Junijulia Skrevet 11. desember #1381 Del Skrevet 11. desember Istapp skrev (24 minutter siden): Flere i den eldre generasjonen har blitt hoderystet over generasjonen etter Harald og Sonja, og er blitt mer negative også. Dette er jo den generasjonen hvor kongehuset har betydd mest som symbolikk etter krigsårene. Ja de har alltid sett opp til kongehuset. Nå er det ikke mye ære tilbake. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 11. desember #1382 Del Skrevet 11. desember Jeg synes det er rart at apanasjen ikke blir mindre nå som kronprinsessen er gradert ufør (i praksis) og jobber langt mindre enn en full stilling. 21 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 11. desember #1383 Del Skrevet 11. desember Grønt blad skrev (1 time siden): Jeg synes det er rart at apanasjen ikke blir mindre nå som kronprinsessen er gradert ufør (i praksis) og jobber langt mindre enn en full stilling. Det er flere momenter som tilsier at apanasjen burde vært oppe for diskusjon. Det er rett og slett meningsløst at staten skal betale for ekstra sikkerhet, når paret selv huser noen som setter hele familien i risiko. 26 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junijulia Skrevet 11. desember #1384 Del Skrevet 11. desember Kattedama skrev (10 minutter siden): Det er flere momenter som tilsier at apanasjen burde vært oppe for diskusjon. Det er rett og slett meningsløst at staten skal betale for ekstra sikkerhet, når paret selv huser noen som setter hele familien i risiko. Og inviterer venner til Skaugum som utgjør en sikkerhetsrisiko 13 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 12. desember #1385 Del Skrevet 12. desember Kattedama skrev (11 timer siden): Det er flere momenter som tilsier at apanasjen burde vært oppe for diskusjon. Det er rett og slett meningsløst at staten skal betale for ekstra sikkerhet, når paret selv huser noen som setter hele familien i risiko. Er bare stygt redd for at ingen tør si noe om dette. Det er mye ufortjent stor respekt når det kommer til kongehuset. 12 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 12. desember #1386 Del Skrevet 12. desember DaisyD skrev (2 timer siden): Er bare stygt redd for at ingen tør si noe om dette. Det er mye ufortjent stor respekt når det kommer til kongehuset. Det er vel den nye generasjonen som er problemet. 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gry H. Skrevet 13. desember #1387 Del Skrevet 13. desember Nå er jo et tronskifte rett rundt svingen her, og i den anledning tenkte jeg det ville vært på sin plass å justere slikt som kongesangen en smule, i den hensikt å tilpasse den dagens forhold. Videre er jo kongesangen vår som kjent den britiske nasjonalsangen på norsk, og per d.d er jo de respektive kongehusene i samme i overmåte synkeferdige båt. Vi har, som kjent, Martha, Durek og Marius med et påtroppende kongepar som såvisst har sine mengder av shady sjelett i skapet de også, mens britene altså har Andrew, Harry & Megan, med et nylig kronet kongepar hvis shady sjelettsamling veltet ut av skapet allerede på 90 -tallet. Derfor har jeg slått to fluer i en smekk i det jeg har tatt ansvar og skrevet en oppdatert kongesang/nasjonalsang som ved et par ørsmå justeringer er like veltilpasset begge nasjoner. Siden vi er klart bedre i engelsk enn de er i norsk, har jeg valgt å ikle den en engelsk språkdrakt. Vel.. Here we go, altså.. GOD SAVE OUR TRANSGRESSED KING Melody: God save our king/queen by John Bull, Text: Gry Henriksen ∞ God save our transgressed king, For long a wanted king, God save that king. Stepson’s notorious, Sister’s mischievous, Enabling the malicious, God save that king. ∞ Vurderte å sende den til slottet i julegave, men så slo det meg at det nok kan oppfattes noe ufint å legge frem kongesangen til den kommende Haakon Vlll mens pappa-Harald V fremdeles er i live. Avleveringen avventes dermed til tronskiftet faktisk er en realitet.. 🤪😇 15 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siesta Skrevet 13. desember #1388 Del Skrevet 13. desember Jeg tror vi får et flott kongepar i framtiden Det er faktisk ikke de som har vært voldelige ect Når saken ift MH kommer til en avslutning og han får sin straff. (Som jeg IKKE sier noe på ) Da blir det nok ro . Og dere som sitter å skriver side opp og ned må finne noe annet å fordrive tiden med 😉 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordreSving Skrevet 13. desember #1389 Del Skrevet 13. desember Bra kronikk i Aftenposten https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/wg4WQA/det-er-tid-for-aa-la-folket-bli-kjent-med-prinsesse-ingrid-alexandra-og-prins-sverre-magnus «Om prinser og prinsesser ikke skal ha offisielle roller, men ta med seg titlene og privilegiene sine til vanlige jobber, samtidig som kongehuset er så fåtallig at det ikke greier å opprettholde virksomhetsnivået, blir det vanskelig å kongehuset å fylle funksjonen sin» 20 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 13. desember #1390 Del Skrevet 13. desember NordreSving skrev (2 timer siden): Bra kronikk i Aftenposten https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/wg4WQA/det-er-tid-for-aa-la-folket-bli-kjent-med-prinsesse-ingrid-alexandra-og-prins-sverre-magnus «Om prinser og prinsesser ikke skal ha offisielle roller, men ta med seg titlene og privilegiene sine til vanlige jobber, samtidig som kongehuset er så fåtallig at det ikke greier å opprettholde virksomhetsnivået, blir det vanskelig å kongehuset å fylle funksjonen sin» Veldig bra og på tide at noen sier det. 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 13. desember #1391 Del Skrevet 13. desember Donpedro skrev (På 11.12.2024 den 8.32): Sorry, men man kan ikke sammenlikne nobelgalla i Sverige med fredsprisen i Norge. Ulike tradisjoner og kleskoder. Utgjør dessverre lite, men dersom man tar Nobel fredsprisen her i Norge: og finner et bilde hvor HM og MM besøker den svensk kongefamilien: Selv da er det klasseforskjell. Lekrere og stiligere samkjørte antrekk på damene og bedre tilpassede dresser på mennene i Sverige. Men for all del, noen ser så opp til det norske monarkiet, at de er blendet for et hvert spørsmål om at det er det dyreste monarkiet etter folketallet og minst fiffe tiltross for høyeste apanasje med de vi kan sammenligne oss mot. 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 13. desember #1392 Del Skrevet 13. desember siesta skrev (8 timer siden): Jeg tror vi får et flott kongepar i framtiden Det er faktisk ikke de som har vært voldelige ect Når saken ift MH kommer til en avslutning og han får sin straff. (Som jeg IKKE sier noe på ) Da blir det nok ro . Og dere som sitter å skriver side opp og ned må finne noe annet å fordrive tiden med 😉 Ja, det sies at tro kan flytte fjell. Jeg tror ikke den eventuelt påtroppende sirkusfamilien vil være noe samlende og langt mindre fremstå nøytral og "opphøyet" royalistisk. Den dagen kommer vel skjelettene om MM ut for fullt og det er ikke mindre sjokkerende enn sønnen, eller muligens mer kun rettet mot henne og ikke ofre som i MBHs sakene. Da må kanskje historiene om Sørlandsporten, filmer, "utprøvende ungdomstid" forsøkes å dyttes inn i skapene igjen. Det vil vel bare slå fast at hva som har blitt tillatt/akseptert i det norske kongehuset overhode ikke hadde kommet over dørstokken i noen andre kongehus. 9 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 13. desember #1393 Del Skrevet 13. desember (endret) Istapp skrev (38 minutter siden): Utgjør dessverre lite, men dersom man tar Nobel fredsprisen her i Norge: og finner et bilde hvor HM og MM besøker den svensk kongefamilien: Selv da er det klasseforskjell. Lekrere og stiligere samkjørte antrekk på damene og bedre tilpassede dresser på mennene i Sverige. Men for all del, noen ser så opp til det norske monarkiet, at de er blendet for et hvert spørsmål om at det er det dyreste monarkiet etter folketallet og minst fiffe tiltross for høyeste apanasje med de vi kan sammenligne oss mot. Der bommet du veldig. Jeg ser på ingen måte opp til norsk kongefamilie, synes de er en gjeng med klovner og ønsker meg republikk. Man kan likevel ikke sammenlikne gallamiddag med dagsbesøk, da vet man fint lite om etikette og antrekk. Endret 13. desember av Donpedro 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet 13. desember #1394 Del Skrevet 13. desember Tenker at kongehuset bør diskuteres bredere i fremtiden enn hva vi på berget har hatt tradisjon for. Igjen og igjen denne høsten har man sett at skandalene rundt den yngre garde avdekker et kongehus hvis tilpasning til moderne tider ikke kun har vært vellykket. Rolleblanding er et sentralt moment. I tillegg hadde man vært tjent med større innsikt i forhold til kongehusets økonomi, nettverk, beskytterskap, samt måten de kommuniserer med offentligheten på. 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 13. desember #1395 Del Skrevet 13. desember Istapp skrev (1 time siden): Utgjør dessverre lite, men dersom man tar Nobel fredsprisen her i Norge: og finner et bilde hvor HM og MM besøker den svensk kongefamilien: Selv da er det klasseforskjell. Lekrere og stiligere samkjørte antrekk på damene og bedre tilpassede dresser på mennene i Sverige. Men for all del, noen ser så opp til det norske monarkiet, at de er blendet for et hvert spørsmål om at det er det dyreste monarkiet etter folketallet og minst fiffe tiltross for høyeste apanasje med de vi kan sammenligne oss mot. Enig, det er klasseforskjell i det å forstå at det å kle seg er en viktig del av det å representere. I Sverige fremstår de gjennomført i stil og forståelse for sin rolle. Klær og frisyre er alltid på stell. Det samme kan sies om det danske og engelske kongehusene. MM og HM har en stor jobb å gjøre mht hvordan de kler seg til representasjonsoppgaver. HM ser ut til å ha kun en dress og ett par brune semskede sko. I tillegg bruker han sportsklokke både til uniform og galla. MM stiller altfor ofte i kjoler som ikke reflekterer royal anledning og verdighet. Blomstrede kjoler hører mer til sommerlige og mer uformelle sammenkomster. MM synes svært sjelden å nytte seg av frisør når hun skal representere. Det skinner ikke av en frisyre som ser ut til å ha blitt tvunnet selv med en krølltang. De skinner ikke, ei heller når ansiktet er så og si rent for farve, altså ingen makeup. En godt voksen kvinne på over 50 år kommer sjeldent godt ut ved «ingen hår og sminke». I privatlivet, ja, men ikke som kronprinsesse ved offentlig representasjon for landet. Senest i dag ser vi MM og IA på Drammen sykehus, og hvor de fremstår lite representative. Ansiktet til MM er blast og grått - uten farve overhodet. Begge har noen krølltang frisyrer, og IA stiller i hvite loafers. Dette er ikke stil, det er faktisk helt alminnelig, og fremhever ikke den opphøyde statusen som skal reflekterer kongehuset. 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 13. desember #1396 Del Skrevet 13. desember Institusjonen er utdatert for lenge siden. Kronprinsparet har virket uengasjert lenge før MBH saken. 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet 13. desember #1397 Del Skrevet 13. desember Kattedama skrev (50 minutter siden): Institusjonen er utdatert for lenge siden. Kronprinsparet har virket uengasjert lenge før MBH saken. Ja, og så har de hatt en tendens til å engasjere seg i saker som gjerne har vært kontroversielle, eller for abstrakte (for å bruke en slik betegnelse). 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 13. desember #1398 Del Skrevet 13. desember FORFAR skrev (1 time siden): Ja, og så har de hatt en tendens til å engasjere seg i saker som gjerne har vært kontroversielle, eller for abstrakte (for å bruke en slik betegnelse). Ja, HM fortalte så fint på tysk TV at han ønsker seg flere kraftkabler til utlandet. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 13. desember #1399 Del Skrevet 13. desember DaisyD skrev (På 11.12.2024 den 9.47): Nei, penger har de nok av men bruker MM stylister? Det har jeg undret meg over. Dronning Sonja har som regel alltid vært elegant til fingerspissene - så jeg har alltid savnet mer stil over landets kronprinsesse. Sonja hadde « påklederske» når hun var kronprinsesse, antar hun har det ennå. Sonja har alltid vært elegant, men hun hadde jo interesse for klær før hun ble kronprinsesse, jobbet i klesbutikken til familien og sydde sine egne klær. jeg antar at mm har stylist , men hun har vel siste ordet selv. Jeg skjønner ikke frisyren hennes. Hun så jo bedre ut før hun giftet seg og kanskje ikke hadde råd til sånn frisyre. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 13. desember #1400 Del Skrevet 13. desember Kvittre skrev (3 minutter siden): Sonja hadde « påklederske» når hun var kronprinsesse, antar hun har det ennå. Sonja har alltid vært elegant, men hun hadde jo interesse for klær før hun ble kronprinsesse, jobbet i klesbutikken til familien og sydde sine egne klær. jeg antar at mm har stylist , men hun har vel siste ordet selv. Jeg skjønner ikke frisyren hennes. Hun så jo bedre ut før hun giftet seg og kanskje ikke hadde råd til sånn frisyre. Enig med deg. Sonja er alltid elegant - man kan se hun har stil. MM var faktisk finere før hun giftet seg - med ubleket hår i strikk, dongeribukse og duffelcoat istedet for som nå. Hun kledde bedre den avslappede og hverdagslige stilen. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå