Gå til innhold

Fordeling av utgifter til mat/ vin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke si at «jeg lager middag, du tar med vin og snacks til helgen». Da blir det vel omtrent likt om du lager middag som ikke er så dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er jo helt åpenbart. Du kan ikke fø på en mann som tjener dobbelt så mye som deg. Og som sikkert spiser dobbelt så mye.

Enten er han dum, eller så utnytter han deg. Dette er uansett grunn til at dere ikke kan holde det gående slik.

Du kan jo prøve å forklare ham dette helt fra grunnen av, men jeg har mine tvil om han skjønner det.

Hilsen (hoderystende) mann.

Anonymkode: a5347...d9f

Hvis det er snakk om voksne mennesker, så vil jeg si det er ganske dårlig tegn at dette er noe som må forklares. Han burde uoppfordret ta med vin og tilby seg å handle, SPESIELT når det er TS som gjør innsatsen på kjøkkenet.

Kometen skrev (16 minutter siden):

Hvorfor ikke si at «jeg lager middag, du tar med vin og snacks til helgen». Da blir det vel omtrent likt om du lager middag som ikke er så dyr.

Hvorfor ikke forvente at det skjer av seg selv? Sunn fornuft? Vanlig folkeskikk?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Den rausheten du snakker om går vel mest én vei dersom «spesielt den som tjener mest må være raus»? De bør selvfølgelig dele disse utgiftene likt uavhengig av lønn. Man får skaffe seg lønn som harmonerer med ønsket forbruk og ikke forvente at den andre parten skal bære hovedtyngden av det økonomiske ansvaret bare fordi hen har tatt ansvar for seg selv og skaffet seg en bedre betalt jobb.

Anonymkode: caf37...b7b

Ja, den som tjener mest i et forhold bør være mest raus. Det skal i alle fall ikke være sånn at den som tjener minst bruker mest på felleskostnader, men den som tjener mest både bor og spiser tilnærmet gratis!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (19 minutter siden):

Hvis det er snakk om voksne mennesker, så vil jeg si det er ganske dårlig tegn at dette er noe som må forklares. Han burde uoppfordret ta med vin og tilby seg å handle, SPESIELT når det er TS som gjør innsatsen på kjøkkenet.

Hvorfor ikke forvente at det skjer av seg selv? Sunn fornuft? Vanlig folkeskikk?

Joda, men når det ikke skjer av seg selv så kan man jo si det da? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Den rausheten du snakker om går vel mest én vei dersom «spesielt den som tjener mest må være raus»? De bør selvfølgelig dele disse utgiftene likt uavhengig av lønn. Man får skaffe seg lønn som harmonerer med ønsket forbruk og ikke forvente at den andre parten skal bære hovedtyngden av det økonomiske ansvaret bare fordi hen har tatt ansvar for seg selv og skaffet seg en bedre betalt jobb.

De deler jo ingenting likt- hun er raus med det hun kan, han snylter. 

Anonymkode: 0e441...119

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

TS her .Han bor på landet og har barn som kommer å går som de ønsker. Han har ikke fortalt om oss. derfor er vi mest hos meg .

bruker ca 150,- på vin, spiser ikke luksusmat. men lager mat fra bunnen. 

Anonymkode: 10b72...4a5

Han høres gjerrig og sleip ut. Lykke til. 

Anonymkode: 7e563...bae

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ingen selvfølge å dele likt. Det er mest naturlig at den som har mest penger blar opp mest. Her stiller forøvrig dama opp med både spisested, overnatting, matlaging og handling og kanskje rengjøring og opprydding også. Hun er raus med innsats uten at hun tenker over det, men hun begynner å tenke når matprisen blir mer belastende enn hun er  komfortabel med. Gubben her kunne lett vippset noen tusenlapper til mat uten at det hadde belastet økonomien hans  nevneverdig.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (3 timer siden):

Jeg er egentlig enig med deg, men det finnes folk som ikke tenker  så langt, enten pga  manglende kunnskap, tankevirksomhet eller folkeskikk, eller fordi de utnytter situasjonen til egen økonomisk fordel.

Jeg tror klar tale er det som skal til. Etterfulgt av et vippskrav. Om han begynner å sutre pga vippskravet så anbefaler jeg å avbryte  forholdet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Jeg er egentlig enig med deg, men det finnes folk som ikke tenker  så langt, enten pga  manglende kunnskap, tankevirksomhet eller folkeskikk, eller fordi de utnytter situasjonen til egen økonomisk fordel.

Jeg tror klar tale er det som skal til. Etterfulgt av et vippskrav. Om han begynner å sutre pga vippskravet så anbefaler jeg å avbryte  forholdet.

Jeg tenker at når man har forhold bak seg (han har jo barn), så burde man ha livserfaring nok til å skjønne såpass, men jeg ser at jeg kanskje er litt for kritisk. Hvis det faktisk skyldes han ikke tenkte så langt, så hadde jeg nok droppet vipps-kravet så lenge det etter klar tale var en gjensidig forståelse av at det ikke er en grei måte å fordele arbeid og kostnader på.

Om det faktisk er sånn at han utnytter situasjonen til egen fordel blir det jo noe helt annet og da er det jo uansett ikke noe å satse videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at når man har forhold bak seg (han har jo barn), så burde man ha livserfaring nok til å skjønne såpass, men jeg ser at jeg kanskje er litt for kritisk. Hvis det faktisk skyldes han ikke tenkte så langt, så hadde jeg nok droppet vipps-kravet så lenge det etter klar tale var en gjensidig forståelse av at det ikke er en grei måte å fordele arbeid og kostnader på.

Om det faktisk er sånn at han utnytter situasjonen til egen fordel blir det jo noe helt annet og da er det jo uansett ikke noe å satse videre på.

Mange menn er i grenseland, hvis de  ikke får krav så leverer de ikke, men får de  krav så kan de levere. Enten så er denne fyren slik at han leverer når det kommer krav, eller så er han en unnalurer.  Det vanlige er selvfølgelig å bidra uten at man må spørre om det, men veldig mange folk har sine feil og mangler på noen områder. Dersom feilen med typen handler om økonomi så passer han egentlig best sammen med ei dame som har så god råd at penger ikke betyr noen ting. Skal man være sammen med noen så bør man være sammen med en som er ei pakke med feil som er til å leve greit med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

................

Han tjener nesten dobbelt så mye som meg, og etter at vi ble sammen har jeg brukt opp hele månedslønnen min. Før jeg møtte han sparte jeg flere tusen i måneden.

Jeg skulle ønske han så dette selv, men tydeligvis ikke og jeg merker at det påvirker meg (oss) negativt.

Forstår at jeg må ta en prat med han , men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

petterm skrev (21 timer siden):

..............Det er ikke riktig at han skal snylte på deg, og det burde han forstått av seg sjøl!

Den praten blir du pent nødt til å ta.  Det er ikke noe man forstår eller ser av seg selv, for jeg kan tippe at han hadde betalt alt om "liggeoversituasjonen" hadde vært motsatt..

Hvis det er liv laga, kan du bare si at om dette skal fortsette må dere dele utgiftene til mat da du ikke har økonomi til å holde dere begge med mat hjemme hos deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

ja, jeg burde ha løst dette på en annen måte. Føler at vi ikke bidrar på lik linje, og det gjør noe med følelsene mine for han. jeg ønsker en mann som tar vare på meg.

Jeg er enig med deg og ville hatt det selv. Jeg har og har ønsket en kone selv som tar vare på meg og at vi tenker på hverandre og hjelper hverandre.

Jeg synes du burde snakke med han om dette og forklare situasjonen. Kanskje han ikke har tenkt noe over dette og vil være klar for å bidra bare han blir klar over dette.  Jeg håper dette er tilfellet og at det ordner seg for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som han kanskje utnytter deg, hvertfall om han forlanger/tar for gitt at det blir sex hver gang også!

og REDFLAG om han kun er opptatt av sine behov i senga også.

Anonymkode: 1f9d3...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 20.10):

Det er iallefall ikke ok at HI, som både tjener mindre og sannsynligvis også spiser mindre, skal betale halvparten. Det taper hun på vs å være alene.

Anonymkode: 33f94...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 20.10):

Hvor leser du at TS ønsker et høyere forbruk? Dette er jo "ekstra" forbruk basert på kjærestens ønsker? Jeg tenker at det som blir mest rettferdig, er at deler likt, men legger seg på et forbruk tilpasset TS' inntekt, ikke kjæresten. Om han ønsker dyrere mat og drikke, må han spytte i differansen.

Anonymkode: d4518...71a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hadde jeg ikke tatt noen prat, annet enn: HA DET!

Visse ting skal man ikke trenge å forklare voksne folk….

Dere som mener at «en prat» gjør suse, dere mener sikkert at man må forklare menn at kvinner også vil ha noe ut av sex og at husarbeid ikke gjør seg selv.

Selv om denne taperen skulle være stokk dum, slik TS ser ut til å tro, så er han ihvertfall ikke spesielt forelsket!

Anonymkode: 381f3...0c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i alt som er blitt skrevet her, men vil bare legge til litt fra egen historie. Det kan sette ting litt i perspektiv.

Jeg traff en fyr for noen år siden, vi bodde ca halvannen time unna hverandre. Pga barn på begge kanter, var jeg hos ham maks annenhver helg, imens han ofte var hos meg i ukedagene (jobbet slik at det passet).

Jeg handlet inn og lagde middag, gjerne med vin og ekstra kos i starten. Etterhvert følte jeg på det samme som deg: som aleneforsørger ble det betraktelig dyrere med en ekstra å fø på. Jeg følte at han snyltet, og lurte på om han var gjerrig. Attpåtil kunne han finne på å be meg handle inn vin eller snacks de gangene jeg var på vei til ham, og til slutt ble jeg helt rasende. Det sprakk for meg, så han fikk hele tiraden... Men uansett: han hadde rett og slett ikke reflektert over dette. Han tjener veldig bra selv, og tenker ikke over at det påløp masse ekstra utgifter for meg. Han var bare forelsket og ville tilbringe mest mulig tid sammen. Han ble lei seg for at jeg ikke hadde sagt ifra tidligere, og fra den gangen begynte han både å handle inn når han skulle til meg OG fikse alt klart til jeg skulle komme til ham.

I årene som fulgte har han totalt motbevist gjerrighet eller snyltetendenser. Han er raus som få, både mot meg og ungene mine. Han spanderer mer enn gjerne når vi er ute, og finnes ikke gnien.

Så det KAN handle om at han ikke tenker så langt. En samtale om dette kan løse mye.

Anonymkode: 9a5e2...f6a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar; en mann som ikke en gang har med seg vin når han kommer på besøk er ikke forelsket. Han later ikke som en gang. Han gir blanke. Pluss at han er dårlig oppdratt.

Eventuelt har han bodd under en stein og aldri vært ute blant folk før.

I begge tilfeller hadde det vært uaktuelt.

Anonymkode: 381f3...0c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 19.51):

TS her .Han bor på landet og har barn som kommer å går som de ønsker. Han har ikke fortalt om oss. derfor er vi mest hos meg .

bruker ca 150,- på vin, spiser ikke luksusmat. men lager mat fra bunnen. 

Hvis du bruker 1000 i UKA på at han er der 2 dager i uka må du da lage luksusmat? Du tenker det hadde vært naturlig om dere brukte 15 000 i måneden på mat kun dere to, uten å sløse eller spise luksusmat?

Anonymkode: 642ff...995

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...