Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Det var mange som var i t vil om Harald ville klare å overta arven etter kong Olav. Det ble mumlet om ekteskapsproblemer mellom Sonja og Harald også. Så deres posisjon som elsket og respektert kongepar, er kommet underveis, den var ikke lagt da de overtok.

Og å hevde at man burde skjønt hvilken vei det bar for snart 25 år siden med MM og MBH, er bare tåpelig  etterpåklokskap. Selvfølgelig kunne man ikke vite at han vill havne utpå.

Og jeg tenker at hvis man ønsker en kongefamilie, må man tilpasse seg tiden man lever i - og i det må det være en selvsagt inkludering av at også kongehusets medlemmer må velge ektefelle fritt. Og like selvsagt må det være at også kongelige kan skille seg - når de vil det selv. Ikke når Elin Ørjaseter og KG synes det er på sin plass. 

Det bær være rimelig klart for de fleste at kongefamilien er helt vanlige mennesker, de også - på godt og vondt. De har  bare ganske uvanlige jobber.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TrineTrollet skrev (2 timer siden):

Du må selvsagt ha lov til å mene det. 

Jeg undrer dog på hva som er besteborgerlig og snobbet i det å tenke det utenkelige, nemlig en potensiell skilsmisse mellom HM og MM. Kongelige har skilt lag før, selv i det muligens mest konservative kongehuset vi kjenner til, i Storbritannia. Da Charles og Diana den gang skilte lag, var det mye oppstyr og følelser rundt dette, men det var liten tvil om at beslutningen tjente både de to, og ikke minst landet. Bakgrunnen kjenner de fleste, tør jeg anta. 

Det norske kongehuset skrangler nå i vei, og tjener ikke sin oppgave slik dette er ment? For at institusjonen skal bestå, så må nødvendigvis personene fylle rollene sine på en forbilledlig og overbevisende måte. 
Når det er sagt, så er det utfordrende å i det hele tatt tenke at MM og HM fungerer optimalt i rollene sine. MM skiller seg klart ut i negativ forstand, og HM ser ut til å være den som forsøker å skape et positivt narrativ utad, i offentlig sammenhenger. Han virker å være den som underkaster seg konas humørsvingninger og gjennomfører. Man kan lese mye gjennom kroppsspråk, uttrykk og ord som sies. MM har forøvrig selv uttalt at paret ofte har virkelig dårlige dager. Hvor ugreit er det å bli pådyttet slike negative og private opplysninger fra kronprinsessen! Hun ser slettes ikke ut til å trives i rollen, og som du beskrev henne i juleintervjuet ;«piss lei».  

Hva er feil, som i angivelig besteborgerlig og smålig, ved å løfte spørsmålet om egnethet basert på hva vi registrerer, og som får lov å utspille seg i kongehuset? « Selv i de beste familier…»
Å tjene landet er ikke «a walk in the park». Fungerer ikke kongehuset etter intensjonen, så bør det avvikles. Men, før en evt. slik beslutning finnes der grep som kan tas for om mulig rette opp - slik som nevnt initielt. 

Greit, ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edlit skrev (20 timer siden):

Gjennom høsten kommer dette bildet opp for mitt indre blikk hver gang kongefamilien nevnes:

En hatsk ung mann som bruker kokain, som omgås kriminelle, som slår, som tar kvelertak, som vil brenne andres klær, som knuser interiør, som filmer seg selv og andre i seksuelle situasjoner, som oppfører seg som en drittsekk, men som sender til pressen vakre ord om unnskyld og ansvar og rus og sykdom og forbedring .

Så kommer TV-programmet om kongefamiliens år:

Vi får høre at  belastningen, eller var det trykket fra pressen, har medført at MM og HM har trengt profesjonell hjelp som de er overrasket over at har vært bra, man de har vært i stand til å gjøre jobben sin som er å møte masse masse skjønne mennesker, og pressen må gå i seg selv, men de kan ikke si noe om saken alle vil vite noe om, fordi kronprinsparet er opptatt av alle parter. «Noen»  vil ikke ha så mye oppmerksomhet. og dessuten er det MBH sin historie. Kongen forteller oss at de  skal jobbe med vold og rus og psykiatri som er et problem i hele verden, og som en de er glad i dessverre har «kommet borti».

Programmet bidrar ikke til at bildet av voldsmannen blekner. I stedet suppleres bildet med et arrogant og fullstendig udugelig kronprinspar, og en konge som i hvert fall prøver, men som ikke lykkes.

Norge må ha fortjent noe bedre enn dette.

Nei, og hvorfor skulle det gjøre det. Ingen som var med i programmet har noe med det å gjøre, kun ham selv.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

edlit skrev (21 timer siden):

Gjennom høsten kommer dette bildet opp for mitt indre blikk hver gang kongefamilien nevnes:

En hatsk ung mann som bruker kokain, som omgås kriminelle, som slår, som tar kvelertak, som vil brenne andres klær, som knuser interiør, som filmer seg selv og andre i seksuelle situasjoner, som oppfører seg som en drittsekk, men som sender til pressen vakre ord om unnskyld og ansvar og rus og sykdom og forbedring .

Så kommer TV-programmet om kongefamiliens år:

Vi får høre at  belastningen, eller var det trykket fra pressen, har medført at MM og HM har trengt profesjonell hjelp som de er overrasket over at har vært bra, man de har vært i stand til å gjøre jobben sin som er å møte masse masse skjønne mennesker, og pressen må gå i seg selv, men de kan ikke si noe om saken alle vil vite noe om, fordi kronprinsparet er opptatt av alle parter. «Noen»  vil ikke ha så mye oppmerksomhet. og dessuten er det MBH sin historie. Kongen forteller oss at de  skal jobbe med vold og rus og psykiatri som er et problem i hele verden, og som en de er glad i dessverre har «kommet borti».

Programmet bidrar ikke til at bildet av voldsmannen blekner. I stedet suppleres bildet med et arrogant og fullstendig udugelig kronprinspar, og en konge som i hvert fall prøver, men som ikke lykkes.

Norge må ha fortjent noe bedre enn dette.

Mest sannsynlig hadde det blitt ramaskrik om kongehuset eller kongefamilien prøvde å «snakke MBH opp» på noen som helst måte. Alle mennesker (med noen unntak) har gode sider, også de som ruser seg regelmessig eller sliter med diagnoser.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (1 time siden):

Det var mange som var i t vil om Harald ville klare å overta arven etter kong Olav. Det ble mumlet om ekteskapsproblemer mellom Sonja og Harald også. Så deres posisjon som elsket og respektert kongepar, er kommet underveis, den var ikke lagt da de overtok.

Og å hevde at man burde skjønt hvilken vei det bar for snart 25 år siden med MM og MBH, er bare tåpelig  etterpåklokskap. Selvfølgelig kunne man ikke vite at han vill havne utpå.

Og jeg tenker at hvis man ønsker en kongefamilie, må man tilpasse seg tiden man lever i - og i det må det være en selvsagt inkludering av at også kongehusets medlemmer må velge ektefelle fritt. Og like selvsagt må det være at også kongelige kan skille seg - når de vil det selv. Ikke når Elin Ørjaseter og KG synes det er på sin plass. 

Det bær være rimelig klart for de fleste at kongefamilien er helt vanlige mennesker, de også - på godt og vondt. De har  bare ganske uvanlige jobber.

Så utrolig enig med deg i alt, klokt innlegg igjen 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (3 timer siden):

Akkurat slik jeg også ser det. Harald og Sonja har vært flotte monarker, men barna deres har desverre valgt å trosse, trasse og gjøre merkelige valg. Kongen og dronningen har vært rause, tolerante og tilsynelatende støttet alle valg. 

Det er uforenelig med monarki. 

