Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

DaisyD skrev (13 minutter siden):

Tror de vil prøve å snu det negative inntrykket vi sitter med etter alle skandalene. Det nærmer seg tross alt jul og da er det tid for juletrepynting og julebilder med smilende kongefamilemedlemmer. 

Ja, anledningen byr seg. Den gjør det. Legg til NRKs hoffreporter ("Hva har kronprinsparet gjort for å hjelpe Marius?"), og et snødekket landskap på Kongsseteren. Ikonografien er viktig såvel som årstiden (snart er det også 17 mai), hvilket peker tilbake på hvorfor de kan tillate seg å tenke lange linjer.

Endret av FORFAR
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både kongehuset med rådgivere, Norsk presse og andre aktører i dette sirkuset er vant til omdømme bygging. Dette var meget synlig i forbindelse med at MM skulle bli en del av kongefamilien, dessverre kjørte man samme linje med Ari som treffende kalte det å være en del av institusjonen for å være i et «gyldent bur». Ser for meg at det må føles tomt og meningsløst å være i dette i «gyldne buret». Så sant man ikke er kun opptatt av fame og det materialistiske. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (4 timer siden):

Ja, nevnte problemstilling illustrerer mye av presset som kongehuset må forholde seg til fremover. 

Gudstjeneste i Holmenkollen kapell er tradisjon for kongeparet og deres gjester. Da ville det sett rart ut om ikke alle ble invitert, i tillegg til at det ville satt i gang en rekke spekulasjoner.

Pluss at ML og Durek ville fått bekreftet deres posisjoner som underdog, noe som hadde gjort seg godt på Netflix, for eksempel.

Dersom ML og Durek skal feire jul på konsseteren vil de bli invitert til gudstjeneste også. Men jeg er ikke så sikker på om de skal dit i utgangspunktet.

Edit: Leser av innlegget ditt at ML og Durek skal feire jul sammen med kongeparet? 

Hva skal egentlig til for at noe vil se mer rart ut enn det allerede gjør! En kvakksalver og trollmann med stor tro på alternativer og ikke minst seg selv, og prinsessen som hans «lydige» elev. Det er ikke noe sjakktrekk å føye enda flere utfordringer til listen av pågående kriser. Her skulle det være unødvendig å liste opp alt vil jeg anta. 

Vedrørende felles julefeiring på Kongsseteren, så står det å lese noe om dette, med ref. til kilder. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (12 timer siden):

Dette er jeg enig i. Denne evige griningen må hun faktisk slutte med. Det er ytterst uprofesjonelt. Det blir fokus på hennes tårer, nesten uansett hvor hun er og hva hun gjør. Hun griner på gudstjenester og konserter, på møter med biskoper og på fredsprisutdelinger, på besøk på sykehjem, asylmottak, Blå Kors og fattighus, i møter med forfattere, hjelpearbeidere og ungdom i arbeidstrening og så videre. Hvis man googler MM og gråt/tårer, så er det ganske sjokkerende hvor mye som kommer opp. Og det havner selvsagt alltid i overskriften. 

Noen sier hun er så lettrørt og empatisk og at det er fint, men det er jeg helt uenig i. Hun er på jobb. Det må kunne gå an å representere uten å begynne å sippe i alle mulige sammenhenger. Det blir en måte å få fokuset vekk fra saken og over på seg selv. Skal liksom asylsøkerne måtte trøste kronprinsessen? Veldig upassende.

Men hun klarte ikke å ta grep å gjøre noe for sønnens ekskjærester som varslet henne om mishandling. Spill for galleriet. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (1 time siden):

Ja, anledningen byr seg. Den gjør det. Legg til NRKs hoffreporter ("Hva har kronprinsparet gjort for å hjelpe Marius?"), og et snødekket landskap på Kongsseteren. Ikonografien er viktig såvel som årstiden (snart er det også 17 mai), hvilket peker tilbake på hvorfor de kan tillate seg å tenke lange linjer.

Jeg kan vanskelig se for meg at lange linjer vil hele krakelerte bilder selv om de glanses og poleres etter alle kunstens finesser. Realismen forteller også en annen historie, og den er slettes ikke i glansede farver. Den siden av saken er utfordrende å rømme i fra så lenge de ikke adresserer den etterhvert gigantiske elefanten i kongelige gemakker. 
Vi snakker om vold og voldtektsofre som nå lever med de åpenbare traumer dette må ha påført dem. Vi kjenner etter hvert stadig flere detaljer omkring hva MBH har bedrevet, og den porteføljen ser ut til å vokse. 
Så får man håpe at det ikke er noe hold i det som siver ut om en mulig nedarvet, utsvevevende livsstil, og at IA ikke lenger har MBH som sitt forbilde. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surikatt skrev (19 minutter siden):

Men hun klarte ikke å ta grep å gjøre noe for sønnens ekskjærester som varslet henne om mishandling. Spill for galleriet. 

Nettopp derfor er den utidige gråtingen på jobb helt malplassert. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (På 18.12.2024 den 22.36):

Nei, hun må bare låne så mye hun vil av moren sin. Og det er ikke noe i veien for å bruke dyre klær, smykker og vesker når de er ute og reiser, representerer her til lands, mottar utenlandske statsoverhoder hjemme, er på fredspriskonsert el. 
Men når man besøker syke barn på sykehus så er det barna og kontakten mellom barna og de kongelige som bør være i fokus, ikke hvor mye ørepynten kostet og at vesken var fra Prada. De kongelige er så proffe at de vet at det er dette som blir slått opp i media. Eller at kronprinsessen gråter når hun er tilstede for å kaste glans over sykepleiere og beboere. 

Jeg mener at det gjelder å bruke hodet og tenke litt. Men det er min tankegang - alle trenger selvsagt ikke være enige. 

Huff, jeg blir nesten litt lattermild over «kronprinsessen som gråter mens hun kaster glans over sykepleiere og beboere på sykehjemmet». Og så er det sikkert «veldig, veldig fint å være her». Gud bedre for noe fjolleri dette er.

Kongehuset kommer til å ryke på et punkt uansett. Folk flest har trivdes godt med Harald, syntes han har vært en jovial kar, fint med nyttårstalen og vinking på 17. mai. Jeg tror det går under radaren for mange dette kongehuset, det har liksom bare vært der uten at man har så mye bevisst forhold til om det skal bestå eller ikke. 
Med Epstein, ørten Durekskandaler, den lidende steprinsen med «psykiske problemer» og en ufattelig frekk og nebbete holdning til alt dette fra den grinende, salme - og veveglade korsbærende kronprinsessen med ektemann, så begynner flere og flere å få øynene opp for galskapen. Pri én er at medlemmene av et kongehus skal være egnet til oppgaven. Det er de ikke. 

Det er dette jeg mener MM skal ha velfortjent kritikk for. Hvor mye hun skal kritiseres for stil og hår og sminke er jeg mindre sikker på. Jeg synes hun har en bra stil sånn sett, og jeg synes det er litt kult at hun ikke er en anorektisk liten spurv som en del av de andre rojale kvinner. 
Kongehuset kommer til å ryke på et punkt uansett. Denne monarkiinnretningen er ikke skapt for et moderne demokrati, og det er kun en viss tabbekvote som tåles. Der er vi nå. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen her inne vært å sett:

https://www.toyserjulainn.no/

Det skal være et sangnummer der som fremstiller "kongen selv og kameratene" sitt sangkor. Sangen som fremføres skal være oppsummerte gullkorn av hva som foregår i kongefamilien eller noe i den retningen. Forsøker å finne teksten/sangen, men greier ikke å finne den. Har noen her vært å hørt den? Avslutningsdelen skal være en snakkis visstnok, men om det er en snakkis burde det vel vært mulig å finne teksten/sangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (11 timer siden):

Huff, jeg blir nesten litt lattermild over «kronprinsessen som gråter mens hun kaster glans over sykepleiere og beboere på sykehjemmet». Og så er det sikkert «veldig, veldig fint å være her». Gud bedre for noe fjolleri dette er.

Kongehuset kommer til å ryke på et punkt uansett. Folk flest har trivdes godt med Harald, syntes han har vært en jovial kar, fint med nyttårstalen og vinking på 17. mai. Jeg tror det går under radaren for mange dette kongehuset, det har liksom bare vært der uten at man har så mye bevisst forhold til om det skal bestå eller ikke. 
Med Epstein, ørten Durekskandaler, den lidende steprinsen med «psykiske problemer» og en ufattelig frekk og nebbete holdning til alt dette fra den grinende, salme - og veveglade korsbærende kronprinsessen med ektemann, så begynner flere og flere å få øynene opp for galskapen. Pri én er at medlemmene av et kongehus skal være egnet til oppgaven. Det er de ikke. 

Det er dette jeg mener MM skal ha velfortjent kritikk for. Hvor mye hun skal kritiseres for stil og hår og sminke er jeg mindre sikker på. Jeg synes hun har en bra stil sånn sett, og jeg synes det er litt kult at hun ikke er en anorektisk liten spurv som en del av de andre rojale kvinner. 
Kongehuset kommer til å ryke på et punkt uansett. Denne monarkiinnretningen er ikke skapt for et moderne demokrati, og det er kun en viss tabbekvote som tåles. Der er vi nå. 

Gode poenger her. Nordmenn har et pragmatisk forhold til monarkiet, og debatter omkring styreform har stort sett vært fraværende.

Denne høsten har vært et unntak. Den kongelige kalender er blitt studert inngående, noe som har blitt reflektert blant annet på dette forumet. I tillegg har det vært større fokus på hvordan monarkiet iscenesetter seg.

Jeg tenker at det i bunn og grunn er sunt. Som du skriver har monarkiet bare vært der. Da tenker jeg at det var på tide at perspektivene våre ble utvidet. Vi kan ikke ha monarki kun fordi kongen virker som en 'ålreit kar'.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten får man kritikk for å ikke vise følelser, og være en robot som spiller skuespill og later som alt er bra mens alt raser på hjemmebane (noe man i min bransje ville kalt å opptre profesjonelt, men hva vet vel jeg), ELLER så får man fanden meg også minst like mye kritikk for å ta til tårene idet jobbinnholdet faktisk rører og berører en.

Det skal ikke være lett. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (38 minutter siden):

Enten får man kritikk for å ikke vise følelser, og være en robot som spiller skuespill og later som alt er bra mens alt raser på hjemmebane (noe man i min bransje ville kalt å opptre profesjonelt, men hva vet vel jeg), ELLER så får man fanden meg også minst like mye kritikk for å ta til tårene idet jobbinnholdet faktisk rører og berører en.

Det skal ikke være lett. 

Her må jag være uenig, altså.  Vi som er moderne kvinner må ju alltid passe på at vi gråter på de mest effektfulle måtene.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 time siden):

Det skal ikke være lett. 

Alt til sin tid. 

Hun var ikke der for å sette seg selv i fokus - ei heller i en begravelse Det har noe med å opptre profesjonelt. 

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (8 minutter siden):

Alt til sin tid. 

Hun var ikke der for å sette seg selv i fokus - ei heller i en begravelse Det har noe med å opptre profesjonelt. 

MM er vel ikke akkurat kjent for å være en uberørt person, snarere tvert imot. Med alt sirkuset i bakgrunnen skjønner jeg godt at tårene renner både i tide og utide. Ikke hennes feil at media trykker bilder av henne.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (6 minutter siden):

MM er vel ikke akkurat kjent for å være en uberørt person, snarere tvert imot. Med alt sirkuset i bakgrunnen skjønner jeg godt at tårene renner både i tide og utide. Ikke hennes feil at media trykker bilder av henne.

Det er media som fokuserer på MM ja. Og hun har alltid vært lettrørt. Noen klarer å kontrollere dette, men absolutt ikke alle. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (21 minutter siden):

Alt til sin tid. 

Man setter ikke seg selv i fokus selv om man feller noen tårer. Det er en normal menneskelig reaksjon. 

Dessuten har hun jo også vist at hun kan opptre profesjonelt og distansert de siste ukene, og fokusert på representasjonsoppdragene heller enn på egne kriser, men da burde hun altså vist følelser i stedet. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DaisyD skrev (27 minutter siden):

Alt til sin tid. 

Totalt upassende  å få fokus over på seg selv, når det sitter folk der som har vært helter i krig og som har en av verdens viktigste  samfunnsoppgaver forbi det overfladiske livet hun representerer.  

Endret av Kattedama
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (4 minutter siden):

Man setter ikke seg selv i fokus selv om man feller noen tårer. Det er en normal menneskelig reaksjon. 

Dessuten har hun jo også vist at hun kan opptre profesjonelt og distansert de siste ukene, og fokusert på representasjonsoppdragene heller enn på egne kriser, men da burde hun altså vist følelser i stedet. 

Ok

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (Akkurat nå):

Totalt upassende  å få fokus over på seg selv, når det sitter folk der som har vært helter i krig og som har en av verdens viktigste  samfunnsoppgaver forbi det overfladiske livet hun representerer.  

Helt enig med deg - totalt mangel på rolleforståelse. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg - totalt mangel på rolleforståelse. 

Uprofesjonelt og total upassende ja. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...