Gå til innhold

Jeg blir kalt egoistisk for at barna ikke får hvert sitt rom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så snilt.. vent tulla. 

Anonymkode: 1936f...eaf

?

Anonymkode: 9601c...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde HATET å dele rom med broren min som barn. Og jeg hadde HATET å ikke ha tilgang til eget soverom hver gang broren min hadde overnattingsbesøk. Så ja, jeg synes egentlig du er litt egoistisk. Samtidig skjønner jeg at det blir vanskelig å gjøre om stua hver kveld. Siden du har såpass små barn, kan du og den yngste kanskje dele rom fram til du får mulighet til å flytte til noe større?

Anonymkode: 7b243...b11

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mamma flyttet fra pappa delte hun, min bror og jeg soverom i et år før vi flyttet til noe større. Null problem, og overnattingsbesøk MÅ man ikke ha, og skal man ha det kan de om så sove på madrasser i stua. Utrolig hvor vanskelig enkelte skal gjøre seg.

Anonymkode: 49534...266

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jenta er eldst hun er syv. Yngste er tre.

Synest det er greit noen år, om 3 -4 år synes jeg det blir kjipt før den eldste.

Anonymkode: 5bb94...70a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rare svar. Du er selvfølgelig ikke egoistisk. Mor må også trives, få søvn og ivareta seg selv. Og det er helt vanlig for søsken å dele rom når de er små.

Jeg delte selv med broren min som var 4 år eldre i 5 år og begge husker det som veldig koselig. Tenker det er en sunn del av barneoppdragelse/tilvenning og hensyn til andre å dele rom. 

Kommer til å gjøre samme hvis jeg får én til (har et barn nå og to soverom). Flytter jo ikke kun pga det. Helt vanlig i Oslo og blant de jeg kjenner. (Og i alle storbyer ellers her i verden). Nordmenn er rare iblant.

Anonymkode: 4a23b...11c

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoistisk er litt hardt, men jeg ville ikke gjort det sånn. Barna leker mye på rommet sitt, mens du skal bare sove der. Da synes jeg det blir urimelig. De vil etterhvert også bli større og ha enda mer behov for noe eget. Du kan sove på rom med datteren på det største rommet. På dagen kan din seng være oppredd som sofa. 

Ideen om køyeseng er god. Du ligger nederst og rer den opp som sofa på dagtid. 

Anonymkode: ee066...456

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde HATET å dele rom med broren min som barn. Og jeg hadde HATET å ikke ha tilgang til eget soverom hver gang broren min hadde overnattingsbesøk. Så ja, jeg synes egentlig du er litt egoistisk. Samtidig skjønner jeg at det blir vanskelig å gjøre om stua hver kveld. Siden du har såpass små barn, kan du og den yngste kanskje dele rom fram til du får mulighet til å flytte til noe større?

Mulig det er kulturelle forskjeller, for i veldig mange familier er soverom kun til å sove på. I barnas familie, er overnattingsbesøk ikke en greie, og kommer det venner av barna på besøk, er man gjerne i stua. Veit i mange norske familier skal jo alt tilrettelegges for barnas sosiale liv, og foreldre helst skal holde seg unna.,

Jeg vil jo gjerne at barna skal ha besøk, men samtidig føler jeg det går over en grense dersom det skal endre på romstruktur osv. 

Barna selv synes det forøvrig er helt greit. Hadde eldste satt seg på bakbena hadde det nok blitt annerledes, så kommer jo uansett til å se an ?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg bodde i en toroms fram til sønnen min var ti år. Soverommet ble innredet som barnerom, men jeg satte inn en familiekøye og jeg sov i den nederste senga. Jeg synes det var mye bedre enn å sove på sovesofa i stua. Hvis du sover på ett av barnerommene så slipper de å dele rom og du slipper å sove på stua. 

Anonymkode: d0566...6a2

Dette ville jeg gjort, delt rom med det yngste barnet og latt eldste ha eget. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoistisk er litt hardt, men jeg ville ikke gjort det sånn. Barna leker mye på rommet sitt, mens du skal bare sove der. Da synes jeg det blir urimelig. De vil etterhvert også bli større og ha enda mer behov for noe eget. Du kan sove på rom med datteren på det største rommet. På dagen kan din seng være oppredd som sofa. 

Ideen om køyeseng er god. Du ligger nederst og rer den opp som sofa på dagtid. 

Anonymkode: ee066...456

Tenker barna alltid kan leke i stua også. Yngste er jo bare tre, så han leker overalt om han kan :) ideen om køyeseng er veldig fin så den vil jeg ta med meg den dagen det går skeis..

Mange rare svar. Du er selvfølgelig ikke egoistisk. Mor må også trives, få søvn og ivareta seg selv. Og det er helt vanlig for søsken å dele rom når de er små.

Jeg delte selv med broren min som var 4 år eldre i 5 år og begge husker det som veldig koselig. Tenker det er en sunn del av barneoppdragelse/tilvenning og hensyn til andre å dele rom. 

Kommer til å gjøre samme hvis jeg får én til (har et barn nå og to soverom). Flytter jo ikke kun pga det. Helt vanlig i Oslo og blant de jeg kjenner. (Og i alle storbyer ellers her i verden). Nordmenn er rare iblant.

Anonymkode: 4a23b...11c

Ja jeg synes det er mye plassbortskjemthet, at man skal ha store villaer bare fordi man får mer enn to barn feks.. men samtidig litt plass på man jo ha. Synes likevel ikke det skal gå utover det å ha et sted å sove. 😅

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da mamma flyttet fra pappa delte hun, min bror og jeg soverom i et år før vi flyttet til noe større. Null problem, og overnattingsbesøk MÅ man ikke ha, og skal man ha det kan de om så sove på madrasser i stua. Utrolig hvor vanskelig enkelte skal gjøre seg.

Anonymkode: 49534...266

Synes også de kan sove på madrasser i stua, det er jo bare koselig 😊 synes også det er innafor at barna leker i stua også, jeg sitter ofte ved kjøkkenbordet og gjør arbeid også..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei.. men velger den voksne bosituasjon med 1 soverom for lite kan den voksne ligge på stua!

Du fikk ikke med deg at barna er små og dette er midlertidig...?

Anonymkode: 24ec9...f60

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Priviligert much?

Noen av oss delte rom, og det gikk helt fint.

Mye man skal HATE før man blir voksen, og lærer seg hva hat faktisk innebærer.

Anonymkode: 24ec9...f60

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syntes du er egoistisk. Ville absolutt sovet på stuen så ungene fikk hvert sitt rom. Du er den voksne her. Barna dine har ikke valgt denne situasjonen. 

i vårt hjem setter vi barna først.

Anonymkode: 759b5...651

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoisme er å bruke et rom som kontor,og la barna dele rom. Det går sikkert helt fint for barna å dele rom en stund.

Anonymkode: dc0f3...9ae

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du er egoistisk.

Anonymkode: 06b59...e70

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

?

Ironi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg det største soverommet og sønnen det minste. Jeg skal finne noe større etter hvert, men det er nå sånn. Han bruker omtrent ikke rommet sitt heller, han leker på stua og sover mest hos meg foreløpig. Jeg hadde aldri sovet godt på stua. 

Synes ikke du er egoistisk. 

Anonymkode: 2c2c9...365

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde sover på stua. Den friheten at ungene kan trekke seg bort til hvert sitt rom veier tyngre enn at jeg skal ha eget soverom de få timene jeg sover.

En enkelseng tar ikke stor plass og kan kamupleres bak en gardin, bokhylle eller levegg.

Anonymkode: ddd82...d86

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort er det største rommet? Finnes mange kreative, fine løsninger for å dele et rom i to private soner. Da kan barna dele rom, men likevel ha sitt eget. Hadde hatt det minste rommet til meg selv. Viktig for voksne også å kunne ha et sted å trekke seg tilbake, og ikke minst ha en god seng!

Anonymkode: 7768b...62b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna deler rom, ferdig snakket. Når jenta nærmer seg pubertet, bør hun få eget. 

Anonymkode: 8350e...bd7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna skal få det største soverommet:) da blir det plass til mye der inne.

Lurt å lære dem å ta hensyn til andres behov også og lære at foreldre også har behov. 

Det er også lov å sette grenser som forelder, ikke begge trenger å ha besøk samtidig. De får bytte på..

Det høres fryktelig trist ut å begrense besøk 

Anonymkode: 6a028...859

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...