Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Aricia skrev (25 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig. Uførehets, the royal edition.

Skjønner ikke hvor dette bunnløse hatet mot Mette Marit kommer fra - men det kjenner tydeligvis ingen grenser.

På Rampelys har man ofte kritisert motdebattanter for akkurat det å devaluere kritikere i stedet for å diskutere sak. Denne diskusjonen har man hatt mange ganger i CBE-tråden og påpekt at det å karakterisere folk som «hatere» bare beviser at man ikke har gode argumenter på sak. Skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes i denne tråden. 

• Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Malmfrid
Isild skrev (4 timer siden):

Har "gitt meg" i div andre tråder, men har tygget litt på denne Sarkofag-prisen. Det er egentlig ubegripelig at vi i 2024 lever i et samfunn der noen er så "viktige" mennesker at de skal ha sarkofag til 20 mill, mens veldig mange andre må henvende seg hos NAV for å få støtte til gravferd (28 677 kr) 

Dette kongehuset ble "importert" i 1905. Den kommende kongen var dansk og den kommende dronningen britisk. De hadde ingenting med vår gamle kongerekke å gjøre. 

Monarkene våre i dag er altså ikke hverken Norske eller har lang historie her i Norge. Alle elsket folkekongen Olav, men etter hans tid har dette ferske kongehuset "utvidet" til å nå å være en familie med influencere, rusmisbrukere, kvakksalver-sjamaner, og kriminelle. Det er Hells Angels- party på kongelig eiendom, Netflixreality-bryllup i Geiranger, og de har helt sluttet å kommunisere med oss. 

Vi må faktisk slutte med dette tullet (monarki) Vi (de) fikk det ikke til rett og slett. 

..... Sarkofag til 20 mill? 

I tillegg har de bare bestemt at det er Snøhetta som skal bygge dette sarkofaget til 20 millioner. De henter ikke engang inn anbud - det er helt krise. Iflg lov om offentlige anskaffelser skal de hente inn anbud på anskaffelser over 1,3 mill. 

Det er så arrogant at jeg finner ikke ord. Lurer på hva slags forklaring de kommer med denne gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 time siden):

Det var et uhell ... uten nærmere forklaring

Hvis det er sånn at hun har vært syk siden hun traff HM så er det krise at hun gifter seg med ham. 

Er det? Virkelig? Hvor går grensen for hva kronisk syke skal få lov til å gjøre i livene sine, i arbeidslivet, og i samfunnet sånn for øvrig da, i følge deg? 

Jeg synes tvert imot det er fint at kronprinsessens sykdom bidrar til å synliggjøre det å leve med kronisk sykdom, som blant annet innebærer å være mer borte fra jobb en gjennomsnittet. Dessuten består kronprinsessegjerningen i å møte mennesker i alle slags livssituasjoner, og da vil det selvsagt være en stor fordel med litt egen erfaring med at livet ikke alltid går på skinner. Mette Marit viser at hun likevel kan stå i jobben sin og bidra, og fjerner samtidig stigma ved det å leve med uførhet.

Kommentarene her i tråden viser jo virkelig at det trengs.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (44 minutter siden):

Dette har jeg lest flere ganger i Marius-tråden også. HAT. 

Nå generaliserer du alle som kritiserer MM som hatere. Jeg er ikke en fan men jeg har også svært lite hat i meg og synes det er et enormt sterkt ord å bruke. Jeg må få lov til å kritisere MM for ting jeg mener hun gjør feil da hun er en representant for meg og mitt land. Jeg skal selvfølgelig også rose henne for ting hun gjør bra. Akkurat nå står hun i søkelyset for ting jeg mener hun håndterer feil. Jeg hater henne ikke av den grunn. 

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg beskriver en type diskurs, eller uttalelser om du vil, og bedriver ingen psykologisering (lykke til med å finne ett eneste innlegg av meg som er i nærheten av noe slikt).

Og selvsagt har alle lov til å ytre hva som helst om kongehuset her, og om måten denne debatten føres på, så lenge det er innenfor forumsreglene. Inkludert meg

Å få motargumenter og kritikk er ikke å få munnkurv eller taleforbud. Det er å få motargumenter og kritikk.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee skrev (På 6.9.2024 den 11.21):

De kongelige har jo god apanasje og diskusjonen i den forrige tråden gikk jo mest på om de har et vel bedagelig liv eller ikke ut fra arbeidsplanene deres. Nå har de jo en god del kontorarbeid også, så det spørs om ikke en konge i praksis jobber 100%. Nå ser jeg bort fra dem som naturlig nok er redusert av alderdom :) 

Dette er en del av Norge sin konstitusjon ! Behagelig liv ? Det har da mange i Norge, de Kongelige har også et enormt arbeidspress og reiser verden rundt og representerer Norge! Jeg tipper at den verdien har gitt utallige milliarder i statskassen når de har dradd inn handelsavtaler med sitt blotte nærvær. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
TomKrus skrev (4 minutter siden):

Dette er en del av Norge sin konstitusjon ! Behagelig liv ? Det har da mange i Norge, de Kongelige har også et enormt arbeidspress og reiser verden rundt og representerer Norge! Jeg tipper at den verdien har gitt utallige milliarder i statskassen når de har dradd inn handelsavtaler med sitt blotte nærvær. 

Takk - det regnskapet skulle jeg gjerne sett. Eller gjør du som en viss annen her og legger fram regnskapet til den tidligere kronprinsessen av Danmark?
Når var noen fra kongehuset på representasjon i utlandet?

De reiser bare mindre og mindre i embets medfør. Eller regner du med reiser til motevisninger i Pari og Milano?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (56 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig. Uførehets, the royal edition.

Skjønner ikke hvor dette bunnløse hatet mot Mette Marit kommer fra - men det kjenner tydeligvis ingen grenser.

Du skjønner ikke hvor dette bunnløs hatet mot MM kommer fra- men det kjenner tydeligvis ingen grenser, skriver du. Det er sterke ord du benytter, som jeg ikke kan lese at andre benytter. Du må takle at det er ulik mening om både egnethet og innsats hos MM blir sett på forskjellig. Jeg tenker hennes egen selvinnsikt, eller mangel på innsikt i rolleforståelsen som ville kreves av henne, den gang da hun forlovet seg med HM, manglet plan for fremtiden. Hun hadde en rushistorikk, hun hadde MBH og hun hadde relasjonsbånd til personer som ikke akkurat egner seg for en kongefamilie. Som man reder ligger man! Hun har visst at rollen krever tilstedeværelse i offentlighetens lys og at medier følger med og ikke minst at hun skal representere Norge og oss (folket). Omdømmet til Norges monarki er svekket betydelig og det mye grunnet MM og hennes familie, godt hjulpet av TheVerrets. HMs dømmekraft kan også settes store spørsmålstegn til - både i valg i handlinger og hvordan han tenkte fremtidsmessig ift sin rolle.

Nei, slik kongefamilien opptrer arrogant og påfallende fjernt og taust ovenfor sitt folk og sin gjerning, så burde politikerne hatt "baller" nok til å fremme folkeavstemning om styreform videre. De har gitt forlag om 20mill til sakrofag til kongeparet - altså et fremtidspek mot den siste reise. Da synes jeg de kan ha "baller" nok til også å løfte hva som er fornuftig å gjøre når disse 20mill er tatt i bruk. Å evnt skifte styreform tar lengre tid enn å lage denne kostbare sakrofagen.

• Liker 6
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (30 minutter siden):

Er det? Virkelig? Hvor går grensen for hva kronisk syke skal få lov til å gjøre i livene sine, i arbeidslivet, og i samfunnet sånn for øvrig da, i følge deg? 

Jeg synes tvert imot det er fint at kronprinsessens sykdom bidrar til å synliggjøre det å leve med kronisk sykdom, som blant annet innebærer å være mer borte fra jobb en gjennomsnittet. Dessuten består kronprinsessegjerningen i å møte mennesker i alle slags livssituasjoner, og da vil det selvsagt være en stor fordel med litt egen erfaring med at livet ikke alltid går på skinner. Mette Marit viser at hun likevel kan stå i jobben sin og bidra, og fjerner samtidig stigma ved det å leve med uførhet.

Kommentarene her i tråden viser jo virkelig at det trengs.

Hun står jo ikke i jobben sin og bidrar... Hun er festuskronprisesse, da er hun frisk nok til å delta fullt og helt. Det har skjedd så mange ganger at hun er sykemeldt, men frisknes til akkurat tidsnok til f.eks kongelige festivitasser. 

• Liker 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner. 

Sol, admin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (50 minutter siden):

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg beskriver en type diskurs, eller uttalelser om du vil, og bedriver ingen psykologisering (lykke til med å finne ett eneste innlegg av meg som er i nærheten av noe slikt).

Og selvsagt har alle lov til å ytre hva som helst om kongehuset her, og om måten denne debatten føres på, så lenge det er innenfor forumsreglene. Inkludert meg

Å få motargumenter og kritikk er ikke å få munnkurv eller taleforbud. Det er å få motargumenter og kritikk.

Begrepet du brukte var «bunnløst hat». 

Hat er en menneskelig følelse. Når du snakker om at noen har et bunnløst hat, så peker det tilbake på brukere her som «hater». Hvis ikke det er å psykologisere over beveggrunnene til brukere så vet ikke jeg. Det er også et stygt forsøk på å devaluere meningsmotstandere ved å påstå dem drevet av følelser og ikke rasjonalitet. 

• Liker 12
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært mest ryddig om det hadde blitt en debatt om kongehuset og deres rolle fremover. Sett i lys av at kongen og dronningen er gamle og at neste generasjon er opptatt med sitt, og MM er alvorlig syk. Hvordan ser kongehuset seg en fremtid med en alvorlig syk dronning ( en jobb ja) som generer store summer ut av statskassa, men bidrar lite eller ingenting? Er det riktig at Haakon skal være regent alene i praksis? Hva med barna deres? Kan man forvente at prinsen også må steppe inn som vikar? Vil det ikke være mer riktig å avskaffe monarkiet nå? Sett i lys av freakshowet bryllup mellom ML og DV? 

• Liker 4
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (15 minutter siden):

Begrepet du brukte var «bunnløst hat». 

Hat er en menneskelig følelse. Når du snakker om at noen har et bunnløst hat, så peker det tilbake på brukere her som «hater». Hvis ikke det er å psykologisere over beveggrunnene til brukere så vet ikke jeg. Det er også et stygt forsøk på å devaluere meningsmotstandere ved å påstå dem drevet av følelser og ikke rasjonalitet. 

Store og dramatiske ord er helt greit, så lenge det ikke er andre som bruker de tilsynelatende. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (4 timer siden):

Jeg har ment at hun ikke egner seg som dronning, lenge før denne saken. Er ikke alle jobber som egner seg for en kroniker. Sånn er det for oss alle, i mange typer jobber, avhengig av hvilken sykdom man har og symptomer. MM og hennes jobb er intet unntak.

Lavmål. Hva slags menneskesyn er dette? Ærlig talt. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sweetheaven skrev (2 minutter siden):

Jeg er realistisk. Ikke alle egner seg til alle jobber. Sånn er det bare. Er en grunn til at enkelte utdanninger baserer seg mye på egnethet. Sier ikke at hun som person nødvendigvis ikke er egnet, men hvis man pga sykdom ikke utfører jobben man et satt til, bør man jo ikke ha den. Er det lavmål å mene at ikke absolutt hvem som helst bør jobbe med alt?

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (1 minutt siden):

Men ser du ikke det problematiske i dette? De ser jo ut til å ønske å lage er skille mellom det private og det å være på jobb. For en vanlig arbeidstaker så er det en reell mulighet å bli ufør. Slik bør det jo også være for henne. Det snakkes om at Kongefamilien bør ha samme rett til privatliv som oss andre. Hvis det er er argument at de bør ha samme rett som andre så gjelder vel også det ytelser. Hvis hun ikke lenger kan bidra, så bør hun jo få uføretrygd siden hun ikke kan jobbe. Det finnes regler for maxbeløp man kan få ved varig uførhet. 

Jobben deres handler om å være synlige, og være ute og møte folk. Dersom hun ikke kan gjøre jobben på grunn av sykdom, så bør hun jo ha rett til uføretrygd på lik linje som oss andre. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (6 minutter siden):

Hvordan ser kongehuset seg en fremtid med en alvorlig syk dronning ( en jobb ja) som generer store summer ut av statskassa, men bidrar lite eller ingenting?

Det er ikke slik du tror. Kongefamilien bidrar med mye i samfunnet. Faktisk så driver de med verdiskapning og sparer samfunnet for penger samtidig som de generere en del penger tilbake til samfunnet. Ønsker gjerne å høre hva du tenker om hva alternativet skal være? Konsekvenser av å avskaffe monarkiet osv. 

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Jeg er realistisk. Ikke alle egner seg til alle jobber. Sånn er det bare. Er en grunn til at enkelte utdanninger baserer seg mye på egnethet. Sier ikke at hun som person nødvendigvis ikke er egnet, men hvis man pga sykdom ikke utfører jobben man et satt til, bør man jo ikke ha den. Er det lavmål å mene at ikke absolutt hvem som helst bør jobbe med alt?

Realistisk eller ei, så titulerer du henne som en kroniker, og generaliserer en hel gruppe mennesker (også offentlige personer)  som har kroniske sykdommer. Det er svært nedsettende.

Mange med slike helseutfordringer kan leve fullverdige liv, og det er ikke nødvendigvis slik at kroniske sykdommer diskvalifiserer noen til å ha en offentlig rolle. 

Vurderingen av MM som en potensiell dronning burde baseres på hennes evner og verdier og ikke på helse. Det er også mulig å diskutere saklig uten å nedvurdere hennes verdier eller den påkjenningen mange med kroniske sykdommer har. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sweetheaven skrev (9 minutter siden):

Det er ikke slik du tror. Kongefamilien bidrar med mye i samfunnet. Faktisk så driver de med verdiskapning og sparer samfunnet for penger samtidig som de generere en del penger tilbake til samfunnet. Ønsker gjerne å høre hva du tenker om hva alternativet skal være? Konsekvenser av å avskaffe monarkiet osv. 

Realistisk eller ei, så titulerer du henne som en kroniker, og generaliserer en hel gruppe mennesker (også offentlige personer)  som har kroniske sykdommer. Det er svært nedsettende.

Mange med slike helseutfordringer kan leve fullverdige liv, og det er ikke nødvendigvis slik at kroniske sykdommer diskvalifiserer noen til å ha en offentlig rolle. 

Vurderingen av MM som en potensiell dronning burde baseres på hennes evner og verdier og ikke på helse. Det er også mulig å diskutere saklig uten å nedvurdere hennes verdier eller den påkjenningen mange med kroniske sykdommer har. 

Hun ER jo kroniker. Og vi ser jo alle alt hun må avlyse eller ikke bli med på pga helsa. Er det ikke lov å snakke om? 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 time siden):

Å stemple kritikk som «hat», er en type banal avsporing, som flytter oppmerksomheten fra sak til person. Uttalelsen om at dette er «en type diskurs», får meg til tenke at du antakelig kunne ha hatt utbytte av en ordbok.

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (5 timer siden):

Men nå er hun jo gift med den mannen hun har, så hva er valget egentlig? Hun kan jo ikke uføretrygdes fra en livsgjerning. 

Nei, hun kan ikke uføretrygdes fra ekteskapet sitt. Og Norge har jo hatt en ganske så fraværende dronning før (Maud), så det er ikke akkurat noe nytt. Olav var enkemann i hele perioden han var konge. Det er ikke sånn at HM MÅ ha en arbeidende dronning. Ideelt er det kanskje ikke, men MM er ikke hovedpersonen i kongehuset. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenteprisen, der også MM var nominert, er delt ut. Sitat fra artikkelen jeg lenker til , er skrevet av Tove Taalesen:

«I et hvilket som helst annet år ville kronprinsesse Mette-Marit fortjent å være nominert, kanskje til og med få prisen. Denne høsten vil imidlertid den alvorlige voldssaken mot hennes egen sønn overskygge hennes arbeid med å forebygge vold mot kvinner og vold i nære relasjoner.»

Jeg er lettet over at MM ikke fikk prisen. Siden også to av MBH sine ofre var nominert, mener jeg MM burde trukket sin nominasjon for lenge siden.  Da hadde hun markert at hun at hun forsto hvor absurd det var at hun sto på denne lista sammen med eldstesønnen sine to mishandla ex-kjærester. Det er den samme tonedøvheta som har prega ikke-kommunikasjonen fra kongehuset siden 4.august. 
Nå har kongehuset i gang en offensiv via Instagram, med så å si daglige, ufarlige representasjonsskrytebilder. Like tonedøvt, slik jeg ser det.
(Og ja, jeg vet at noen nå vil si de må jo gjøre jobben sin… Jeg respekterer andres meninger, og ser litt annerledes på dette.)

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/heldigvis-vant-ikke-mette-marit-jenteprisen/o/5-95-2064025

Endret av LivEinar
  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...