Den siste i kongefamilien som turte å si noe var vel Ragnhild. Hun uttalte at "kongebarna har valgt partnere fra nederste hylle". Det er selvsagt politisk ukorrekt å si noe sånt, men det gjør ikke at det ikke er sant. Man skal ikke plassere mennesker på "hyller" i hele tatt, men nå har vi nå en gang valgt et slikt system som monarki, og da er det jo nettopp det vi har, et "hyllesystem". 

Så hun egentlig det? Hun var ganske krass, ja, men brukte vel andre formuleringer.

https://www.aftenposten.no/norge/i/63l98/prinsessen-tar-mediestorm-med-ro

https://www.dagbladet.no/nyheter/ragnhild-filleristet-mrtha-og-haakon/65945419

Sonja mottok også heftig kritikk i sin tid. 
kilde:https://www.vg.no/nyheter/i/6jWqrr/marthas-engel

Kritikk av kongehuset er ikke noe nytt, men når det blir inngående spekulering om et menneskets sinn, arvelige egenskaper og væremåte, er det ikke lenger kritikk, bare shaming. 

IMG_7935.webp

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy_D skrev (4 timer siden):

Helt enig med deg. Det er jo ikke gamle menn som styrer verden. Ingen velger gamle menn til president. Det er helt klart.

Are you sure? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (1 time siden):

Are you sure? 

Jeg utfordrer deg til å finne eksempler på gamle menn som er valgt til president. Jeg er 100 prosent med @Freydispå at det ikke skjer.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (2 timer siden):

Så hun egentlig det? Hun var ganske krass, ja, men brukte vel andre formuleringer.

https://www.aftenposten.no/norge/i/63l98/prinsessen-tar-mediestorm-med-ro

https://www.dagbladet.no/nyheter/ragnhild-filleristet-mrtha-og-haakon/65945419

Sonja mottok også heftig kritikk i sin tid. 
kilde:https://www.vg.no/nyheter/i/6jWqrr/marthas-engel

Kritikk av kongehuset er ikke noe nytt, men når det blir inngående spekulering om et menneskets sinn, arvelige egenskaper og væremåte, er det ikke lenger kritikk, bare shaming. 

IMG_7935.webp

Det var vel ikke bokstavelig det hun sa nei, jeg snappet opp det et annet sted i tråden, det kunne jeg latt være -  så det ikke blir en "trådsannhet".

Men det var igrunn det hun formidlet, syns JEG da. 

Er forøvrig helt enig i at man ikke skal shame noens bakgrunn osv, men det må være lov å si at man ikke syns alle passer til alt. Sånn er det jo i andre yrker og bransjer også. 

Forsøker iallefall selv å holde kritikken min saklig og ikke være ufin. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (6 timer siden):

Akkurat slik jeg også ser det. Harald og Sonja har vært flotte monarker, men barna deres har desverre valgt å trosse, trasse og gjøre merkelige valg. Kongen og dronningen har vært rause, tolerante og tilsynelatende støttet alle valg. 

Det er uforenelig med monarki. 

Den siste i kongefamilien som turte å si noe var vel Ragnhild. Hun uttalte at "kongebarna har valgt partnere fra nederste hylle". Det er selvsagt politisk ukorrekt å si noe sånt, men det gjør ikke at det ikke er sant. Man skal ikke plassere mennesker på "hyller" i hele tatt, men nå har vi nå en gang valgt et slikt system som monarki, og da er det jo nettopp det vi har, et "hyllesystem". 

Jeg tror det er en sammenblanding her.

«Kongebarna kan ikke velge livsledsagersker fra nederste hylle,» sto det i et leserinnlegg til VG. Det ble nevnt av Anders Giæver i 2004, i samme stykke som han omtaler prinsesse Ragnhilds utsagn: «Hadde min far levd litt lenger, så hadde det vært helt annerledes»

https://www.vg.no/nyheter/i/wE698A/paa-skisporet-av-den-tapte-tid

Endret av edlit
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (43 minutter siden):

Den kongefamilien vi har sett utspille seg de siste månedene er ikke det man kan kalle en vanlig norsk familie. Vi har sett et kronprinspar som har hatt null kontroll over en eldstesønn (stesønn). Det har vært rusmisbruk, omgang med tungt kriminelle (til og med på Skaugum - med kronprinsessens velsignelse, det har vært vold, voldtekt, mishandling og rasering, kjøring uten førerkort osv. Listen er mye lengre - men jeg gidder ikke mer. 

Dette er slett ikke en vanlig norsk familie - så langt derifra. 

Enig med deg. Det kan se ut til at mange mener at de kan være en helt alminnelig familie, og som i dette tilfellet sporer helt av på mange måter. I tillegg får de rikelig med apanasje til å leve et privilegert luksusliv på våre penger, og vi bør innrette oss til deres standard? Kronprinsessen leder an, og etikette viskes ut, det klages og sytes. Det meste ønskes å være privat.. osv. 

Det er mulig at mange ikke ønsker debatten - eller at de rett og slett mener at alt  kan/bør være slik det er. «Koste ting under teppet»? Kanskje går det hele seg til? 

• Hjerte 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (3 minutter siden):

Enig med deg. Det kan se ut til at mange mener at de kan være en helt alminnelig familie, og som i dette tilfellet sporer helt av på mange måter. I tillegg får de rikelig med apanasje til å leve et privilegert luksusliv på våre penger, og vi bør innrette oss til deres standard? Kronprinsessen leder an, og etikette viskes ut, det klages og sytes. Det meste ønskes å være privat.. osv. 

Det er mulig at mange ikke ønsker debatten - eller at de rett og slett mener at alt  kan/bør være slik det er. «Koste ting under teppet»? Kanskje går det hele seg til? 

Jeg er SÅ enig med deg. Det klages over en lav sko, pressen har skylden. Nei, pressen har ikke skylden. Endelig har vi fått en presse som ikke bukker under for press fra kongehuset (les: MM). Er sannelig glad for at så mange i kongehuset er kommet på kant med Se og Hør slik at vi har en medie som tør snakke der de andre tier. 

Jeg tror kronprinsparet skulle ønske at disse hendelsene aldri var kommet for en dag. De ville sikkert fortsette skuespillet med miner til slett spill. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freydis skrev (54 minutter siden):

Den kongefamilien vi har sett utspille seg de siste månedene er ikke det man kan kalle en vanlig norsk familie. Vi har sett et kronprinspar som har hatt null kontroll over en eldstesønn (stesønn). Det har vært rusmisbruk, omgang med tungt kriminelle (til og med på Skaugum - med kronprinsessens velsignelse, det har vært vold, voldtekt, mishandling og rasering, kjøring uten førerkort osv. Listen er mye lengre - men jeg gidder ikke mer. 

Dette er slett ikke en vanlig norsk familie - så langt derifra. 

Dette er ting som også har skjedd i andre norske familier. Det er ikke vanlig, men det skjer. I alle samfunnslag, i by og på landet. 

TrineTrollet skrev (17 minutter siden):

——-klippet ut det jeg ikke skal svare på——-

Det er i følge dem pressens ansvar at det er en utfordrende tid for dem, også å representere? Er ikke en slik kritikk en halvkvedet vise? 

Når de kommer for å besøke en gjeng barn som produserer mat/eplemost og har forberedt og sikkert gleder seg til besøk av kronprinsparet, og må forholde seg til et pressekorps som er helt uinteressert i det offentligebesøket de er på, men bare vil snakke om kronprinsessen sønn, er det klart at det forstyrrer jobben til kronprinsparet. Man kan se for seg hvor lenge barna og de voksne i denne Eplehagen hadde forberedt seg til kongelig besøk og gledet seg til det, og så er ingen av de fremmøtte pressefolkene interessert i det de driver med i det hele tatt, de vil bare snakke om MBH. 
det kan hende dette kunne vært avverget hvis kronprinsparet hadde hatt en pressekonferanse om saken, samtidig er det faktisk sånn at de ikke kan forhåndspresedere eller forhåndsdømme MBH. 
jeg tenker vi er nødt for å godta at fordømmelsen av MBH er en sak for rettsvesenet, ikke oss. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er mye mer realistisk å tro at kronprinsparet skulle ønske at alt dette ikke hadde skjedd. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_D skrev (1 time siden):

Jeg utfordrer deg til å finne eksempler på gamle menn som er valgt til president. Jeg er 100 prosent med @Freydispå at det ikke skjer.

Det var ikke akkurat det du skrev.  Uten og legge for mye jobb i det synes jeg biden og trump er gode eksempler på « gamle menn som styrer verden « . Ingenting med det din tidligere navnsøster skrev og gjøre forøvrig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TrineTrollet skrev (25 minutter siden):

Helt enig med deg. De burde bruke sprittusj på etikettene, slik at de ikke viskes ut. Det gjør de nok ved det danske Hoff.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som tror en president i USA er det samme som vi kunne eventuelt fått. Det er det selvsagt ikke og det er bare å se til Finland og Island hvordan våre naboer gjør det 😅 Har likt kongefamilien så langt men ønsker ikke monarki etter at Harald går bort. Håper han holder en stund til.

Forøvrig har Finland og Island presidenter som er født i 1968. Henholdsvis mann og kvinne. 

Endret av Justlooking
Tillegg siste avsnitt
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (22 minutter siden):

Det er noen som tror en president i USA er det samme som vi kunne eventuelt fått. Det er det selvsagt ikke og det er bare å se til Finland og Island hvordan våre naboer gjør det 😅 Har likt kongefamilien så langt men ønsker ikke monarki etter at Harald går bort. Håper han holder en stund til.

Ja, ikke sant - det er Island og Finland som er naturlig for oss å sammenligne oss med. 

Hvorfor så mange her sammenligner Norge (5 mill innbyggere) med USA (350 mill innbyggere) har jeg aldri forstått. 

Endret av Freydis
  • Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (22 timer siden):

Hennes rolle som førstedame var ikke hennes naturlige plikt. 
hun vokste opp som flyktning også, så bekymringer har hun hatt. 
jeg rakket ned på bestemoren til en annen bruker? Hennes generasjon var veldig klassedelt. Jeg har en bestemor som jobbet fulltid som vaskekjerring fra hun var 14 år og ferdig på real skolen, og en bestemor fra fin Frognerfamilie som studerte til hun var 22 for og bli godt gift, og hadde sin første betalte jobb når hun var nesten 40. Begge typiske for sin og Ragnhild sin tid, og jeg har ikke rakket ned på noen bestemødre. 

Om vi « må» se på Astrid sin pensjon som en del av  den totale økonomiske pakken som staten gir til kongefamilien, så får Astrid smuler, og de er heller ikke hemmelige. Regner med du snakket om hennes bror sin familie når du snakker om « dem « og « den familien «. 

Så du tenker at 10 miljoner pluss til en meget formuet dame fra overklassen er smuler? 

Har du noen kontakt med hva penger betyr?

Astrid fremstår som en flott dame, som har vært en god datter, ektefelle og mor. 

Men det at du legger så mye vekt på at hun fortjener ekstra penger til å gi til sine priviligerte barn som arv, kan du forklare det? 

Hun var barnebarn til to konger, og datter til en konge. Det vil si helt på toppen av europeisk adlig overklasse, som var oppdratt fra hun var liten til å kle seg pent, og konversere spennende mennesker på selskaper med god mat.

Litt forskjellig fra når jeg tok med meg en tenåringsdatter på et ambassade selskap som følge (min kone var på jobb tur), det var stas for henne å bli invitert men krevende å konversere diplomater på engelsk. Da hun ikke hadde en slik bakgrunn som Astrid, som var trent på det fra hun var liten.

Jeg snakker om huset huset som Astrid og hennes bror tilhører. Som er svært formuet (2.500.000.000 i personlig formue ifølge nettavisen). 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...