Gå til innhold

Jeg blir kalt egoistisk for at barna ikke får hvert sitt rom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (På 8.9.2024 den 12.00):

Forde det sover et barn på et barnerom, som ikke vil sove på stua og som ikke vil ha fremmede sove i hennes seng.

Det er ikke populært, se her

 

 

Aldri vært et problem og helt normalt i våre kretser, men klart for noen kan det meste lagres problemer av om man vil 

Anonymkode: 6a028...859

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldre har også behov for egentid og god søvn. Det er ikke egoistisk å ta et rom til seg selv og la barna dele rom. Hvert fall ikke mens barna fortsatt er så små, når de blir litt større stiller det seg litt annerledes. Er det stort nok rom, kan ts f eks kjøpe en romdeler slik at det føles mer som to rom. Har i oppveksten både delt rom med min bror og min søster i perioder, og det tok vi ingen skade av. 

Og det fine er jo at det er enkelt å omgjøre på hvis man ser det ikke funker. 

Anonymkode: d4d91...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine søsken delte rom så og si hele oppveksten. Vi hadde flere soverom men foreldrene mine var fast bestemt på at vi ikke skulle sove på samme rom som lekene våre, soverom var liksom satt av til kun soving. Derfor hadde vi eget lekerom da.. Men poenget er at ingen av oss tok skade av å dele soverom, det var helt naturlig for oss og kan aldri huske noen andre reagerte på det heller 🙂 

Ikke tenk på hva andre sier TS! Noen vil på død og liv finne feil på ALT uansett 🥴

Anonymkode: 8bdf1...194

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 18.12):

Hva gjør du når begge skal ha besøk samtidig?

Og hvorfor setter du eget behov foran barna?

 

Anonymkode: 1936f...eaf

Blir som oksygen maskene på fly. Man må ta på seg selv først før man kan hjelpe andre. Enkel matematikk. 

Anonymkode: 3d8bc...190

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt og greit at barn deler rom, spesielt når de er så små som dine. Overhodet ikke egoistisk. Da foreldrene dine var små, var det ikke vanlig at barn hadde egne rom, så merkelig at de synes dette er så ille.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aldri vært et problem og helt normalt i våre kretser, men klart for noen kan det meste lagres problemer av om man vil 

Anonymkode: 6a028...859

Aldri vært normalt i mine kretser å la gjester få sove på barnerommet og be barnet sove på stua. Jeg hadde mislikt det sterkt selv.

Det er også tydelig fra svarene at en del barn følte seg ukomfortabel med det. Det synes jeg bør respekteres og ikke bli beskrevet som en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det helt normalt at gjester får et av barnerommene og så sover det barnet sammen med et av søsknene. Ikke noe problem. Tydelig at jeg har rausere barn enn mange andre her, for dem er det en selvfølge og ikke noe jeg trenger be om en gang. 

Anonymkode: cc434...f3c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha sovet godt i stua, og ingen er tjent med at jeg blir en dårligere mor. Jeg delte også rom med min søster da vi var små. Da jeg ble 10 fikk jeg eget rom, men min søster (tre år yngre) kom alltid etter, så vi ventet noen år til med å dele. Jeg kan absolutt se for meg at det må tas hensyn hvis de ikke kan fungere sammen og alt håret rives ut, men hvis det funker ser jeg ikke problemet med at ungene deler. De kan fint ha hver sin sone, enten fysisk skille eller strek på gulvet. 

Mine unger er også slike som ikke liker seg alene, og de var nesten aldri på rommet sitt før de ble 10-12 år (litt ulikt for mine tre). Også hvis de hadde besøk med mindre jeg sa de måtte gå inn der. Etter ungene ble større, har jeg også trukket meg inn på mitt rom mens de holdt på med noe på stua eller kjøkkenet. Eller tatt med meg hengekøye i skogen. Det kan jo også en unge som trenger fred. 

Anonymkode: 76535...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her er det helt normalt at gjester får et av barnerommene og så sover det barnet sammen med et av søsknene. Ikke noe problem. Tydelig at jeg har rausere barn enn mange andre her, for dem er det en selvfølge og ikke noe jeg trenger be om en gang. 

Anonymkode: cc434...f3c

Og her er det ikke normalt, men det er normalt at søsken deler rom. Gjester sover på stua, eller på rom som ikke brukes. Det er også tydelig at mange er enig med meg, se reddit lenken og alle som sier at de har delt rom med søsken og det har ikke vært et problem.

Dette har ikke noe med raushet å gjøre, men at noen hevder det er grusomt at søsken deler rom men det er helt ok å kaste barnet ut av sitt soverom fordi gjester kommer over. Det gir ikke mening.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 17.12):

Hva gjør du når begge skal ha besøk samtidig?

Og hvorfor setter du eget behov foran barna?

 

Anonymkode: 1936f...eaf

Er du seriøs? Du vet at hvis man får nødmasker på et fly så skal man sette på egen maske før barnet sitt? På samme måte må man ta vare på seg selv for å kunne ta vare på sine barn. Her er det ikke snakk om å dra ut og feste og være borte i hytt og pine, men å ha sin egen "space" i hverdagen. Det behovet er absolutt ikke for mye forlangt! 

At man er mamma betyr ikke at man ikke eksisterer som egen person lenger. Det er bra for barn å se at mamma er mer enn bare en person som eksisterer for å varte opp andre. Det er vel ikke det vi vil lære barna være heller, at så fort man får barn så er man kun i eksistens for andre? 

Og ja, man velger å få barn. Og de aller fleste forguder - og gjør hva som helst for at barna skal ha det bra. Men å ha eget soverom, så barna må dele en periode, tar jammen ikke bort den mammafølelsen. 

Anonymkode: fd300...219

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (2 timer siden):

Aldri vært normalt i mine kretser å la gjester få sove på barnerommet og be barnet sove på stua. Jeg hadde mislikt det sterkt selv.

Det er også tydelig fra svarene at en del barn følte seg ukomfortabel med det. Det synes jeg bør respekteres og ikke bli beskrevet som en bagatell.

Barnet lan sove pp søskenet sitt rom eller med gjestene 

Anonymkode: 6a028...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (1 time siden):

Og her er det ikke normalt, men det er normalt at søsken deler rom. Gjester sover på stua, eller på rom som ikke brukes. Det er også tydelig at mange er enig med meg, se reddit lenken og alle som sier at de har delt rom med søsken og det har ikke vært et problem.

Dette har ikke noe med raushet å gjøre, men at noen hevder det er grusomt at søsken deler rom men det er helt ok å kaste barnet ut av sitt soverom fordi gjester kommer over. Det gir ikke mening.

Ja for Reddit er jo virkelig noe å forholde seg til 

Anonymkode: 6a028...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det helt normalt at gjester får et av barnerommene og så sover det barnet sammen med et av søsknene. Ikke noe problem. Tydelig at jeg har rausere barn enn mange andre her, for dem er det en selvfølge og ikke noe jeg trenger be om en gang. 

Anonymkode: cc434...f3c

Helt normalt i min krets ogsp

Anonymkode: 6a028...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en fordel om barna får hvert sitt rom, men når yngste bare er fire år så hadde jeg ikke engang tenkt over det om de delte rom.

Jeg kjenner flere som lar barna dele rom fordi de ønsker det, ikke pga plassmangel. Også barn av forskjellig kjønn. Ofte fordi barna selv ønsker det og synes det er trygt og godt.

Jeg delte selv rom med mine søsken til jeg ble 10 år, og vi var tre stykker på samme rom. Husker det var veldig skummelt å flytte til eget rom. Vi delte ikke på grunn av plasshensyn, for huset hadde flere ledig rom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som skriver om overnatting og leking med venner... 

Jeg er vokst opp i enebolig, foreldrene mine hadde stort soverom i første etasje, lillesøster og jeg hadde 16kvm soverom hver i andre etasje. Når vi hadde overnattingsgjester, så lå vi på madrasser i stua i andre etasje. Da kunne vi ligge der og se på film på TVen, og vi storkoste oss når alle sov på gulvet, fremfor at jeg lå i min egen seng. Vi lekte også alltid i stua, nesten aldri på soverommene, selv når vi bare lekte oss to, uten venner på besøk. På soverommene hadde vi seng til å sove i, klesskap og skrivepult til å gjøre lekser ved. 

Det ideelle klimaet på et soverom er veldig annerledes enn det ideelle klimaet i en stue. TS burde absolutt ha et eget soverom som blir luftet ut ordentlig. 

Barna kan fint dele soverom i noen år til, så kan man heller se på det når de nærmer seg 10-12, og behovene forandrer seg. 

Anonymkode: 8cea9...c6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja for Reddit er jo virkelig noe å forholde seg til 

Anonymkode: 6a028...859

Så vi skal ikke tro på det folk skriver om seg selv på Reddit, men vi skal istedenfor tro på deg, en AnonymBruker på Kvinneguiden?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...