Gå til innhold

Hvor mange kriminelle handlinger skal Israel få begå før verdenssamfunnet setter en stopper?

Motstrømmen

Anbefalte innlegg

Bigote skrev (14 minutter siden):

Enig..

Hamas ville alltid styrke sin posisjon og markere seg som en frigjøringsorganisasjon pga. lidelsene, sinne og sorgen Israel påfører Palestinere.. Radikalisme får sjeldent bedre grobunn enn under disse forholdene, og om Israel ønsker fred i fremtiden ville denne krigen virke mot sin hensikt..

Det er ikke slik at alle de overlevende i Gaza vil sitte med et ønske om forsoning med Israel etter dette er over.

👋

Palestinere flest ser nok Hamas som en større fiende enn Israel skal du se.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tått skrev (Akkurat nå):

Palestinere flest ser nok Hamas som en større fiende enn Israel skal du se.

Har du en kilde på dette?

Interessant å se hva du baserer dette på ;) Hadde ikke vært i mot om Palestinerne anser Hamas som en fiende, nei..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (45 minutter siden):

Det er ikke lett å gjøre dette mot et regime som bruker militærmakt mot sin egen befolkning... Du står fritt frem til å dra til Iran å fronte protester mot regime om du tør å ta sjansen selv..

Det er mange eksempler på at disse revolusjonsforsøkene har ført til død, tortur og lidelse for de som har deltatt i dem i verden.. 

Netanyahu fremstår som en komplett idiot som ber iranere om dette.

Iranerne kommer til å kaste restene av presteregimet trolig innen uker..sikkert innen måneder.

Iran har to ganger angrepet en suveren stat med hundrevis av raketter så regimet biter negler med all grunn nå. Hadde det ikke vært for det amerikanske presidentvalget 5. november tror jeg  Iran hadde stått i brann for lenge siden.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (4 minutter siden):

Har du en kilde på dette?

Interessant å se hva du baserer dette på ;) Hadde ikke vært i mot om Palestinerne anser Hamas som en fiende, nei..

Prøv å google litt så finner du palestinere som flyktet fra Hamasterroren og som forteller hva som skjedde hvis en snakket mot Hamas..

Samme sak med Hizbollah i Libanon..folk som uttalte seg mot Hizbollah ble drept etter en god dose tortur først.

De eneste som savner disse monstrene når de nå forsvinner er terrorprestene i Teheran som skapte de.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (27 minutter siden):

At folk velger de ekstreme sidene som fronter krig og ikke ønsker å se flere sider av saken er grunnen til at konflikten er som den er... Polariserende holdninger er alltid negativ for fred og harmoni..

Det du påstår her er faktisk helt motsatt av hva som er riktig i forhold til et fremtidig håp om fred og representerer kun et av hovedproblemene i konflikten.

Det er jo ikke Israel som velger krig, jf. 7. oktober da Hamas brøt våpenhvilen (igjen). Hamas har sagt de skal gjøre 7. oktober igjen og igjen. Dere har intet annet forslag enn «bare ikke krig». Hva skulle Israel tilbudt Hamas tenker du? 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (5 minutter siden):

Prøv å google litt så finner du palestinere som flyktet fra Hamasterroren og som forteller hva som skjedde hvis en snakket mot Hamas..

De eneste som savner disse monstrene når de nå forsvinner er terrorprestene i Teheran som skapte de.

Jeg ønsker virkelig å forholde meg til konkrete ting om konflikten. Å lene seg på hva palestinere som flyktet fra Hamas mener om Hamas gir ikke alltid et helhetlig bildet.. Du underbygget ingenting annet enn at det finnes Palestinere som anser Hamas som fienden.. 

Tått skrev (11 minutter siden):

Iranerne kommer til å kaste restene av presteregimet trolig innen uker..sikkert innen måneder.

Iran har to ganger angrepet en suveren stat med hundrevis av raketter så regimet biter negler med all grunn nå. Hadde det ikke vært for det amerikanske presidentvalget 5. november tror jeg  Iran hadde stått i brann for lenge siden.

Jeg kan heller ikke lene meg på hva du tror om hva og hvis her , men jeg skal ta spådommene dine i betraktning som får man se hva som skjer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julebrunost skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke Israel som velger krig, jf. 7. oktober da Hamas brøt våpenhvilen (igjen). Hamas har sagt de skal gjøre 7. oktober igjen og igjen. Dere har intet annet forslag enn «bare ikke krig». Hva skulle Israel tilbudt Hamas tenker du? 

Konflikten startet ikke den 7. oktober..

Jeg er totalt uenig med  deg i at polarisering er bra for konflikten.

God natt ;) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (9 minutter siden):

God natt ;) 

Konflikten startet ved at Israel ble angrepet gjentatte ganger fordi jøder ikke var velkommen i Midtøsten. Men de er der, og har vært der, så det er ikke oppe til debatt. 

Å ikke foreta seg noe vil drepe israelske sivile. Er dét i dine øyne en bedre løsning? Hvert land har ansvar for sine sivile. Israel tar det ansvaret, mens Hamas gjør ikke. Der står vi.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet en ny raport fra FN om Israel sine forbrytelser mot meneskehetem. Der slås det fast at Israel går målretet etter helsevesnet.

"Kommisjonen mener «israelske sikkerhetsstyrker bevisst har drept, såret, arrestert, internert og torturert medisinsk personell.»"

Israel har nektet å svare på spørsmål eller bidra til raporten, det er vel få ting som ser så skyldig ut som å ikke prøve å avkrefre krigsforbrytelser en gang.....

"Kommisjonen skriver at de sendte ni forespørsler om informasjon og tilgang til Israels regjering, men de har ikke mottatt noe svar fra Israel."

https://www.nrk.no/urix/fn-rapport-om-israel_-dreper-sivile-og-torturerer-helsearbeidere-1.17078769

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (7 timer siden):

Men likevel er det altså Israel som er de slemme, og ikke Irans ledelse - forstå seg på propal, de som kan 😶

Er det noen i tråden som støter Irans sin ledelse? Det har jeg ikke fått med meg, kan du sitere det for meg? Eler er du den eneste som mener Irans ledelse ikke er problematisk kansje?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (7 timer siden):

Det er andre forslag en "bare ikke krig", IDF har forslag om å krige på en annen måte (de har til og med ofentlig nektet å følge BN sin plan), tidligere Israelske statsmenistere foreslår å krige på en smartere måtte, USA (Israels største støtespiller) foreslår å krige på en bedre måte mens så og si ingen seriøse som jeg har hørt foreslår å "bare ikke krige". Jeg forstår det er mer behagelig å argumentere mot stråmen en virkeligheten, men du gjør ikke Israel noen tjenester når du fremstiler det som du må dikter opp eventyr (som om flertale av de som kritiserer Israel hevder de "bare ikke skal krige") for å greie å argumentere i mot...... 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (21 minutter siden):

Det er andre forslag en "bare ikke krig", IDF har forslag om å krige på en annen måte (de har til og med ofentlig nektet å følge BN sin plan), tidligere Israelske statsmenistere foreslår å krige på en smartere måtte, USA (Israels største støtespiller) foreslår å krige på en bedre måte mens så og si ingen seriøse som jeg har hørt foreslår å "bare ikke krige". Jeg forstår det er mer behagelig å argumentere mot stråmen en virkeligheten, men du gjør ikke Israel noen tjenester når du fremstiler det som du må dikter opp eventyr (som om flertale av de som kritiserer Israel hevder de "bare ikke skal krige") for å greie å argumentere i mot...... 

Ikke én her har kommer med et konkret alternativ til «annen måte å krige på», så at det er flust er vel mer retorikk enn fakta. Det dere også glemmer er å stille krav til Hamas og Hizbolla (Iran) i denne konflikten. De bryter gjentatt avtaler, gjennom for eksempel å skyte raktetter under våpenhviler (Hamas). Hvordan krige på en annen måte med terrororganisasjoner som ikke følger noen regler? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (8 timer siden):

Konflikten startet ved at Israel ble angrepet gjentatte ganger fordi jøder ikke var velkommen i Midtøsten. Men de er der, og har vært der, så det er ikke oppe til debatt. 

Det er ingen her inne som debatterer i mot at Israel har rett til å være der. Det virker som om hver gang du blir litt låst i disse diskusjonene begynner å trekke opp sånne ting... Det begynner bli litt vel mye stråmenn fra deg..

Julebrunost skrev (8 timer siden):

t i dine øyne en bedre løsning? Hvert land har ansvar for sine sivile. Israel tar det ansvaret, mens Hamas gjør ikke. Der står vi.

Like greit at sier meg enig i om å være uenig med deg..

Peace✌️

Endret av Bigote
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (Akkurat nå):

Det er ingen her inne som debatterer i mot at Israel har rett til å være det. Det virker som om hver gang du blir litt låst i disse diskusjonene begynner å trekke opp sånne ting... 

Like greit at sier meg enig i om å være uenig med deg..

Peace✌️

Du er flink til å argumentere og svare på spørsmål, må jeg si. Og den nedlatende tonen når det er du som sliter med å svare… Gripende. 

Å argumentere for at de ikke kan krige tilbake mot Hamas og Hizbollah m.fl som de gjør nå, uten å komme med et konkret forslag til hva de skulle gjøre i stedet, høres ut som man da tenker de ikke kan forsvare seg. Og et Israel som ikke forsvarer seg mot angrep på sju fronter er ikke et Israel særlig lenge. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Eh nei, de aller fleste som kritiserer Israel i denne og lignende tråder, kommer ikke med konstruktive alternativer til hvordan de heller bør krige. Det går mest i «la være å bombe barn….».

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (10 timer siden):

God natt ;) 

Konflikten som den utspilles nå med at Iran bygger opp paramilitære grupper rundt Israels grense startet i 1979..den avsluttes etter all sannsynlighet i 2024.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bigote skrev (2 timer siden):

Det er ingen her inne som debatterer i mot at Israel har rett til å være der

Jo det er det faktisk, dere forstår det bare ikke.

Israel slåss mot en fiende som har som eneste mål å utslette Israel og drepe hver eneste jøde på mest mulig bestialsk måte.

Hadde Israel pakket ned og flyttet hele nasjonen til sørSpania hadde Hamas og Hizbollah flyttet etter og fortsatt jobben med å utrydde jødene.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 30.9.2024 den 16.40):

Anbefaler denne. 
Jeg se mange YouTube, jeg hører mye podcast. Fra kilder på begge «sider». For å få bredest mulig forståelse, det håper jeg andre gjør også. 
Har aldri fått tak på at det er noe uriktig i det som her blir presentert. 
Har fått med meg at det er mange som ikke tar innover seg poengene som blir presentert her. 

Et panel med hesbara sionister er ikke det jeg kaller god informatikk. Jeg har vært i gjennom profilene deres på x og andre medier de har utalt seg i. Skulle ønske folk kunne være mer kritisk til det de hører enn å bli forgyllet av titler ikke minst ha en forståelse av hesbara. Disse er 5 kroneksempler. Skrap litt i overflaten av ytringene , så er det ikke mye annet enn tomt det som kommer ut og verdier jeg ikke ville ha applauder for høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (1 time siden):

Jo det er det faktisk, dere forstår det bare ikke.

Israel slåss mot en fiende som har som eneste mål å utslette Israel og drepe hver eneste jøde på mest mulig bestialsk måte.

Hadde Israel pakket ned og flyttet hele nasjonen til sørSpania hadde Hamas og Hizbollah flyttet etter og fortsatt jobben med å utrydde jødene.

Da tenker jeg du egentlig aldri har hørt på hva de sier, men kun narrative om *alle* har lyst å ende jøder. Kan ikke si at en eneste en av mine Palestinske venner har lyst på noe annet en frihet,  selvbestemmelse, trygghet og fred. Så det er så hinsides det du skriver at det henger ikke på noe av virkeligheten av det å være under konstant okkupasjon, ekspansjon, annektering og i et apartheid system. Det er noe med å kunne se rot årsaken.

For å putte det i en annen setting, si at Israel var nordmenn, vi hadde behandlet Palestineren slik Israel gjør... da hadde de ikke akkurat elsket nordmenn, for det er vi som hadde okkupert de og de hadde motsatt seg vår okkupasjons og bosetter ideologi. Vi kunne ha kalt ideologien Vallhalla og troen vår er norønn og vi har en rett siden en gang for lenge siden så var de orginale vikingene der og erobret et lite stykke Jerusalem. SÅ siden vi var der i år 1100 så har vi krav på å dra *hjem* i dag. Og alle som snakke stygt om måten vi hadde behandlet de vi har okkupert, så kaller vi de vikinghatere- anti norrøn. Det er ikke hvem! Men hvordan en bosetter okkupasjon og en Nakba er årsak til over 75 år lidelse for Palestinere. Fordi at det er skapt en overrrase som setter seg over de som bor der, og har i sitt manifest at de må kvitte seg med alle andre for å lage et *rent trykt land for et folk* . Det er en forvridd virkelighet. Dessverre har 75 år skapt mye lidelse og hat, jeg hadde ikke akkurat elsket min nabo umiddelbart når jeg vet deres slekt har drept og fordrevet min. 

Skal det endres må det diplomatisk og politisk skifte til, slik at ideologien blir pulverisert på begge sider, nye lover og felles likeverd bygges opp. Ikke gjort i en håndvending. Første steg er å stoppe Israel slik som det er i dag, faste grenser og avslutte okkupasjon og ulovlig bosetting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, hatefulle innlegg, latterliggjøring, brudd på retningslinjene på Krig og konflikt, og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...