål. Du løftet opp kattungen og sa den var søt, og hun tolket det som om du sa at ungen hennes er stygg.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har selv en svigermor som prioriterer bikkja over barnebarna hver eneste gang. Vi besøker henne to ganger i året og hun kan f eks ikke bli med oss på stranda, for der er det ikke lov for hunden hennes å være. Det er utrolig trist og sært. Det er bikkja på 45 kg som er "den lille" og hennes førsteprioritet til enhver tid, ikke barnebarna 🙃

Anonymkode: 06821...dbd

Og det er din svigermor i sin fulle rett til. Joda, det er kjipt med en bestemor som ikke prioriterer barnebarna, men det er du som har valgt å få disse ungene - hun har valgt å få seg hund.

Anonymkode: 20c1d...f0a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har jo ikke sagt jeg ikke gleder meg over at hun har fått baby. De var på besøk. Jeg løftet opp kattungen og viste den fram. Jeg gjør det ikke til en konkurranse og jeg setter ikke baby og kattunge opp mot hverandre, det er det hun som gjorde når hun svarte meg sånn hun gjorde. Men det må da være lov å vise den fram. 

Jeg bryr meg så klart om at  hun har fått barn. Men kan da ikke sette alle planer på vent for det. Vi fikk kattunge nå fordi det passet nå, ikke for å konkurrere.

Vi  har jo ikke fått kattunge for å konkurrere med dem om hva som er best. Og vi må jo også få lov til å glede oss over kattungen. Var jo ikke sånn at jeg trykket den oppi ansiktet på henne heller. Men jeg løftet den da opp og viste den fram og satte den ned igjen etterpå. Da la den seg under sofaen fordi besøk er litt skummelt synes den.  Så var ikke sånn at jeg satt og dullet med den resten av tida de var her. 

Spørsmålet er om du hadde hilst skikkelig på babyen først. Om du ga henne og babyen mye oppmerksomhet, og deretter, gjerne litt senere, viste frem kattungen, så er jeg enig med deg at hun overreagerer og virker litt spesiell.

Men dersom hun kommer på besøk for å vise frem den lille, og du ikke er så interessert for så å påpeke hvor søt kattungen din er, ja da kan jeg forsåvidt skjønne at det er litt sårt. Som mange påpeker endrer hjernen seg mye i graviditeten, som nybakt mor sentrerer alt seg rundt den lille, og det å dra på besøk til noen som sier de vil hilse på lille er ganske stressende ofte, så om man da møter noen som tenker det er mer stas med kattunge enn baby, så kan man nok bli litt sår. (Og jeg kunne gjort det samme før barn, elsker dyr, men etter jeg fikk barn selv ser jeg hvorfor man kan bli litt sår på sånt)

Anonymkode: 1f466...719

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både dyr og barn. Yngste barnet er enda en baby. Jeg er veldig glad i og duller både med ungene, katten og kaninene. Vi hadde katter før vi fikk det første barnet, og kaninene kom etterpå. Vi valgte ikke bort noen ting. 

Synes at det er litt merkelig at venninna de gjør det til en slags konkurranse, og enten/eller.

Jeg er av typen som automatisk blir småbetatt av både babyer og dyr, så vil gjerne holde begge to til hver sin tid 😊

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns og det er spesielt når et par skaffer seg hund og katt før de får barn. Det virker så ynkelig.

det er jo ikke en familie det

Anonymkode: 36bab...5ed

Ynkelig, hvorfor? Langt mer ynkelig å ha så mangel på forståelse for denne verden at man tror alle mennesker må følge en slags steg for steg fremgangsmåte for hvordan man etablerer seg. Noen par kan ikke få barn, noen par vil ikke ha barn og noen vil bare enkelt og greit ha et kjæledyr nå og barn senere. Ikke bare mener du det kun er A4 familien som er god nok, men du stiller til og med krav til hvilken rekkefølge A4 familien skal dannes. Tenk å være så trangsynt i 2024 😅

Forøvrig kan jeg ikke se for meg annet enn at enkelte som kommenterer i tråden må ha store utfordringer med å ha vennskaps relasjoner. Det er rett og slett godt gjort å klare å gjøre det problematisk at venninne skaffer seg et kjæledyr, får barn, kjæreste eller campingvogn for den saks skyld. Hvor egosentrisk er man om man ikke evner å bare være glad for hva enn nytt tilskudd en venn har i livet, og la det være det.

Det har liksom aldri i verden i det hele tatt falt meg inn å være redd for at min venninnes interesse for sin egen samboer, barn, hest og hus trumfer hennes interesse for min hund. Altså, selvfølgelig gjør de det? Hun har sitt liv og jeg har mitt. Er ikke det helt selvsagt? Hæ, skjønner ikke... 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spørsmålet er om du hadde hilst skikkelig på babyen først. Om du ga henne og babyen mye oppmerksomhet, og deretter, gjerne litt senere, viste frem kattungen, så er jeg enig med deg at hun overreagerer og virker litt spesiell.

