Julebrunost Skrevet 2. oktober #461 Del Skrevet 2. oktober Who is she skrev (3 minutter siden): Hvorfor skjedde 7. oktober? Et terrorangrep utført av Hamas og sivile palestinere, der man voldtok kvinner som man skjøt mens man ejakulerte i dem, skar av bryster, kuttet av barns hender, kastet håndgranater på livredde familier i bomberom, bandt barn og voksne sammen med piggtråd og satte fyr på dem, tok gisler som ble voldtatt og spyttet på i gatene i Gaza, mens sivile lo og applauderte..? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 2. oktober #462 Del Skrevet 2. oktober Who is she skrev (13 minutter siden): Hvorfor skjedde 7. oktober? Tja, av samme grunn som lignende angrep for et århundre siden, kanskje? Du vet, de angrepene og massakrene på jøder som satte i gang hele denne konflikten? https://www.worldjewishcongress.org/en/news/this-week-in-jewish-history--massacre-in-hebron-kills-67-8-3-2020 https://sunnah.com/bukhari:2926 4 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 3. oktober #463 Del Skrevet 3. oktober Pippi Lotta skrev (13 timer siden): @OconMissy du spurte meg om kilder på at tidligere statsmenistere og IDF var kritiske til måten Israel fører krig på. Så jeg har funnet frem noen artikler: Ehud Olmert tidligere stasmenister i israel sier i dette interjuet gitt i mai at Israel mangler en strategi for krigen og at han ikke ser noe klart mål med krigen. Han virker også til å ha forståelse for at USA kan begynne og holde tilbake våpen, og leger skylden for dette på Israel: "But I can't complain about Biden because I think Biden is the most unbelievable supporter of Israel's security. And if he reached that conclusion, then we have to come back to ourselves and ask ourselves, what wrong did we do in order to deserve it?" https://www.npr.org/2024/05/08/1249886139/former-israeli-prime-minister-ehud-olmert-on-netanyahu-and-the-planned-rafah-inv Ehud Barak er en annen tidligere statsmenister som også har vært general. I denne artikelen kritiserer han BN for å mangle strategi og "clear plan of action" (usiker på hva som blir riktig oversetelse). Han sier også at Israel er nærmere nederlag en seier i Gaza og kaler BN en "gal gambler". "The Israeli regime's former prime minister Ehud Barak says Israel is closer to defeat than to achieving a victory in the Gaza Strip, calling Benjamin Netanyahu a "crazy gambler." " https://www.presstv.ir/Detail/2024/09/08/732910/Palestine-Israel-Ehud-Barak-Gaza-war-defeat-Netanyahu-crazy-gambler Gadi Eisenkot var "war cabinet minister" (igjen litt usiker på hva som blir korekt oversetelse) for BN og har vært med å lede krigen, han har også hat en kariere i IDF før dette. Han kritiserer BN sin ledelse av krigen og mener det er urealistisk at Israel skal greie å ufarligjøre Hamas militert. På direkte spørsmål om Israel ledelse snaker sant svarer han nei. "Asked whether Israel’s current leadership is telling the public the truth, Eisenkot responded simply, “No.”" https://www.google.com/amp/s/www.timesofisrael.com/in-challenge-to-pm-eisenkot-says-talk-of-absolute-defeat-of-hamas-a-tall-tale/amp/ Her er en artikelen som beskriver litt av kranglingen mellom IDF og BN. Det er altså snakk om utalelser og handlinger som IDF foretar seg og ikke enkeltmenesker. IDF bestemet seg for å inføre humanitøre pauser i krigen uten å informere BN som var i mot dette. De utalte også at målene for krigen er uopnålige. "Måla for krigen på Gazastripa er uoppnåelege, sa IDFs talsperson Daniel Hagari i eit intervju på den israelske TV-kanalen Channel 13 på onsdag." https://www.nrk.no/urix/open-strid-mellom-idf-og-netanyahu-1.16934003 Dette er bare de første artiklene jeg fant når jeg lette, så du finner helt sikkert mye mer om du er intresert og letter litt. Jeg har gjengitt lit av kritikken, men det er selfølgelig mye mer og mer nyansert forklart i artiklene så anbefaler deg å lese de selv! Takk! Dette forteller dog ingenting om hvor mange som evt er imot og ikke mye om hvorfor. Man må regne med at det er noen som ikke er enig m Netanyahu i flere ting. Spesielt politikere som ønsker makt selv og/eller makt til sitt parti. Helt normalt. Men for å ha nevnt det, så forteller jo dette om forskjellen mellom en fungerende stat som Israel og en terror»stat» som Palestina, Lebanon og Iran. Folk tør ikke si imot, da har de gjerne en kule i hodet dagen etter… 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 3. oktober #464 Del Skrevet 3. oktober Julebrunost skrev (14 timer siden): Israel trakk seg ut fra Gaza for nesten 20 år siden. Israel har aldri trukket seg ut av Gaza. Gaza har vært okkupert siden 6-dagerskrigen i 1967, altså i 57 år. Ærlig talt, så blir det veldig vanskelig å diskutere når historiekunnskapene er mangelfulle. Hvis du visste dette, så burde du vært såpass ryddig at du ikke lot som om Gaza har vært en fri og selvstendig stat. Fakta er at i følge fredsavtalen som Israel og PLO (Yasser Arafat) ble enige om i 1967, skulle landområdene som Israel hadde tatt tilbakeføres, de jødiske bosettingene skulle fjernes og palestinerne skulle bli en egen stat. Avtalen ble signert i USA, med både Arafat og Netanyao tilstede. Israel holdt ikke avtalen. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 3. oktober #465 Del Skrevet 3. oktober OconMissy skrev (3 timer siden): Takk! Dette forteller dog ingenting om hvor mange som evt er imot og ikke mye om hvorfor. Man må regne med at det er noen som ikke er enig m Netanyahu i flere ting. Spesielt politikere som ønsker makt selv og/eller makt til sitt parti. Helt normalt. Men for å ha nevnt det, så forteller jo dette om forskjellen mellom en fungerende stat som Israel og en terror»stat» som Palestina, Lebanon og Iran. Folk tør ikke si imot, da har de gjerne en kule i hodet dagen etter… Hvor har du det fra at Palestina og Libanon er terrorstater? Dette må du dokumentere. Selv USA, som raskt er ute og definerer hvem som er terrorister, har ikke definert verken Palestina eller Libanon som terrorstater. Forresten er ikke Palestina en egen stat, men kun et område i Israel som har vært okkupert av Israel i snart 60 år. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 3. oktober #466 Del Skrevet 3. oktober Akhenaton skrev (14 timer siden): Tja, av samme grunn som lignende angrep for et århundre siden, kanskje? Du vet, de angrepene og massakrene på jøder som satte i gang hele denne konflikten? https://www.worldjewishcongress.org/en/news/this-week-in-jewish-history--massacre-in-hebron-kills-67-8-3-2020 https://sunnah.com/bukhari:2926 Kilden din er fra èn av partene i krigen. Tror ikke mange her anser denne å være troverdig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 3. oktober #467 Del Skrevet 3. oktober Amossa skrev (1 time siden): Hvor har du det fra at Palestina og Libanon er terrorstater? Dette må du dokumentere. Selv USA, som raskt er ute og definerer hvem som er terrorister, har ikke definert verken Palestina eller Libanon som terrorstater. Forresten er ikke Palestina en egen stat, men kun et område i Israel som har vært okkupert av Israel i snart 60 år. Nå gjør du deg vanskeligere enn du trenger.. Hizbollah styrer på sør i Lebanon, de terroriserer Israel daglig. Det samme driver de med fra både Gaza og Vestbredden. Jeg skrev stat med «». Siden Israel har blitt angrepet fra denne flekken som ikke engang er en egen stat så mange ganger nå, så mener jeg de bare kan ta over hele plassen og gjøre den også israelsk. De som vil leve under Israel kan få bli. Terroristene kan dømmes og de som vil flykte får gjøre det. De har fått sin sjanse der nede. 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. oktober #468 Del Skrevet 3. oktober Amossa skrev (4 timer siden): Hvor har du det fra at Palestina og Libanon er terrorstater? Dette må du dokumentere. Selv USA, som raskt er ute og definerer hvem som er terrorister, har ikke definert verken Palestina eller Libanon som terrorstater. Forresten er ikke Palestina en egen stat, men kun et område i Israel som har vært okkupert av Israel i snart 60 år. Det er derfor Palestina er ikke på lista av terrorstater, de er ikke en egen stat. men Hamas er på terrorlista. Samme med Libanon, Hezbollah har kontroll overalt og holder Libanon som gissel. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 3. oktober #469 Del Skrevet 3. oktober Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovise78 Skrevet 3. oktober #470 Del Skrevet 3. oktober Who is she skrev (20 timer siden): Israel er ikke uskyldige i hva som skjer. Det har jeg da heller ikke skrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 3. oktober #471 Del Skrevet 3. oktober Julebrunost skrev (20 timer siden): Et terrorangrep utført av Hamas og sivile palestinere, der man voldtok kvinner som man skjøt mens man ejakulerte i dem, skar av bryster, kuttet av barns hender, kastet håndgranater på livredde familier i bomberom, bandt barn og voksne sammen med piggtråd og satte fyr på dem, tok gisler som ble voldtatt og spyttet på i gatene i Gaza, mens sivile lo og applauderte..? Så lenge partene dyrker og gjødsler hatet , demoniseringen og løgnene på denne måten, vil det aldri bli fred. Barn som vokser opp i Libanon og Palestina i dag vil ta med seg dette i flere generasjoner. Israel feilbedømmer grovt hvis de tror at motstandsviljen kan knebles i en trykk-koker med militære midler. Det går bare ut over dem selv….. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet 3. oktober #472 Del Skrevet 3. oktober Surpomp skrev (1 time siden): Så lenge partene dyrker og gjødsler hatet , demoniseringen og løgnene på denne måten, vil det aldri bli fred. Barn som vokser opp i Libanon og Palestina i dag vil ta med seg dette i flere generasjoner. Israel feilbedømmer grovt hvis de tror at motstandsviljen kan knebles i en trykk-koker med militære midler. Det går bare ut over dem selv….. Da regner jeg med du sitter med løsningen? Det funket på nazistene. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Who is she Skrevet 3. oktober #473 Del Skrevet 3. oktober Julebrunost skrev (21 timer siden): Et terrorangrep utført av Hamas og sivile palestinere, der man voldtok kvinner som man skjøt mens man ejakulerte i dem, skar av bryster, kuttet av barns hender, kastet håndgranater på livredde familier i bomberom, bandt barn og voksne sammen med piggtråd og satte fyr på dem, tok gisler som ble voldtatt og spyttet på i gatene i Gaza, mens sivile lo og applauderte..? Hva får mennesker til å gjøre slike handlinger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. oktober #474 Del Skrevet 3. oktober Who is she skrev (1 minutt siden): Hva får mennesker til å gjøre slike handlinger? du kommer nok til å finne unnskyldninger for dem også ?? Jeg bare spør... mitt svar : endoktrinering. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 3. oktober #475 Del Skrevet 3. oktober Who is she skrev (Akkurat nå): Hva får mennesker til å gjøre slike handlinger? Det driter jeg i, unnskyld språket. Det er ingen ting som kan forsvare slik framferd. Ingenting. Det er galt, punktum. (Om det da ikke blir gjort av en person som fex er psykotisk. Da kan det kanskje unnskyldes. Men tviler på at de flere tusen hamasene som krøp gjennom gjerdet 7/10 kvalifiserer som alvorlig sinnslidende). 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 3. oktober #476 Del Skrevet 3. oktober Who is she skrev (4 minutter siden): Hva får mennesker til å gjøre slike handlinger? Mener du at de fleste folk under palestinernes forhold ville reagert på samme måte? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Who is she Skrevet 3. oktober #477 Del Skrevet 3. oktober NatNat skrev (1 minutt siden): du kommer nok til å finne unnskyldninger for dem også ?? Jeg bare spør... mitt svar : endoktrinering. Hva mener du med at jeg kommer til å finne unnskyldninger? Tror du at du ville vært et bedre menneske hvis du vokste opp i Gaza med like forutsetninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 3. oktober #478 Del Skrevet 3. oktober Who is she skrev (Akkurat nå): Hva mener du med at jeg kommer til å finne unnskyldninger? Tror du at du ville vært et bedre menneske hvis du vokste opp i Gaza med like forutsetninger? Ja. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. oktober #479 Del Skrevet 3. oktober Who is she skrev (5 minutter siden): Hva mener du med at jeg kommer til å finne unnskyldninger? Tror du at du ville vært et bedre menneske hvis du vokste opp i Gaza med like forutsetninger? hadde jeg vært uheldig nok til å vokse opp der, hadde jeg rømt plassen med en gang jeg kunne. Uansett, rart spørsmål.. hvis jeg var født i Gaza, ville jeg ikke være "meg". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest431 Skrevet 3. oktober #480 Del Skrevet 3. oktober Who is she skrev (12 minutter siden): Hva får mennesker til å gjøre slike handlinger? Mennesker begår ikke slike handlinger. Det er bestialsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå