parmanoia Skrevet i går, 12:00 #1841 Del Skrevet i går, 12:00 Har sett programmet nå. Det var veldig mye fokus på psykisk helse psykisk helse psykisk helse psykisk helse psykisk helse. Greit å kunne legge alt på det vettu. 15 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet i går, 12:14 #1842 Del Skrevet i går, 12:14 parmanoia skrev (4 minutter siden): Har sett programmet nå. Det var veldig mye fokus på psykisk helse psykisk helse psykisk helse psykisk helse psykisk helse. Greit å kunne legge alt på det vettu. Det har vel vært en meget bevist kommunikasjonsstrategi helt fra pressemeldingen fra Marius i august. Flytte fokus fra hva det handler om (vold, trusler og seksuelle overgrep mot andre) til egne problemer med psykisk helse og rus. Nei, man er ikke borti vold hvis man banker folk. Da utøver man vold. Den "tøffe" høsten var ikke det fordi det er problemer i familien med psykisk helse. Det var fordi politiet har siktet Marius for flere alvorlige forhold mot et flertal kvinner og en mann. Akkurat som pressen ikke har en skyld i at høsten har vært tøff, det er igjen trusler, vold og seksuelle overgrep... Samt andre ikke særlig flatterende ting som har blitt kjent gjennom pressen. Kritisere pressen som har med Se og Hør i spissen gjort at politiet har hørt historiene til flere kvinner, og siktet på grunnlag av det.... Merkelig hvis man er opptatt av å ikke kommentere saken eller prøve å påvirke saken. Er helt tydelig at man ønsker å påvirke pressedekningen av saken, og med det vil man også kunne påvirke saken. Fokus på psykisk helse hos gjerningspersonen, som igjen vil kunne påvirke resultatet av saken. Det er mye skjønn i slike saker, og her kommuniserer man til dem som skal ta skjønnsmessige avgjørelser. 18 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet i går, 12:17 #1843 Del Skrevet i går, 12:17 "I tillegg kommer de øvrige eiendommene på Skaugum og en privat formue i utlandet, samt Kongeskipet, som også er i privat eie. Det bringer den sannsynlige totalverdien av den kongelige formuen opp i godt over 2,5 milliarder kroner." https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-har-private-eiendommer-for-over-to-milliarder/s/5-95-2083977 Uheldigvis er kongehuset meget lukket om økonomi, slik at nettavisen må bruke vurderinger kring dette i mangel på svar fra kongehuset. 9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy_D Skrevet i går, 12:40 #1844 Del Skrevet i går, 12:40 Freydis skrev (20 timer siden): Ikke umulig. Hun leste jo Knausgård og da sa hun at hun kjente seg igjen i bøkene hans: https://www.klartale.no/kultur/2014/04/02/mette-marit-knausgards-ord-endret-livet-mitt/ Jeg er så enig. Det er nok fordi begge er sørlendinger at hun kjenner seg igjen, og det er jo en kjent sak at sørlendinger driver med liv og død og tap av fedre og denslags. Eller mente du at Knausgård også skriver brutalt om sex og vold? Så spennende! Er det den siste boka hans som er slik? Tar gjerne mot lesetips!!! Fikk noen kjedelige bøker til jul som jeg gjerne bytter i noe mer spenstig! 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet i går, 12:54 #1845 Del Skrevet i går, 12:54 Freydis skrev (3 timer siden): Jeg har interesse for historie og har sett TV-sendte programmer fra både svensk og dansk kongehus hvor hhv dronning Silvia og dronnning Margrete presenterer de kongelige juveler tilhørende de forskjellige kongehusene. Hvorfor har ikke dronning Sonja gjort det samme med de norske juvelene. Ved flere tilfeller har jeg sett tidligere kronprinsesse Mary presentere kongelige smykker som hun har fått fra dronningen og fortalt historien bak disse. Det virker som om det norske kongehus er så busy med sine interne problemer at de ikke har overskudd (eller interesse av) å dele av sine kunnskaper og vise fram smykkene. Ser med gru på at vi skal ha et kongepar som i all hovedsak setter sine egne interesser foran alt framover. Sonja har nå vist fram slott og Skaugum og fortalt litt om historien bak forskjellig interiør. Hun er kunnskapsrik og kunne gjerne delt mer av sine kunnskaper. MM har vel kun vist fram veven og fortalt om bøker som betyr så mye for henne. Har inntrykk av at det meste dreier seg om henne - har hun ikke tilegnet seg noen kunnskaper om historien bak smykkene hun bærer? Jeg er helt enig med deg, Freydis. Det norske kongehuset er veldig lukket og privat ift. de øvrige kongehus du nevner. Jeg har også sett omtrent alt av dokumentarer både det danske og svenske kongehuset har bidratt til. Programmene ligger ute på dr.dk og man har mulighet til å glede seg over hvordan de med stolthet, kunnskap og glede forteller sine historier både som i historie og i nåtid. De er dyktige formidlere av sin egen historie, og man blir faktisk glad av å se programmene. Det er riktig det du sier om dronning Sonja. Hun har bidratt til flere dokumentarer hvor hun har bidratt på en svært god måte. Imidlertid kan jeg erindre at forfatter og kongehusekspert Trond Noren Isaksen ønsket bidrag fra kongehuset siden han arbeidet med en bok, noe kongehuset ikke imøtekom. De mente at det var privat! https://www.nrk.no/norge/historikar-kritiserer-kongefamilien-for-manglande-openheit-om-smykkesamlinga-1.16394406 Jeg anbefaler at linken leses for de som ikke allerede er kjent med innholdet. Det er oppsiktsvekkende hvor lite imøtekommende kongehuset har vært også i en slik viktig, historisk sak hvor forfatteren og kongehuseksperten ønsket å bruke materiale omkring smykkesamlingen til boken sin. Dette ble avslått, hvilket er helt utrolig! Øvrige kongehus, slik som det danske, det svenske, og det britiske har bidratt til slike programmer. At det norske kongehuset velger å avslå er utfordrende å forstå. 13 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janzypants Skrevet i går, 13:32 #1846 Del Skrevet i går, 13:32 Isild skrev (6 timer siden): Elin Ørjasæter sa akkurat det du sier: "vi kan ikke ha en dronning med en narkoman og kriminell sønn, HM må ta ut skilsmisse om han vil redde monarkiet". Jeg tror nok derimot at MM blir dronning, HM tok et følelsesstyrt valg om å gifte seg med henne en gang i tiden, og han støtter henne nok i ett og alt. Det blir bare rot og kaos etter Harald og Sonja. ML/DV og MM/HM har ikke særlig mye tillit hos folket. Hvis ikke HM setter ned foten så det gir gjenklang i hele kongeriket så tror jeg han må innse at det bare er å pakke sammen. Kongehusets status som samlende, sterkt og trygt er det far, bestefar og oldefar som har stått for. HM har ikke helt det samme, og med en søster som gir fullstendig f i alt sammen - bortsett fra tittelen sin, så vil det nok bli vanskelig for han. Oi, sa hun det? Da er hvert fall ikke mine tanker helt på jordet 😅 Jeg er dessverre redd du har helt rett, men kan folket kreve en avstemming etter Harald og Sonja er borte, evt dersom Harald dør først? Jeg vet ikke helt hvor mye man kan stole på disse statistikkene. Én ting er hva folk svarer på i en undersøkelse som egentlig ikke gir noen konsekvenser. Én annen ting er en faktisk avstemming om hvorvidt monarkiet og Kongehuset skal legges ned. Det er skummelt å se dynamikken mellom MM og HM i intervjuer etc. Han fremstår svak, underkuet, og alt annet enn en sterk og samlende leder. Det er rart det ikke tas noen grep. MM skal ikke være den som går først, og det har ingenting med kjønn å gjøre, som noen antydet tidligere. Det har å gjøre med at HM er den neste i arverekkefølgen. Man ser jo aldri at Dronning Sonja går foran Kong Harald ved offisielle tilstelninger. Han går først og hilser på, deretter kommer Dronningen. Tror MM gikk glipp av en god del på den såkalte "Dronningskolen", evt så gir hun bare faen. Nei, den dagen Harald og Sonja er borte - eller når Harald dør, så er det ingen verdighet i Kongehuset lenger. Dersom Harald dør først, blir Sonja satt på sidelinjen for de nye monarker - dessverre. Jeg hadde aldri trodd at noe slikt som skjer i disse dager, kunne skje med det norske Kongehus, men så feil kan man ta.. 15 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet i går, 13:34 #1847 Del Skrevet i går, 13:34 FORFAR skrev (1 time siden): Ja, vi har TO alvorlige saker. Begge sakene handler om overgrep. I begge sakene har kongehuset handlet likt: De har holdt kjeft. Hvordan kan de tillate seg å si at representasjonsoppdragene deres denne høsten har gått greit? Hvorfor skulle de bry seg om det? Kongehuset er fullstendig i utakt med sitt folk. Det er hva som opprører meg. Tausheten deres er hva som virkelig har forundret meg gjennom høsten. Representasjonsoppgavene har druknet i narrativet de selv har valgt å leve i, de mener altså selv at de har fått løftet sakene som betyr noe for dem. Det ser ut til at de ikke har fått med seg hvilken øredøvende støy deres taushet representerer. Dronning Sonja uttalte at situasjonen tærer på. Det er med bekymring å registrere hvor hardt Kongen og Dronningen blir belastet med skandalene på Skaugum. 8 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janzypants Skrevet i går, 13:34 #1848 Del Skrevet i går, 13:34 Isild skrev (4 timer siden): Det virker sånn desverre. Både MM, ML og DV er i "strupen" på media - og skaper med det mistillit og splid. HM kommer ikke til å ha noe han skulle sagt, men jeg tror egentlig ikke han har noe å si heller. Han fremstår desverre som en konfliktsky nikkedukke. Tror ikke folket kommer til å føle noe forhold til dem. DER sa du det jeg prøvde å formidle i forrige innlegg jeg skrev 😅 5 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet i går, 13:36 #1849 Del Skrevet i går, 13:36 Daisy_D skrev (54 minutter siden): Jeg er så enig. Det er nok fordi begge er sørlendinger at hun kjenner seg igjen, og det er jo en kjent sak at sørlendinger driver med liv og død og tap av fedre og denslags. Eller mente du at Knausgård også skriver brutalt om sex og vold? Så spennende! Er det den siste boka hans som er slik? Tar gjerne mot lesetips!!! Fikk noen kjedelige bøker til jul som jeg gjerne bytter i noe mer spenstig! Du finner sikkert noe interessant her: https://www.vg.no/rampelys/i/Ppyng5/kronprinsesse-mette-marit-om-sine-favorittforfattere-jeg-slukte-boekene-hennes 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet i går, 13:39 #1850 Del Skrevet i går, 13:39 De hadde ikke fått anbudsmedisiner for alvorlige lidelser , slik fantefølge må.. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet i går, 13:39 #1851 Del Skrevet i går, 13:39 (endret) TrineTrollet skrev (35 minutter siden): Tausheten deres er hva som virkelig har forundret meg gjennom høsten. Representasjonsoppgavene har druknet i narrativet de selv har valgt å leve i, de mener altså selv at de har fått løftet sakene som betyr noe for dem. Det ser ut til at de ikke har fått med seg hvilken øredøvende støy deres taushet representerer. Dronning Sonja uttalte at situasjonen tærer på. Det er med bekymring å registrere hvor hardt Kongen og Dronningen blir belastet med skandalene på Skaugum. Kong Harald er virkelig preget av høstens hendelser. Har sett endringer rent utseendemessig hos ham helt siden bryllupet i Geiranger. Det er vanvittig at kongen og dronningen - skal måtte forholde seg til dette kaoset og disse krisene på sine gamle dager. Endret 23 timer siden av Freydis skriveleif 9 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 23 timer siden #1852 Del Skrevet 23 timer siden Freydis skrev (13 minutter siden): Kong Harald er virkelig preget av høstens hendelser. Har sett endringer rent utseendemessig hos ham helt siden bryllupet i Geiranger. Det er vanvittig kongen og dronningen - skal måtte forholde seg til dette kaoset og disse krisene på sine gamle dager. Jeg er delvis enig i det du skriver, men nå er det jo faktisk slik, at det er nettopp kongen spesifikt og kongen og dronningen sammen, som kunne vært tydelige overhoder. De kunne satt foten ned og plassert skapet der det skal stå, både overfor egne avkom og deres svigerbarn, samt oppgitt tydelige forventninger som stilles fra regentene til sine familiemedlemmer. Dette nettopp grunnet privilegier de har, rollen som skal utføres og hvilke forventninger det stilles til en familie i denne posisjonen. Det blir for teit og unnskylde kongen og dronningen. Joda, de er gamle, men om de er så gamle at de ikke greier å holde styr på roller og forventninger innad, så er de ikke kapable til å gjennomføre oppgavene de er satt til. Eller er det slik at rollen og oppgaven som regentpar er så enkel med å møte opp at den kan gjennomføres okke som med å være fysisk til stede og thats it? Da fortjener de ikke så godt betalt for sin fysiske tilstedeværelse. Nei, kongen og dronningen fremstår tafatt og likegyldige til hva barn, svigerbarn og øvrige foretar seg - eller skrevet annerledes - den som tier samtykker. Og da virker det som at Norges regentpar aksepterer voldsbruk, rusbruk, kriminalitetskontakt, overgrep og seksuelle overtramp fra sine nærmeste. Noe som er i min virkelighetsoppfatning, totalt uakseptabelt og særdeles lite forenelig med noe opphøyet kongelighet. Monarkiet i Norge er blitt et sirkus uten struktur, rammer og regler! 12 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 23 timer siden #1853 Del Skrevet 23 timer siden FORFAR skrev (2 timer siden): Er enig i mye av det du skriver. Vedrørende Mette Marit har jeg ikke så mye å tilføye, bortsett fra at jeg er av den oppfatning at kronprinsparet burde sagt noe mer. Men det toget er gått for lenge siden. Noe av den generelle kritikken mot MM denne høsten har vært berettiget, noe har vært mer smålig. Og så mener jeg at man burde hatt bredere fokus på monarkiet generelt. Medlemmer klarer åpenbart ikke å tilpasse seg institusjonen, men sannelig går det andre veien også. Kongehuset har ikke reflektert hva jeg har følt denne høsten. Vi har hørt vanvittige historier om vold og overgrep, mot menn såvel som mot unge kvinner. At kongehuset holdt kjeft opprørte meg nesten vel så mye som opptreden til MM. Jeg har alltid hatt stor interesse for kongehus. Dette går hånd i hånd med ønske om større fokus på hvorledes de iscenesetter og tilrettelegger. Det norske kongehus (etter modell fra England) har vært utrolig slitedyktig, hvilket er dypt fasinerende, men også svært tankevekkende, især med høsten 2024 som bakteppe. Ja, selvsagt burde de sagt noe - for lenge siden. Og det uten fare for å blande seg inn i saken - akkurat det virker mer som en dårlig unnskyldning. Du har helt rett i at et kongehus er en iscenesettelse - men det krever at skuespillerne spiller med, er profesjonelle og ikke styres av egne følelser. 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 23 timer siden #1854 Del Skrevet 23 timer siden Istapp skrev (2 minutter siden): Jeg er delvis enig i det du skriver, men nå er det jo faktisk slik, at det er nettopp kongen spesifikt og kongen og dronningen sammen, som kunne vært tydelige overhoder. De kunne satt foten ned og plassert skapet der det skal stå, både overfor egne avkom og deres svigerbarn, samt oppgitt tydelige forventninger som stilles fra regentene til sine familiemedlemmer. Dette nettopp grunnet privilegier de har, rollen som skal utføres og hvilke forventninger det stilles til en familie i denne posisjonen. Det blir for teit og unnskylde kongen og dronningen. Joda, de er gamle, men om de er så gamle at de ikke greier å holde styr på roller og forventninger innad, så er de ikke kapable til å gjennomføre oppgavene de er satt til. Eller er det slik at rollen og oppgaven som regentpar er så enkel med å møte opp at den kan gjennomføres okke som med å være fysisk til stede og thats it? Da fortjener de ikke så godt betalt for sin fysiske tilstedeværelse. Nei, kongen og dronningen fremstår tafatt og likegyldige til hva barn, svigerbarn og øvrige foretar seg - eller skrevet annerledes - den som tier samtykker. Og da virker det som at Norges regentpar aksepterer voldsbruk, rusbruk, kriminalitetskontakt, overgrep og seksuelle overtramp fra sine nærmeste. Noe som er i min virkelighetsoppfatning, totalt uakseptabelt og særdeles lite forenelig med noe opphøyet kongelighet. Monarkiet i Norge er blitt et sirkus uten struktur, rammer og regler! Du har helt rett - derfor er jeg veldig ambivalent når det gjelder kongeparet. Noe innimeg synes synd på dem - de har vært flinke i rollene sine, bestandig profesjonelle. Så har jeg det andre - det som gjør meg forbanna. At han og fruen aldri har stilt krav til barnas ektefeller. Barna deres er ikke Kari og Ola i gaten vår - de er priviligerte medlemmer av kongefamilien med alt det medfører. Da burde det faktisk vært stilt krav til deres ektefeller - at de er utdannede og klarer å føre seg i det offentlige rom. 7 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 23 timer siden #1855 Del Skrevet 23 timer siden Janzypants skrev (47 minutter siden): Oi, sa hun det? Da er hvert fall ikke mine tanker helt på jordet 😅 Jeg er dessverre redd du har helt rett, men kan folket kreve en avstemming etter Harald og Sonja er borte, evt dersom Harald dør først? Jeg vet ikke helt hvor mye man kan stole på disse statistikkene. Én ting er hva folk svarer på i en undersøkelse som egentlig ikke gir noen konsekvenser. Én annen ting er en faktisk avstemming om hvorvidt monarkiet og Kongehuset skal legges ned. Det er skummelt å se dynamikken mellom MM og HM i intervjuer etc. Han fremstår svak, underkuet, og alt annet enn en sterk og samlende leder. Det er rart det ikke tas noen grep. MM skal ikke være den som går først, og det har ingenting med kjønn å gjøre, som noen antydet tidligere. Det har å gjøre med at HM er den neste i arverekkefølgen. Man ser jo aldri at Dronning Sonja går foran Kong Harald ved offisielle tilstelninger. Han går først og hilser på, deretter kommer Dronningen. Tror MM gikk glipp av en god del på den såkalte "Dronningskolen", evt så gir hun bare faen. Nei, den dagen Harald og Sonja er borte - eller når Harald dør, så er det ingen verdighet i Kongehuset lenger. Dersom Harald dør først, blir Sonja satt på sidelinjen for de nye monarker - dessverre. Jeg hadde aldri trodd at noe slikt som skjer i disse dager, kunne skje med det norske Kongehus, men så feil kan man ta.. jepp, ingen ting med kjønn å gjøre, men etikette. Var jo ofte fokus på dette i England og Danmark fordi dronninggemalene hadde litt «mindreverdighetskomplekser» for å ikke være Konge og måtte gå bak sin fru. I den generasjonen var det jo mannen først. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 23 timer siden #1856 Del Skrevet 23 timer siden FORFAR skrev (2 timer siden): Er enig i mye av det du skriver. Vedrørende Mette Marit har jeg ikke så mye å tilføye, bortsett fra at jeg er av den oppfatning at kronprinsparet burde sagt noe mer. Men det toget er gått for lenge siden. Noe av den generelle kritikken mot MM denne høsten har vært berettiget, noe har vært mer smålig. Og så mener jeg at man burde hatt bredere fokus på monarkiet generelt. Medlemmer klarer åpenbart ikke å tilpasse seg institusjonen, men sannelig går det andre veien også. Kongehuset har ikke reflektert hva jeg har følt denne høsten. Vi har hørt vanvittige historier om vold og overgrep, mot menn såvel som mot unge kvinner. At kongehuset holdt kjeft opprørte meg nesten vel så mye som opptreden til MM. Jeg har alltid hatt stor interesse for kongehus. Dette går hånd i hånd med ønske om større fokus på hvorledes de iscenesetter og tilrettelegger. Det norske kongehus (etter modell fra England) har vært utrolig slitedyktig, hvilket er dypt fasinerende, men også svært tankevekkende, især med høsten 2024 som bakteppe. Jeg har rettet kritikk i noen retninger, også mot MM. Må jeg få lov å spørre deg om hva du mener er «mer smålig»? Jeg retter ikke kritikk mot deg, jeg er kun interessert i din mening om hva du legger i «smålig kritikk». Om du ønsker å svare da - jeg krever ikke et svar, sånn at det er sagt. Bakgrunnen for at jeg har valgt å sette søkelyset på enkelte medlemmer av kongehuset er at jeg har sterke meninger om kongehuset og monarkiet. For at monarkiet skal ha sin legitimitet må folket støtte opp om de. Samtidig kan ikke kongehuset støtte seg på folket. Kongehuset står eller faller på de som skal løfte arven. Akkurat nå ser kronprinsparets «skuldre» noe smale ut, og skoene ser ut til å være alt for store. I mine øyne ser det ikke ut til at MM har det som kreves for å fylle rollen. Dette er mennesker vi må/skal ha forventninger til. I det ligger forventninger til opptreden, påkledning og hvordan de utfører sine oppgaver. Når kongehuset ikke lenger skinner, og glansen er borte, har de utspilt sin rolle. Jeg mener at vi er der nå. 5 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 23 timer siden #1857 Del Skrevet 23 timer siden rebella81 skrev (22 timer siden): Fulgte sånn delvis med på det programmet i går, og registrerte at MM hadde invitert med en fransk kvinnelig «rebellforfatter» til det boktoget sitt. Hun skriver visstnok litt hardt og drøyt, sex og vold er nå så, men også om hvordan kontrollere sitt eget mørke og eget raseri, når det tar over. MM syntes visst bøkene var helt topp. Jeg personlig har ingen kunnskap om MM liker disse bøkene FORDI hun kjenner seg igjen i temaet, men det var egentlig litt snedig vinkling vil jeg si. Det er jo lett å tenke i de banene; når noe virkelig appellerer til en så er det fordi det er noe en gjerne kjenner seg igjen i. Bare spekulasjon og digresjon dette. MM har fullt lov til å like det hun selv vil, jeg bare spekulerte litt på timinga. Oi, jeg leser en del krim, men det er sikkert fordi jeg kjenner meg igjen i dem. Usikker på om det er i mordere eller offer. 😆 Despentes er en respektert forfatter, forøvrig. Freydis skrev (22 timer siden): Ikke umulig. Hun leste jo Knausgård og da sa hun at hun kjente seg igjen i bøkene hans: https://www.klartale.no/kultur/2014/04/02/mette-marit-knausgards-ord-endret-livet-mitt/ Eh, ja. Knausgård har appellert til et digert publikum, veldig merkelig å trekke inn hvilke forfattere MM har fremhevet. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 22 timer siden #1858 Del Skrevet 22 timer siden Kollontaj skrev (57 minutter siden): Oi, jeg leser en del krim, men det er sikkert fordi jeg kjenner meg igjen i dem. Usikker på om det er i mordere eller offer. 😆 Despentes er en respektert forfatter, forøvrig. Eh, ja. Knausgård har appellert til et digert publikum, veldig merkelig å trekke inn hvilke forfattere MM har fremhevet. Haha, ja godt poeng 😅 Som jeg skrev så var det bare en digresjon/spekulasjon om timingen for å løfte denne boka som en favoritt, midt i det kosemoseprogrammet. Det var liksom sex, vold, prostitusjon, sinne og indre mørke, kaboom liksom. Men godt mulig det bare var hylling av en samtidsforfatter eller noe sånt ja, legger’n død 😅👍 Ellers er det veldig spesielt og sprøtt at Elin Ørjasæter og en haug av oss her inne skal «kreve» skilsmisse mellom to mennesker som faktisk virker veldig glade i hverandre. Det går i å leie lanken, hodet på skuldra til den andre, savne Mette, osv. Dette synes jeg er fint å se og det gjør det enda mer fjernt at de ikke «skal få» være gift fordi de ikke er egnet til rollen som tronfølgere. For et koko opplegg. Slipp dem fri og la de være i fred. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LullaSkrulla Skrevet 22 timer siden #1859 Del Skrevet 22 timer siden Nå har jeg også sett programmet og jeg må si meg enig med dere som tidligere har skrevet at MM gjør en dårlig figur. Noen nevnte at NRK ikke har like fine silkehansker på, og det er jeg enig i. Jeg synes klippingen får frem hvilket dårlig lys MM setter seg selv i. Prinsesse Astrid gjør en god figur som vanlig og jeg synes det er søtt hun har hunden sin med på fanget flere ganger. Kongeparet synes jeg også gjør en god figur, men jeg blir veldig betenkt over at de ikke her heller nevner noe om ofrene, men avslutter programmet med å si at de tar vare på hverandre, at det er viktig de har familien. Det mentes neppe slik av kongen, men dette med sosial makt slo meg veldig da han sa det. DE har hverandre, DE beskytter hverandre. Mens ofrene, hva med dem? Igjen, det var neppe ment slik av ham, men for meg ble det umusikalsk. Jeg ble også positivt overrasket over at programmet viste sammenligning med det danske kongehuset og han ene som ble intervjuet sa at han, uten å ønske noen ut, syntes regenter skulle abdisere/slutte når de var 80 år. Det er rimelig sterke ordelag i et sånt program! Jeg håper kongen vår holder lenge, virkelig, og at han får satt ned foten. 10 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 21 timer siden #1860 Del Skrevet 21 timer siden rebella81 skrev (14 minutter siden): Haha, ja godt poeng 😅 Som jeg skrev så var det bare en digresjon/spekulasjon om timingen for å løfte denne boka som en favoritt, midt i det kosemoseprogrammet. Det var liksom sex, vold, prostitusjon, sinne og indre mørke, kaboom liksom. Men godt mulig det bare var hylling av en samtidsforfatter eller noe sånt ja, legger’n død 😅👍 Ellers er det veldig spesielt og sprøtt at Elin Ørjasæter og en haug av oss her inne skal «kreve» skilsmisse mellom to mennesker som faktisk virker veldig glade i hverandre. Det går i å leie lanken, hodet på skuldra til den andre, savne Mette, osv. Dette synes jeg er fint å se og det gjør det enda mer fjernt at de ikke «skal få» være gift fordi de ikke er egnet til rollen som tronfølgere. For et koko opplegg. Slipp dem fri og la de være i fred. Så lett er det dessverre ikke: Kan Stortinget avskaffe monarkiet? Hvis Norge skal endre styreform til republikk, må Grunnloven endres. Det kan Stortinget gjøre, men det er vanskeligere enn «vanlige» lovendringer. Forslag til grunnlovsendringer må fremmes i én stortingsperiode, og behandles først i den neste. Forsinkelsen gjør at velgerne kan si sin mening ved å stemme på et parti de deler syn med. Grunnlovsendringer krever 2/3 flertall i Stortinget, altså et større flertall enn andre lovendringer. Forslag om å endre styreform til republikk har blitt stemt over mange ganger siden 1905, men har aldri vært i nærheten av å få flertall. Her kan du lese mer: https://undervisning.stortinget.no/no/grunnloven/bor-norge-bli-republikk/ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå