Gå til innhold

Kvinnen skal jo alltid tilfredstilles ved dating...hva er poenget når alt er enveiskjørt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ganske tiltaksløs, grå og døll norsk mann, og jeg kjenner likevel ikke igjen norske kvinner som de kravstore, selvopptatte og jævlige vesenene TS opplever dem som.

Skal ikke si at alt på datingfronten har sklidd lett for meg hele livet, men jeg har oppført meg det som for meg er helt normalt og uanstrengt med norske kvinner i mange år og har stort sett opplevd at det er mer enn nok. Hvis jeg hadde følt at den norske datingkulturen innebærer at "kvinnen alltid skal tilfredsstilles" (mer enn mannen), at alt er "enveiskjørt" (i kvinners favør) og at "kvinnen alltid skal diktere hvordan ting skal være" tror jeg nok jeg måtte foretatt en viss selvransakelse.

Det er overhodet ikke min opplevelse, i hvert fall. Jeg opplever at jeg bare kan oppføre meg slik det faller meg naturlig. Jeg trenger ikke justere meg mer når jeg går fra kompis-prat til date enn det jeg naturlig gjør når jeg veksler mellom andre samtalepartnere det er noen forskjeller på (unge vs. gamle, kjente vs. ukjente etc.).

Anonymkode: 473dd...bb3

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er en ganske tiltaksløs, grå og døll norsk mann, og jeg kjenner likevel ikke igjen norske kvinner som de kravstore, selvopptatte og jævlige vesenene TS opplever dem som.

Skal ikke si at alt på datingfronten har sklidd lett for meg hele livet, men jeg har oppført meg det som for meg er helt normalt og uanstrengt med norske kvinner i mange år og har stort sett opplevd at det er mer enn nok. Hvis jeg hadde følt at den norske datingkulturen innebærer at "kvinnen alltid skal tilfredsstilles" (mer enn mannen), at alt er "enveiskjørt" (i kvinners favør) og at "kvinnen alltid skal diktere hvordan ting skal være" tror jeg nok jeg måtte foretatt en viss selvransakelse.

Det er overhodet ikke min opplevelse, i hvert fall. Jeg opplever at jeg bare kan oppføre meg slik det faller meg naturlig. Jeg trenger ikke justere meg mer når jeg går fra kompis-prat til date enn det jeg naturlig gjør når jeg veksler mellom andre samtalepartnere det er noen forskjeller på (unge vs. gamle, kjente vs. ukjente etc.).

Anonymkode: 473dd...bb3

Fint med et innlegg fra en normal mann 😊 Dette er jo også virkeligheten for de fleste som omgås andre normale mennesker 😊

Anonymkode: 01b58...179

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikk og generelt det å snakke om samfunnsaktuelle spørsmål er lurt å snakke om på date. Problemet jeg har opplevd på dater er (dessverre) at mange menn ikke er samfunnsengasjerte, og egentlig ikke har peiling på hva som skjer rundt seg i samfunnet, og da blir samtaleemnene på date begrensede. Mulig ikke alle kvinner synes det er interessant å diskutere politikk og samfunn, men jeg tror langt flere kvinner enn menn er opptatte av dette. 

Jeg er bekymret for at gapet mellom kvinner og menn, når det kommer til utdanning i årene fremover, kommer til å bli mye større enn det er nå. Ting tyder på det. Hvordan skal man da kunne date med hverandre? Når den ene parten er opptatt av hva som rører seg i samfunnet og den andre er opptatt av bobil, svenske ølpriser, MC og rølp? Hva har man da til felles til slutt?

Nå setter jeg dette veldig på spissen, så klart. Men jeg tror faktisk at vi er litt på vei dit. 

Skjermbilde 2024-09-07 kl. 15.56.35.png

Anonymkode: 28032...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Skummelt, da får man kritikk hvis man luker vekk Trumperne på første date 😅

Anonymkode: f9248...324

Nå skrev ikke jeg at man må snakke politikk heller, men akkurat det å luke ut Trumpere på første date hadde jeg ikke hatt noen skrupler med. Akkurat som det er uaktuelt å være sammen med høyre- og Frp-folk. Det er en ærlig sak, og det tenker jeg man må kunne gjøre.

Gidder ikke å kaste vekk dyrbar tid på folk jeg uansett ikke ville vært kompatible med. Akkurat det skjønner ikke jeg vitsen med. Det må man tåle. ;)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Politikk og generelt det å snakke om samfunnsaktuelle spørsmål er lurt å snakke om på date. Problemet jeg har opplevd på dater er (dessverre) at mange menn ikke er samfunnsengasjerte, og egentlig ikke har peiling på hva som skjer rundt seg i samfunnet, og da blir samtaleemnene på date begrensede. Mulig ikke alle kvinner synes det er interessant å diskutere politikk og samfunn, men jeg tror langt flere kvinner enn menn er opptatte av dette. 

Jeg er bekymret for at gapet mellom kvinner og menn, når det kommer til utdanning i årene fremover, kommer til å bli mye større enn det er nå. Ting tyder på det. Hvordan skal man da kunne date med hverandre? Når den ene parten er opptatt av hva som rører seg i samfunnet og den andre er opptatt av bobil, svenske ølpriser, MC og rølp? Hva har man da til felles til slutt?

Nå setter jeg dette veldig på spissen, så klart. Men jeg tror faktisk at vi er litt på vei dit. 

Tenker du at folk med feks fagbrev ikke følger med på nyheter og politikk? Dette er ikke min erfaring på noe vis.

Anonymkode: 01b58...179

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I dyreverdenen ellers er det ALLTID hannen som kurtiserer hunnen. I hele verden frem til nylig, var det alltid mannen som kurtiserte kvinnen. Sissyboys anno 2024 ønsker å være feminine - de ønsker gjerne at kvinner betaler for dem, er "mammaen" deres og tilrettelegger for dem i huet og ræva. Hva har de selv å bidra til forholdet? Pikken. 

Anonymkode: 1a0d8...52a

Noen må lære seg litt mer biologi... Men ja, noen må ta initiativet, og i dyreverden som med oss mennesker, varierer dette mellom artene

Anonymkode: 5dc65...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette gjelder vel forhold generelt mellom kvinne og mann, er kvinnen som skal bestemme...tilfredstilles. Er det rart menn heller vil være single?

Se på disse 2 hjernedøde artiklene:

https://www.kk.no/meninger/hvorfor-stiller-ikke-menn-sporsmal/81889388 - Masse kjedelige spørsmål ønsker hun...

https://www.kk.no/samliv/single-menns-slappe-holdning-og-tiltaksloshet-er-ikke-spesielt-imponerende/81776287 - mannen skal betale og invitere....jada....

Kjedelige er jo dette standardspillet, hva man jobber med, familie etc....utrolig kjedelig å snakke om. Ikke alle drømmer om det kjedelige A4-livet.

Anonymkode: e801e...b60

Hvordan skal man vite hva den andre liker hvis man ikke lærer å kjenne personen, vet litt om personens bakgrunn og liv og vedkommende er interessert i å dele, og også finne ut av hva du liker?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror et større problem etterhvert er når disse selvgode universitetsutdanna kvinnene med null praktisk sans og oppfostra på politisk korrekte nyheter og studievenninneprat skal møte den virkelige verden. Hvor ikke alle menn faktisk er opptatt av MC, bobil og rølp. Men heller ikke særlig kompatibel med "samfunnsengasjerte" masekopper som vet akkurat hva som er riktig og feil her i verden, og ikke står tilbake for å fortelle alle og enhver hva de mener.

Anonymkode: 20f05...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror et større problem etterhvert er når disse selvgode universitetsutdanna kvinnene med null praktisk sans og oppfostra på politisk korrekte nyheter og studievenninneprat skal møte den virkelige verden. Hvor ikke alle menn faktisk er opptatt av MC, bobil og rølp. Men heller ikke særlig kompatibel med "samfunnsengasjerte" masekopper som vet akkurat hva som er riktig og feil her i verden, og ikke står tilbake for å fortelle alle og enhver hva de mener.

Herregud.. nå skal det ses stygt på å være samfunnsengasjert 🤣 

Anonymkode: f3cf7...68e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er samfunnsengasjert og høyt utdannet, med teoretisk jobb og teoretisk hobby. Klarer samtidig å mekke enkle ting på bilen, hugge ved, sette sammen møbler og legge fliser.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å være utdannet betyr ikke nødvendigvis å ikke ha praktisk sans. Man er ikke nødvendigvis masekopp eller selvgod på å vite hva som er feil og riktig i verden heller. Det er helt faktisk noe i det at dess mer man lærer dess mer bevisst blir man på hvor lite man vet. 

De mest påståelige mennesker som "vet alt mulig" er derfor ofte folk med lav utdanning og ikke særlig høy intelligens. De står ofte ikke tilbake for å fortelle alle og enhver hva de mener, fordi de vet for lite til å være noe som helst ydmyk i hvor kompleks verden er. 

Personlig giftet jeg meg med mann med betydelig lavere utdanning enn meg, men han er så absolutt oppegående og kunnskapsrik likevel, samt samfunnsengasjert. Har et godt hode, og også gode og kloke refleksjoner jeg kan lære av.

Menn med dårlig utdanning som likevel hevder å vite alt mulig, uten noen form for ydmykhet i forhold til at de har et svært snevert og enkelt syn på ting, de har jeg ærlig talt rygget unna hele mitt liv. Jeg har truffet svært få menn som er høyt utdannet og så påståelig og samtidig snever. Kvinner det samme. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De kvinnene beskriver jo nettopp at alt er enveiskjørt, de stiller spørsmål og får ikke svar, det gidder man jo ikke i lengden.

Anonymkode: f9248...324

Stille spørsmål, få svar, det høres ut som et jobbintervju. Jeg synes ikke jobbintervjuformatet passer på en date. Jeg foretrekker date av typen hyggelig opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 minutter siden):

Stille spørsmål, få svar, det høres ut som et jobbintervju. Jeg synes ikke jobbintervjuformatet passer på en date. Jeg foretrekker date av typen hyggelig opplevelse.

Stiller du aldri spørsmål i samtaler? Ingenting, hvor kommer du fra, hva syns du om.., har du opplevd..? Jeg har...har du?

Anonymkode: 33830...ae1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Stiller du aldri spørsmål i samtaler? Ingenting, hvor kommer du fra, hva syns du om.., har du opplevd..? Jeg har...har du?

Et problem med spørsmål er at det forventes svar. Jeg stiller sikkert  spørsmål jeg også, men opplevde altså jobbintervjuformatet som mindre hyggelig enn opplevelseformatet. Å snakke sammen er mye hyggeligere enn å intervjue hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (23 minutter siden):

Et problem med spørsmål er at det forventes svar. Jeg stiller sikkert  spørsmål jeg også, men opplevde altså jobbintervjuformatet som mindre hyggelig enn opplevelseformatet. Å snakke sammen er mye hyggeligere enn å intervjue hverandre.

Ja? Det går jo an å si du ikke er komfortabel med å svare, men om det er en date vil jo mange spørsmål være nødvendig for daten å få svar på, for å komme nærmere eller luke ut relajsonen. 

For meg har det alltid vært en samtale, men den inneholder spørsmål jeg trenger svar på i tilegg til andre tilfeldigere ting som dukker opp der å da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bestemmer jo selv hvem de vil date. Jeg syns det er fint å gjøre litt ekstra for daten, men hvis hun gjør det til en sånn "jeg forventer dette av deg fordi du er mann og skal varte meg opp" er det kroken på døra. Sånt ville ikke jeg orket i lengden. Be grateful, liksom. Men, de fleste kvinner er da ikke sånn at de forventer at dette er en enveisgreie.

Og, for å være ærlig med deg, TS: ikke en kjeft bryr seg om at noen få menn frivillig dropper datingmarkedet. Hvorfor skulle vi bry oss? Deres valg. Nobody's loss. Ikke engang deres, siden de velger det selv.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Grosny skrev (8 timer siden):

Tror ikke dette formatet er noe noen liker, men tenker også at det er to som sammen skaper dette formatet. Når bare den enes spørsmål gjør forskjellen mellom ord og stillhet. Har den ene bestemt seg for å ikke bidra til en samtale, mens den andre prøver å få til en samtale. Da hadde også jeg foretrukket å gjøre noe aktivt fremfor en slitsom date hvor samtalen blir som et jobbintervju. Det er kjipt for begge parter, men fortsatt er bare den ene parten som prøver å få til en genuin samtale, mens den andre ikke gjør noen innsats.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror ikke dette formatet er noe noen liker, men tenker også at det er to som sammen skaper dette formatet. Når bare den enes spørsmål gjør forskjellen mellom ord og stillhet. Har den ene bestemt seg for å ikke bidra til en samtale, mens den andre prøver å få til en samtale. Da hadde også jeg foretrukket å gjøre noe aktivt fremfor en slitsom date hvor samtalen blir som et jobbintervju. Det er kjipt for begge parter, men fortsatt er bare den ene parten som prøver å få til en genuin samtale, mens den andre ikke gjør noen innsats.

Innsats eller ikke, blir man satt til veggs med spørsmål så havner man fort i forsvarsposisjon og da blir innsatsen elendig og mindre romantisk. Det er ikke lett å være avslappet og god på dateintervju, men trening gjør mester. Mange er mye bedre når de møter person nr 10 enn når de møter person nr 1.

Jeg tror det er lurt å vente med intervjuet til man klarer å bygge en gledelig relasjon og at målet med første date bør være å ha det såpass hyggelig at  det blir ønskelig å møtes oftere. Å dundre på med spørsmål på første date? Det minner meg om å skremme fisken på fisketur.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (18 minutter siden):

Innsats eller ikke, blir man satt til veggs med spørsmål så havner man fort i forsvarsposisjon og da blir innsatsen elendig og mindre romantisk. Det er ikke lett å være avslappet og god på dateintervju, men trening gjør mester. Mange er mye bedre når de møter person nr 10 enn når de møter person nr 1.

Jeg tror det er lurt å vente med intervjuet til man klarer å bygge en gledelig relasjon og at målet med første date bør være å ha det såpass hyggelig at  det blir ønskelig å møtes oftere. Å dundre på med spørsmål på første date? Det minner meg om å skremme fisken på fisketur.

Poenget i TS og linken er ikke at man SKAL kjøre "intervju" på første date, men at veldig mange menn snakker ustanselig om seg selv på første date, uten å stille spørsmål til daten sin. Å fortelle "jeg har stor interesse for biler, i helga var vi med kompiser og kjørte rally bla bla bla", og så spørre "hva slags hobbyer har du?" eller "liker du biler, du også?" har ingenting med intervju å gjøre. Intervju er når en eller flere personer foretar utspørring av en annen person, uten å dele noe om seg selv. Å fortelle om seg selv for så å vise interesse for den andre, heter dialog, ikke intervju. Det at du som mann ikke forstår dette, beviser bare poenget - mange menn elsker å snakke om seg selv og synes at daten skal høre på, men når de blir oppfordret til å vise interesse og stille spørsmål til daten, kaller de det "intervju", "unaturlig", og gidder ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enveiskjøring er ikke noe gøy...

Jeg har mine egne metoder, for å finne ut av om han er noe for meg. Refleksjonslek kaller jeg det, og det er en herlig måte å få lov og bli kjent med et annet menneske på. Da finner jeg ut av om han er trygg for meg eller ikke. Så spiller det ingen rolle for meg hvem som begynte. Det er Vinn-Vinn uansett i en eller annen form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...