Gå til innhold

Hvorfor griper ikke gud inn når man ber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Millelina skrev (6 minutter siden):

Så «stygge» dere er… Hvis TS tror på Gud, er det ufattelig dårlig gjort å slenge ut; fordi han ikke finnes. Hvor ble det av respekten deres for andre mennesker?

Jeg er ikke kristen, men respekterer de som er det og ville aldri falt meg inn å være nedlatende til deres tro. 

Grunnen til at ts bør vite det er fordi mange som ts går å venter på at gud skal løse noe for dem, men så vil det ikke skje. Vi har selv et ansvar over livene våre, og det er usunnt så mange lever i en tro hvor det å tro skal være nok, så vil det aldri bli det. 

Tenk om noen trenger hjelp ut av et voldelig forhold å alt de gjør er å i det private be til Gud om at partner skal bli snill eller lignende. Eller om en ensom mann ber til Gud om en kjæreste, aldri prøver seg på noen og går passivt gjennom livet. Det er ikke alltid noen kommer ig redder oss, som er kjempe trist, men viktig, for da må vi redde oss selv også ved å be noen som fysisk er der om hjelp. 

Anonymkode: fbca4...877

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Millelina skrev (1 minutt siden):

Det ble for dumt 🙂 

Hva andre tror og ikke tror er vel opp til hver og en. Men hvorfor skal en som ikke er kristen svare på ett slikt spørsmål med ett sånt utsagn.

 

si hva dere vil, men jeg syns det faktisk er dårlig gjort. Har hatt så utrolig mange samtaler med kristne der nettopp sånne kommentarer får de heller til å lavære å spør om ting. 
 

You do you. Jeg stilte ett oppriktig spørsmål ved hvorfor man føler man må kommentere på den måten. Dette er ikke tråden for å diskutere akkurat det videre.

Kommentaren om reptilene var for å illustrere et poeng. Når noen sier at jorden er flat da er liksom greit at de blir møtt med kritiske motsvar. Men når folk tror på guder og ånder, da må man bare holde munn og ikke motsi med rasjonell kritikk? Det er opplest og vedtatt at tro på noe overnaturlig skal man ha resepekt for. Jeg skjønner at man ikke skal diskriminere folk som har en tro, men å ikke debattere saklig et livssyn og bare holde munn…det blir for dårlig enn så lenge vi lever i et opplyst og demokratisk samfunn. Man må tåle rasjonelle impulser og ulike perspektiver. Det gjelder begge veier. 

Anonymkode: d81d7...d11

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Grunnen til at ts bør vite det er fordi mange som ts går å venter på at gud skal løse noe for dem, men så vil det ikke skje. Vi har selv et ansvar over livene våre, og det er usunnt så mange lever i en tro hvor det å tro skal være nok, så vil det aldri bli det. 

Tenk om noen trenger hjelp ut av et voldelig forhold å alt de gjør er å i det private be til Gud om at partner skal bli snill eller lignende. Eller om en ensom mann ber til Gud om en kjæreste, aldri prøver seg på noen og går passivt gjennom livet. Det er ikke alltid noen kommer ig redder oss, som er kjempe trist, men viktig, for da må vi redde oss selv også ved å be noen som fysisk er der om hjelp. 

Anonymkode: fbca4...877

Og tenk på alle de som har funnet styrke i å tro på Gud?

For en som ER troende vil Gud finnes. De henvender seg til Gud og mange ber om å få styrken til ting de eventuelt skal gjennom. 
 

skjønner ikke at det skal være så vanskelig å la noen ha sin tro uten at man skal opptre litt respektløse.

 

hadde blitt stor ståhei om en kristen hadde hoppet inn i en tråd med bare humanister og begynt å snakke om Gud. 
 

men jeg har fått svaret mitt. Det er fremdeles ingen selvfølge for andre å kunne ha troen sin uten at noen skal rakke ned 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hjelper den som hjelper seg selv. Hvis du ber til Gud om styrke til å gå fra et voldelig forhold, ber om hjelp til å få et bedre liv eller hjelp til å få bedre økonomi eller hva som helst. Så ber du om det og ser etter tegn på hva du kan gjøre for å få det til å skje. 

Var en mann som falt ut i vannet og holdt på drukne så han ropte på Gud om hjelp. Det kom en båt med en mann forbi og skulle hjelpe han, men mannen sa at han ventet på at Gud skulle hjelpe. Så kom det en litt større båt forbi og skulle hjelpe, men mannen sendte også de avgårde fordi han ventet på hjelp fra Gud. Det kom en tredje båt, men mannen sa fortsatt nei. Han druknet og da han møtte Gud da han døde spurte han: "Hvorfor reddet du meg ikke når jeg ropte på hjelp?" og Gud svarte: "Jeg sendte deg først en liten båt, så en større båt og til slutt enda en båt, men du sa nei til alle de andre. Du så etter Gud, men Gud var i de som ville hjelpe deg fra de båtene og hadde du tatt i mot den utstrakte hånda så hadde du blitt reddet."

Noe sånt. Fritt etter hukommelsen, jeg leste det et eller annet sted for mange år siden.

Og jeg tror det er sånn. Gud er jo ikke noen person som kommer fysisk og hjelper noen. Hvis man ber så kan man få hint og svar på andre måter og så må man følge de svarene man får. 

 

Anonymkode: 80791...b12

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommentaren om reptilene var for å illustrere et poeng. Når noen sier at jorden er flat da er liksom greit at de blir møtt med kritiske motsvar. Men når folk tror på guder og ånder, da må man bare holde munn og ikke motsi med rasjonell kritikk? Det er opplest og vedtatt at tro på noe overnaturlig skal man ha resepekt for. Jeg skjønner at man ikke skal diskriminere folk som har en tro, men å ikke debattere saklig et livssyn og bare holde munn…det blir for dårlig enn så lenge vi lever i et opplyst og demokratisk samfunn. Man må tåle rasjonelle impulser og ulike perspektiver. Det gjelder begge veier. 

Anonymkode: d81d7...d11

Hadde du sagt til meg at du anså deg selv som reptil hadde jeg faktisk respektert deg. Derfor blir det er dumt poeng for meg

 

Har absolutt ingen problemer med at man diskuterer ALLE religioner. Men dette var ikke en tråd for religiøs debatt 🙂 

som sagt, jeg er heller ikke kristen, men vet hvordan de kan sitte å føle på vonde ting fordi de skal få «Gud finnes ikke» svar når det ikke var det det var spurt om.

 

Men, jeg er ikke her for å diskutere. Var ett oppriktig spørsmål. Og skal det diskuteres videre får jo ta det i en annen tråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er påstander fra gamle mysterieriter og religiøse samfunn fra hellenistisk kultur som angiveligvis stammer fra Egypt. 

Anonymkode: d81d7...d11

Jeg kan ikke si annet enn at jeg tror på det jeg skriver. Vi kan bare tro, ingen av oss kan vite. Men alle åndelige veiledere som er klarsynte og som får inn beskjeder fra åndeverdenen, engler osv, sier at Gud er en kraft og en energi, og ikke en «han» eller «hun». Og den kraften finnes inni oss og i alt rundt oss. Jeg tror på dette, men det er helt ok om andre har en annen tro.

Anonymkode: 10442...601

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Millelina skrev (5 minutter siden):

Og tenk på alle de som har funnet styrke i å tro på Gud?

For en som ER troende vil Gud finnes. De henvender seg til Gud og mange ber om å få styrken til ting de eventuelt skal gjennom. 
 

skjønner ikke at det skal være så vanskelig å la noen ha sin tro uten at man skal opptre litt respektløse.

 

hadde blitt stor ståhei om en kristen hadde hoppet inn i en tråd med bare humanister og begynt å snakke om Gud. 
 

men jeg har fått svaret mitt. Det er fremdeles ingen selvfølge for andre å kunne ha troen sin uten at noen skal rakke ned 

Å finne en styrke er en ting, men det er ikke sikkert alle responderer på det viset. 

Jeg syns det er skadelig at noen er sårbare slik de er i tro. De er lette å manipulere da de allerede er posisjonert til å være under noe allmektig, som kan avgjøre deres skjebne i livet og i døden. Det er makt. 

Er negativ til tro, for de troende sin skyld. 

Anonymkode: fbca4...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å finne en styrke er en ting, men det er ikke sikkert alle responderer på det viset. 

Jeg syns det er skadelig at noen er sårbare slik de er i tro. De er lette å manipulere da de allerede er posisjonert til å være under noe allmektig, som kan avgjøre deres skjebne i livet og i døden. Det er makt. 

Er negativ til tro, for de troende sin skyld. 

Anonymkode: fbca4...877

Takk for ett saklig og fint svar. Jeg ser absolutt hvor du kommer fra med dette sitatet. 

Man har dessverre sett, og hørt, om de som har blitt utnyttet pga sin tro. Og vi kan mene og syns hva enn vi vil, men til slutt er det opp til den troende å ta avgjørelsene. 
 

noen vent bokstavlig talt på at gud skal komme for å fikse, mens andre trenger styrken de får av å tro
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange stygge kommentarer her ts. Ikke hør på dem! Selv tror jeg på Gud! 

Jeg har fått flere bønner oppfylt. Men det har variert hvor raskt. Noen kan ta lengre tid.

Ha troen ts! Du blir hørt når tida er inne.

Anonymkode: 0c392...c54

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (34 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor du har en så åpenbart feil fantasi-ide, om at alle gode mennesker får bønnene oppfylt. 

Jeg kunne be deg begrunne eller bevise påstanden, men har en sterk mistanke om at du ikke er i stand til noen av delene. 

Tja, hva med karma da? Den biter deg i ræva til sist uansett. Se rundt i verden og Norge hvor mange dårlige folk som blir eksponert for ugjerningene sine i disse tider. Det lønner seg alltid å være et godt menneske, enten om du tror på Gud eller ikke. Hitler fikk ikke bønnene sine hørt liksom...

 

Anonymkode: b4d18...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millelina skrev (52 minutter siden):

Så «stygge» dere er… Hvis TS tror på Gud, er det ufattelig dårlig gjort å slenge ut; fordi han ikke finnes. Hvor ble det av respekten deres for andre mennesker?

Jeg er ikke kristen, men respekterer de som er det og ville aldri falt meg inn å være nedlatende til deres tro. 

Jeg har null respekt for religion og religiøse nuts. Mest fordi religion blir brukt til å undertrykke og styre mennesker..

Verden hadde vært et mye bedre sted uten det religiøse vissvasset.. Så kommer i andre rekke at gudene deres ikke finnes og aldri har eksistert, de er kun ønsketenkning fra enkle sjeler..

Så hvorfor skal jeg respektere at voksne mennesker tror på en industri uten substans..? En industri som ikke produserer en dritt og som skaper krig og elendighet for at noen få skal få makt og rikdom utav tullet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han ikke finnes.
Jeg forstår at det å tro på en gud gir en form av håp, større mening eller trøst. Men når alt kommer til alt så er vi helt alene her i verden. Selvsagt kan folk tro på det de vil, men ikke forvent noe svar fra en eventyrfigur.

Anonymkode: 96924...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer det som står i Bibelen

Man må be i Jesu navn. Komme frem for Gud gjennom Jesus. Det fordi Gud ikke kan ha noe med synd å gjøre så vi trenger en mellommann, som er Jesus som ikke har synd i seg til å 'forhandle' på våre vegne. Gjennom det Han gjorde da Han bar bort synden på korset kan vi stå foran Gud og aldri uten Jesus fordi det er gjennom Ham vi er rene nok. Det er ikke nok å tro at Gud finnes og at Han er god, ikke godt nok å tro at Han kan. Eller anse seg som et bra menneske, fordi for Gud er synd alvorlig. Han setter ikke skille mellom god, bedre, best. Han fordømmer ingen, men kan ikke forholde seg til syndere. Det var derfor av kjærlighet Han sendte Jesus fordi gjennom at Han aldri syndet som menneske kunne Han bære seg selv som et offer for oss gjennom å ta alle syndene fortid, fremtid på seg selv, hele straffen og rense oss. Når noen ser seg selv syndfrie gjennom Jesus og vet at Gud ser oss gjennom Jesus som syndfrie så kan Gud hjelpe, men da er det en ting til; vi må ha tillitt til at Han VIL. Tviler vi på at Gud vil hjelpe oss med 'den saken vi ber Ham om' får vi ikke. Han har sagt vi får alt vi ber om hvis vi tror - og ikke tviler. Vi må altså vite Han hører når vi ber, og stole på at vi får det. At Gud er villig å gi oss alt og holder løftene og da kommer det vi ber om'. En bønn i takk altså, forventning om at Gud holder det Han lover og at Han ikke gir i hytt og pine ettersom Han liker deg eller synes nok synd på deg eller mener at hvis du maser lenge nok så gir Han etter.

Tillitt og ikke tigging. Gud har vist oss nåde gjennom Jesus og det er gjennom Han vi får. Slik pakker går gjennom Postkontoret, bud før den kommer til oss etter vi har bestilt fra leverandør. Pakkene står klar for sending står det i Bibelen, alt er tilgjengelig, men Gud venter på oss og ikke motsatt. Han bruker en mellommann. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Anonymkode: da805...bc1

Gud svarer, men kanskje ikke på den måten du forventer. Jeg har fått hjelp til det jeg har behøvd opp igjennom årene men ja, noen ganger på helt uventet måte. 

Anonymkode: 6f6a2...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der ikke finnes noe «før» Big Bang, ergo var der ingen Gud som satte det hele i gang. Fysikken som fag taler i mot Guds eksistens. Der var ikke noe «før» Big Bang fordi tiden startet ved Big Bang, og om noe så usannsynlig som Gud finnes stemmer Gud ikke overens men noen menneskelige religioner som egentlig bare er projeksjoner av farsfigurer og oss selv. Om Gud finnes er det noe veldig mystisk ved denne entiteten og vi kan heller ikke vite om Gud er god. Vi vet nix og nada. :) 

Anonymkode: d81d7...d11

I begynnelsen; Gud sa; bli lys...

Jeg tror det var Big Bang. Solen ble skapt senere så lyset er ikke Solen, kanskje en stor eksplosjon?

Deretter skapte Han det vi ser, jorden, solen, månen, stjernene, planter, dyr og til slutt menneskene.

Gud er god, alt Han skapte var godt. Det fantes ingenting vondt før Adam gav bort makten til Satan og mistet sin råderett over jorden, slik at vi gav plass til ondskap. Vi begynte å stole på oss selv og andre mennesker og frykte, og det økte på. Ingen regnet lenger med Gud. Han gikk imidlertid i tanker om å redde oss ut av situasjonen, så Han startet med å gi Moses budene og sa at hvis de holdt disse (umulig), men det var midlertidig inntil Jesus skulle komme og da skulle det være redningen, Han kunne da ta makten tilbake gjennom troen på Han. Gjennom hele Bibelen går en rød tråd; redningen kommer ved Jesus. Da, etter oppstandelsen er alt ferdig, Gud har tatt makten tilbake, gitt den til Jesus, som nå har fått all makt i himmelen og på jorden, men Jesus trenger de troende som er Hans hender og føtter på jorden å spre budskapet og bruke hendene til for eksempel å legge hendene på syke, slik at det som skjedde da Jesus gikk omkring kan fortsette overalt og gi en bedre verden. Jesus sa at vi har sett Gud ved å ha sett Han, fordi Han viser hvem Gud er og hva Gud vil; lamme går, blinde ser, mennesker deler ut mat, tar imot hverandre og viser kjærlighet mot hverandre, slik Jesus gjorde. Det er Guds vilje og da er Han god og så ofret Jesus seg selv for at syndene ikke skulle hindre oss lenger. Kun en tillittsak; Vi stoler på Gud og Hans gode vilje og ikke på mennesket selv å få ting til uten Gud. Adam trodde han skulle bli som Gud, hvem trenger Gud da og det ødela for alle, tanken smittet og vi hørte ikke på Han eller forsto at vi hadde det vi trengte, at Gud er en Provider og da gikk det ille. Gjennom Jesus er vi tilbake til starten; før Adams manglende forståelse av at han ikke trengte mer, og den troende ser at Gud vil forsørge, vil helbrede, vil, vil og vil, Jesus er den som tok og tar eplebiten ut av magen og systemet og gir oss blodoverføring slik at vi kan leve som Adam gjorde før han svelget. Det er derfor Jesus må 'oppsøkes' først. Få ut flest mulig eplebiter og restarte.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fordi Gud er en menneskelig konstruksjon fra noen 1000 år tilbake og ikke har noe med virkeligheten å gjøre.. ville vært mitt umiddelbare svar….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lawyam skrev (27 minutter siden):

I begynnelsen; Gud sa; bli lys...

Jeg tror det var Big Bang. Solen ble skapt senere så lyset er ikke Solen, kanskje en stor eksplosjon?

Deretter skapte Han det vi ser, jorden, solen, månen, stjernene, planter, dyr og til slutt menneskene.

