Gå til innhold

Hvorfor griper ikke gud inn når man ber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke noe galt i å mene at Gud ikke finnes. Men det er ikke nødvendig å "spamme ned" alle trådene til dem som vil diskutere aspekter ved sin tro.

Jeg spamme ikke ned alle trådene, jeg har kun skrevet i to tråder på lang tid, men jeg legges merke til fordi jeg ikke gjemmer meg bak en anonym-tag som de fleste andre. 

Og jeg påstår ikke at Gud ikke finnes, men svarer på direkte påstander fra andre, som jeg mener er feil, og begrunner hvorfor jeg mener det. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man bør prøve å holde seg til tema i tråden. Tema her er ikke om Gud finnes eller ikke.

Anonymkode: fc091...787

Og det er da ikke jeg som dro inn temaet om Gud finnes eller ikke i tråden her. Jeg er helt enig med deg at de tullete innleggene om at Gud er vitenskapelig bevist ikke er tema, men da bør du heller kritisere den som bringer inn det temaet. 

Mine hovedpoeng i tråden her, som jeg gjerne diskuterer videre er om Gud i det hele tatt oppfyller noen bønner, og hvordan vi kan oppdage det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capitan Fracassa skrev (5 timer siden):

Start gjerne en egen tråd om disse såkalte vitenskapelige bevisene, hvor du faktisk legger fram det du mener er bevis, i stedet for i tråd etter tråd gjenta at du har lagt fram bevis, uten noen gang å legge dem fram.

Det har du fått og svart på en rekke ganger allerede i andre tråder. Kutt ut kveruleringen din om dette.

Anonymkode: d87f6...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 0.09):

Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Anonymkode: da805...bc1

Hvilken gud forventer du svar fra? Hva om du rett og slett er forledet til å be til feil gud?

Flat Earth And Odin

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (23 minutter siden):

Hvilken gud forventer du svar fra? Hva om du rett og slett er forledet til å be til feil gud?

Det finnes bare en Gud

Anonymkode: d87f6...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 17.20):

Har postet bevis, som du og andre har benektet i andre tråder.

Gud finnes, det er bevist av vitenskapen og kan bekreftes va millioner av mennesker

Anonymkode: d87f6...430

Nei

Anonymkode: 93ce1...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei

Anonymkode: 93ce1...130

Jo

Anonymkode: d87f6...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 15.36):

Det finnes bare en Gud

Anonymkode: d87f6...430

Ok - hvilken da? Hva er det som gjør at akkurat du vet hvilken som er den rette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (På 12.9.2024 den 12.21):

Med andre ord, det er helt umulig å skille mellom guden du tror på, og ingen gud, når det gjelder manglende oppfyllelse av bønner... 

Det finnes lover og regler og bryter du disse, eller gir blaffen, eller bønnene er tomme ord og ikke oppriktige så hvorfor få hjelp, eller bli bønnhørt?

Bibelen forklarer hva som skal til for å bli bønnhørt, men det kan likevel hende at det du ber om er feil, men at man ikke ser det selv. Det må være hensiktsmessig og man må være på «den rette vei».

Hvis du ba meg om å gjøre noe for deg og jeg sier at, ja det skal jeg gjøre hvis du først gjør dette... og du ikke gjør det. Skulle du da bli oppgitt eller kalle meg en bløff som ikke holder det jeg sier?

Så derfor svarer jeg; Ber du rett og lever du rett, etter Jesu formaninger og Guds lov?

Og viser til hva bibelen selv sier.

Så det hadde vært interessant å vite hva trådstarter ber om, så kunne man kanskje gi et bedre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch22 skrev (9 timer siden):

Det finnes lover og regler og bryter du disse, eller gir blaffen, eller bønnene er tomme ord og ikke oppriktige så hvorfor få hjelp, eller bli bønnhørt?

Og om du ikke bryter disse reglene, men ber oppriktig, så er det ikke noe som tyder på at bønnene blir oppfylt da heller.

Catch22 skrev (9 timer siden):

Bibelen forklarer hva som skal til for å bli bønnhørt, men det kan likevel hende at det du ber om er feil, men at man ikke ser det selv. Det må være hensiktsmessig og man må være på «den rette vei».

Med andre ord så selv om du følger Bibelen, er resultatet umulig å skille fra at det ikke finnes noen Gud, og det finnes utallige bortforklaringer på hvorfor.

Catch22 skrev (9 timer siden):

Hvis du ba meg om å gjøre noe for deg og jeg sier at, ja det skal jeg gjøre hvis du først gjør dette... og du ikke gjør det. Skulle du da bli oppgitt eller kalle meg en bløff som ikke holder det jeg sier?

Men det er jo akkurat slike svar du aldri får fra Gud. Gud gir deg da aldri et tydelig og hørbart svar om hva du må gjøre. Alt du får er en følelse av at han kanskje hører deg, en følelse som er umulig å skille om den kommer fra deg selv eller Gud.

Catch22 skrev (9 timer siden):

Så derfor svarer jeg; Ber du rett og lever du rett, etter Jesu formaninger og Guds lov?

Da svarer jeg at det ikke er noe som tyder på at det spiller noen rolle. Guds eventuelle oppfyllelse av bønner er uansett umulig å skille fra det som skjer helt naturlig, og han oppfyller tilsynelatende aldri noe som ikke like gjerne skjer naturlig.

Catch22 skrev (9 timer siden):

Så det hadde vært interessant å vite hva trådstarter ber om, så kunne man kanskje gi et bedre svar.

Jeg tviler sterkt på at du uansett kunne gitt noe annet enn en bortforklaring du ikke kan bevise, om hvorfor TS sine bønner ikke blir oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 1.12):

Gud hjelper den som hjelper seg selv. Hvis du ber til Gud om styrke til å gå fra et voldelig forhold, ber om hjelp til å få et bedre liv eller hjelp til å få bedre økonomi eller hva som helst. Så ber du om det og ser etter tegn på hva du kan gjøre for å få det til å skje. 

Var en mann som falt ut i vannet og holdt på drukne så han ropte på Gud om hjelp. Det kom en båt med en mann forbi og skulle hjelpe han, men mannen sa at han ventet på at Gud skulle hjelpe. Så kom det en litt større båt forbi og skulle hjelpe, men mannen sendte også de avgårde fordi han ventet på hjelp fra Gud. Det kom en tredje båt, men mannen sa fortsatt nei. Han druknet og da han møtte Gud da han døde spurte han: "Hvorfor reddet du meg ikke når jeg ropte på hjelp?" og Gud svarte: "Jeg sendte deg først en liten båt, så en større båt og til slutt enda en båt, men du sa nei til alle de andre. Du så etter Gud, men Gud var i de som ville hjelpe deg fra de båtene og hadde du tatt i mot den utstrakte hånda så hadde du blitt reddet."

Noe sånt. Fritt etter hukommelsen, jeg leste det et eller annet sted for mange år siden.

Og jeg tror det er sånn. Gud er jo ikke noen person som kommer fysisk og hjelper noen. Hvis man ber så kan man få hint og svar på andre måter og så må man følge de svarene man får. 

 

Anonymkode: 80791...b12

Men hva om det ikke er noen til å hjelpe en på jorda? At det ikke er noen som er villige til å hjelpe? Hvor er Gud da? Og hvis man trenger hjelp og ber om det, men det kommer ikke... hvorfor står det da i bibelen at be så skal du få osv? Be så skal det du ber om skje om du ber i Jesus navn osv? 

Anonymkode: da805...bc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...