Gå til innhold

Hva er det verste som noen gang har skjedd i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

John McClane skrev (På 18.10.2024 den 16.34):

Det som forundrer meg mest er hvorfor det var så mange som ikke tenkte litt selv? De bare fulgte bjellekua og strømmen og uten en tanke lot seg sprøyte inn noe som burde skremme bare ved å lese navnet på den, ‘Nødvaksine!’ Produsert på 1/10 av den tiden de minimum bruker ellers, ja det er selvsagt trygt…!!!

En ting som forundrer meg mye, er at folk som faller inn i det ene konspirasjonshullet etter det andre, hele tiden påstår at andre folk ikke tenker selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 16.13):

Jeg kan ikke skjønne at svaret kan være noe annet enn svartedauden. 

med kristningen av Norge på andre plass. 

Anonymkode: bd328...2ce

Svartedauen er en nobrainer, men hvorfor var det så galt  at Norge ble kristnet?

Anonymkode: 2955c...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flintis skrev (På 10.9.2024 den 9.59):

Istid, men da bodde det ikke folk her. Så var det en periode med slaveri, eller treller. Svartedauen er vel kanskje den store hendelsen og den kom vel i flere etapper.

Sett nye dokumentaren om hvordan neandertalerne forsvant på prime (mener jeg det var)? Et digert vulkanutbrudd i Italia som drepte alle planter og der med sendte alle dyr og mennesker i sultedøden? Fra Frankrike til Sibir. Det må ha vært rimelig kjipt! Men det var nok ikke i Norge da, for da var det istid - men 😱😱😱😱

Henger meg på svartedauden av landsdekkende tragedier - selv om det nok også har nok sikker vært både flommer, jordras og kanskje tsunamier som har rammet før. Oversvømmelsen av Doggerland (om vi kan kalle det Norge) var nok heller ikke artig, kan hende noen ble fanget der selv om det sikkert gikk gradvis for seg over mange år.

Anonymkode: 99e42...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

svartedauden ble ikke "påført" oss, og forsåvidt ikke "covid" heller - sykdommer er ikke til å unngå, spredning er - der har vi alle et ansvar. 

Derimot er ting påført oss av våre ledere et stort svik mot folket - ref måten tatere behandles den dag i dag, og kanskje ikke bare de. Som en nevnte den psykisk helsen og hvordan den har blitt og fortsatt blir nedprioriteret og behandlet er en skam vi ikke kan sitte stille og bare akseptere. Det "Lobotomeres" fortsatt innen psykisk helse, riktignok med strøm nå men like fullt.. Og enkelte de legges i reimer fortsatt - noe som er forkastelig.

Anonymkode: 4d79f...4ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Svartedauen er en nobrainer, men hvorfor var det så galt  at Norge ble kristnet?

Ehm, kanskje fordi hele vår kultur gikk til grunne og vi endte opp som en blek avbildning av Tyskland?

Dessuten hadde ikke kristne lov til å spise skalldyr før ca. 1900-tallet, så det forårsaket store mengder unødvendig sult i vårt land. Vikingene spiste skalldyr.

Anonymkode: fc652...6a0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unnskyld Gud, unnskyld Gud, unnskyld Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Heksebrenning er jo sjukt

Anonymkode: 93f4f...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hersker ingen tvil om at Svartedauen er den største katastrofen som skjedd landet vårt etter at vi kunne defineres som et land. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ehm, kanskje fordi hele vår kultur gikk til grunne og vi endte opp som en blek avbildning av Tyskland?

Dessuten hadde ikke kristne lov til å spise skalldyr før ca. 1900-tallet, så det forårsaket store mengder unødvendig sult i vårt land. Vikingene spiste skalldyr.

Nei, hele vår kultur gikk ikke til grunne. Dessuten førte det til mindre vold, bedrede menneskerettigheter, kvinner fikk rettigheter, etc. Jeg visste ikke om det med skalldyr, men det er virkelig en filleting oppi det her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, hele vår kultur gikk ikke til grunne. Dessuten førte det til mindre vold, bedrede menneskerettigheter, kvinner fikk rettigheter, etc. Jeg visste ikke om det med skalldyr, men det er virkelig en filleting oppi det her.

Kvinner hadde faktisk også mer rettigheter under vikingtiden enn de hadde fra kristningen av Norge frem til noenlunde moderne tider.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartedauden og de større, langvarige hungersnødene er nok det verste. 

Men er redd vi går mot mørke tider nå også. Korrupte politikere, veldig dårlig styring. Blir beskyldt av resten av Europa for å være krigsprofitører samtidig som inkassosakene øker grunnet vanskelige tider. Gjengkriminalitet, økt bruk av narkotika. Dårligere tilgang til helsetjenester, ca 3 mnd ventetid på sykepenger. Osv osv… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
John McClane skrev (På 18.10.2024 den 16.34):

Det som forundrer meg mest er hvorfor det var så mange som ikke tenkte litt selv? De bare fulgte bjellekua og strømmen og uten en tanke lot seg sprøyte inn noe som burde skremme bare ved å lese navnet på den, ‘Nødvaksine!’ Produsert på 1/10 av den tiden de minimum bruker ellers, ja det er selvsagt trygt…!!!

Jeg leste meg litt opp på covid vaksinen og det tok ikke mange minuttene før jeg fant advarsler om å la være og da ble jeg ivrig og fant bare mer og mer. 
Jeg skjønner at folk føler og mener at de skal kunne stole på våre folkevalgte men her ble de presset av en makt ikke et land i verden klarte å stå imot, med unntak av de fattige som ikke hadde ressursene og Russland. Media er jo eid av samme klubb som ville vaksinere oss så de var jo ikke til å stole på. Jeg husker min kone ble innlagt da media meldte sprengte sykehus og der var det så stille at de ansatte hadde ikke noe å gjøre. Tull og løgner i flere år ble vi servert for at de skulle sprøyte dette spike proteinet i oss med målsetning om å redusere befolkningen globalt med minst 15%. Dette er noe de nå også har i influensa vaksinen, lungebetennelse vaksinen så de vil nok nå sine mål med glans. 

Det lyste røde lamper hele veien så jeg lot være. Hva er vitsen? Det er jo det samme som de som ikke tar influensa vaksinen…? Smitten fikk vi jo alle til slutt. 

Regjeringen har sviktet folket og jeg håper folket våkner snart slik at dette ikke går enkelt forbi uten følger. Men jeg ser naboer løper og tar vaksiner i år også og da vil de nok aldri se sannheten….

Det var her det gikk skikkelig skeis med innlegget ditt.

Anonymkode: 9ba98...1cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvinner hadde faktisk også mer rettigheter under vikingtiden enn de hadde fra kristningen av Norge frem til noenlunde moderne tider.

Nei, det er feil. Kvinner fikk flere rettigheter etter at Norge ble kristnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er feil. Kvinner fikk flere rettigheter etter at Norge ble kristnet.

Det er en sannhet med modifikasjoner. I tiden etter at Norge ble kristnet mistet de mange rettigheter, retten til å skille seg, retten til eiendom, osv. Men utover på 1800-tallet og 1900-tallet, som jo teknisk sett er (lenge) etter kristningen av Norge, begynte de å få rettigheter igjen. Spørsmålet er: skyldes det kristendommen, eller skyldes det at vi beveget oss bort fra kristendommen?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Heksebrenning er jo sjukt

Anonymkode: 93f4f...5cc

Enig i den. 
Svartedauden og andre sykdommer er jo vanlig. En sjelden gang dukker det opp virus man ikke har kontroll på. Det samme gjelder naturkatastrofer. Det har skjedd og vil skje igjen. 
Men hekseprosessene i Norge er vel noe av det verste og sykeste. Det mennesker er istand til å gjøre mot hverandre. Det var jo en 300-talls kvinner (for det meste) og menn i Norge som ble brent levende på bålet eller utsatt for vanntesten (bundet hender og ben sammen for å sjekke om de fløt på vannet) fordi de ble beskyld for å bedrive med trolldom. 

Anonymkode: 1b5f4...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dessuten er store deler av det vi i dag kjenner som norsk kultur simulasjoner (jfr. Baudrillard) fra 1800-tallet, i forbindelse med nasjonalromantikken. Tradisjonskosten vår ble oppfunnet på 1800-tallet, bunaden ble oppfunnet på slutten av 1800-tallet, folkemusikken vår er fra 1800-tallet, Norge hadde ingen (ikke-religiøs) litteratur før 1800-tallet. Det eneste aspektet ved vår kultur som har vært noenlunde uforandret i tidens løp er vår alkoholkultur, som jo bidro til at vår egen opplysningstid aldri fant sted på 1700-tallet, siden vi drakk bort hele århundret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er en sannhet med modifikasjoner. I tiden etter at Norge ble kristnet mistet de mange rettigheter, retten til å skille seg, retten til eiendom, osv. Men utover på 1800-tallet og 1900-tallet, som jo teknisk sett er (lenge) etter kristningen av Norge, begynte de å få rettigheter igjen. Spørsmålet er: skyldes det kristendommen, eller skyldes det at vi beveget oss bort fra kristendommen?

Kvinner fikk flere rettigheter i ekteskapet. Blant annet fikk de krav på arv etter ektemannen, noe som gjorde at de ikke sto på bar bakke dersom mannen falt bort. Kirken fokuserte også på monogami, slik at kvinner ikke måtte dele ektemannen med andre damer. Kvinner som tidligere var slaver fikk rettsvern og ble likestilt med andre kvinner. Etc.

Alt er selvfølgelig ikke bare sort/hvitt. Kristendommen hadde et ideal om kvinnen som hustru og mor, noe som forhindret henne i å delta i samfunnet på linje med menn.  Også har vi hekseforfølgelsene da. 

Dvs det er litt begge deler, men å ensidig påstå at kvinner fikk det dårligere etter kristningen av Norge er feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen synes blodbadet og å tvinge folk til og bytte religion er galt. Kan du tenke deg tilsvarende i vår tid ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mindre vold? Bedre menneskerettigheter? Kvinner fikk rettigheter? Det er jo omvendt av det du skriver! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...