Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Istapp skrev (1 time siden):

Du er litt på villspor her, det var snakk om gamlemor i Danmark :)Og presisering av hennes navn i et innlegg i etterkant.

https://snl.no/Frederik_10. det er sønnen til Margrethe, fredrik som har overtatt. Sånn , navn presisert , tenkte ikke på at det var nødvendig. Hvem av døtrene til margrethe mener du som ikke er på villspor at er dronning i Danmark, nå som margrethe er dronningmor? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LivEinar skrev (5 timer siden):

Det vet jeg selvfølgelig godt. 😉 Men iblant har jeg som bruker lyst til å markere spesielt gode innlegg, ikke bare et anonymt «liker».

Ok, siden du bare har vært registrert på forumet siden i går var det ikke åpenbart for meg at denne muligheten skulle være kjent fra før.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 time siden):

Ok, siden du bare har vært registrert på forumet siden i går var det ikke åpenbart for meg at denne muligheten skulle være kjent fra før.

Takk skal du ha, uansett. 😊 Jeg har fulgt ulike tråder lenge, men laget en bruker først nå nylig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Private skandaler har ikke fått Sonja til å kaste inn håndkleet – tvert i mot. Hun står på som aldri før og flyr hit og dit med bagasjen full av engasjement – i et tempo man bare må beundre.

Det er likevel ingen tvil om at alt dette må gå hardt inn på dronningen, som i alle år har jobbet iherdig for kongehuset. Hun har sammen med kong Harald (87) satt forbilledlige spor etter seg, og det må være vondt å se at skandalene skygger over alt de har skapt og står for.»

https://www.seher.no/kongelig/glemmer-det-vonde-nar-hun-jobber/82042139

Endret av LivEinar
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (12 timer siden):

Blir en del penger på Kongehuset i budsjettet: https://www.nrk.no/nyheter/statsbudsjettet-2025-1.17018323?festet=1.17073118#festet   316,8 millioner kroner 

Det skal også gis 20 millioner til en sarkofag for kongeparet https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/10/07/foreslar-20-millioner-kroner-til-sarkofag-for-kongen-og-dronningen/ 

Resten av pengene går kanskje til reiser, oppdrag og drift av bygningene tipper jeg? 

Lurer på hvordan det føles når det legges inn 20 mill i statsbudsjettet til sarkofagen din… 🙈 Nå regner de skikkelig med at jeg dør snart, liksom. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmmwhatever skrev (5 minutter siden):

Lurer på hvordan det føles når det legges inn 20 mill i statsbudsjettet til sarkofagen din… 🙈 Nå regner de skikkelig med at jeg dør snart, liksom. 

Selv om ikke summene er de samme som for kongen og dronningen: Mange eldre planlegger og setter av penger til utgiftene til egen begravelse, faktisk. Det er dyrt å dø.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tenker at det å ha en president vil koste like mye som å ha en konge er virkelig ute på jordet.  Koster det virkelig 303 millioner i året for å fø en kongefamilie og flikke litt på eiendommene deres? En president vil ikke få annet enn ett hus å forholde seg til, og vil ikke trenger 13 millioner i året på mat og klær, slik kronprinsen og MM får. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Lovise78 skrev (5 timer siden):

De som tenker at det å ha en president vil koste like mye som å ha en konge er virkelig ute på jordet.  Koster det virkelig 303 millioner i året for å fø en kongefamilie og flikke litt på eiendommene deres? En president vil ikke få annet enn ett hus å forholde seg til, og vil ikke trenger 13 millioner i året på mat og klær, slik kronprinsen og MM får. 

Det koster faktisk mye mer - men helst sikker blir man aldri for det er så mye skjulte utgifter:

https://www.nettavisen.no/kongehuset/slottet/statsbudsjettet/kongehuset-koster-minst-460-millioner-kroner/s/12-95-3423209517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (3 timer siden):

de pengene betaler som sagt for en organisasjon med rundt 100 ansatte

Må man ha 100 ansatte som president? Hvor mange ansatte har Støre til sammenligning? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (16 minutter siden):

Hvorfor spør du meg om det?

Jeg kom med en faktaopplysning om kongehuset. Det betyr ikke at jeg besitter faktaopplysninger om en hypotetisk sak som republikk i Norge er.

Ved statsministerens kontor ser det ut til å være rundt 70 ansatte. Jeg antar at det er noen i tillegg i statsministerboligen. Foreslår at du googler det selv, hvis det er av interesse.

Jeg spør ikke deg om det. Det er stilt som et retorisk spørsmål. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (På 8.10.2024 den 0.02):

Selv om ikke summene er de samme som for kongen og dronningen: Mange eldre planlegger og setter av penger til utgiftene til egen begravelse, faktisk. Det er dyrt å dø.

Det er noe annet enn at regjeringen  planlegger for begravelsen din… i statsbudsjettet. «Nå begynner de å bli så gamle at vi tror de vil daue snart liksom.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (18 minutter siden):

Det er noe annet enn at regjeringen  planlegger for begravelsen din… i statsbudsjettet. «Nå begynner de å bli så gamle at vi tror de vil daue snart liksom.»

De fleste på 87 har høy grad av dødsbevissthet. Det er bare resten av samfunnet som har berøringsangst.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (På 3.10.2024 den 17.24):

Funker strategien til Kongehuset da? Vil folkesnakket og interessen dø ut npr de overser «problematikken» med ML og MBH?

Det har jo forsåvidt funket med ML/DV. Ser lite om den saken i media nå…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SagaP skrev (På 13.9.2024 den 22.56):

Jeg forstår ikke hvorfor du driver å trekker fram det spanske monarkiet. Hvis du leser spanske aviser/magasiner, så vil du se at Leonor hadde problemer med å klare opptaksprøvene til de ulike våpengrenene og at det spanske kongehuset fortsatt har dårlig oppslutning, selv om det er bedre enn da Juan Carlos var konge.

Den spanske kongefamilien lever som en overklassefamilie, har svært god økonomi mens mange sliter i dyrtiden. Veldig lite snakk i Spania om at Leonor skal tjene folket, som du skriver. Virker litt pompøst, etter min mening. Ikke vondt ment, altså 🙂

Hadde det blitt folkeavstemming, så tror jeg kanskje Spania hadde blitt republikk

Det tror jeg mer på at Norge vil bli.

Endret av Justlooking
Korrigerte en bokstav
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kronprinsparet trenger en ny servitør. Kanskje de trenger flere eller om noen har sluttet. Det er allerede fullt opp av tjenestefolk på Skaugum som gjør alt av hverdagslige sysler som å ta seg av hus, mat, renhold, hjem, osv osv. Tidligere også barn. Og nå altså en ny servitør. Klarer de ikke gjøre NOE selv? 
https://www.seher.no/kongelig/vil-vartes-opp-hjemme/82052675

Endret av Justlooking
Glemte link
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...