Gud er god, alt Han skapte var godt. Det fantes ingenting vondt før Adam gav bort makten til Satan og mistet sin råderett over jorden, slik at vi gav plass til ondskap. Vi begynte å stole på oss selv og andre mennesker og frykte, og det økte på. Ingen regnet lenger med Gud. Han gikk imidlertid i tanker om å redde oss ut av situasjonen, så Han startet med å gi Moses budene og sa at hvis de holdt disse (umulig), men det var midlertidig inntil Jesus skulle komme og da skulle det være redningen, Han kunne da ta makten tilbake gjennom troen på Han. Gjennom hele Bibelen går en rød tråd; redningen kommer ved Jesus. Da, etter oppstandelsen er alt ferdig, Gud har tatt makten tilbake, gitt den til Jesus, som nå har fått all makt i himmelen og på jorden, men Jesus trenger de troende som er Hans hender og føtter på jorden å spre budskapet og bruke hendene til for eksempel å legge hendene på syke, slik at det som skjedde da Jesus gikk omkring kan fortsette overalt og gi en bedre verden. Jesus sa at vi har sett Gud ved å ha sett Han, fordi Han viser hvem Gud er og hva Gud vil; lamme går, blinde ser, mennesker deler ut mat, tar imot hverandre og viser kjærlighet mot hverandre, slik Jesus gjorde. Det er Guds vilje og da er Han god og så ofret Jesus seg selv for at syndene ikke skulle hindre oss lenger. Kun en tillittsak; Vi stoler på Gud og Hans gode vilje og ikke på mennesket selv å få ting til uten Gud. Adam trodde han skulle bli som Gud, hvem trenger Gud da og det ødela for alle, tanken smittet og vi hørte ikke på Han eller forsto at vi hadde det vi trengte, at Gud er en Provider og da gikk det ille. Gjennom Jesus er vi tilbake til starten; før Adams manglende forståelse av at han ikke trengte mer, og den troende ser at Gud vil forsørge, vil helbrede, vil, vil og vil, Jesus er den som tok og tar eplebiten ut av magen og systemet og gir oss blodoverføring slik at vi kan leve som Adam gjorde før han svelget. Det er derfor Jesus må 'oppsøkes' først. Få ut flest mulig eplebiter og restarte.

Jeg kan Biblen og andre religiøse skrifter godt så du trenger ikke messe og predike for meg. 
 

Du har ikke forstått hva jeg skrev i innlegget. Selve TIDEN startet ved Bing Bang og derfor er det absurd å snakke om noe før Big Bang. Der var ikke noe før. Ingen eksistens. Ergo er det lite sannsynlig at der var en skaper som satte det hele i gang for det fordrer en bevegelse som i seg selv er et tidsbegrep. En tid. 
 

Om Gud finnes er Gud veldig mystisk og ligner ikke på noe vi finnet i menneskapte religioner. Ergo vet vi ikke om bønn virker. Tror du at bønn virker så kan du tolke tilfeldigheter i livet som bønnesvar på grunn av en bias vi har psykologisk. 

Anonymkode: d81d7...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdefrue skrev (9 minutter siden):

Tja, fordi Gud er en menneskelig konstruksjon fra noen 1000 år tilbake og ikke har noe med virkeligheten å gjøre.. ville vært mitt umiddelbare svar….

Fortell det til dem som har vendt øynene mot hva Gud sier og som 'hører' Hans røst gjennom Guds Ord (Bibelen). Hans Ord blir tydeligere og tydeligere hvis øret lytter på DET og ikke lar seg overdøve av stemmene som forsøker å overdøve. Det er lett for deg å si at det er en konstruksjon når du har en slik innstilling at Guds Ord ikke er Guds Ord, men det er jo bare fordi du ikke lytter med åpent sinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kan Biblen og andre religiøse skrifter godt så du trenger ikke messe og predike for meg. 
 

Du har ikke forstått hva jeg skrev i innlegget. Selve TIDEN startet ved Bing Bang og derfor er det absurd å snakke om noe før Big Bang. Der var ikke noe før. Ingen eksistens. Ergo er det lite sannsynlig at der var en skaper som satte det hele i gang for det fordrer en bevegelse som i seg selv er et tidsbegrep. En tid.

Og det må nesten noe til for at Big Bang skulle skje i utgangspunktet. Ting skjer ikke av seg selv. Hva satte det i gang? I følge Bibelen var det Guds Ord (Jesus) som SA (bød) og Gud er en ånd.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om Gud finnes er Gud veldig mystisk og ligner ikke på noe vi finnet i menneskapte religioner. Ergo vet vi ikke om bønn virker. Tror du at bønn virker så kan du tolke tilfeldigheter i livet som bønnesvar på grunn av en bias vi har psykologisk. 

Anonymkode: d81d7...d11

Bønn virker. Tilfeldigheter skjer også. Det ene utelukker ikke det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...