Kvittre Skrevet 22 timer siden #1861 Del Skrevet 22 timer siden Fremmed fugl skrev (11 timer siden): Ok, da er vi enige om at hun levde et rikt og priviligert liv i denne perioden der hun hjalp faren sin etter sin mors tragiske tidlige død. Nei, det er vi ikke. Jeg tror vi har veldig ulike verdier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 21 timer siden #1862 Del Skrevet 21 timer siden Freydis skrev (9 minutter siden): Så lett er det dessverre ikke: Kan Stortinget avskaffe monarkiet? Hvis Norge skal endre styreform til republikk, må Grunnloven endres. Det kan Stortinget gjøre, men det er vanskeligere enn «vanlige» lovendringer. Forslag til grunnlovsendringer må fremmes i én stortingsperiode, og behandles først i den neste. Forsinkelsen gjør at velgerne kan si sin mening ved å stemme på et parti de deler syn med. Grunnlovsendringer krever 2/3 flertall i Stortinget, altså et større flertall enn andre lovendringer. Forslag om å endre styreform til republikk har blitt stemt over mange ganger siden 1905, men har aldri vært i nærheten av å få flertall. Her kan du lese mer: https://undervisning.stortinget.no/no/grunnloven/bor-norge-bli-republikk/ Mulig jeg er tett, men er vi dømt til å måtte stemme på Rødt da 🫣 Ellers er vel de aller fleste andre på Stortinget VELDIG kongetro, virker det som.. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edlit Skrevet 21 timer siden #1863 Del Skrevet 21 timer siden Gjennom høsten kommer dette bildet opp for mitt indre blikk hver gang kongefamilien nevnes: En hatsk ung mann som bruker kokain, som omgås kriminelle, som slår, som tar kvelertak, som vil brenne andres klær, som knuser interiør, som filmer seg selv og andre i seksuelle situasjoner, som oppfører seg som en drittsekk, men som sender til pressen vakre ord om unnskyld og ansvar og rus og sykdom og forbedring . Så kommer TV-programmet om kongefamiliens år: Vi får høre at belastningen, eller var det trykket fra pressen, har medført at MM og HM har trengt profesjonell hjelp som de er overrasket over at har vært bra, man de har vært i stand til å gjøre jobben sin som er å møte masse masse skjønne mennesker, og pressen må gå i seg selv, men de kan ikke si noe om saken alle vil vite noe om, fordi kronprinsparet er opptatt av alle parter. «Noen» vil ikke ha så mye oppmerksomhet. og dessuten er det MBH sin historie. Kongen forteller oss at de skal jobbe med vold og rus og psykiatri som er et problem i hele verden, og som en de er glad i dessverre har «kommet borti». Programmet bidrar ikke til at bildet av voldsmannen blekner. I stedet suppleres bildet med et arrogant og fullstendig udugelig kronprinspar, og en konge som i hvert fall prøver, men som ikke lykkes. Norge må ha fortjent noe bedre enn dette. 22 1 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 21 timer siden #1864 Del Skrevet 21 timer siden LullaSkrulla skrev (14 minutter siden): Nå har jeg også sett programmet og jeg må si meg enig med dere som tidligere har skrevet at MM gjør en dårlig figur. Noen nevnte at NRK ikke har like fine silkehansker på, og det er jeg enig i. Jeg synes klippingen får frem hvilket dårlig lys MM setter seg selv i. Prinsesse Astrid gjør en god figur som vanlig og jeg synes det er søtt hun har hunden sin med på fanget flere ganger. Kongeparet synes jeg også gjør en god figur, men jeg blir veldig betenkt over at de ikke her heller nevner noe om ofrene, men avslutter programmet med å si at de tar vare på hverandre, at det er viktig de har familien. Det mentes neppe slik av kongen, men dette med sosial makt slo meg veldig da han sa det. DE har hverandre, DE beskytter hverandre. Mens ofrene, hva med dem? Igjen, det var neppe ment slik av ham, men for meg ble det umusikalsk. Jeg ble også positivt overrasket over at programmet viste sammenligning med det danske kongehuset og han ene som ble intervjuet sa at han, uten å ønske noen ut, syntes regenter skulle abdisere/slutte når de var 80 år. Det er rimelig sterke ordelag i et sånt program! Jeg håper kongen vår holder lenge, virkelig, og at han får satt ned foten. Kongen står i en skvis nå. Han kan virkelig ikke abdisere - hvordan skulle det tatt seg ut? Jeg kan ikke se for meg at rollen som konge og dronning skal kunne innehas på en god måte samtidig som man er nærmeste pårørende til noen i rusbehandling. (dersom kronprinsparet skulle bli konge og dronning nå) Har selv hatt en sønn i rusbehandling i en annen norsk by (flyavstand) og det var krevende. Vi måtte i månedlige familiesamtaler med påfølgende hotellovernattinger, ha ham hjem på helgebesøk (med tett oppfølging), hadde ofte motiverende telefonsamtaler fordi han ville avbryte behandlingen osv. Det var tøft nok for oss foreldre i vanlige jobber - kan ikke forestille meg hvordan det kan kombineres med rollen som konge og dronning - endatil en dronning som er kronisk syk. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 21 timer siden #1865 Del Skrevet 21 timer siden Fremmed fugl skrev (11 timer siden): Hvis du syns det er klin kokos å blande sammen disse, hvorfor syns du at hun skulle få 10 MNOK (eller mer) i 70 års gave fra staten? Poenget mitt er at man må se på den samlede pakken som slekten får for å ha rollen. Som man selvfølgelig må også se på i andre land som har monarki. Er formuesoverføringen til slekten fra staten rimelig sett opp mot oppgaven til slekten? (eller huset er ordet som brukes) Idag er det faktisk umulig å vite, da dette ikke er kjent. Er det 5, 10, 20, eller 30 MNOK som årlig går til barn og barnebarn med familie til kong Olav? Finnes ingen som har svaret. Internasjonalt skjer det utvikling vedrørende åpenhet kring slikt. Etter tidligere snusk kring økonomi så må bruken av apanasjen til den spanske kongefamilien godkjennes av offentlig revisor innen ny apanasje kan utbetales (utbetales per måned, og er skattepliktig og personlig). Kongen der har gitt folket innsyn også i sin private formue. Kan ikke Norge gjøre det samme? Ha åpenhet kring økonomien til de kongelige? Det er klin kokos og blande sammen fordi det ikke har noe med hverandre og gjøre. nei, jeg synes ikke den samlede pakken slektningene til Astrid får for og er rimelig sett opp mot oppgavene de utfører , men jeg synes pensjonen til Astrid er rimelig. Vi kan gjerne ha åpenhet rundt økonomien til de kongelige. Nå er det vel åpent når det gjelder Astrid og hennes familie ,det er derfor vi diskuterer tall. jeg tror vi går mot innsyn hos kongefamilien og. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 21 timer siden #1866 Del Skrevet 21 timer siden edlit skrev (1 minutt siden): Gjennom høsten kommer dette bildet opp for mitt indre blikk hver gang kongefamilien nevnes: En hatsk ung mann som bruker kokain, som omgås kriminelle, som slår, som tar kvelertak, som vil brenne andres klær, som knuser interiør, som filmer seg selv og andre i seksuelle situasjoner, som oppfører seg som en drittsekk, men som sender til pressen vakre ord om unnskyld og ansvar og rus og sykdom og forbedring . Så kommer TV-programmet om kongefamiliens år: Vi får høre at belastningen, eller var det trykket fra pressen, har medført at MM og HM har trengt profesjonell hjelp som de er overrasket over at har vært bra, man de har vært i stand til å gjøre jobben sin som er å møte masse masse skjønne mennesker, og pressen må gå i seg selv, men de kan ikke si noe om saken alle vil vite noe om, fordi kronprinsparet er opptatt av alle parter. «Noen» vil ikke ha så mye oppmerksomhet. og dessuten er det MBH sin historie. Kongen forteller oss at de skal jobbe med vold og rus og psykiatri som er et problem i hele verden, og som en de er glad i dessverre har «kommet borti». Programmet bidrar ikke til at bildet av voldsmannen blekner. I stedet suppleres bildet med et arrogant og fullstendig udugelig kronprinspar, og en konge som i hvert fall prøver, men som ikke lykkes. Norge må ha fortjent noe bedre enn dette. De bagatelliserer og bortforklarer. Det er en forsvarsmekanisme - men virker temmelig sprøtt på den norske befolkning som har fulgt denne galskapen på nært hold disse månedene. 15 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivEinar Skrevet 21 timer siden #1867 Del Skrevet 21 timer siden edlit skrev (7 minutter siden): Gjennom høsten kommer dette bildet opp for mitt indre blikk hver gang kongefamilien nevnes: En hatsk ung mann som bruker kokain, som omgås kriminelle, som slår, som tar kvelertak, som vil brenne andres klær, som knuser interiør, som filmer seg selv og andre i seksuelle situasjoner, som oppfører seg som en drittsekk, men som sender til pressen vakre ord om unnskyld og ansvar og rus og sykdom og forbedring . Så kommer TV-programmet om kongefamiliens år: Vi får høre at belastningen, eller var det trykket fra pressen, har medført at MM og HM har trengt profesjonell hjelp som de er overrasket over at har vært bra, man de har vært i stand til å gjøre jobben sin som er å møte masse masse skjønne mennesker, og pressen må gå i seg selv, men de kan ikke si noe om saken alle vil vite noe om, fordi kronprinsparet er opptatt av alle parter. «Noen» vil ikke ha så mye oppmerksomhet. og dessuten er det MBH sin historie. Kongen forteller oss at de skal jobbe med vold og rus og psykiatri som er et problem i hele verden, og som en de er glad i dessverre har «kommet borti». Programmet bidrar ikke til at bildet av voldsmannen blekner. I stedet suppleres bildet med et arrogant og fullstendig udugelig kronprinspar, og en konge som i hvert fall prøver, men som ikke lykkes. Norge må ha fortjent noe bedre enn dette. Spot on!!!! 👏🏻👍🏻 12 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet 21 timer siden #1868 Del Skrevet 21 timer siden TrineTrollet skrev (1 time siden): Jeg har rettet kritikk i noen retninger, også mot MM. Må jeg få lov å spørre deg om hva du mener er «mer smålig»? Jeg retter ikke kritikk mot deg, jeg er kun interessert i din mening om hva du legger i «smålig kritikk». Om du ønsker å svare da - jeg krever ikke et svar, sånn at det er sagt. Bakgrunnen for at jeg har valgt å sette søkelyset på enkelte medlemmer av kongehuset er at jeg har sterke meninger om kongehuset og monarkiet. For at monarkiet skal ha sin legitimitet må folket støtte opp om de. Samtidig kan ikke kongehuset støtte seg på folket. Kongehuset står eller faller på de som skal løfte arven. Akkurat nå ser kronprinsparets «skuldre» noe smale ut, og skoene ser ut til å være alt for store. I mine øyne ser det ikke ut til at MM har det som kreves for å fylle rollen. Dette er mennesker vi må/skal ha forventninger til. I det ligger forventninger til opptreden, påkledning og hvordan de utfører sine oppgaver. Når kongehuset ikke lenger skinner, og glansen er borte, har de utspilt sin rolle. Jeg mener at vi er der nå. Når Ørjasæter og nettaviser løfter frem skilsmisse som alternativ. Det synes jeg er smålig, i tillegg til at det har en eim av bestborgerlig snobbethet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LullaSkrulla Skrevet 21 timer siden #1869 Del Skrevet 21 timer siden Freydis skrev (10 minutter siden): Kongen står i en skvis nå. Han kan virkelig ikke abdisere - hvordan skulle det tatt seg ut? Jeg kan ikke se for meg at rollen som konge og dronning skal kunne innehas på en god måte samtidig som man er nærmeste pårørende til noen i rusbehandling. (dersom kronprinsparet skulle bli konge og dronning nå) Har selv hatt en sønn i rusbehandling i en annen norsk by (flyavstand) og det var krevende. Vi måtte i månedlige familiesamtaler med påfølgende hotellovernattinger, ha ham hjem på helgebesøk (med tett oppfølging), hadde ofte motiverende telefonsamtaler fordi han ville avbryte behandlingen osv. Det var tøft nok for oss foreldre i vanlige jobber - kan ikke forestille meg hvordan det kan kombineres med rollen som konge og dronning - endatil en dronning som er kronisk syk. Ja, om ikke kongen har kjent på pliktfølelse ovenfor løftet han avsa til regjeringen, så kan jeg ikke skjønne annet enn at han gjør det nå. Jeg tror ikke han ville ha «hvilt i fred» om han overlot gjerningen slik situasjonen er nå. Han som sa dette med aldersgrense på 80 år, tolket jeg som en mer generell uttalelse og noe man kan ha som en regel i fremtiden. Men uansett et veldig kraftig utsagn i et TV-program som dette, og i linje med at silkehanskene ikke var så myke denne gang. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 21 timer siden #1870 Del Skrevet 21 timer siden Freydis skrev (33 minutter siden): Så lett er det dessverre ikke: Kan Stortinget avskaffe monarkiet? Hvis Norge skal endre styreform til republikk, må Grunnloven endres. Det kan Stortinget gjøre, men det er vanskeligere enn «vanlige» lovendringer. Forslag til grunnlovsendringer må fremmes i én stortingsperiode, og behandles først i den neste. Forsinkelsen gjør at velgerne kan si sin mening ved å stemme på et parti de deler syn med. Grunnlovsendringer krever 2/3 flertall i Stortinget, altså et større flertall enn andre lovendringer. Forslag om å endre styreform til republikk har blitt stemt over mange ganger siden 1905, men har aldri vært i nærheten av å få flertall. Her kan du lese mer: https://undervisning.stortinget.no/no/grunnloven/bor-norge-bli-republikk/ Så om ingen hiver seg rundt før sommeren (skjer jo i alle fall ikke fra juni-sept i et valgår!) så er det helt umulig å avskaffe monarkiet før tidligst etter 2029, uansett hva som skjer. Da er kong Harald godt over 90. Det er bare å 🤞🏻 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 21 timer siden #1871 Del Skrevet 21 timer siden Freydis skrev (2 timer siden): Du har helt rett - derfor er jeg veldig ambivalent når det gjelder kongeparet. Noe innimeg synes synd på dem - de har vært flinke i rollene sine, bestandig profesjonelle. Så har jeg det andre - det som gjør meg forbanna. At han og fruen aldri har stilt krav til barnas ektefeller. Barna deres er ikke Kari og Ola i gaten vår - de er priviligerte medlemmer av kongefamilien med alt det medfører. Da burde det faktisk vært stilt krav til deres ektefeller - at de er utdannede og klarer å føre seg i det offentlige rom. Tror deres egen historie har preget dem for mye i forhold til og stille krav til barnas ektefeller. Ja irriterende, men forståelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 21 timer siden #1872 Del Skrevet 21 timer siden Ninaen skrev (5 minutter siden): Så om ingen hiver seg rundt før sommeren (skjer jo i alle fall ikke fra juni-sept i et valgår!) så er det helt umulig å avskaffe monarkiet før tidligst etter 2029, uansett hva som skjer. Da er kong Harald godt over 90. Det er bare å 🤞🏻 Uff ja, tenk å "måtte" stå i jobb så lenge pga at det ikke er noen som kan ta over på en skikkelig måte. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 21 timer siden #1873 Del Skrevet 21 timer siden Kvittre skrev (4 minutter siden): Tror deres egen historie har preget dem for mye i forhold til og stille krav til barnas ektefeller. Ja irriterende, men forståelig. Ja, jeg tenker at det er det som ligger bak. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junijulia Skrevet 21 timer siden #1874 Del Skrevet 21 timer siden Freydis skrev (3 minutter siden): Uff ja, tenk å "måtte" stå i jobb så lenge pga at det ikke er noen som kan ta over på en skikkelig måte. Nå har han alltid vært klar på at å abdisere aldri har vært et alternativ. Han skal stå i stillingen livet ut. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 21 timer siden #1875 Del Skrevet 21 timer siden rebella81 skrev (47 minutter siden): Mulig jeg er tett, men er vi dømt til å måtte stemme på Rødt da 🫣 Ellers er vel de aller fleste andre på Stortinget VELDIG kongetro, virker det som.. Sv kan nok også funke. Uten at det hjelper 😅 aner ikke hvordan en slik lovendring skal komme på lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet 21 timer siden #1876 Del Skrevet 21 timer siden Junijulia skrev (4 minutter siden): Nå har han alltid vært klar på at å abdisere aldri har vært et alternativ. Han skal stå i stillingen livet ut. Ja, han har vært helt klar på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 20 timer siden #1877 Del Skrevet 20 timer siden Junijulia skrev (39 minutter siden): Nå har han alltid vært klar på at å abdisere aldri har vært et alternativ. Han skal stå i stillingen livet ut. Det stemmer - men tenk deg å være så redusert og måtte jobbe videre - selvom han jo har redusert på aktiviteten. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 20 timer siden #1878 Del Skrevet 20 timer siden Kvittre skrev (33 minutter siden): Sv kan nok også funke. Uten at det hjelper 😅 aner ikke hvordan en slik lovendring skal komme på lang tid. Nei, altfor mange politikere elsker å sole seg i glansen av de kongelige, dessverre. 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 20 timer siden #1879 Del Skrevet 20 timer siden Freydis skrev (11 minutter siden): Nei, altfor mange politikere elsker å sole seg i glansen av de kongelige, dessverre. Ja, de folk stemmer på ihvertfal. Det er jo ikke nok motstand mot monarki i befolkningen heller, selvom flere begynner og våkne, så ingen grunn for de populære og endre politikk. kanskje dette kunne reddet Støre og ap? Komme med et forslag om republikk og smi den økende skepsisen til monarkiet for stemmer . 😅 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 19 timer siden #1880 Del Skrevet 19 timer siden Kvittre skrev (4 minutter siden): Ja, de folk stemmer på ihvertfal. Det er jo ikke nok motstand mot monarki i befolkningen heller, selvom flere begynner og våkne, så ingen grunn for de populære og endre politikk. kanskje dette kunne reddet Støre og ap? Komme med et forslag om republikk og smi den økende skepsisen til monarkiet for stemmer . 😅 Ja, hvis bare noen kunne legge fram et forslag - med økonomisk og praktisk overslag og løsninger for de forskjellige alternativene man kunne se for seg om Norge skulle bli en republikk. Da hadde befolkningen fått et konkret forslag å forholde seg til, så kunne man sammenligne med monarkiet og alle kostnadene det medfører - og da mener jeg ALLE. Når alle regnestykker og forslag er ferdige så kan det presenteres for befolkningen og vi kunne fått en folkeavstemning. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå