PusheenPusheen Skrevet 28. oktober #821 Del Skrevet 28. oktober Ellinoor skrev (1 time siden): Selvfølgelig har hun et valg. I teorien ja. Men i praksis, kanskje ikke like lett sagt som gjort. 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellinoor Skrevet 28. oktober #822 Del Skrevet 28. oktober (endret) --- Endret 28. november av Ellinoor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 28. oktober #823 Del Skrevet 28. oktober Ellinoor skrev (2 minutter siden): Nei, det er nok så. Men kronprinsen har jo vært veldig åpen om hvordan han selv håndterte det som et reelt (om enn vanskelig) valg, så det er vel rimelig å anta at det ikke har blitt presentert som noe annet for henne. Vil anta det ja, at hun vet at hun har et valg. Men hun vet nok også hva som vil være konsekvensene av det valget. Jeg tipper hun er innstilt på å bli dronning en dag, det er jo tross alt den identiteten hun har vokst opp med. Ville nok blitt en ekstensiell identitetskrise in the making om hun skulle velge det bort. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 28. oktober #824 Del Skrevet 28. oktober Olsen skrev (På 27.10.2024 den 10.23): Synd kronprinsfamilien ikke har benyttet tilgangen til ulike hjelpetilbud fra tidlige barneår når det gjelder eldste sønn. Vi vet jo ingenting om hva slags hjelpetilbud Marius har vært innom og i hvilken grad. Han kan for alt vi vet ha vært innom det beste av det beste i over 20 år nå. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 28. oktober #825 Del Skrevet 28. oktober Tråden er ryddet for spekulasjoner. Sol, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivEinar Skrevet 28. oktober #826 Del Skrevet 28. oktober Nå har situasjonen i det norske kongehuset nådd langt ut av landet. Det britiske tabloidavisa Daily Mail stiller spørsmål ved hvordan kong Harald skal «lose familien gjennom skandalene høsten har bydd på». ««Norske kongelige i krise: Med en familie rammet av sykdom, pågående voldsanklager og prinsesse Martha Louises kontroversielle ekteskap - hvordan skal den sykelige kong Harald fylle makttomrommet?». «Med en pågående straffesak, kontroversielle ekteskap og en stadig mer usikker arv, er det sannsynlig at det er én ting i tankene til kong Harald V - framtida til familien hans», heter det i oppslaget.» https://www.dagbladet.no/nyheter/en-av-englands-storste-krise/82148763 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 28. oktober #827 Del Skrevet 28. oktober LivEinar skrev (28 minutter siden): Nå har situasjonen i det norske kongehuset nådd langt ut av landet. Det britiske tabloidavisa Daily Mail stiller spørsmål ved hvordan kong Harald skal «lose familien gjennom skandalene høsten har bydd på». ««Norske kongelige i krise: Med en familie rammet av sykdom, pågående voldsanklager og prinsesse Martha Louises kontroversielle ekteskap - hvordan skal den sykelige kong Harald fylle makttomrommet?». «Med en pågående straffesak, kontroversielle ekteskap og en stadig mer usikker arv, er det sannsynlig at det er én ting i tankene til kong Harald V - framtida til familien hans», heter det i oppslaget.» https://www.dagbladet.no/nyheter/en-av-englands-storste-krise/82148763 Den nåværende kongefamilien vi har i Norge er ganske ny, og bare tre generadjoner om vi kun teller med de som har vært/er konger. Jeg tror det er en stor sannylighet for at Kongen i kommende eller neste nyttårstale annonserer at han blir den siste Kongen av Norge. I hvert fall i den familien vi har i dag. Resten av kongefamilien har sitt å stri med, og det virker ikke som de hverken er motivert eller kapable til å ta over tronen. De har uansett mer enn nok penger for seg og fremtidige generasjonee og kan leve et liv i sus og dus om de ønsker det. Ellers er det nok av verv og posisjoner som venter på dem på grunn av deres bakgrunn, så om de vil jobbe har de masse gode muligheter også. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 29. oktober #828 Del Skrevet 29. oktober pop up bruker skrev (8 timer siden): Den nåværende kongefamilien vi har i Norge er ganske ny, og bare tre generadjoner om vi kun teller med de som har vært/er konger. Jeg tror det er en stor sannylighet for at Kongen i kommende eller neste nyttårstale annonserer at han blir den siste Kongen av Norge. I hvert fall i den familien vi har i dag. Resten av kongefamilien har sitt å stri med, og det virker ikke som de hverken er motivert eller kapable til å ta over tronen. De har uansett mer enn nok penger for seg og fremtidige generasjonee og kan leve et liv i sus og dus om de ønsker det. Ellers er det nok av verv og posisjoner som venter på dem på grunn av deres bakgrunn, så om de vil jobbe har de masse gode muligheter også. Tror nok det bare er en ønsketenking. Håper han holder noen år til. Det blir helt feil om HM og MM blir konge og dronning i mine øyne. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 29. oktober #829 Del Skrevet 29. oktober Justlooking skrev (58 minutter siden): Tror nok det bare er en ønsketenking. Håper han holder noen år til. Det blir helt feil om HM og MM blir konge og dronning i mine øyne. Jeg håper også Kong Harald holder noen år til altså. Han er 86, men mange lever til de er godt over 90. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 29. oktober #830 Del Skrevet 29. oktober pop up bruker skrev (58 minutter siden): Jeg håper også Kong Harald holder noen år til altså. Han er 86, men mange lever til de er godt over 90. Håper og han lever godt og lenge fordi han er en hyggelig gammel mann, men monarkiet bør, med all respekt, legges i sarkofagen sammen med han når tiden er inne. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellinoor Skrevet 29. oktober #831 Del Skrevet 29. oktober (endret) --- Endret 28. november av Ellinoor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 29. oktober #832 Del Skrevet 29. oktober Ellinoor skrev (4 timer siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at kronprinsen og Ingrid A ikke fremstår som motiverte eller kapable? Det er veldig motsatt av mitt inntrykk av dem, så jeg lurer på hva du bygger det på? Ikke meg du siterer. Likevel har jeg litt samme inntrykk som den siterte, jeg og synes ikke det er noe voldsom og glødende motivasjon her. Helt subjektivt, såklart. Lite synlighet, lite jobbing, mye er «privat». Kongehuset er så utvannet nå at det har blitt en helt ordinær familie som vi av en eller annen uforståelig grunn skal gi masse penger for å vinke og klappe korpsbarn på hodet. Siden du har «et veldig motsatt inntrykk», hva baserer du det på? Jeg er en glødende republikaner, men selv jeg kunne latt monarkiet gått under radaren hvis medlemmene i denne familien hadde vært virkelig egnet. Ta Diana, for eksempel. Åpenbart dypt ulykkelig, kunne ikke fordra å bli jaget og fotografert og det ble jo og hennes bane. Likevel gjorde hun jobben som prinsesse knallbra. Fremsto dypt interessert i menneskene hun møtte, alt fra medforeldre på skolen hvor hun deltok i løpekonkurranse barbeint, tok på hiv-smittede på 80-tallet, tok små barn på fanget, var ganske enkelt genuin. Spol frem til 2024 og vi har en «kongelig» som sier platte selvfølgeligheter, vinker litt fra en tribune og «står godt i kritikken» hun får. Hun kan ikke noe for at hun ikke er i nærheten av å ha karismaen til Diana, men da burde hun som et minimum ha noe respekt for undersåttene sine og gi noe tilbake til folket. Det gjør hun ikke. Subjektiv mening; MM fremstår uegnet, uengasjert og drittlei. 14 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cookie123 Skrevet 29. oktober #833 Del Skrevet 29. oktober pop up bruker skrev (7 timer siden): Jeg håper også Kong Harald holder noen år til altså. Han er 86, men mange lever til de er godt over 90. Han er 87. 😉 Men jeg håper også han holder noen år til. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellinoor Skrevet 29. oktober #834 Del Skrevet 29. oktober (endret) --- Endret 28. november av Ellinoor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 29. oktober #835 Del Skrevet 29. oktober Cookie123 skrev (2 timer siden): Han er 87. 😉 Men jeg håper også han holder noen år til. Tiden flyr! 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet 29. oktober #836 Del Skrevet 29. oktober Ellinoor skrev (2 timer siden): Jeg snakket ikke om verken MM eller prinsesse Diana. Jeg spurte spesifikt om grunnlaget for å mene at kronprinsen og IA fremstår som umotiverte og lite kapable. Og hvorfor mener de fremstår som motiverte og kapable? 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordreSving Skrevet 30. oktober #837 Del Skrevet 30. oktober (endret) Det hele koker ned til det som best kan eksemplifiseres med Kong Olavs tur med trikken under oljekrisen. Dette er selve grunnsteinen til hvorfor han ble populær. Han valgte å ikke utnytte sine privilegier som han hadde som konge. Måtte folket styre unna bilen, så brukte han heller ikke bilen. Og han løste billett. Den typen oppførsel utløser respekt. Motsatsen er å misbruke privilegiene sine slik at du signaliserer at du er unntatt normer og regler som gjelder vanlige folk. Som skrevet tidligere har vi ikke et uttalt klassesamfunn i Norge. Vi har ikke en opphøyet adel heller. Det er rett og slett ikke aksept for at noen skal ha en opphøyd rolle som gir dem rettigheter og privilegier som andre ikke har. Sånn sett er vårt Kongehus i en særstilling, og det å bryte med denne tradisjonen vil naturlig nok få konsekvenser for oppslutningen. Det finnes nok av monarker i historien som folket mistet tålmodigheten med, og der deres utøvelse av makt fikk store konsekvenser da folket til slutt skjønte at de kunne bryte seg fri hvis de bare samlet seg. Mekanismene er altså ikke ukjente historisk sett, så enhver konge/dronning bør ha dette i mente i sitt virke og kanskje særlig her til lands. Her har de som lurer på hvorfor folk nå begynner å mene noe om Kongehuset svaret. Det har vært uproblematisk. Nå reises spørsmålene. Endret 30. oktober av NordreSving 2 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellinoor Skrevet 30. oktober #838 Del Skrevet 30. oktober (endret) --- Endret 28. november av Ellinoor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordreSving Skrevet 30. oktober #839 Del Skrevet 30. oktober Ellinoor skrev (1 time siden): Hvilke privilegier er det du mener blir misbrukt av kong Harald? Hvor i innlegget mitt nevner jeg Kong Harald? Jeg snakker om Kongehuset, som jo som kjent er en term som innbefatter flere. Ulike temaer og hendelser har blitt trukket frem i diskusjon de siste måneden, som gjør at tilliten og omdømmet til Kongehuset har fått seg en knekk. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 30. oktober #840 Del Skrevet 30. oktober Ellinoor skrev (1 time siden): Hvilke privilegier er det du mener blir misbrukt av kong Harald? Å ikke sende ut sarkofag kjøpet på anbudsrunde er det siste, tenker jeg - selv om jeg tviler på at kong Harald er primus motor for valget av Snøhetta. Kongehuset tar seg til rette og det bør anses som misbruk av privilegier. Å benytte personellressurs og skattemidler til bruk på private eiendomsutgifter, kan vel også sies å være misbruk. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå