Gå til innhold

Hvor mange kriminelle handlinger skal Israel få begå før verdenssamfunnet setter en stopper?

Motstrømmen

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (46 minutter siden):

Tja, jeg er misunnelig på at de bor i et perfekt klima i et vakkert ørkenområde ved havet, uten å være er islamistisk land, i motsetning til alle andre land som har like bra klima og natur.

De fleste naboene rundt dem er vel misunnelig på at de har bedre infrastruktur, mer velstand, bedre teknologi, agrikultur, bedre løsninger for samfunnsstruktur etc.

Alle andre land ???

Har du aldri vært på andre steder enn innerst i det østlige middelhav ? 
En avkrok med uro, hetebølger, tørke og mistenksomhet som hovedutfordringer.

Er forresten Spania, Italia, Malta, Hellas osv særlig muslimske ?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Surpomp skrev (54 minutter siden):

Alle andre land ???

Har du aldri vært på andre steder enn innerst i det østlige middelhav ? 
En avkrok med uro, hetebølger, tørke og mistenksomhet som hovedutfordringer.

Er forresten Spania, Italia, Malta, Hellas osv særlig muslimske ?

Spania, Italia og Hellas har ikke like bra klima som Israel. Jeg elsker tørke og hetebølger 🤩 Malta har jeg ikke vært.

Jeg har vært i over 50 land fordelt på alle verdensdeler. Jeg vet ikke noe annet sted med like bra (tørt og varmt!) klima, som ikke er muslimsk. Egypt, Oman, Emiratene, Marokko etc har også bra klima, men er muslimske. Alle andre steder jeg har vært er for fuktige eller for kalde. Brasil, Indonesia, Vietnam, Thailand, Singapore, Costa Rica, Karibien, India etc etc - for vått. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (6 timer siden):

Israel kan begå så mange kriminelle handlinger de bare vil.  Hør bare på USAs ord om krigene.  "Israel har lov å forsvare seg", sier de etter hendelsene i Libanon.  Ikke ett eneste ord om krigens regler om forholdsmessighet, om beskyttelse av sivile og om rett til helsehjelp og mat.  
Vi som har håpet på en fredsløsning i Gaza er blitt lurt.  Israels strategi er nå åpenbar.  Først Gaza. så Libanon og videre Iran.  Israel ønsker å bli det dominerende og toneangivende landet i området, og kommer til å få hjelp og støtte fra USA.  Israels motiv er territorium og trygghet.  USAs motiv er kontroll og økonomisk dominans.  Husk at USAs aller største fiende er Kina, og er det noe USA er redd for så er det å miste kontroll i vikte deler av verden.  

Hva mener du Israel skal gjøre da? 

Hva er beste taktikk her?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hatefulle innlegg, brudd på retningslinjene på Krig og konflikt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OconMissy  du spurte meg om kilder på at tidligere statsmenistere og IDF var kritiske til måten Israel fører krig på. Så jeg har funnet frem noen artikler:

Ehud Olmert tidligere stasmenister i israel sier i dette interjuet gitt i mai at Israel mangler en strategi for krigen og at han ikke ser noe klart mål med krigen. Han virker også til å ha forståelse for at USA kan begynne og holde tilbake våpen, og leger skylden for dette på Israel:

"But I can't complain about Biden because I think Biden is the most unbelievable supporter of Israel's security. And if he reached that conclusion, then we have to come back to ourselves and ask ourselves, what wrong did we do in order to deserve it?"

https://www.npr.org/2024/05/08/1249886139/former-israeli-prime-minister-ehud-olmert-on-netanyahu-and-the-planned-rafah-inv

Ehud Barak er en annen tidligere statsmenister som også har vært general. I denne artikelen kritiserer han BN for å mangle strategi og "clear plan of action" (usiker på hva som blir riktig oversetelse). Han sier også at Israel er nærmere nederlag en seier i Gaza og kaler BN en "gal gambler".

"The Israeli regime's former prime minister Ehud Barak says Israel is closer to defeat than to achieving a victory in the Gaza Strip, calling Benjamin Netanyahu a "crazy gambler." "

https://www.presstv.ir/Detail/2024/09/08/732910/Palestine-Israel-Ehud-Barak-Gaza-war-defeat-Netanyahu-crazy-gambler

Gadi Eisenkot var "war cabinet minister" (igjen litt usiker på hva som blir korekt oversetelse) for BN og har vært med å lede krigen, han har også hat en kariere i IDF før dette. Han kritiserer BN sin ledelse av krigen og mener det er urealistisk at Israel skal greie å ufarligjøre Hamas militert. På direkte spørsmål om Israel ledelse snaker sant svarer han nei.

"Asked whether Israel’s current leadership is telling the public the truth, Eisenkot responded simply, “No.”"

https://www.google.com/amp/s/www.timesofisrael.com/in-challenge-to-pm-eisenkot-says-talk-of-absolute-defeat-of-hamas-a-tall-tale/amp/

Her er en artikelen som beskriver litt av kranglingen mellom IDF og BN. Det er altså snakk om utalelser og handlinger som IDF foretar seg og ikke enkeltmenesker. IDF bestemet seg for å inføre humanitøre pauser i krigen uten å informere BN som var i mot dette. De utalte også at målene for krigen er uopnålige.

"Måla for krigen på Gazastripa er uoppnåelege, sa IDFs talsperson Daniel Hagari i eit intervju på den israelske TV-kanalen Channel 13 på onsdag."

https://www.nrk.no/urix/open-strid-mellom-idf-og-netanyahu-1.16934003

Dette er bare de første artiklene jeg fant når jeg lette, så du finner helt sikkert mye mer om du er intresert og letter litt. Jeg har gjengitt lit av kritikken, men det er selfølgelig mye mer og mer nyansert forklart i artiklene så anbefaler deg å lese de selv!

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel sine konflikter (for nå begynner det å bli mange, og nå brenner det bokstavelig på dass hos dem) er komplekse, og kan på mange måter forstås, men jeg er veldig ambivalent til det hele. 

Jeg tror ikke man kan diskutere Israel uten omtrent å ha en bachelor i Midtøsten-historie, og da spesielt når det kommer til innsikt i kulturen og religionene der nede, som i veldig mange år har eksistert fredelig side om side. Jeg synes spesielt historie som dreier seg om Levanten og den kulturelle smeltedigelen der er interessant når man diskuterer disse spørsmålene. 

For det er faktisk ikke bare svart/ hvitt. Det handler også om hvordan blant annet England og Frankrike har agert der nede. Det er helt klart grusomme ting som både er blitt gjort, og som fortsatt gjøres der nede, men det er faktisk ikke så enkelt som å bare be Israel trekke seg ut av Gaza, slik mange hevder. 

Endret av Lovise78
Feil tråd for siste avsnitt
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lovise78 skrev (18 minutter siden):

Israel sine konflikter (for nå begynner det å bli mange, og nå brenner det bokstavelig på dass hos dem) er komplekse, og kan på mange måter forstås, men jeg er veldig ambivalent til det hele. 

Jeg tror ikke man kan diskutere Israel uten omtrent å ha en bachelor i Midtøsten-historie, og da spesielt når det kommer til innsikt i kulturen og religionene der nede, som i veldig mange år har eksistert fredelig side om side. Jeg synes spesielt historie som dreier seg om Levanten og den kulturelle smeltedigelen der er interessant når man diskuterer disse spørsmålene. 

For det er faktisk ikke bare svart/ hvitt. Det handler også om hvordan blant annet England og Frankrike har agert der nede. Det er helt klart grusomme ting som både er blitt gjort, og som fortsatt gjøres der nede, men det er faktisk ikke så enkelt som å bare be Israel trekke seg ut av Gaza, slik mange hevder. 

Enig. 
Noen av de viktigste misforståelsene: 

Folk forstår ikke det særegne med jøder og jødedommen. 

Masse folk tror at Israel nå har angrepet Libanon. De er uvitende om at det er terrorgruppa Hezbollah I Libanon som blir angrepet, ikke Libanon pr se. 

Atter andre tror israelerne er hvite øst-europeere fra Polen som ikke har tilknytning til Midtøsten i det hele tatt.

Bare for å ta noe.

Det er å håpe at folk ser det større bildet nå som Iran har meldt seg på.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (På 1.10.2024 den 14.06):

Hør her. En ting som er sikkert og visst er at jødene kommer fra Judea og Samaria. Først og fremst var det del som ble fordrevet ut av området. Når det er sagt så var det også mange igjen. Og veldig mange bodde i områdene/landene rundt.

Palestina (om du vil) er et navn funnet opp av romerne. Altså, hverken palestinere i dag eller jødene er egentlig palestinere. Jeg forstår at det forvirrer mange at pal-araberne nå kaller seg palestinere etter området de bodde i. Mange er såpass enkle (sorry) at de ikke forstår at dette egentlig kun er for å mislede folk. 
Uansett, Palestina området var mye større enn det er i dag, og Jordan ble delt ut fra dette området. Araberne fikk dette. 
Jødene hadde da også rett på sin egen lille flekk, men selv om forslaget på å dele resten av Palestina-område på pal- araberne og Israel ville gitt jødene minst land, så takket de ja, pal-a nei. 
Faktisk takket pal aldri ja til noen stat, og pr nå så fortjener de ingen heller. Da de ikke ønsker å leve i fred, ikke ønsker å ta ansvar for seg selv og driver terror med hver mulige anledning.

La oss ikke diskutere hvem som trenger en tur på skolebenken, men helt helt ærlig. Les deg opp, forsøk først å se saken fra begge sider. Jeg mener overhodet ikke at alt startet i okt. Historien starter faktisk med jødene i sitt hjemland for flere tusen år siden. Og siden har de vært forfulgt.

Hvis noen på denne kloden skulle ha rett på og behov for en egen lille flekk av land de selv kan forsvare, så må det være jødene. 
Araberne har saktens nok av areal, og med fred og fordragelighet, og uten jihad og galskaps-terror så kan de på sikt få sitt Palestina-område. Men så er det bare det da, at det ønsker de ikke.

What to do?

Nå er det også slik at palestinere også er etterkommere av judea. De har altså samme opphav. 

Det var galskap å bosette seg og fordrive store deler av en befolkning og holde høy stridighet. Hva godt har kommet ut av dette etter 1948? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Enig. 
Noen av de viktigste misforståelsene: 

Folk forstår ikke det særegne med jøder og jødedommen. 

Masse folk tror at Israel nå har angrepet Libanon. De er uvitende om at det er terrorgruppa Hezbollah I Libanon som blir angrepet, ikke Libanon pr se. 

Atter andre tror israelerne er hvite øst-europeere fra Polen som ikke har tilknytning til Midtøsten i det hele tatt.

Bare for å ta noe.

Det er å håpe at folk ser det større bildet nå som Iran har meldt seg på.

Jeg kjenner at jeg er veldig redd for en storskala krig mellom flere grupperinger der nede. Det betyr enda flere drap, lemlestelser, voldtekter og massevis av traumatiserte flyktninger som kommer til Europa. Jeg er bekymret både for integreringen av disse, men også for rasisme, langtidsvirkninger av traumer og om vi har jobber til alle de som kommer. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who is she skrev (Akkurat nå):

Nå er det også slik at palestinere også er etterkommere av judea. De har altså samme opphav. 

Det var galskap å bosette seg og fordrive store deler av en befolkning og holde høy stridighet. Hva godt har kommet ut av dette etter 1948? 

Man kan mene mangt og mye om måten Israel ble opprettet på. Og sikkert også om israelernes fremferd i tiden etterpå. Men det kan man jamen si om palestinernes også. 
Det har seg slik at Israel er et land som har eksistert i 80 år snart. Det er en realitet, og det må alle bare godta. 
Kan ikke begynne å avvikle eksisterende land etter eget forgodtbefinnende. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (På 1.10.2024 den 14.06):

Hør her. En ting som er sikkert og visst er at jødene kommer fra Judea og Samaria. Først og fremst var det del som ble fordrevet ut av området. Når det er sagt så var det også mange igjen. Og veldig mange bodde i områdene/landene rundt.

Palestina (om du vil) er et navn funnet opp av romerne. Altså, hverken palestinere i dag eller jødene er egentlig palestinere. Jeg forstår at det forvirrer mange at pal-araberne nå kaller seg palestinere etter området de bodde i. Mange er såpass enkle (sorry) at de ikke forstår at dette egentlig kun er for å mislede folk. 
Uansett, Palestina området var mye større enn det er i dag, og Jordan ble delt ut fra dette området. Araberne fikk dette. 
Jødene hadde da også rett på sin egen lille flekk, men selv om forslaget på å dele resten av Palestina-område på pal- araberne og Israel ville gitt jødene minst land, så takket de ja, pal-a nei. 
Faktisk takket pal aldri ja til noen stat, og pr nå så fortjener de ingen heller. Da de ikke ønsker å leve i fred, ikke ønsker å ta ansvar for seg selv og driver terror med hver mulige anledning.

La oss ikke diskutere hvem som trenger en tur på skolebenken, men helt helt ærlig. Les deg opp, forsøk først å se saken fra begge sider. Jeg mener overhodet ikke at alt startet i okt. Historien starter faktisk med jødene i sitt hjemland for flere tusen år siden. Og siden har de vært forfulgt.

Hvis noen på denne kloden skulle ha rett på og behov for en egen lille flekk av land de selv kan forsvare, så må det være jødene. 
Araberne har saktens nok av areal, og med fred og fordragelighet, og uten jihad og galskaps-terror så kan de på sikt få sitt Palestina-område. Men så er det bare det da, at det ønsker de ikke.

What to do?

Og ikke minst er det slik at både jøder, kristne og muslimer i lassevis av generasjoner har bodd der nede uten å ta livet av hverandre tidligere. To av verdens største religioner har opphavet sitt i denne smeltedigelen, og for de som er godt kjent med religion, så vet de at Islam, Jødedommen og Kristendommen har samme opphav. De har bare utviklet seg forskjellig. De som tror at det alltid har vært gnisninger der nede tar altså feil. 

Så kan man saktens også lurer på hvem det er som tjener mest på konflikten der nede ... Det er neppe Israel, for å si det sånn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Man kan mene mangt og mye om måten Israel ble opprettet på. Og sikkert også om israelernes fremferd i tiden etterpå. Men det kan man jamen si om palestinernes også. 
Det har seg slik at Israel er et land som har eksistert i 80 år snart. Det er en realitet, og det må alle bare godta. 
Kan ikke begynne å avvikle eksisterende land etter eget forgodtbefinnende. 

Man sitter muligens igjen med 3. verdenskrig. Så man må selvfølgelig se på hva som førte frem til denne elendigheten. 80 år er ikke så lenge at en generasjonen har dødd ut og sårene rives opp til neste generasjon. Jødene var borte i flere tusen år, måten de gikk frem og tok for seg landområder og fortsetter bosettingene sine har definitivt ført oss hit vi er nå. 

Etter personsøkerangrepene nekter jeg å tro at Israel ikke viste om 7. oktober….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sitter muligens igjen med 3. verdenskrig. Så man må selvfølgelig se på hva som førte frem til denne elendigheten. 80 år er ikke så lenge at en generasjonen har dødd ut og sårene rives opp til neste generasjon. Jødene var borte i flere tusen år, måten de gikk frem og tok for seg landområder og fortsetter bosettingene sine har definitivt ført oss hit vi er nå. 

Etter personsøkerangrepene nekter jeg å tro at Israel ikke viste om 7. oktober….

Den største trusselen er at USA blir opptatt i en ny konflikt og Ukraina blir slukt av Russland. Da har vi snart en varm krig i nord.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lovise78 skrev (2 minutter siden):

Og ikke minst er det slik at både jøder, kristne og muslimer i lassevis av generasjoner har bodd der nede uten å ta livet av hverandre tidligere. To av verdens største religioner har opphavet sitt i denne smeltedigelen, og for de som er godt kjent med religion, så vet de at Islam, Jødedommen og Kristendommen har samme opphav. De har bare utviklet seg forskjellig. De som tror at det alltid har vært gnisninger der nede tar altså feil. 

Så kan man saktens også lurer på hvem det er som tjener mest på konflikten der nede ... Det er neppe Israel, for å si det sånn. 

Så at Israel finansierte Hamas for splitt og hersk var for å holde konflikten nede?

De har definitivt ikke ønsket mer moderate krefter velkomne, Hamas har vært et nødvendig onde for å trenere en tostatsløsning og for å splitte palestinere på Gaza og VB. 

Israel er ikke uskyldige i hva som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who is she skrev (23 minutter siden):

Hallo? Hørt om Jordan? Myyye større enn Israel! Pluss de kunne fått sin egen stat på toppen av det… men nei, de vil ha ALT! 
Sorry, men det får de ikke altså!

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (3 minutter siden):

Hallo? Hørt om Jordan? Myyye større enn Israel! Pluss de kunne fått sin egen stat på toppen av det… men nei, de vil ha ALT! 
Sorry, men det får de ikke altså!

Halllooo, hørt om Gaza??? Myyyyyyyye MINDRE enn Jordan ass. Men nei….. Israel vil ha ALT. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halllooo, hørt om Gaza??? Myyyyyyyye MINDRE enn Jordan ass. Men nei….. Israel vil ha ALT. 

Israel trakk seg ut fra Gaza for nesten 20 år siden. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (Akkurat nå):

Israel trakk seg ut fra Gaza for nesten 20 år siden. 

Helt til nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who is she skrev (2 minutter siden):

Helt til nå. 

…Og hvorfor gikk Israel inn i Gaza «nå»?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (4 minutter siden):

…Og hvorfor gikk Israel inn i Gaza «nå»?

Hvorfor skjedde 7. oktober? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...