Gå til innhold

Samboere med ulik inntekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sprut skrev (13 minutter siden):

Kvinneguiden-logikk:


Mann tjener mer? Kvinne skal bidra etter evne 🤩

Kvinne tjener mer? Mann skal bidra med minst 50% 🤑

Det forsøket på kvinneforakt falt ganske dødt til jorden i denne tråden, må jeg si. Les dette svaret om igjen:

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er gift med en mann som har et barn fra før. Jeg er så heldig at jeg kan forsørge dem begge. 

Du er desverre samboer med en mann. Menn er grådige og de gir i alle fall ingenting til en annen manns barn. Så da blir det slik dere skal ha det fremover. Mindreverdig personer i HANS hushold. 

Anonymkode: b7973...eb9

 

Anonymkode: f97d5...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det forsøket på kvinneforakt falt ganske dødt til jorden i denne tråden, må jeg si. Les dette svaret om igjen:

 

Anonymkode: f97d5...4bf


Jeg kjenner en jente som spiller trekkspill.

Ergo spiller alle jenter trekkspill 🎶

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødde på eksen mens hun studerte. Ga henne en raus del av bolig når vi flyttet sammen. Betalte for de store tingene som bil og møbler.

Hun tjente en god del mindre enn meg, og jobbet i perioder 80%. Begynte så denne misunnelsen og klagingen om at hun måtte betale like mye for mat etc. selv om jeg tjente mye mer. Masse vippskrav og tull. Null innsikt i totaløkonomien.

Virker som det er veldig gjengs holdning blant mange kvinner på KG også.

Kommer aldri til å være sammen med noen som tjener dårligere enn meg, det blir bare rot, misnøye og krangling.

Anonymkode: d91b2...2db

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprut skrev (8 minutter siden):


Jeg kjenner en jente som spiller trekkspill.

Ergo spiller alle jenter trekkspill 🎶

Tom for argumenter, ser jeg😅

Anonymkode: f97d5...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kvinneguide-logikk for enslige menn på kvinneforum;

Alle kvinner er forferdelige mennesker som grabber til seg alt de kan fra menn. 

Anonymkode: 7299e...25c

Anonymt incel-comeback? Den har jeg aldri sett på dette forumet. 👶

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og samboere tjener veldig ulikt, da han tjener dobbelt så mye som meg. 
Vi har hvert vårt barn fra tidligere forhold, bor hos oss 50/50. 
Han er heldig som har mulighet til å gi datteren sin god sum med ukepenger og div innkjøp. 
Jeg har ikke den muligheten dessverre 😔 Det er litt sårt kjenner jeg. 
Hvordan gjør dere det i lik situasjon? 

Anonymkode: 63fc0...b3a

Så med halverte utgifter, så har du ikke råd til å gi barnet ditt det hen fortjener? Hvordan hadde det gått om du bodde alene? Tenker du bør være takknemmelig jeg. Og til info. Det har absolutt ikke noe å si hvor mye hver enkelt av dere tjener så lenge dere deler utgiftene 50-50. 

Jeg antar samboeren din helst ikke ønsker fellesøkonomi med tanke på økonomistyringen din. Bli bedre til å håndtere den.

Anonymkode: 3dd07...5d8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fødde på eksen mens hun studerte. Ga henne en raus del av bolig når vi flyttet sammen. Betalte for de store tingene som bil og møbler.

Hun tjente en god del mindre enn meg, og jobbet i perioder 80%. Begynte så denne misunnelsen og klagingen om at hun måtte betale like mye for mat etc. selv om jeg tjente mye mer. Masse vippskrav og tull. Null innsikt i totaløkonomien.

Virker som det er veldig gjengs holdning blant mange kvinner på KG også.

Kommer aldri til å være sammen med noen som tjener dårligere enn meg, det blir bare rot, misnøye og krangling.

Anonymkode: d91b2...2db

At du bruker "fødde på" sier jo sitt om kvinnesyn, og hva slags personer man tiltrekker seg.

Mannen gikk ut i jobb før meg, han ønsket å leve bedre, spise bedre, reise mer, ville ha meg med på det. Hvor misunnelse og klaging kommer inn i bildet forstår jeg ikke, det skjedde aldri oss. Så tre år frem i tid tok han etterutdannelse, og jeg var den som tjente veldig godt og kunne opprettholde levestandarden disse årene. Fortsatt uten misunnelse og klaging. 

Anonymkode: 7299e...25c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi ble enige om ca beløp til julegaver, bursdagsgaver osv. Og har i over 20 år levd som en helt vanlig familie. Ikke noe stort skille på mine og dine penger, og heller ikke på hans og mitt barn. Han tjener mer enn meg, og har dyrere bil, bruker mye penger på hobby, betaler mer regninger enn meg osv. Men jeg har en svært raus mann, så vi har aldri kranglet om penger.

Anonymkode: bbddc...10f

Er det vanlig å ha hver sin bil? Vi har to biler. Det er ingen av de som bare er min. Vi eier de sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Er det vanlig å ha hver sin bil? Vi har to biler. Det er ingen av de som bare er min. Vi eier de sammen. 

Er vel litt forskjellig, jeg og eksen hadde også hver vår bil. 

Anonymkode: 6e0d2...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelse er noe herk. Noe som oser hos TS.. Om du bodde alene så ville du nok ikke følt det slikt da. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg og samboere tjener veldig ulikt, da han tjener dobbelt så mye som meg. 
Vi har hvert vårt barn fra tidligere forhold, bor hos oss 50/50. 
Han er heldig som har mulighet til å gi datteren sin god sum med ukepenger og div innkjøp. 
Jeg har ikke den muligheten dessverre 😔 Det er litt sårt kjenner jeg. 
Hvordan gjør dere det i lik situasjon? 

Anonymkode: 63fc0...b3a

Han er jo bare samboer, ikke ektemann. Ergo føler han seg ikke forpliktet til deg eller barnet ditt. Dere har ikke felles økonomi. Hvorfor gidder noen dette i 2024? For å virke "kul og moderne"? Det går dessverre ut over barnet ditt. Jeg hadde avsluttet dette forholdet.

Anonymkode: 9fd63...4ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedinnlegget er en påminnelse til folk med barn; snakk om dette før dere flytter sammen med noen. Å vente med å flytte sammen er mye bedre enn å flytte sammen for raskt. Det er ikke noe som heter å bruke for lang tid i denne sammenheng. Men det er noe som heter å bruke for lite tid. 

Jeg begriper virkelig ikke at det ikke er diskutert økonomi før man flytter sammen. 

Skal man bo sammen har man vel også bestemt seg for å lage et fellesskap. Et fellesskap der det er store forskjeller økonomisk kan føre til dårlig stemning og etter hvert lite følelse av fellesskap. 

Du kan ikke gjøre annet enn å snakke med samboer. Før du gjør det - få oversikt over egen økonomi og finn ut hva dine forventninger ril samboer er når det gjelder økonomi. Er du den som stiller opp med mye innsats i hjemmet og for både ditt og hans barn skal det også med. 

Du må selv vurdere hva du synes er ok for deg og ditt barn når det gjelder ulikheter innad i samme familie. 

 

Anonymkode: 5c75d...df1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprut skrev (23 minutter siden):


Jeg kjenner en jente som spiller trekkspill.

Ergo spiller alle jenter trekkspill 🎶

Og jeg kjenner mange menn som ikke gidder å gjøre husarbeid. Samtidig gidder de ikke å dele lønna si med samboeren. Fordi likestilling. Vel, gutter. Vil dere ikke gifte dere, så kan dere ikke forvente å sitte på ræva mens deres SAMBOER ordner huset. Da er dere kun to personer som bor i samme hus og har sex sammen. Verken mer eller mindre. Vil dere bli oppvartet, så må dere oppføre dere tilsvarende. Skal alt være adskilt og hver part skal bidra nøyaktig med 50 prosent av inntekta, så må hver part også bidra med 50 prosent av husarbeid, barnepass, logistikk, planlegging osv. Dere er noen luringer som ønsker å få i pose og sekk - slippe å forplikte dere ved giftemål og samtidig få en gratis hushjelp.

