Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.


Eyr

Anbefalte innlegg

Bra med en egen tråd om de kongelige, og "de øvrige", men redd det blir litt kaos når det ikke er noe mer spissa tema enn det 😬😬 

Håper uansett alle kan ha en god og saklig tone, ikke kalle hverandre ting, og være agressive i språkbruken - selv om man er veldig, veldig uenig! 🙏

Endret av pop up bruker
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eyr skrev (På 6.9.2024 den 10.12):

Jeg lurer på hva folk synes om at de valgte å ha med den 17årige kjæresten til Sverre Magnus under bryllupsfeiringen? 
Er det greit? 😊

Jeg er skeptisk til det. Ikke fordi hun sikkert er et nydelig menneske, og hun og Sverre Magnus er kjempefine sammen, men fordi hun nå blir trukket inn i det offentlige, og dermed kan bli gjenstad for debatt - slik hun er blir i denne tråden. 

De hadde også ikledd henne en av MM gamle kjoler, som de visste kom til å bli en snakkis. 

Både MM og Martha har snakket om hvor vanskelig det var med pressen, og Durke og Martha har nærmest vært i krig med pressen siste månedene. Det har også vært fullt sirkus og kaos om kongehuset, og det snakkes ekstra mye om kongehuset om dagen. 

Det å ta henne inn i offentligheten på dette tidapunktet syns jeg derfor er merkelig. Jeg tenker at de har ment det positivt, som "se her, det går bra, barna våres får kjærester, og Kongehuset består", men jeg for min del blir heller skeptisk. 

Alstadheim sier det bedre enn meg: 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/GyP9Pl/burde-hun-vaert-sladdet

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren
pop up bruker skrev (5 minutter siden):

Bra med en egen tråd om de kongelige, og "de øvrige", men redd det blir litt kaos når det ikke er noe mer spissa tema enn det 😬😬 

Håper uansett alle kan ha en god og saklig tone, og ikke kalle hverandre ting, og være agressive i språkbruken - selv om man er veldig, veldig uenig! 🙏

Støttes, @pop up bruker!!! Det er det vi bør og må hige etter, å akseptere ueninghet uten å bli aggressiv eller nedlatende. Det er et ordtak som sier noe sånt som at der det er uenighet, der er det utvikling, der går det framover… Jeg håper denne tråden vil bli preget av gjensidig respekt for ulike meninger…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Ellinoor skrev (1 time siden):

Arbeidssky? kronprinsparet skal på fylkestur til uka. De har nettopp hatt en diplomatmottakelse på Oscarsborg. De har masse audienser og møter og lunsjer. Hva har dette med svenskene å gjøre?

Ja, det er to dager. Audiensene tar 15 min 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så for meg at Ingrid Alexandra kom til å dra til prestisjeuniversitetet i utlandet etter militæret, slik som de andre unge, prinsessene i Europa (Spania. Belgia, Nederland). Ser litt mørkt ut med tanke på at kongen ser sliten ut, Mette Marit jobber nesten ikke (et par oppdrag i mnd?) og kronprinsen må ta alt. Til og med prinsesse Astrid på over 90(?) skal inn å jobbe neste uke. Kanskje hun må ta til takke med universitetet i Oslo? Eller NHH som sin far?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemoren skrev (17 minutter siden):

Støttes, @pop up bruker!!! Det er det vi bør og må hige etter, å akseptere ueninghet uten å bli aggressiv eller nedlatende. Det er et ordtak som sier noe sånt som at der det er uenighet, der er det utvikling, der går det framover… Jeg håper denne tråden vil bli preget av gjensidig respekt for ulike meninger…

Det er alltid trivelig og saklig når du er i tråden, @Bestemoren 

Samme med @Malmfrid 

Ellers var det ikke så mange kjente brukernavn her for meg. Håper debattklimaet ikke utvikler seg som i Marius-tråden som nå er stengt. 
Ser fram til gode og saklige diskusjoner ❤️

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Klappe skrev (8 minutter siden):

Jeg så for meg at Ingrid Alexandra kom til å dra til prestisjeuniversitetet i utlandet etter militæret, slik som de andre unge, prinsessene i Europa (Spania. Belgia, Nederland). Ser litt mørkt ut med tanke på at kongen ser sliten ut, Mette Marit jobber nesten ikke (et par oppdrag i mnd?) og kronprinsen må ta alt. Til og med prinsesse Astrid på over 90(?) skal inn å jobbe neste uke. Kanskje hun må ta til takke med universitetet i Oslo? Eller NHH som sin far?

Kronprinsen tok bachelor i statsvitenskap på Berkeley i USA

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Kronprinsen tok bachelor i statsvitenskap på Berkeley i USA

Ja nå rotet jeg. Han gikk på Sjøkrigsskolen i Bergen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (38 minutter siden):

Jeg så for meg at Ingrid Alexandra kom til å dra til prestisjeuniversitetet i utlandet etter militæret, slik som de andre unge, prinsessene i Europa (Spania. Belgia, Nederland). Ser litt mørkt ut med tanke på at kongen ser sliten ut, Mette Marit jobber nesten ikke (et par oppdrag i mnd?) og kronprinsen må ta alt. Til og med prinsesse Astrid på over 90(?) skal inn å jobbe neste uke. Kanskje hun må ta til takke med universitetet i Oslo? Eller NHH som sin far?

Haakon studerte ved Berkley og LSE. Han avla ingen eksamener ved UiO - bare fulgte forelesninger. 
Du kan være trygg på at IA også skal utenlands for å studere. Derimot så jobber konge og kronprins omtrent likt ift antall oppdrag. Så Haakon må rett og slett begynne å jobbe mer. Problemet er at han nesten ikke får oppmerksomhet i pressen når han er på jobb alene. 
Det er dessverre slik at det ofte er de kongelige konene som trekker interessen. Husker godt daværende prins Charles, klaget over at Diana fikk all oppmerksomhet. Så sånn er det nok ofte

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg er skeptisk til det. Ikke fordi hun sikkert er et nydelig menneske, og hun og Sverre Magnus er kjempefine sammen, men fordi hun nå blir trukket inn i det offentlige, og dermed kan bli gjenstad for debatt - slik hun er blir i denne tråden. 

De hadde også ikledd henne en av MM gamle kjoler, som de visste kom til å bli en snakkis. 

Både MM og Martha har snakket om hvor vanskelig det var med pressen, og Durke og Martha har nærmest vært i krig med pressen siste månedene. Det har også vært fullt sirkus og kaos om kongehuset, og det snakkes ekstra mye om kongehuset om dagen. 

Det å ta henne inn i offentligheten på dette tidapunktet syns jeg derfor er merkelig. Jeg tenker at de har ment det positivt, som "se her, det går bra, barna våres får kjærester, og Kongehuset består", men jeg for min del blir heller skeptisk. 

Alstadheim sier det bedre enn meg: 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/GyP9Pl/burde-hun-vaert-sladdet

Det var nok fint å få bort fokus fra all negativiteten i familien, og heller skyve fram en 17 år gammel skjønnhet. Er likevel usikker på hvor klokt det er. Virker dessuten litt manipulerende

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (2 timer siden):

Det var nok fint å få bort fokus fra all negativiteten i familien, og heller skyve fram en 17 år gammel skjønnhet. Er likevel usikker på hvor klokt det er. Virker dessuten litt manipulerende

Man valgte å gjøre en tenåringskjæreste offentlig. Skjønner helt ærlig ikke hva man tenkte på. Er å invitere pressen inn i kjærlighetslivet til sine fortsatt nok så unge voksne barn. Og så kommer en så ung kjæreste med overveldende sannsynlighet enn dag bli en eks.

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (6 timer siden):

Jeg så for meg at Ingrid Alexandra kom til å dra til prestisjeuniversitetet i utlandet etter militæret, slik som de andre unge, prinsessene i Europa (Spania. Belgia, Nederland). Ser litt mørkt ut med tanke på at kongen ser sliten ut, Mette Marit jobber nesten ikke (et par oppdrag i mnd?) og kronprinsen må ta alt. Til og med prinsesse Astrid på over 90(?) skal inn å jobbe neste uke. Kanskje hun må ta til takke med universitetet i Oslo? Eller NHH som sin far?

Den Spanske kronprinsessen har minst to år igjen i militæren. Hun ble ferdig med året på landkrigsskolen tidligere i sommer, og begynte nettopp sitt år på sjøkrigskolen. Siste året blir på luftkrigsskolen. Men enig med deg at hun nok etter det kommer å studere noe som er vurdert relevant på et eller annet Universitet utenfor Spania.

IA har startet utradisjonelt. Med jobbing som ufaglært på skole, og så tjeneste som menig i forsvaret. Tror nok at også hun videre vil følge enn mer utradisjonell vei, der det ikke er et planlagt løp som skal bygge relevant CV som statssjef. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pop up bruker skrev (7 timer siden):

Jeg syns han bør få velge sin egen vei helt fritt, og ikke måtte represnetere Norge fordi det er manko på kongelige som kan ta den jobben - om det ikke er noe han selv genuint ønsker. 

Spiller ingen rolle om hvem eller om noen vil omfavne han (hvillet i seg selv er en helt merkelig tanke for meg), det viktige er hva han selv ønsker å bruke livet sitt på syns jeg. 

Det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (7 timer siden):

For de som vil følge med på kalenderen til Kongehuset finner dere den her: 

https://www.kongehuset.no/program.html?tid=27511&sek=26946

(Siden det er oppe til debatt om hvor mye de jobber, kan det være greit å ha kalenderen, om ikke alle vet hvor den ligger) 

 

Denne kalenderen har jeg fulgt med på i et par år. Aldri har jeg sett den så tettpakket som nå. Til og med prinsesse Astrid ligger inne med et audiensoppdrag. 
Kan se ut som om de nå ønsker å vise at de prøve å stå på.

Et oppdrag jeg stusser på kongen skal debarkere kongeskipet. Det betyr da bare å forlate det? Eller? 
 

Edit: etter å ha googlet, ser jeg at det ofte er en seremoni knyttet til det å debarkere kongeskipet for sesongen
 

Endret av SagaP
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (7 timer siden):

Haakon studerte ved Berkley og LSE. Han avla ingen eksamener ved UiO - bare fulgte forelesninger. 
Du kan være trygg på at IA også skal utenlands for å studere. Derimot så jobber konge og kronprins omtrent likt ift antall oppdrag. Så Haakon må rett og slett begynne å jobbe mer. Problemet er at han nesten ikke får oppmerksomhet i pressen når han er på jobb alene. 
Det er dessverre slik at det ofte er de kongelige konene som trekker interessen. Husker godt daværende prins Charles, klaget over at Diana fikk all oppmerksomhet. Så sånn er det nok ofte

Nå følger ikke jeg kongehuset i sosiale medier, men i følge han ene kongehuseksperten gjør PR-reamet en alt for dårlig jobb med å vise frem hva de faktisk gjør, som fører til at man får inntrykk av at de gjør enda mindre. 

Generelt syns jeg PR-teamet til Kongehuset har forbedringspotensial, det har vært unomalt stille mens stormen har rast, og det at de heller da ikke får frem all aktivitet er ikke bra for oppslutningen. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Malmfrid
SagaP skrev (3 minutter siden):

Denne kalenderen har jeg fulgt med på i et par år. Aldri har jeg sett den så tettpakket som nå. Til og med prinsesse Astrid ligger inne med et audiensoppdrag. 
Kan se ut som om de nå ønsker å vise at de prøve å stå på.

Et oppdrag jeg stusser på kongen skal debarkere kongeskipet. Det betyr da bare å forlate det? Eller? 
 

Edit: etter å ha googlet, ser jeg at det ofte er en seremoni knyttet til det å debarkere kongeskipet for sesongen
 

Det betyr sikkert at det skal i vinteropplag - men forstår ikke hva HM skal gjøre med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
pop up bruker skrev (3 minutter siden):

Nå følger ikke jeg kongehuset i sosiale medier, men i følge han ene kongehuseksperten gjør PR-reamet en alt for dårlig jobb med å vise frem hva de faktisk gjør, som fører til at man får inntrykk av at de gjør enda mindre. 

Generelt syns jeg PR-teamet til Kongehuset har forbedringspotensial, det har vært unomalt stille mens stormen har rast, og det at de heller da ikke får frem all aktivitet er ikke bra for oppslutningen. 

Det er jo høyst merkelig at man har et monarki som koste skattebetalerne 500 millioner i året (minst) - også strever de med å vise det norske folk at de faktisk jobber 🤣

Det er jo litt latterlig. Hadde det vært sånn i vår jobb så hadde vi vært arbeidsledige ganske kjapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Det betyr sikkert at det skal i vinteropplag - men forstår ikke hva HM skal gjøre med det. 

Jeg tror de fyller på det de kan nå. Ser at både Harald, Haakon og Sonja er tilstede ved debarkingen. 
Ja, skipet skal i vinteropplag. Snodige greier. 
Men nå har det vært relativ tomme kalendere siden før sommeren, så sikkert godt å komme i gang igjen. 
Fem audienser, to statsråd, en lunsj, en debarkering, en utstillingsåpning. 
Til sammen utgjør dette et par arbeidsdager? Forberedelser gjøres hovedsaklig av staben og det gis en kort briefing i forkant ifm audienser. 

Så er det to dagers fylkestur på kronprinsparet. 
 

Dette er hva 5 personer gjør på 10 dager. 

 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Det er jo høyst merkelig at man har et monarki som koste skattebetalerne 500 millioner i året (minst) - også strever de med å vise det norske folk at de faktisk jobber 🤣

Det er jo litt latterlig. Hadde det vært sånn i vår jobb så hadde vi vært arbeidsledige ganske kjapt. 

Ja, men jeg tror seriøst mye handler om rådgivere også. Vet at de andre kongehusene har mange flere oppdrag enn vårt, men de er også flinkere til å vise det frem. Kombinasjonen med å ha lite oppdrag (nå er de ikke akkurat mange å fordele oppgavene på da, det må sies), og lite presse på det, gir ikke et godt inntrykk altså. 

De burde ha tilgang til veldig ogde rådgviere, men de er vel vant til å være mer "lukket" og har kanskje ikke tenk på at alt bør vises frem? 

Når der gjelder penger havner man fort i en evig diskusjon på hvor mye en president vil koste osv, at kongehuset har en mye større verdi, så selve "avviklen av monarkiet-boksen" går jeg ikke inn på her 😅

Men ja, det er sykt mye penger! 

Lenker til tråden om avvikling av monarkiet under aktuelle saker:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1780853-bør-norge-bli-republikk/page/2/#comment-34552019

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...