Gå til innhold

Plikt arbeidsgiver har for å tilrettelegge matallergier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg skal ha et møte med tre fire eksterne som tilfeldigvis kommer i en eller annens lunsjtid, spør jeg aldri på forhånd om hvem som spiser hva. Vanligvis blir det smørbrød med ost, egg og kjøttpålegg. Så satser jeg på at det er tilstrekkelig påfyll til de kan spise et annet sted. Jeg har aldri oppfattet det som et problem. Alternativet er å ikke tilby mat. Jeg ordner ikke noe spesielt for interne. Det må de gjøre selv. De kan spise det jeg tilbyr, eller matpakke. Ingen interne, eller eksterne for den saks skyld, regner ned at det er tilrettelagt mat.

Anonymkode: b3353...697

Merkelig. Jeg har alltid sendt slike en epost og bedt de varsle meg om eventuelle allergier. Å ta vare på eksterne er viktig for den rollen jeg har på jobb.

Anonymkode: 72822...6b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken plikt har arbeidgiver og tilrette legge om noen har f.eks laktoseintoleranse. Jeg har opplevd at jobben tilrette legger for de som f.eks er muslimer og ikke tåler svinekjøtt, men i liten grad til meg som har laktose intoleranse. Vi har stadig vekk kake fredag uten at jeg  blir tilbytt noe annet. Og må ikke på død og liv spise kaker.

Men når det også på møtedager blir bestilt mat og det ikke blir tatt hensyn, synes jeg er dårlig gjort. Sjefen vet om min matallergi. Og til og med når jeg påpeker det føler jeg ikke sjefen bryr seg så mye om det. "Oj sann ja du tåler ikke sånn du". Så er ikke få ganger jeg har måtte spise egen mat, mens de andre har kosa seg meg bestilt mat. eller suppe med melk oppi. Skal det være sånn, føler at jeg ikke betyr så mye!!! Skal det være sånn???

Anonymkode: 2a38f...895

Har du allergi eller intoleranse? Og foreligger det en diagnose fra helsevesenet eller er det noe du har funnet ut av selv? 
 

Som andre påpeker er det også forskjell på møtemat (som egentlig bare er et frivillig gode arbeidsgiver kan tilgodese dere), og overtidsmat (som er en rettighet). 
 

 

Anonymkode: b1a4e...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken plikt har arbeidgiver og tilrette legge om noen har f.eks laktoseintoleranse. Jeg har opplevd at jobben tilrette legger for de som f.eks er muslimer og ikke tåler svinekjøtt, men i liten grad til meg som har laktose intoleranse. Vi har stadig vekk kake fredag uten at jeg  blir tilbytt noe annet. Og må ikke på død og liv spise kaker.

Men når det også på møtedager blir bestilt mat og det ikke blir tatt hensyn, synes jeg er dårlig gjort. Sjefen vet om min matallergi. Og til og med når jeg påpeker det føler jeg ikke sjefen bryr seg så mye om det. "Oj sann ja du tåler ikke sånn du". Så er ikke få ganger jeg har måtte spise egen mat, mens de andre har kosa seg meg bestilt mat. eller suppe med melk oppi. Skal det være sånn, føler at jeg ikke betyr så mye!!! Skal det være sånn???

Anonymkode: 2a38f...895

Kjøp deg laktase tabeletter, problem solved.

Anonymkode: 47e6e...789

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis jeg skal ha et møte med tre fire eksterne som tilfeldigvis kommer i en eller annens lunsjtid, spør jeg aldri på forhånd om hvem som spiser hva. Vanligvis blir det smørbrød med ost, egg og kjøttpålegg. Så satser jeg på at det er tilstrekkelig påfyll til de kan spise et annet sted. Jeg har aldri oppfattet det som et problem. Alternativet er å ikke tilby mat. Jeg ordner ikke noe spesielt for interne. Det må de gjøre selv. De kan spise det jeg tilbyr, eller matpakke. Ingen interne, eller eksterne for den saks skyld, regner ned at det er tilrettelagt mat.

Anonymkode: b3353...697

Veldig ulikt her. Alle ansatte har gitt beskjed om slike ting, og det blir tatt hensyn til.  Dersom vi bestiller feks snitter til møter med eksterne blir dette også spurt om, slik at alle får noe de kan ha. Det er jo veldig enkelt å ordne, og jeg tenker normal høflighet… 

Anonymkode: f1711...d2a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Merkelig. Jeg har alltid sendt slike en epost og bedt de varsle meg om eventuelle allergier. Å ta vare på eksterne er viktig for den rollen jeg har på jobb.

Anonymkode: 72822...6b6

Mitt enkle alternativ er å.droppe servering. Det å indirekte innhente religions- og helseopplysninger til forretningsrelasjoner gjør jeg ikke. Til store møter, som nevnt tidligere, gjør jeg det. Men da kobler jeg ikke person og informasjon.

Anonymkode: b3353...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kjøp deg laktase tabeletter, problem solved.

Anonymkode: 47e6e...789

Går det an å være nyansert eller? Laktasetabletter funker ikke for alle, aksepter det. All intoleranse er ikke tull. 

Anonymkode: 261cf...af7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I jobben min tar de hensyn til alt. Vi har muslimer, glutenallergikere, laktoseintolerante, melkeproteinallergikere og veganere. Alle blir tatt hensyn til. Det krever mer planlegging og logistikk, men det er selvfølgelig noe vi gjør. Vi har også en som vegrer seg veldig for å spise noe som helst foran andre, så vi har også lagt opp til felles aktiviteter og samvær som krever at man har spist på forhånd, eller planlagt ting i en rekkefølge som gjør at vedkommende kan komme etter maten.

Hadde forventet dette av et inkluderende arbeidsmiljø. Du kan jo ta den vinklingen, at det er ekskluderende.

Anonymkode: 55416...6f3

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mitt enkle alternativ er å.droppe servering. Det å indirekte innhente religions- og helseopplysninger til forretningsrelasjoner gjør jeg ikke. Til store møter, som nevnt tidligere, gjør jeg det. Men da kobler jeg ikke person og informasjon.

Anonymkode: b3353...697

Her blir det enkelt nevnt feks «Det blir enkel bevertning, vennlig gi beskjed dersom vi skal ta hensyn til noe.». Jeg har aldri opplevd noe problem rundt at noen har opplevd de må utlevere noe veldig privat ved å svare en har nøtteallergi. Dersom de ikke vil si noe, lar de bare være og spiser heller ikke. 

Anonymkode: f1711...d2a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er snakk om en liten bedrift, der vi kjenner hverandre godt.  Og det er ikke så ofte det er bestilt mat, derfor hadde det vært koslig og bli regna med når det da blir gjort en sjelden gang. Ja skjønner at man ikke har noen plikt, men for hadde vært koslig og bli tenkt litt på. Er liksom ikke så koslig og sitte og soise brød når de andre får severt mat.

For dere som må kverulere så er det påvist fra lege; troll kan du være selv.

Anonymkode: 2a38f...895

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min bedrift blir det ikke tatt hensyn til allergier. Sjefen min har cøliaki og får ikke tatt del i kakefeiringer eller møtemat - som nesten alltid er rundstykker med pålegg fra konditoriet / bakeriet i nærheten. Har aldri hørt ham være misfornøyd med det. Han liker sin egen mat. Han har alltid med varmlunsj.

Anonymkode: f7e8b...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man reiser på en konferanse, har heldagsmøte på hotell e.l. så tenker jeg det er normal høflighet å spørre om noen trenge tilpasninger i matveien. Når det gjelder intoleranse ifht kakebestilling til en fredagskaffen eller Gudrun 60 år så tenker jeg det er helt greit å  ta hensyn til kreti og pleti sine vaner og intoleranser. Du dauer ikke av å spise kake når du er intolerant, faktisk kan du enkelt og greit droppe hele kakestykket hvis du tenker at det gjør deg uvel. Alvorlig allergier tar men hensyn til, intoleranser nei. Spesielt ikke når mange av de som mener de blir dårlig av laktose, gluten, karbohydrater og palmeolje slett ikke har en annen diagnose enn den de har satt på seg selv. 

Anonymkode: a1198...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de tar hensyn til muslimen som ikke spiser svin pga religion, bør de jo også ta hensyn til hun som ikke tåler laktose. 🙄

Anonymkode: 63be9...30f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to stykker med cøliaki, og de får bestandig egen mat hos oss. Alle kaker som blir bestilt til kontoret er bestandig glutenfri. Dersom noen baker en kake og den ikke er glutenfri, sørger de for å kjøpe inn et glutenfritt alternativ (alt fra frukt til kaker fra frysedisken på butikken). Har også en vegetarianer, og hun får selvfølgelig også egen mat.

Relativt liten arbeidsplass med mellom 20-30 ansatte, så vi har alle god oversikt over hvem som tåler hva. For oss er det en selvfølge at alle får noe de kan spise, selv om mat og kaker bare er en hyggelig bonus.

Anonymkode: c721f...365

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har to stykker med cøliaki, og de får bestandig egen mat hos oss. Alle kaker som blir bestilt til kontoret er bestandig glutenfri. Dersom noen baker en kake og den ikke er glutenfri, sørger de for å kjøpe inn et glutenfritt alternativ (alt fra frukt til kaker fra frysedisken på butikken). Har også en vegetarianer, og hun får selvfølgelig også egen mat.

Relativt liten arbeidsplass med mellom 20-30 ansatte, så vi har alle god oversikt over hvem som tåler hva. For oss er det en selvfølge at alle får noe de kan spise, selv om mat og kaker bare er en hyggelig bonus.

Anonymkode: c721f...365

Enig 👏👏

Anonymkode: f1711...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bestiller mat i forbindelse med prosjektmøter eller samlinger så sjekker jeg  om noen har allergier etc. Da  får de det gjelder annen mat. Noen klager alltid på at denne maten er dårligere enn det de andre får, men hvor mye skal man tilrettelegge liksom.

Anonymkode: 82943...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har cøliaki og må alltid fikse egne alternativer. Sjefen tror ikke på matallergier. Jeg har gitt opp.

Anonymkode: 49102...90d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi har to stykker med cøliaki, og de får bestandig egen mat hos oss. Alle kaker som blir bestilt til kontoret er bestandig glutenfri. Dersom noen baker en kake og den ikke er glutenfri, sørger de for å kjøpe inn et glutenfritt alternativ (alt fra frukt til kaker fra frysedisken på butikken). Har også en vegetarianer, og hun får selvfølgelig også egen mat.

Relativt liten arbeidsplass med mellom 20-30 ansatte, så vi har alle god oversikt over hvem som tåler hva. For oss er det en selvfølge at alle får noe de kan spise, selv om mat og kaker bare er en hyggelig bonus.

Anonymkode: c721f...365

Cøliaki og laktoreintolleranse kan overhodet ikke sammenlignes. 

Anonymkode: a1198...e0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi har to stykker med cøliaki, og de får bestandig egen mat hos oss. Alle kaker som blir bestilt til kontoret er bestandig glutenfri. Dersom noen baker en kake og den ikke er glutenfri, sørger de for å kjøpe inn et glutenfritt alternativ (alt fra frukt til kaker fra frysedisken på butikken). Har også en vegetarianer, og hun får selvfølgelig også egen mat.

Relativt liten arbeidsplass med mellom 20-30 ansatte, så vi har alle god oversikt over hvem som tåler hva. For oss er det en selvfølge at alle får noe de kan spise, selv om mat og kaker bare er en hyggelig bonus.

Anonymkode: c721f...365

Åh, har dere noen ledige stillinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Cøliaki og laktoreintolleranse kan overhodet ikke sammenlignes. 

Anonymkode: a1198...e0a

Nå sammenligner ikke det innlegget cøliaki og intoleranse, men forteller hvordan de løser det på sin jobb. De nevner også at de har relativt god nok kontroll på hva folk kan spise og ikke, og dermed tar de hensyn til det.

Det er utrolig kjipt å alltid bli nedprioritert fordi «det er bare en intoleranse», og selv om tarmtottene ikke blir ødelagt som ved cøliaki så er det ikke så innmari gøy å ha kramper eller løpe til og fra toalettet hele dagen. Når man klarer å tilrettelegge for de som ikke spiser svin, så kan man finne en løsning for de som ikke kan ha melk.

Ser også at mange gjentar laktasetabletter, dette fungerer for flere, men ikke alle. Det er også anbefalt dagsgrenser på det og ikke alle har lyst å bruke den til enhver tid. Så det er en løsning for noen, men ikke alle.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...