Anonymkode: 9fd63...4ea

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg kjenner mange menn som ikke gidder å gjøre husarbeid. Samtidig gidder de ikke å dele lønna si med samboeren. Fordi likestilling. Vel, gutter. Vil dere ikke gifte dere, så kan dere ikke forvente å sitte på ræva mens deres SAMBOER ordner huset. Da er dere kun to personer som bor i samme hus og har sex sammen. Verken mer eller mindre. Vil dere bli oppvartet, så må dere oppføre dere tilsvarende. Skal alt være adskilt og hver part skal bidra nøyaktig med 50 prosent av inntekta, så må hver part også bidra med 50 prosent av husarbeid, barnepass, logistikk, planlegging osv. Dere er noen luringer som ønsker å få i pose og sekk - slippe å forplikte dere ved giftemål og samtidig få en gratis hushjelp.

Anonymkode: 9fd63...4ea

I min krets er det vanlig at begge bidrar i huset og med barna. Men mulig du har venninner som har funnet seg partnere som ikke ønsker å bidra noe som helst.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

At du bruker "fødde på" sier jo sitt om kvinnesyn, og hva slags personer man tiltrekker seg.

Mannen gikk ut i jobb før meg, han ønsket å leve bedre, spise bedre, reise mer, ville ha meg med på det. Hvor misunnelse og klaging kommer inn i bildet forstår jeg ikke, det skjedde aldri oss. Så tre år frem i tid tok han etterutdannelse, og jeg var den som tjente veldig godt og kunne opprettholde levestandarden disse årene. Fortsatt uten misunnelse og klaging. 

Anonymkode: 7299e...25c

Kvinnesynet mitt er utmerket, jeg har mange damevenner, og et godt forhold til dem. De er svært mye mer reflekterte enn  mange her på KG.

Du skjønner vel at det var en intensjon bak å skrive "fødde på"? Det er jo for å sette det på spissen. Mange kvinner blir jo forsørget av mannen, særlig i starten av et forhold fordi de er yngre, ikke ferdig med studiene, tjener mindre eller ingenting.

Og langt inn i forholdet mener jo mange kvinner at man fortsatt skal bli forsørget av mannen, gjennom at han skal ta en større del av fellespotten fordi han tjener mer. Hvorfor er det ikke et alternativ at kvinnen skaffer seg en bedre betalt jobb? Hvor ble det av likestillingen og kvinnefrigjøringen?

 

Anonymkode: d91b2...2db

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er "innad i huset" bør være likt; er man på tur sammen får alle is, alle får samme middag. Alle har de samme strømmetjenestene, de har likeverdige rom i huset etc. Utenfor det så synes jeg faktisk han må få lov å ha noe som er "seg og sitt" mtp datteren sin. Han må få lov å spandere på henne det han vil av de pengene som ikke er "husholdning" barna har jo også 50% med den andre forelderen og det vil derfor aldri være 100% likt uansett! Lommepenger er jo noe mannen avtaler med barnets mor vil jeg gå utifra.

Mannen og jeg har 80% felles økonomi vil jeg si. Alt "familien" koster er felles, mens resten er hvert vårt. Vi har to felles barn og han har en fra før. Han må likebehandle sine barn i fht feks sparekontoer, mens jeg må ikke skyte inn penger på han særkullsbarn sin sparekonto. Så ja, de har ulike beløp på sparekontoen. Men er vi på tur kjøper jeg is til alle. Jeg legger meg ikke opp i hva særkullsbarn får av Lommepenger som mannen og eksen avtaler, så lenge det ikke går utover hva han bidrar med til husholdningen og de andre barna sine.

Jeg synes det du kjenner på er i "separat" bunken og ikke "felles" bunken.

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er jo noe dere skulle avklart i detalj FØR deres flytta ungene sammen.

Hvordan kan du la ungen din leve i denne forskjellsbehandlingen?

Anonymkode: 7d093...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som tjener mest betaler mest. Man kan betale i prosent av lønna. 

Anonymkode: 46518...2af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, lommepenger og løpende utgifter til barn burde gå fra felleskontoen, da. Som mat, strøm.  Og den som tjener mest må betale inn mer enn den andre. 

Anonymkode: a0df3...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alder på barna? Og hvor mye bidrar den andre forelderen til sparing og lommepenger? Er et barn 7 år og et annet et 15 år er det vel ganske normalt at lommepenger fordeles ulikt. Bidrar mor til hans barn like mye som far til ditt barn eksempel? Hvordan er utgifter ellers fordelt? 

At en foreldre sparer mer til sitt biologiske barn er vel ganske naturlig uansett. 

Anonymkode: dd660...b58

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...