Men dersom hun kommer på besøk for å vise frem den lille, og du ikke er så interessert for så å påpeke hvor søt kattungen din er, ja da kan jeg forsåvidt skjønne at det er litt sårt. Som mange påpeker endrer hjernen seg mye i graviditeten, som nybakt mor sentrerer alt seg rundt den lille, og det å dra på besøk til noen som sier de vil hilse på lille er ganske stressende ofte, så om man da møter noen som tenker det er mer stas med kattunge enn baby, så kan man nok bli litt sår. (Og jeg kunne gjort det samme før barn, elsker dyr, men etter jeg fikk barn selv ser jeg hvorfor man kan bli litt sår på sånt)

Selvfølgelig hilste jeg på babyen. Er da ikke helt blåst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig hilste jeg på babyen. Er da ikke helt blåst.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde til og med gave til mor og barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At de likestiller et kjæledyr med barn

Anonymkode: 36bab...5ed

Hvorfor provoseres du av det, med mindre du innerst inne vet at de har et poeng?

Anonymkode: 13e3c...4fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men de har valgt det selv.  Hundre prosent med viten og vilje har de valgt å få barn og da får man stå i det uten å la de hormonelle humørsvingningene gå utover vennskapet og andre relasjoner. 

Anonymkode: 13e3c...4fb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂 folk kan da vell like hva de vil, enten det er dyr, barn eller barn og dyr.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Crazydoglady skrev (1 minutt siden):

😂 folk kan da vell like hva de vil, enten det er dyr, barn eller barn og dyr.. 

Helt enig! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fordi hun og samboeren hennes akkurat har fått barn, og jeg og samboer har fått oss en kattunge. Nå mener hun at vi setter dyr forran barn og at vi har valgt kattunge i stedet for barn. Vi har ikke sagt noe negativt til henne om å få barn. Og kanskje vi får barn senere, men ikke nå. Forsnakket meg vist en gang de var her og jeg løftet opp kattungen og sa er han ikke søt. Hun bare svarte hva med babyen da, er ikke den søt? Jeg svarte ja så klart, men da svarte hun men du syns kattungen er søtere ikke sant? 

Hun høres psycho ut. Og hva så om dere hadde valgt katt istedenfor barn, ingenting galt med det. Kun deres eget valg. Hun stiller et sånt "ser jeg tjukk ut i denne kjolen"-spørsmål, for hvis man mener ja, du ser tjukk ut kan du ikke svare det uten å fornærme. Samme om du sier katten er søtere, og det kan den jo godt være.

Anonymkode: 49969...d65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fordi hun og samboeren hennes akkurat har fått barn, og jeg og samboer har fått oss en kattunge. Nå mener hun at vi setter dyr forran barn og at vi har valgt kattunge i stedet for barn. Vi har ikke sagt noe negativt til henne om å få barn. Og kanskje vi får barn senere, men ikke nå. Forsnakket meg vist en gang de var her og jeg løftet opp kattungen og sa er han ikke søt. Hun bare svarte hva med babyen da, er ikke den søt? Jeg svarte ja så klart, men da svarte hun men du syns kattungen er søtere ikke sant? Jeg prakker ikke på dem kattungen, jeg satte den ned igjen,men de, spesielt hun er ivrig på å at vi må holde babyen. Jeg vet ikke hvordan det er å nettopp ha fått barn. Blir man lett såret over små kommentarer?

Psyko.

Trolig har hun ikke helt forutsetninger for å ta vare på barnet og er sur fordi du ikke har gjordt samme tabben.. 😂

Selvfølgelig setter du ditt dyr foten hennes barn. Og om dere kun har lyst på dyr, så er det mindre egoistisk enn å sette barn til verden man ikke er helt klar for å ta vare på. 

Anonymkode: 60404...4b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er litt spesielt at hun sier til deg at dere har valgt kattunge fremfor barn, - synes det var ganske frekt å si noe slikt! 

Man bestemmer jo selv når og om man vil ha barn, og ikke noe andre skal legge seg opp i!

Dessuten kan man jo ha både katt og barn. Jeg har vokst opp med katt, og alltid hatt det etter at jeg ble voksen og med barn i huset.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker bestemor sa at å få barn var ingenting å trakte etter. Bare et slit, og hun var så glad hun for lengst var ferdig med dette 😂 (Dette har mamma også sagt😂) Ja Bestemor og bestefar pleide å passe meg og de andre barnebarna når vi var små, men de syns nok det var deilig å levere oss tilbake 😊 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer er ikke så jævla søte at det gjør noe. Og venninna di er jo ikke helt god. Kattunger er veldig søte uansett🥰

Anonymkode: d5e39...cc4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun akkurat har født så er hun nok proppfull av hormoner, gi henne litt tid

Anonymkode: f2d38...c6d

Det er hormonhelvete. Ikke tenk så mye på det

Anonymkode: 50e74...cfc

Hormoner er ingen unnskyldning for å oppføre seg sånn som denne venninnen. Det skyldes nok snarere personlighet.

Ja, jeg har barn selv og har tilbrakt tid med andre nybakte mødre opp gjennom årene, man mister ikke plutselig all dannelse og blir trangsynt bare fordi man er hormonell.

Anonymkode: f108d...e74

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...