Gå til innhold

Begynner å lure på hva det er med disse "vennene"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Facebook er noe som hører til en annen tidsalder...

Jeg pleide å sjekke Facebook flere ganger om dagen og ha på aktive varsler. I 2007.

I dag logger jeg inn kanskje en gang i måneden for å se om det er noe informasjon jeg burde få med meg (arrangementer, info fra grupper etc). Å scrolle igjennom newsfeeden for å se hva såkalte venner legger ut har jeg sluttet med for flere år siden.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt bruker folk Facebook stadig mindre. 

Anonymkode: 3751e...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men jeg forstår ikke, og har spurt deg flere ganger : Hvorfor tror du at de bevisst ignorerer deg? Du har sagt du ikke tror de har avtalt dette, sa da må altså hver av disse har bestemt seg for dette på egenhånd, samtidig.  Likevel gratulerer de deg med dagen, sender snap og inviterer deg når dere samles. Kan du være så snill og forklare meg hva du mener foregår? 

Anonymkode: 1621f...6cd

Jeg vet rett og slett ikke hva som er årsaken. At en annen i dette miljøet blir litt ignorert og sett ned på er mer forståelig, vedkommende fremstår som mer merkelig, men det er jo egentlig ikke greit det heller.

Ja, det er rart å ignorere og forskjellsbehandle, men det kan være at de tenker at de nesten er forpliktet til å invitere meg i hvert fall etter så mange år og kanskje det tar seg godt ut å like et profilbilde og gratulere på bursdager. Det er så langt de kan strekke seg. At jeg får en snap en sjelden gang er mer pussig, men vedkommende vil vel ha litt oppmerksomhet og er ikke så nøye på hvem oppmerksomheten kommer fra. Man får jo svar.

Anonymkode: 49d4f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snokere irriterer meg. Hvorfor spør meg om bilder jeg publiserer på facebook i sosiale lag? Da kan de i det minste like det når de ser det om det interesserer de nok til å spørre om det. Sånn generelt får en tilbake det en gir av seg selv. Liker en alt en kommer over, så skal jeg love deg at du vil også få masse likes (om det betyr noe for deg).

Anonymkode: d2b20...8a9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snokere irriterer meg. Hvorfor spør meg om bilder jeg publiserer på facebook i sosiale lag? Da kan de i det minste like det når de ser det om det interesserer de nok til å spørre om det. Sånn generelt får en tilbake det en gir av seg selv. Liker en alt en kommer over, så skal jeg love deg at du vil også få masse likes (om det betyr noe for deg).

Anonymkode: d2b20...8a9

Jeg kommer nok til å like mindre fremover. Det som disse legger ut ignorerer jeg allerede, men det er også andre jeg merker at bryr seg lite og som jeg dermed ikke vil gi likes og kommentarer.

Anonymkode: 49d4f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 1.20):

Trenger Facebook for å få med meg arrangementer og man fremstår bare som en raring uten Facebook. Er med i grupper også, som har en viss verdi.

Nok en gang, folk skjønner ikke at dette handler om grov forskjellsbehandling.

Anonymkode: 49d4f...627

Veldig mange som ikke har fb, de fremstår ikke rare uten fb. 

Hilsen k 30😅

Begynner å tro dette er trolling 

Anonymkode: 1b7f3...e72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kommer nok til å like mindre fremover. Det som disse legger ut ignorerer jeg allerede, men det er også andre jeg merker at bryr seg lite og som jeg dermed ikke vil gi likes og kommentarer.

Anonymkode: 49d4f...627

Men, du er jo likedan mot dem, så da blir det bare en ond spiral?

Og når dette gjør at du blir nedfor og lei deg, så ville jeg bare ha kuttet dem ut. Eventuelt vært med dem en sjelden gang.

Anonymkode: 1d40f...5f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig mange som ikke har fb, de fremstår ikke rare uten fb. 

Hilsen k 30😅

Begynner å tro dette er trolling 

Anonymkode: 1b7f3...e72

Jeg vet om én person som ikke er på Facebook, av folk som er relativt jevngamle og som er i mitt nettverk. 

Fremstår som lite intelligent om man prater om trolling uten å ha forstått innholdet i tråden. 

Anonymkode: 49d4f...627

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men, du er jo likedan mot dem, så da blir det bare en ond spiral?

Og når dette gjør at du blir nedfor og lei deg, så ville jeg bare ha kuttet dem ut. Eventuelt vært med dem en sjelden gang.

Anonymkode: 1d40f...5f0

Jeg har allerede nevnt at det er en ond spiral. Jeg er ikke nedfor og lei meg, og jeg er heller ikke sint eller frustrert. Jeg mener bare at de oppfører seg merkelig og så tilpasser jeg meg.

Anonymkode: 49d4f...627

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har allerede nevnt at det er en ond spiral. Jeg er ikke nedfor og lei meg, og jeg er heller ikke sint eller frustrert. Jeg mener bare at de oppfører seg merkelig og så tilpasser jeg meg.

Anonymkode: 49d4f...627

Det er helt tydelig ta du blir lei deg over dette, det gjenspeiles i det du skriver, og er vel grunnen til at du opprettet tråden.

Du driver nærmest og planlegger hvordan du skal være overfor dem, det er det ikke verd.

Anonymkode: 1d40f...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forskjellsbehandling det du beskriver. Noen er bedre venner enn andre. Om jeg kommer til et selskap med en venninne, og hun tas i mot med klem og ikke jeg, så kan jeg jo bli lei meg eller misunnelig fordi hun har bedre forhold til klemmeren enn meg. Men det er mitt problem, ingen av dem gjør noe galt. Det er lov å ha ulikt forhold til ullke folk.

Anonymkode: d82eb...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 10.56):

De er tidligere kolleger som jeg har holdt kontakten med i mange år. Vi treffes noen ganger i året, men har lite kontakt utenom det. 

På Facebook er det kun likes på nytt profilbilde, i beste fall (som regel ikke), og bursdagsgratulasjon. Alt annet ignoreres, det går begge veier, og kanskje de tenker litt som meg. Jeg gir ikke dem noen respons, så da gidder ikke de å respondere heller. En ond sirkel. Fikk en snap fra en av dem som er på utenlandstur i går og der stod det at bilder kommer. Det ble lagt ut bilder på Facebook i går. Helt uaktuelt å like/kommentere dem, og det bør vedkommende vite nå. Jeg skrev bare god tur og la til en emoji.

I dag er det fest og så vidt jeg vet inviteres jeg til alle festene som disse folka samles på. Pleier å være god stemning, får ikke følelsen av at jeg er en outsider som helst ikke skulle vært der. Personen som er/var på utenlandstur vil ofte ta følge med meg, spør meg direkte om jeg har fått invitasjon, om jeg kommer osv.

Men ignoreringen på Facebook får meg til å lure litt, i tillegg til at jeg nylig ble ignorert i en chat vi har. Det har vært snakk om når vi kommer på festen i dag. De to første fikk respons på det fra samboeren (en av de tidligere kollegene) til den som inviterer, så svarte jeg og ble ignorert, og så svarte en fjerde person som også fikk respons på dette. Kan være litt tilfeldig og dette er isolert sett bare en liten detalj, men i sum er det mye rart.

Denne samboeren som jeg nevnte arrangerer selv en fest neste helg (jeg formulerer det slik siden de bor sammen i et hus og utenom det så har den ene en leilighet som vi skal til i dag og personen som omtales som "samboeren" har en hytte som det inviteres til neste helg). For meg blir dette litt tett, jeg er ikke ivrig på å treffe dem ofte, og det blir jo bare mindre aktuelt når de er så lite inkluderende.

Ser at personen som omtales som "samboeren" har likt bildene fra utenlandsreisen til personen på reise. Ville vært helt utelukket å like bilder om det var jeg som hadde vært på tur.

Anonymkode: 49d4f...627

Hva er spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo bryte den dårlige sirkelen og være voksen å like noe først? Hvorfor skal dem like bildene dine først? Du tenker for mye, og har sikkert hatt en «vibe» ovenfor denne «samboeren» som du sier ikke hilste. Husk at du også kan se deg selv litt i speilet i slike sammenhenger. Still deg selv disse spørsmålene, UTEN å tenke at de skal måtte gjøre noe først. Du er voksen, og du kan starte.

- hvordan er jeg i møte med andre mennesker?
- hvordan bidrar jeg i et vennskap?

 

Ellers synes jeg denne kommentaren var spot on:

Altså, du uttrykker at du egentlig ikke bryr deg så mye om dem og hadde ikke vært et tap å miste dem. Du holder dem i tillegg på avstand, gidder ikke å gi dem oppmerksomhet på some heller.

Men du henger deg oppi at de ikke gir deg likes og kommentarer? 

Høres mer ut som du har litt vansker med relasjoner og selvinnsikt? Og derfor må observere og kritisere enhver handling de gjør som føles som at de ikke bryr deg, i stede for alt de gjør for å vise at de bryr seg. Samtidig ser du ikke hvordan din atferd spiller en rolle her. 
 

 

Anonymkode: 016c7...33f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke forskjellsbehandling det du beskriver. Noen er bedre venner enn andre. Om jeg kommer til et selskap med en venninne, og hun tas i mot med klem og ikke jeg, så kan jeg jo bli lei meg eller misunnelig fordi hun har bedre forhold til klemmeren enn meg. Men det er mitt problem, ingen av dem gjør noe galt. Det er lov å ha ulikt forhold til ullke folk.

Anonymkode: d82eb...7f2

Du må lese teksten. Jeg ville vært tilfreds om vedkommende sa hei og virket helt normalt positiv.

Anonymkode: 49d4f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (1 time siden):

Hva er spørsmålet?

Det er ikke nevnt at det kommer et spørsmål. 

Anonymkode: 49d4f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er ikke nevnt at det kommer et spørsmål. 

Anonymkode: 49d4f...627

Greit. Hva er så poenget? En deskriptiv liten historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 13.01):

Virker som at de færreste av dere forstod noe av dette, ja. Et helt vesentlig aspekt ved dette er den åpenbare forskjellsbehandlingen. Jeg er valgt bort, blir bevisst ignorert. Det er meg og en til resten gir blaffen i, og så er resten mer positive til hverandre.

Anonymkode: 49d4f...627

Men hvis du legger ut noe sjeldent, tipper jeg at algoritmen gjør at det du legger ut ikke kommer opp i feeden deres. Da må de bokstavelig søke deg opp og gå å se på din fb-side. Noe de sikkert ikke gjør, ettersom du faktisk selv sier at det ikke er noe tap å miste dem, samt ikke orker ha så mye kontakt med dem.  Du får begynne kommentere alt de legger ut da, hvis det er så viktig for deg at de kommenterer dine innlegg..

Anonymkode: 11bd3...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (9 timer siden):

Greit. Hva er så poenget? En deskriptiv liten historie?

Jeg tar opp et tema. Nå er du på et diskusjonsforum. 

Anonymkode: 49d4f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...