Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Honey Dew skrev (7 timer siden):

Herregud da. Du vet vel at folk bruker lesebriller hvis de sliter med å lese 🙄

Det får nå være mpte på til mistenkeliggjøring.

Så dette innlegget mitt har du lest,en ikke det neste? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det er flott kronprinsen stiller opp. Lunsjen sto ikkje om rikessikkerhet og familien dekka det inn. Det eg reagerer mest på er at ML og DV får gå under radaren virker ikkje som verken kongefamilien eller presse er opptatt av å belyse den saken.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en bredside, så er de som liker MM forberedt. 

Jeg så på klippet fra talen som hun holdt på gjestebudet. Øver de ikke før de skal holde tale? Det var som å være vitne til en usikker tenåring som ikke hadde forberedt seg overhodet. Dette er jobben hennes og så er hun ikke bedre? Manusfrihet er jo noe man innprentes som vesentlig på skolen når man skal presentere. Hun greier ikke å si velkommen, uten å måtte lese fra manus. Hun greier ikke å si at dette er en dag de har gledet seg til uten å lese fra manus. Hun greier ikke å si noe som helst uten å lese fra manus. Resultatet? Hun fremstår lite genuin, ingenting av det som liksom skal være hjertesaker, ser ut til å komme fra hjertet. Det som betyr noe for deg, det trenger du ikke manus for. Jeg er faktisk helt sjokkert over hvor dårlig det var. Uforberedt og lite genuin. 2 minus. 

Spriket mellom «inderligheten» og lesingen fra manuset fremstod som direkte pinlig. 

• Liker 11
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (1 time siden):

Her kommer en bredside, så er de som liker MM forberedt. 

Jeg så på klippet fra talen som hun holdt på gjestebudet. Øver de ikke før de skal holde tale? Det var som å være vitne til en usikker tenåring som ikke hadde forberedt seg overhodet. Dette er jobben hennes og så er hun ikke bedre? Manusfrihet er jo noe man innprentes som vesentlig på skolen når man skal presentere. Hun greier ikke å si velkommen, uten å måtte lese fra manus. Hun greier ikke å si at dette er en dag de har gledet seg til uten å lese fra manus. Hun greier ikke å si noe som helst uten å lese fra manus. Resultatet? Hun fremstår lite genuin, ingenting av det som liksom skal være hjertesaker, ser ut til å komme fra hjertet. Det som betyr noe for deg, det trenger du ikke manus for. Jeg er faktisk helt sjokkert over hvor dårlig det var. Uforberedt og lite genuin. 2 minus. 

Spriket mellom «inderligheten» og lesingen fra manuset fremstod som direkte pinlig. 

Eller at hun faktisk sliter og har det vondt med alt som skjer og derfor er det vanskelig å huske ting.  At du ikke trenger manus, betyr ikke at ikke andre trenger det, selv om det er saker man bryr seg om. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes for en flisespikking.

Og hva er greia med "de som liker Mette Marit"? Altså i alle dager - hvorfor skulle det ha noe med denne diskusjonen å gjøre?

Er det virkelig sånn at alle mulige oppkonstruerte kritiske problemstillinger man kan klare å stable på beina mht kronprinsessens jobb/helse/bakgrunn/ungdomstid/omgangskrets/familie/gener (stryk det som ikke passer) egentlig bare bunner i at man ikke liker Mette Marit? Jeg forstår ærlig talt ikke hva noe sånt skulle bety engang. Og så tar man samtidig for gitt at de som måtte finne noe å utsette på disse oppkonstruerte problemstillingene bare gjør det fordi de liker henne? Hva slags meningsløst polariserende diskusjonsgrunnlag er det?

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple Basil skrev (12 timer siden):

Det finnes ingen mellomting altså? 

Hva er mellomtingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimskrans skrev (14 timer siden):

Hvorfor sammenligne med USA? Finland og Island er mer like Norge og de klarer seg helt fint med president.

At den norske kongefamilien ikke er politisk finnes det også ulike meninger om…

Jeg er uenig i sammenligningen av Norge med Island og Finland. Skulle det ha dukket opp en Trump lignende kandidat i Norge, hvis vi hadde hatt president i landet, ville folk stemt på hen. Tror jeg.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (2 timer siden):

Hjelpes for en flisespikking.

Og hva er greia med "de som liker Mette Marit"? Altså i alle dager - hvorfor skulle det ha noe med denne diskusjonen å gjøre?

Er det virkelig sånn at alle mulige oppkonstruerte kritiske problemstillinger man kan klare å stable på beina mht kronprinsessens jobb/helse/bakgrunn/ungdomstid/omgangskrets/familie/gener (stryk det som ikke passer) egentlig bare bunner i at man ikke liker Mette Marit? Jeg forstår ærlig talt ikke hva noe sånt skulle bety engang. Og så tar man samtidig for gitt at de som måtte finne noe å utsette på disse oppkonstruerte problemstillingene bare gjør det fordi de liker henne? Hva slags meningsløst polariserende diskusjonsgrunnlag er det?

Synes du hun leverte en god tale? 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (3 timer siden):

Det var en helt alminnelig god framføring.

Hva er hensikten med å lete med lys og lykte etter småplukk å kritisere? Tenker du at du skal velte monarkiet med dette smålige pirket?

Jeg for min del reagerer motsatt. Jeg blir mer oppmerksom på at MM faktisk gjør en god jobb. Jeg har vært kritisk til ting hun har gjort før, men jeg synes hun gjør en god figur på jobb i høst, og denne shitstormen folk rører opp, består jo av 9 deler oppkonstruert vrøvl, og 1 del gode spørsmål. Shitstormen, og dere som driver den frem,  får henne til å fremstå som en underdog som man får en trang til å støtte.

Forøvrig er ikke smålig pirk på talefremføring en "bredside". Det er mer en kinaputt. Problemet er mengden av billige kinaputter. Det blir mye røyk og støy, men det er jo ikke noen substans.

Som sagt bekrefter du hypotesen min om at innlegget mitt ville falle noen som «synes MM gjør en god jobb» tungt for brystet. Jeg burde tippe lotto, så treffsikkert er det hvem som reagerte på innlegget inkl @Aricia og @Orly. Inkludert behovet for å rykke ut med litt nedlatende brukerdebatt fra noen. 

Dette er ikke å gjøre en god jobb. En vesentlig del av jobben, som hun har hatt i en god del år, er å holde tale/innlegg eller si noen velvalgte ord. Når du må lese fra manus selv i innledningen der du sier velkommen og at du gleder deg, da er det flaut. Det å lære å holde tale er mulig. Påstanden er at MM er en dame med mye empati som brenner for psykisk helse. Vel da burde det være mulig å fremstå noe mer genuin enn hun gjorde her. At noen ikke heller på dette helt åpenbare punktet greier å se det kritikkverdige i dette som går direkte på JOBBUTFØRELSEN hennes. Merk det siste; det går ikke på henne som mor eller person, men på kvaliteten på jobben hennes. Hvis jeg skal stave det så kalles det legitim kritikk.

• Liker 7
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (9 minutter siden):

Som sagt bekrefter du hypotesen min om at innlegget mitt ville falle noen som «synes MM gjør en god jobb» tungt for brystet. Jeg burde tippe lotto, så treffsikkert er det hvem som reagerte på innlegget inkl @Aricia og @Orly. Inkludert behovet for å rykke ut med litt nedlatende brukerdebatt fra noen. 

Dette er ikke å gjøre en god jobb. En vesentlig del av jobben, som hun har hatt i en god del år, er å holde tale/innlegg eller si noen velvalgte ord. Når du må lese fra manus selv i innledningen der du sier velkommen og at du gleder deg, da er det flaut. Det å lære å holde tale er mulig. Påstanden er at MM er en dame med mye empati som brenner for psykisk helse. Vel da burde det være mulig å fremstå noe mer genuin enn hun gjorde her. At noen ikke heller på dette helt åpenbare punktet greier å se det kritikkverdige i dette som går direkte på JOBBUTFØRELSEN hennes. Merk det siste; det går ikke på henne som mor eller person, men på kvaliteten på jobben hennes. Hvis jeg skal stave det så kalles det legitim kritikk.

Neida, det er ikke lotto, det er bevisste, ønskede invitasjoner (igjen og igjen). Jeg sier nei takk, og foreslår du vier mindre tid på brukere og mer på sak, og ja takk til kronprinsessens jobb.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en gammel tråd som kanskje kan være av interesse: Les og lær

Endret av Aricia
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte sans for innleggene dine, jeg, @NordreSving. Videre har jeg stundom stusset over kronprinsessens rolleforståelse.

Men dette tradisjonelle arrangementet hvor kronprinsparet inviterer ungdom som sliter med psykiske problemer synes jeg ikke det er grunn til å kritisere eller pirke på. Snarere tvert imot.

Ok, så trenger kanskje Mette-Marit manus for å føle seg trygg. Hun sa også følgende: " Dere som er her i dag er eksperter på hva som virker for akkurat deg. Kanskje kan det som hjelper for én være til inspirasjon for en annen. Kanskje kan vi sammen skape et litt større rom, der det oppleves trygt å snakke sammen om det som er vanskelig." Har inntrykk av at gjestene satte stor pris på å bli invitert i gjestebud hos kronprinsparet.

Det er jo nettopp sånne "gjøre stas på andre (som virkelig trenger det)"-arrangementer de kongelige og kongelige residenser egner seg til og kan utgjøre en verdi for.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Villroses hage skrev (1 time siden):

Har ofte sans for innleggene dine, jeg, @NordreSving. Videre har jeg stundom stusset over kronprinsessens rolleforståelse.

Men dette tradisjonelle arrangementet hvor kronprinsparet inviterer ungdom som sliter med psykiske problemer synes jeg ikke det er grunn til å kritisere eller pirke på. Snarere tvert imot.

Ok, så trenger kanskje Mette-Marit manus for å føle seg trygg. Hun sa også følgende: " Dere som er her i dag er eksperter på hva som virker for akkurat deg. Kanskje kan det som hjelper for én være til inspirasjon for en annen. Kanskje kan vi sammen skape et litt større rom, der det oppleves trygt å snakke sammen om det som er vanskelig." Har inntrykk av at gjestene satte stor pris på å bli invitert i gjestebud hos kronprinsparet.

Det er jo nettopp sånne "gjøre stas på andre (som virkelig trenger det)"-arrangementer de kongelige og kongelige residenser egner seg til og kan utgjøre en verdi for.

Jeg kritiserer ikke arrangementet, men evnen til å holde tale. Mange kjenner seg sikkert igjen i ubehaget ved å snakke i en forsamling, men hun er ikke en privatperson som må stotre seg gjennom. Det er jobben hennes og da bør man kunne forvente kvalitet. Spesielt når dette er noe hun har øvd på i mange år. 

Jeg har lang erfaring med å veilede folk som skal presentere noe, og det er en prosess. Første bud er å kunne utenat det du skal si, neste bud er stikkord til støtte og dermed kunne snakke fritt. 

Det er ikke vanskelig teori som skal presenteres, det er å kunne snakke rundt det som er hennes hjertesak. Jeg synes det er dønn uprofesjonelt etter så mange år. Og det føyer seg inn i rekken av en holdning til jobbutførelse som er litt på halv tolv. Har ikke vært så opptatt av diskusjonen rundt etikette og tenkt at det er litt strengt å kritisere henne for å bryte med det, men det slår meg at det handler om det samme. 

• Liker 12
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 time siden):

Kom til å tenke på en gammel tråd som kanskje kan være av interesse: Les og lær

Jeg håper du ser ironien i å linke til dette innlegget ditt i lys av eget innlegg. Les og lær til deg også. Hvilken trolleteknikk bruker du her? 

Forøvrig er det det et og annet rundt diskusjonskutyme som du også kan lese deg opp på. Det er  alltid greit å sitere den du svarer. Nå blir det jo litt sånn at du «baksnakker» til et annet publikum. Sånn hvis du er opptatt av redelighet og debattskikk mener jeg. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (4 timer siden):

Jeg er uenig i sammenligningen av Norge med Island og Finland. Skulle det ha dukket opp en Trump lignende kandidat i Norge, hvis vi hadde hatt president i landet, ville folk stemt på hen. Tror jeg.  

Hvorfor mener du Norge er mer likt på USA enn på Finland eller Island?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Krimskrans skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mener du Norge er mer likt på USA enn på Finland eller Island?

Fordi ulikhetene, kulturen og utilfredsheten er større her enn i foreks Island og Finland. Det er derfor større grobunn for at noen tilsvarende klovnen Trump og hans følgere kan få grobunn her. Finland er blant annet kåret til verdens lykkeligste land, Norge på en 7 plass. Vi er i bunnsjiktet av de nordiske landene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (18 minutter siden):

Jeg kritiserer ikke arrangementet, men evnen til å holde tale. Mange kjenner seg sikkert igjen i ubehaget ved å snakke i en forsamling, men hun er ikke en privatperson som må stotre seg gjennom. Det er jobben hennes og da bør man kunne forvente kvalitet. Spesielt når dette er noe hun har øvd på i mange år. 

Jeg har lang erfaring med å veilede folk som skal presentere noe, og det er en prosess. Første bud er å kunne utenat det du skal si, neste bud er stikkord til støtte og dermed kunne snakke fritt. 

Det er ikke vanskelig teori som skal presenteres, det er å kunne snakke rundt det som er hennes hjertesak. Jeg synes det er dønn uprofesjonelt etter så mange år. Og det føyer seg inn i rekken av en holdning til jobbutførelse som er litt på halv tolv. Har ikke vært så opptatt av diskusjonen rundt etikette og tenkt at det er litt strengt å kritisere henne for å bryte med det, men det slår meg at det handler om det samme. 

Jeg er enig i resonnementet ditt. Det kan selvsagt ha noe med situasjonen hun står i, som gjør at hun føler seg utrygg under fremførelsen, men selve teksten hun presenterte, var heller ikke veldig profesjonell. Jeg nevnte det i et tidligere innlegg. Jeg synes den var umoden og minnet om noe tenåringen min kunne funnet på å presentere. Ikke noe en godt voksen kronprinsesse, med rådgivere og mange års erfaring, skulle formidle. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter flere av trådteltakerne slik, at når kronprinsparet (endelig) skulle fronte et prisverdig arrangement, så "slaktes" kronprinsessens innsats ned på detaljnivå. Som om talen og taleevnen (og ikke minst taleforberedelsene) er det vesentlige ved denne middagen. Undertegnende oppfatter velkomsttalen som helt grei, hverken mer eller mindre.

Jeg hevder altså ikke at talen var strålende, eller at kronprinsessen er en gudbenådet taler.

Men behøver hun å være det? Kanskje hennes smule klønethet faktisk får gjestene til å slappe av? Et gjestebud hos kongelige kan fort føles stivt. Kronprinsparet gir inntrykk av å være et hyggelig vertskap. Som selvfølgelig er en del av deres jobb.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (3 timer siden):

Neida, det er ikke lotto, det er bevisste, ønskede invitasjoner (igjen og igjen). Jeg sier nei takk, og foreslår du vier mindre tid på brukere og mer på sak, og ja takk til kronprinsessens jobb.

👏👏👏👏

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...