Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Interessant at hun kaller det å komme seg over kneika. Det fremstår ikke som ei kneik det pasientene mine sliter med. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

binders11 skrev (6 timer siden):

Interessant at hun kaller det å komme seg over kneika. Det fremstår ikke som ei kneik det pasientene mine sliter med. 

Reagerte også på hvor lett hun skulle ta på det... 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (8 timer siden):

MM inntok offerrollen, synes jeg, med dette "kodespråket" i talen - hun fremmet indirekte det som budskap.

Er det virkelig å innta offerrollen når man gir uttrykk for at man har trengt litt hjelp? 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmonella skrev (39 minutter siden):

Er det virkelig å innta offerrollen når man gir uttrykk for at man har trengt litt hjelp? 

Jeg er usikker på hvor mye hjelp de har tatt i mot opp gjennom... Tror ikke det har skortet på tilbud for å si det sånn. 

For å få hjelp så må man først innrømme at man har et problem. Gjelder det egne barn så bør det gjøres før de fyller 18 om man skal ha noen mulighet til å få hjelp av andre. 

Bruker hun briller til vanlig, eller er det for å se mer seriøs og "vanlig" ut? Ikke uvanlig at man bruker slike virkemidler for å oppnå sympati/forståelse. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (3 minutter siden):

Jeg er usikker på hvor mye hjelp de har tatt i mot opp gjennom... Tror ikke det har skortet på tilbud for å si det sånn. 

For å få hjelp så må man først innrømme at man har et problem. Gjelder det egne barn så bør det gjøres før de fyller 18 om man skal ha noen mulighet til å få hjelp av andre. 

Bruker hun briller til vanlig, eller er det for å se mer seriøs og "vanlig" ut? Ikke uvanlig at man bruker slike virkemidler for å oppnå sympati/forståelse. 

Man er helserettslig myndig når man er 16 år, bare sånn at alle er klar over det. Det er altså 11 år siden MM hadde noe hun skulle ha sagt rent juridisk når det gjelder helsehjelp for MBH. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korpsnerden skrev (15 minutter siden):

Jeg tolker det dithen at hun, personlig, har fått hjelp til å takle de tumultene som har vært siden august. Man må jo ikke ha et problem i den forstand. Man kan jo gå gjennom en tøff periode i livet av mange ulike grunner som gjør at man kan trenge litt hjelp som i f.eks form for samtaler etc.

Hun har da brukt briller flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (42 minutter siden):

Hvorfor skulle noen vite noe offentlig om hva slags helsehjelp Mette Marits eldste sønn har mottatt? Det er taushetsbelagt informasjon for ham som for alle andre, og Marius Borg Høiby har som alle andre rett på et privatliv - det er faktisk en menneskerett.

Selv om kongefamilien ikke har informert deg eller oss alle fortløpende om hans eller deres kontakt med helsevesen og hjelpeapparat betyr det ikke at de ikke har "innrømmet at de har et problem" for seg selv/ hverandre, eller for egen fastlege etc. Det betyr bare at de ikke har innkalt til pressekonferanse om det etterpå.

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skulle noen vite noe offentlig om hva slags helsehjelp Mette Marits eldste sønn har mottatt? Det er taushetsbelagt informasjon for ham som for alle andre, og Marius Borg Høiby har som alle andre rett på et privatliv - det er faktisk en menneskerett.

Selv om kongefamilien ikke har informert deg eller oss alle fortløpende om hans eller deres kontakt med helsevesen og hjelpeapparat betyr det ikke at de ikke har "innrømmet at de har et problem" for seg selv/ hverandre, eller for egen fastlege etc. Det betyr bare at de ikke har innkalt til pressekonferanse om det etterpå.

Jeg er fullstendig klar over det, men jeg tar med meg innholdet i  MMs brev da Marius fylte 20 og tenker mitt. 

Jeg synes ikke gårsdagens tale var troverdig eller fin på noen måte. Hun hadde mulighet til å gjøre den til så mye mer - hvis hun ønsket.

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (32 minutter siden):

Hun bruker briller når hun skal lese, ja. Det gjør alle over 50.

https://nhi.no/sykdommer/oye/brytningsfeil-nedsatt-syn/alderslangsynthet-presbyopi

Merkelig ting å kritisere for. Var det noen som sa halmstrå?

Det er ikke kritikk, men jeg lurer på om det var bevisst strategi. Det er jo en kjent sak at man bruker klær og tilbehør til å signalisere ting. Feks så dresser folk seg opp i retten, influencere bruker kaffekopp i hånden, man bruker lyse farger for å virke uskyldig osv. Har du aldri hørt om dette før? 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun går under "de øvrige" så er den jeg synes mest synd på, i kaoset som pågår nå, Mette Marits mor. Hun har virkelig fått sin del ting kastet på seg uten selv å være innblandet i noe. Vi vet knapt hva hun heter, men det er tydelig at hun har støttet kronprinsfamilien gjennom alle år, og tydligvis også bor på eiendommen deres. En eksmann som dummet seg ut og laget rabalder i åresvis, en datter som har levd utsvevende for så å bli en del av kongefamilien, en sønn som utøvde og ble siktet for vold mot kvinne, et barnebarn som har utøvd vold og trusler og som sliter med narkotikamisbruk og henger med kriminelle. Stakkars dame, hun må ha hatt mange søvnløse netter. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (53 minutter siden):

Jeg er fullstendig klar over det, men jeg tar med meg innholdet i  MMs brev da Marius fylte 20 og tenker mitt. 

Jeg synes ikke gårsdagens tale var troverdig eller fin på noen måte. Hun hadde mulighet til å gjøre den til så mye mer - hvis hun ønsket.

Jeg er enig. Jeg synes det virket dårlig innøvd, den var umoden i språket - min tenåring kunne skrevet noe sånt, om ikke bedre. Og nei, jeg sier ikke det for å hakke eller kritisere på selveste MM, jeg sier det fordi jeg forventer mer av noen som har rådgivere og som skal være drevet i gamet i noen år nå. Likt som brevet på Marius' 20-årsdag. Synes det også tidvis var dårlig formulert, og diktet på slutten var, uten et bedre ord, barnslig på en måte. Noen vil nok si at jeg kritiserer dette kun fordi det er MM, men jeg mener helt oppriktig at talen kunne vært bedre, og den kunne hatt et tydeligere fokus. Som noen sa over her også, interessant at hun kaller det å "komme seg over kneika". Det viser dårlig forståelse for hva psykisk uhelse i mange tilfeller kan være, særlig i forbindelse med traumatiserende opplevelser. Det er ikke en kneik man bare kan komme seg over, det er en livslang kamp i veldig mange tilfeller. Hun nedgraderer alvorligheten ved å kalle det en kneik. 

Endret av PusheenPusheen
La til et ord
  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.seher.no/kongelig/soker-hjelp/82196521

Er det virkelig en fotograf kongehuset/kongefamilien tenker er første pri av kompetanse de trenger? Alvorlig talt, hva tenker de med? Spinner det noen små grå oppi toppetasjen i det hele tatt?

De trenger krisekompetanse og krisekommunikatører, samt nye rådgivere, etter min mening. De blir fotograferte ved enhver anledning de opptrer i, noen forfinede fotograferingsvinklinger eller egen produsert pyntet historikk, trenger vi ikke på trykk nå. Det bidrar ikke til å pynte på omdømmet å snekre på fasaden med egenvurdert vinkling. De har vist seg inkompetente til å vurdere selv "kloke beslutninger for omdømme og monarkiets fremtid".

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (12 timer siden):

Litt unødvendig, kanskje, å kritisere for offerrolle her.

Synes det var en ganske ok måte å takle dette oppdraget på, nemlig å antyde at også medlemmer av kongefamilien kan slite (psykisk) og ha behov for støtte.

Enig med deg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Salmonella skrev (27 minutter siden):

Nå får vel folk spader her inne over overskriftene...La spekulasjonstoget rulle!

Slapp av, vi har allerede diskutert det. Du er for sent ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (25 minutter siden):

Slapp av, vi har allerede diskutert det. Du er for sent ute.

Ja det er ikke akkurat så lett å komme dere i forkjøpet 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...