Fremmed fugl Skrevet 1 time siden #1821 Del Skrevet 1 time siden Kvittre skrev (14 timer siden): Ja, greit slekten, men hva har slekten ( lillebroren og nevø ?) med det og gjøre? Jeg er enig i at noen av slektningene hennes får for mye, men hun lever jo ikke på dem? Formuen hun bygger er jeg for seg, sine 5 barn og en stor gjeng barnebarn. Hva er deres familiebedrift? Klesbutikk og restaurant? De er jo ikke en del av kongehuset. tror vi er uenige om hva som er familiebedriften her. Som ugift prinsesse fikk Astrid en apanasje så lav hun ikke kunne leve av. Det var gitt at hun og Ragnhild skulle gifte seg med formuende menn uten særlig inntekt selv ,slik fungerte det. Astrid var ikke tidlig ute med giftemål, hennes mor døde og Norge trengte en førstedame. Sånn sett jobbet hun nærmest gratis for Norge, og bygget ikke opp egen pensjon. Jeg mener det er rimelig « gubbete» og kvinnefiendtlig og ikke unne henne en takk for innsatsen, hadde hun vært mann og prins hadde det vært helt andre summer gjennom hele livet. Jeg synes det er klin kokos og blande bedriften kongehuset og bedriftene ferner. Hvis du syns det er klin kokos å blande sammen disse, hvorfor syns du at hun skulle få 10 MNOK (eller mer) i 70 års gave fra staten? Poenget mitt er at man må se på den samlede pakken som slekten får for å ha rollen. Som man selvfølgelig må også se på i andre land som har monarki. Er formuesoverføringen til slekten fra staten rimelig sett opp mot oppgaven til slekten? (eller huset er ordet som brukes) Idag er det faktisk umulig å vite, da dette ikke er kjent. Er det 5, 10, 20, eller 30 MNOK som årlig går til barn og barnebarn med familie til kong Olav? Finnes ingen som har svaret. Internasjonalt skjer det utvikling vedrørende åpenhet kring slikt. Etter tidligere snusk kring økonomi så må bruken av apanasjen til den spanske kongefamilien godkjennes av offentlig revisor innen ny apanasje kan utbetales (utbetales per måned, og er skattepliktig og personlig). Kongen der har gitt folket innsyn også i sin private formue. Kan ikke Norge gjøre det samme? Ha åpenhet kring økonomien til de kongelige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janzypants Skrevet 1 time siden #1822 Del Skrevet 1 time siden (endret) Jeg klarte ikke å se hele "Året med Kongefamilien". Jeg måtte spole meg frem til de partiene hvor det var mulighet for uttalelse, men nei. Jeg kjenner bare mer og mer at HM og MM IKKE er konge og dronning verdig. Legger også merke til det flere her har påpekt; at hun går foran HM på offisielle tilstelninger som om det var hun som var den direkte arvingen til tronen. Det hører ingen steds hjemme. HM virker underkuet når de er sammen... Og hvor frekk går det an å bli?! All den tid pressen faktisk har visst om M sitt rusmisbruk og ikke valgt å publisere det, og så refser hun pressen når de gjør sin samfunnsplikt ved å omtale saken når det går så langt at sønnen denger løs på kjærestene sine? Hadde M bare klart å oppføre seg som folk, så hadde heller ikke pressen hatt noe å skrive om. Det at det tydeligvis florerer av både narkotika og kriminelle mennesker på Skaugum - dét er ikke en privatsak!!! Jeg kjenner faktisk at jeg blir kvalm og uvel av det hele🤮 HM har én sjanse til å redde monarkiet før det går helt dukken, slik jeg ser det. Og den løsningen ligger faktisk i å ta ut skilsmisse fra både MM og hennes narkomane og kriminelle sønn. MM virker jo ikke å ha noe som helst bakkekontakt igjen. I tillegg så må han, dersom Kongen ikke gjør det mens han enda sitter som regent, frata sin søster både prinsessetittel OG fjerne henne fra arverekkefølgen den dagen han selv skulle tiltre en eventuell trone. Nei, måtte Kongehuset og monarkiet dø ut med Harald og Sonja. Endret 1 time siden av Janzypants 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå