Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

NordreSving skrev (1 time siden):

Ja, det gjorde du og du burde ha stått på ditt. Jeg skrollet bare gjennom, sjekket ikke lenken (annerkjente at den var fra faktisk) og når du gav deg, så gikk jeg ut fra at du hadde blitt motbevist. Men påstanden stemte dårlig overens med min magefølelse og mine kaffemaskin-prater så jeg valgte å sjekke lenken, og brukte noen minutter på å lure på om lenken gikk til feil undersøkelse. Så droppet mynten og da ble jeg forbanna. Fordi folk flest skroller bare forbi og plutselig er noe en sannhet som overhode ikke er sant. Det er sterke krefter i sving på Sosiale medier som bedriver bevisst feilinformasjon, ref feks landet over dammen. Det er ytringsfrihetens bakside. Det er ikke uten grunn at faktasjekking som feks Faktisk.no er opprettet, og i dette tilfellet ble det misbrukt. 

Ja, jeg burde det - men enkelte ganger er man bedre tjent med å la det være. Jeg blir bare irritert. 

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Justlooking skrev (10 timer siden):

Ja, husker eu avstemmingen var for seg selv. Men synes det er greit å ta det samtid som valget. Da er det mange som møter opp for å stemme og kanskje det er lettere å ta det mens de allerede er der i valgboksen. Er det ikke kirkevalget som også er samtidig?

Jeg vil det skal være eget valgt slik eu valgene var. Da blir det mer fokus i forkant, og heller det enn at en slipper en tilfeldig ja/ nei  imens man allerede er det. Mer fokus, fordi jeg føler folk flest har veldig lite greie på dette, og også for og få vite hva alternativet er. 
jo kirkevalg samtidig 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk HM ønsker en folkeavstemming før han eventuelt overtar, slik han oldefar insisterte på før han overtok som konge i 1905. Kan aldri tenke meg at han ønsker å bli konge mot folks vilje.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (Akkurat nå):

Jeg tror faktisk HM ønsker en folkeavstemming før han eventuelt overtar, slik han oldefar insisterte på før han overtok som konge i 1905. Kan aldri tenke meg at han ønsker å bli konge mot folks vilje.

Når han var yngre sa han det. Før han giftet seg. Han ville ha en ny folkeavstemning, han ville ikke bli konge for et folk som ikke ønsket han. Den gang snakket han også om og tre til side hvis folket heller ønsket Martha, det er vel neppe aktuelt lenger. Selv om han ikke har snakket om det på lenge tror jeg også han ønsker det, tror alt føles litt som en byrde nå. Hvis han faktisk har folket med seg vil det kanskje være lettere og ta tak i oppgaven framover. 
Nå er ikke HM i posisjon til og kreve folkeavstemning da. Han kan takke nei til og bli konge og sende stafettpinnen videre. Så det må vel bli avstemning om monarki heller enn HM som konge. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (26 minutter siden):

Det har faktisk jeg og tenkt. <

Kan ikke være lett å bli konge når så mange ikke har tillit. Kong Haakon var veldig bestemt på at det måtte en folkeavstmming til før han ville bli konge i Norge.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folket vil jo ha HM som konge, men de vil nok ikke ha MM som dronning. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

parmanoia skrev (31 minutter siden):

Folket vil jo ha HM som konge, men de vil nok ikke ha MM som dronning. 

Underbygg gjerne med dokumentasjon for påstandene dine.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (2 timer siden):

Underbygg gjerne med dokumentasjon for påstandene dine.

Unnskyld - trodde det var en annen tråd 😂

Endret av DaisyD
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (14 minutter siden):

Dette skal ikke tas i denne tråden. 

Hvis man kan fremme ubekreftede påstander i denne tråden må jo dokumentasjonen som bekrefter dem også nødvendigvis tas i samme tråd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (Akkurat nå):

Hvis man kan fremme ubekreftede påstander i denne tråden må jo dokumentasjonen som bekrefter dem også nødvendigvis tas i samme tråd. 

Jeg trodde det var en annen tråd - derfor beklaget jeg det over her. 

Beklager, igjen 😅

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (5 timer siden):

Det tror jeg også. Monarkiet står så sterkt i Norge, at han har alt å vinne på folkeavstemming.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (5 minutter siden):

Det tror jeg også. Monarkiet står så sterkt i Norge, at han har alt å vinne på folkeavstemming.

Vi vet strengt tatt ikke hvor sterkt det står den dagen kong Harald og dronning Sonja ikke er her mer. Ved målinger så er det kongen som er den mest populære mens Mette Marit er den minst populære. MM sin stilling har vel ikke akkurat styrket seg de siste månedene. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært interessant dersom kronprinsen gikk for folkeavstemning. 

Jeg tror neppe Norge vil velge republikk. Til det er vi for flegmatisk her på berget. 

I tillegg hadde kronprinsen scoret poeng ved å gå til valg. Det ville gitt assosiasjoner til en annen Haakon, og kronprinsen hadde skrevet seg inn i det nordmenn opplever som en veldig nobel kongehistorie: Folkelig, demokratisk, annerledes.

Seremonier er jo ikke noe for oss, men gi meg en anorakk og nordmarka, og jeg kan fortelle deg akkurat hvem du er.

Endret av FORFAR
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (14 timer siden):

Det hadde vært interessant dersom kronprinsen gikk for folkeavstemning. 

Jeg tror neppe Norge vil velge republikk. Til det er vi for flegmatisk her på berget. 

I tillegg hadde kronprinsen scoret poeng ved å gå til valg. Det ville gitt assosiasjoner til en annen Haakon, og kronprinsen hadde skrevet seg inn i det nordmenn opplever som en veldig nobel kongehistorie: Folkelig, demokratisk, annerledes.

Seremonier er jo ikke noe for oss, men gi meg en anorakk og nordmarka, og jeg kan fortelle deg akkurat hvem du er.

Men hadde de (HM og MM) hatt guts til å gå inn i rollen når de vet at tilliten til dem er temmelig tynnslitt?

Det er ikke noen roller de kan gå halvhjertet inn i - det krever "all in".

Jeg vet sannelig ikke om dette er noe de ønsker. Vi får se.

Endret av DaisyD
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (2 timer siden):

Men hadde de (HM og MM) har guts til å gå inn i rollen når de vet at tilliten til dem er temmelig tynnslitt?

Jeg tror at MM vil ut av det, jeg tror hun vil leve i ro og fred uten rampelyset på seg. Jeg synes aldri hun har virket komfortabel i rollen sin.

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Svigermor skrev (1 minutt siden):

Jeg tror at MM vil ut av det, jeg tror hun vil leve i ro og fred uten rampelyset på seg. Jeg synes aldri hun har virket komfortabel i rollen sin.

Hun har ikke helse til å fylle den rollen, ikke gjør hun det i dag heller. Med tanke på hvor lite paret representerer ser jeg ikke helt behovet for å få økt apanasjen. Men mulig at vedlikehold av Skaugum krever mer nå, nå som de skal ansette en vaktmester. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (6 timer siden):

Men hadde de (HM og MM) har guts til å gå inn i rollen når de vet at tilliten til dem er temmelig tynnslitt?

Nei, det er slettens ikke sikkert de ønsker det.

Abdikasjon er også et alternativ.

Jeg tenker det avhenger av to ting:

Hvordan saken rundt MBH videreutvikler seg.

Folkets tillit.

Endret av FORFAR
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video av krompen og Mette på vei inn på cupfinalen: det ser ut som sistnevnte fortsatt står meget godt i kritikken "😁😁😁"

Og de nektet å svare på spørsmål i dag også.

• Liker 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (16 timer siden):

Nei, det er slettens ikke sikkert de ønsker det.

Abdikasjon er også et alternativ.

Jeg tenker det avhenger av to ting:

Hvordan saken rundt MBH videreutvikler seg.

Folkets tillit.

Ja, lurer på hvor lite tillit de tåler for å ikke påta seg rollen. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...