Gå til innhold

Hvor mange kriminelle handlinger skal Israel få begå før verdenssamfunnet setter en stopper?

Motstrømmen

Anbefalte innlegg

Julebrunost skrev (10 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne volden 7. oktober med forsvarskrigen til Israel. At du ikke i det hele tatt kommenterer på det som beskrives her, hvor syk volden var mot uskyldige barn, kvinner og eldre 7. oktober er helt hinsides alt. Å treffe noen med en bombe fordi man ikke var presis nok, eller at Hamas ikke lot folket evakuere etter IDF’s ordre, og å pine mennesker og filme det kan ikke forsvares på noen måte. 

Du ser det som to fotball lag, der en bare kan heie på det ene laget? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (25 minutter siden):

Det er jo essensen i hvor feil partene angriper konflikten som oppstod i 1948 ved opprettelsen av staten Israel, det er all den meningsløse volden fra begge sider. Det eneste fornuftige er å stoppe all vold og få konflikten over på et politisk spor, der partene kan krangle rundt et forhandlingsbord, de neste 100 årene, slik vil mange barns liv og psykisk og fysisk helse ivaretas.

Vanskelig å være uenig i det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 minutt siden):

Hva er det for er spørsmål? Har ikke sett deg heie så mye på Israel akkurat. 

Den syke, ekstreme og grusomme volden mot sivile israelere 7. oktober er helt hinsides, og man forteller mye om eget menneskesyn om man ikke kan anerkjenne ar det var verre enn utilsiktede drepte i krig. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at etter 7. Oktober kan i alle fall palestinerne bare glemme å "komme tilbake" til Israel.

Nå er det i alle fall helt meningsløst å kjempe for "frigjøring av Palestina" i betydningen at det skal bli ett stort, lykkelig land. Det har nok vært urealistisk nesten fra starten, men når er alle broer definitivt brent. Jødene har sett hva palestinerne gjør når de får sjansen. (Jeg sier jødene fordi det er de som vil bli forfulgt).

Derfor tenker jeg all kamp for palestinerne bør fokusere på ting som er realistisk:

- Fjerne bosettinger på Vestbredden.

- Lette sanksjoner.

- Stanse krigen. Selvforsvar er ikke en blankofullmakt til hva som helst.

Enig, her også!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (12 minutter siden):

Jeg er enig i poenget med at vi i vesten har en tendens til å se det som en fotballkamp, velge side og at dette er kontraproduktivt mtp å få en løsning på grunnkonflikten. 
Men jeg er enig med @Julebrunost i at måten 7/10-angrepet ble utført på, gjør det veldig lett å se hamas/palestinere som skurkene her. Det ER forskjell på å dra ut kids av sengene om morran for å myrde dem med kaldt blod og at barn blir drept pga bombeangrep. Mange av oss ser det slik ihvertfall.

Nurnberg-domstolen så det også slik i sin tid (jfr nazi-toppenes forsøk på forsvar etter WW2).

Endret av Bacteria
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i poenget med at vi i vesten har en tendens til å se det som en fotballkamp, velge side og at dette er kontraproduktivt mtp å få en løsning på grunnkonflikten. 
Men jeg er enig med @Julebrunost i at måten 7/10-angrepet ble utført på, gjør det veldig lett å se hamas/palestinere som skurkene her. Det ER forskjell på å dra ut kids av sengene om morran for å myrde dem med kaldt blod og at barn blir drept pga bombeangrep. Mange av oss ser det slik ihvertfall.

Nurnberg-domstolen så det også slik i sin tid (jfr nazi-toppenes forsøk på forsvar etter WW2).

Takk, det var godt formulert😊 Enig i alt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julebrunost skrev (26 minutter siden):

Hva er det for er spørsmål? Har ikke sett deg heie så mye på Israel akkurat. 

Den syke, ekstreme og grusomme volden mot sivile israelere 7. oktober er helt hinsides, og man forteller mye om eget menneskesyn om man ikke kan anerkjenne ar det var verre enn utilsiktede drepte i krig. 

Jeg tenker konflikten er mye mer kompleks , en at det finnes en god side og en ond side, og at en må se et større bilde en bare terrorhandlingene 7. Oktober og Gaza. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (30 minutter siden):

Vi er absolutt ikke uenige i at terrorhandlingene 7/10 var mer en grusomme, så mener jeg at Israel gjør alt for lite for å sikre de palestinske barns rettigheter i krigen de fører, det kan virke som i beste fall at de ikke bryr seg om palestinske liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 minutt siden):

Vi er absolutt ikke uenige i at terrorhandlingene 7/10 var mer en grusomme, så mener jeg at Israel gjør alt for lite for å sikre de palestinske barns rettigheter i krigen de fører, det kan virke som i beste fall at de ikke bryr seg om palestinske liv. 

Det respekterer jeg. 

Når der gjelder å sikre barns rettigheter i krig tror jeg hele martyr-aspektet gjør det vanskelig i denne krigen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (8 minutter siden):

Det respekterer jeg. 

Når der gjelder å sikre barns rettigheter i krig tror jeg hele martyr-aspektet gjør det vanskelig i denne krigen.

Egentlig litt ufruktbart å diskutere hvem som har vært verst,  det som er interessant å diskutere er hva som skal til for at de neste generasjonene som vokser opp i regionen skal få gode liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (3 minutter siden):

Egentlig litt ufruktbart å diskutere hvem som har vært verst,  det som er interessant å diskutere er hva som skal til for at de neste generasjonene som vokser opp i regionen skal få gode liv.

Tja. Man må vite hvor man er for å kunne komme dit man vil. 

Skal man få det bedre i Gaza er det ikke bare hos Israel det må stilles krav. Ser flere nevner å lette sanksjoner. Men sanksjonene kom jo som en konsekvens bl.a av at det ble produsert våpen av gjenstander som kom inn. Så noe av det første som må skje er å avskaffe Hamas, og få inn et styre som ikke ønsker martyrdød over befolkningen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (9 minutter siden):

Tja. Man må vite hvor man er for å kunne komme dit man vil. 

Skal man få det bedre i Gaza er det ikke bare hos Israel det må stilles krav. Ser flere nevner å lette sanksjoner. Men sanksjonene kom jo som en konsekvens bl.a av at det ble produsert våpen av gjenstander som kom inn. Så noe av det første som må skje er å avskaffe Hamas, og få inn et styre som ikke ønsker martyrdød over befolkningen. 

Tror 2 statsløsningen burde vært opp til diskusjon,  og at palestinerne burde fokusere mer på fremtiden, en fortiden og den urett de med rette, føler de har blitt utsatt for. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julebrunost skrev (34 minutter siden):

ja, ha ha, martyr.. I går, hørte en fra Iran eller Hezbollah (husker ikke) snakke om "massakre" i Libanon og alle de drepte og såret "martyr". Man må bare le...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (På 16.9.2024 den 20.22):

Ja det gjør det. For et sted kommer moral og hvordan kan man løse dette på 10 andre måter. Og med den tankegangen hadde du satt barna dine i fare av å bli en del av statistikken som IDF hadde bombet, skutt og selv sørget for at det ikke har en god utgang. Bare sånn til ettertanke.  

Jeg anser det å bli drept som bedre enn å holdes fanget under jorden i åresvis eller resten av livet, så hadde lett tatt den sjangsen.

Apis skrev (På 16.9.2024 den 22.05):

Hadde det vært mine barn som satt som Gisler på Gaza, hadde jeg håpet partene brukte de metodene som ga størst mulighet, for at barna mine kom hjem i live og med minst mulig skade. 

Hvilke metoder er det? Jeg hadde ønsket å at barnet mitt helst kom hjem, men deretter heller død enn evig tortur.

Motstrømmen skrev (På 17.9.2024 den 7.01):

Etter 11 måneder er vi ganske sikker på at tallet er betydelig høyere. Ny  liste på navngitt registrert på 649 sider, de første 36 er barn under 1. Med ingen og lite tilgang medisinsk hjelp, rent vann, sanitær og medisiner. Så kan alle forstå at tallene ikke er reel. De har ikke kapasitet å få mennesker som er døde på åpen gate, under bygg og ikke minst de som det er kun deler igjenn av om noe til å bli identifisert.  NEI det er ikke normalt noen steder å teppebombe et område som Oslo med 2 ganger Hiroshima, der mennesker ikke har tilgang til å forlate landet til sikkerhet! Krig er det ikke siden Israel er okkupasjon makt og de kriger ikke militær mot militær! Vær så snill å skaff litt kompetanse på området Gaza og Israel, det er ett taste trykk unna. Men legger med disse tallene: https://fn.no/nyheter/gaza-krisen-de-siste-tallene-og-fns-respons

Tuller du, er det kun 36 drepte babyer? Hent siden oktober? Inntrykket man får fra media er jo ca 36 drepte babyer hver uke 😳

Det må jo bety at norske medier har skrevet flere artikler om hver eneste døde palestinske baby.

Apis skrev (39 minutter siden):

Her er vi enige. Jeg tror ikke på, som mange propal gjør, at Israel dreper sivile med vilje og prøver å drepe flest mulig palestinske barn, men jeg tror ikke de tar det så alt for tungt når det blir collateral damage, og det er helt klart usympatisk. Folkemord vil jeg derimot absolutt ikke kalle det. Intention matters. 

At enkelte israelske soldater/offiserer er psykopater som gjør unødvendig grusomme ting tar jeg for gitt, vi har garantert enkeltmennesker i den norske hæren også som er i stand til å utføre grusomheter i krig. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (5 minutter siden):

Tror 2 statsløsningen burde vært opp til diskusjon,  og at palestinerne burde fokusere mer på fremtiden, en fortiden og den urett de med rette, føler de har blitt utsatt for. 

Ja, men hva skal til for at palestinerne godtar tostatsløsningen, tror du? Det er vanskelig å se at det er en løsning de ønsker, all den tid de har takket nei når Israel har gått med på det. «From the river to the sea» betyr jo også ingen Israel. Det er jo ikke noe Israel kan gå med på, å forsvinne fra kartet. Eller tenker du palestinerne ser nytt på det nå etter straks ett år med krig?  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (21 minutter siden):

Jeg anser det å bli drept som bedre enn å holdes fanget under jorden i åresvis eller resten av livet, så hadde lett tatt den sjangsen.

Hvilke metoder er det? Jeg hadde ønsket å at barnet mitt helst kom hjem, men deretter heller død enn evig tortur.

Tuller du, er det kun 36 drepte babyer? Hent siden oktober? Inntrykket man får fra media er jo ca 36 drepte babyer hver uke 😳

Det må jo bety at norske medier har skrevet flere artikler om hver eneste døde palestinske baby.

Her er vi enige. Jeg tror ikke på, som mange propal gjør, at Israel dreper sivile med vilje og prøver å drepe flest mulig palestinske barn, men jeg tror ikke de tar det så alt for tungt når det blir collateral damage, og det er helt klart usympatisk. Folkemord vil jeg derimot absolutt ikke kalle det. Intention matters. 

At enkelte israelske soldater/offiserer er psykopater som gjør unødvendig grusomme ting tar jeg for gitt, vi har garantert enkeltmennesker i den norske hæren også som er i stand til å utføre grusomheter i krig. 

Nummer en 1: Det er 10 andre måter å redde folk på enn å teppebombe de! Går også som nummer 2 : at du gjerne ikke har barn eller empati.  Nummer 3: de første 36  sidene , om du ikke kan lese så gi beskjed. Nummer 4: Det Israel gjorde mot sine egne var grusomt den 7. oktober, det å ha et Hannibal direktiv er ganske sykt. Dessverre er det en indoktrinering i IDF som takk og pris ikke er vanlig. De er en skam for uniform og det å bli kalt militær når de er mer som en terror organisasjon. Det å kaste kropper utfor tak, posere med lik og skyte for gøy er ikke enkelt tilfeller. Men en ordre og tillatelse fra høyeste hold. Også med å systematisk driver trusler, arrestasjoner av barn på Palestinsk område og ikke ta tak i ulovlige bosettere som driver terror , men står sammen med de og truer Beduiner og Palestinere fra deres hjem. Nei! Ingen militær institusjon gjør det! Terrorister gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (11 timer siden):

Ukraina som land er så vidt jeg erindrer eldre enn Russland og at du ikke anerkjenner Israel gjør det ikke mindre en egen nasjon.

Ukraina og Russland har opprinnelig den samme folkegruppen. Så har de fått tilført litt ulikt dna gjennom utvandringer i nyere tid. Ukraina har mer av det originale europeiske DNAet enn mange vestlige land, mens Russland har en del fra Asia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det islamske mørket legger seg over land etter land og tragedien i det her er at wokerne ikke kjenner til historien og forstår hva som skjer.

Å slippe muslimer i så stort antall som nå inn i europa er galskap og den Trojanske trehesten om igjen.

Den dagen muslimene har flertall avikler de demokratiet og wokere og feminister blir de første til å teste vingene fra taket på høye bygninger..

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (46 minutter siden):

Ja, men hva skal til for at palestinerne godtar tostatsløsningen, tror du? Det er vanskelig å se at det er en løsning de ønsker, all den tid de har takket nei når Israel har gått med på det. «From the river to the sea» betyr jo også ingen Israel. Det er jo ikke noe Israel kan gå med på, å forsvinne fra kartet. Eller tenker du palestinerne ser nytt på det nå etter straks ett år med krig?  

Denne konflikten er ikke ny, den begynner i 1948 om ikke før, så har den gått opp og ned i intensitet og utviket seg til det vi ser i dag. De må gies et håp om en bedre fremtid, noe krigen i dag ikke gir muligheter for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...