Fremmed fugl Skrevet 18 timer siden #1821 Del Skrevet 18 timer siden Kvittre skrev (14 timer siden): Ja, greit slekten, men hva har slekten ( lillebroren og nevø ?) med det og gjøre? Jeg er enig i at noen av slektningene hennes får for mye, men hun lever jo ikke på dem? Formuen hun bygger er jeg for seg, sine 5 barn og en stor gjeng barnebarn. Hva er deres familiebedrift? Klesbutikk og restaurant? De er jo ikke en del av kongehuset. tror vi er uenige om hva som er familiebedriften her. Som ugift prinsesse fikk Astrid en apanasje så lav hun ikke kunne leve av. Det var gitt at hun og Ragnhild skulle gifte seg med formuende menn uten særlig inntekt selv ,slik fungerte det. Astrid var ikke tidlig ute med giftemål, hennes mor døde og Norge trengte en førstedame. Sånn sett jobbet hun nærmest gratis for Norge, og bygget ikke opp egen pensjon. Jeg mener det er rimelig « gubbete» og kvinnefiendtlig og ikke unne henne en takk for innsatsen, hadde hun vært mann og prins hadde det vært helt andre summer gjennom hele livet. Jeg synes det er klin kokos og blande bedriften kongehuset og bedriftene ferner. Hvis du syns det er klin kokos å blande sammen disse, hvorfor syns du at hun skulle få 10 MNOK (eller mer) i 70 års gave fra staten? Poenget mitt er at man må se på den samlede pakken som slekten får for å ha rollen. Som man selvfølgelig må også se på i andre land som har monarki. Er formuesoverføringen til slekten fra staten rimelig sett opp mot oppgaven til slekten? (eller huset er ordet som brukes) Idag er det faktisk umulig å vite, da dette ikke er kjent. Er det 5, 10, 20, eller 30 MNOK som årlig går til barn og barnebarn med familie til kong Olav? Finnes ingen som har svaret. Internasjonalt skjer det utvikling vedrørende åpenhet kring slikt. Etter tidligere snusk kring økonomi så må bruken av apanasjen til den spanske kongefamilien godkjennes av offentlig revisor innen ny apanasje kan utbetales (utbetales per måned, og er skattepliktig og personlig). Kongen der har gitt folket innsyn også i sin private formue. Kan ikke Norge gjøre det samme? Ha åpenhet kring økonomien til de kongelige? 7 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janzypants Skrevet 18 timer siden #1822 Del Skrevet 18 timer siden (endret) Jeg klarte ikke å se hele "Året med Kongefamilien". Jeg måtte spole meg frem til de partiene hvor det var mulighet for uttalelse, men nei. Jeg kjenner bare mer og mer at HM og MM IKKE er konge og dronning verdig. Legger også merke til det flere her har påpekt; at hun går foran HM på offisielle tilstelninger som om det var hun som var den direkte arvingen til tronen. Det hører ingen steds hjemme. HM virker underkuet når de er sammen... Og hvor frekk går det an å bli?! All den tid pressen faktisk har visst om M sitt rusmisbruk og ikke valgt å publisere det, og så refser hun pressen når de gjør sin samfunnsplikt ved å omtale saken når det går så langt at sønnen denger løs på kjærestene sine? Hadde M bare klart å oppføre seg som folk, så hadde heller ikke pressen hatt noe å skrive om. Det at det tydeligvis florerer av både narkotika og kriminelle mennesker på Skaugum - dét er ikke en privatsak!!! Jeg kjenner faktisk at jeg blir kvalm og uvel av det hele🤮 HM har én sjanse til å redde monarkiet før det går helt dukken, slik jeg ser det. Og den løsningen ligger faktisk i å ta ut skilsmisse fra både MM og hennes narkomane og kriminelle sønn. MM virker jo ikke å ha noe som helst bakkekontakt igjen. I tillegg så må han, dersom Kongen ikke gjør det mens han enda sitter som regent, frata sin søster både prinsessetittel OG fjerne henne fra arverekkefølgen den dagen han selv skulle tiltre en eventuell trone. Nei, måtte Kongehuset og monarkiet dø ut med Harald og Sonja. Endret 18 timer siden av Janzypants 21 3 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 15 timer siden #1823 Del Skrevet 15 timer siden Janzypants skrev (2 timer siden): Jeg klarte ikke å se hele "Året med Kongefamilien". Jeg måtte spole meg frem til de partiene hvor det var mulighet for uttalelse, men nei. Jeg kjenner bare mer og mer at HM og MM IKKE er konge og dronning verdig. Legger også merke til det flere her har påpekt; at hun går foran HM på offisielle tilstelninger som om det var hun som var den direkte arvingen til tronen. Det hører ingen steds hjemme. HM virker underkuet når de er sammen... Og hvor frekk går det an å bli?! All den tid pressen faktisk har visst om M sitt rusmisbruk og ikke valgt å publisere det, og så refser hun pressen når de gjør sin samfunnsplikt ved å omtale saken når det går så langt at sønnen denger løs på kjærestene sine? Hadde M bare klart å oppføre seg som folk, så hadde heller ikke pressen hatt noe å skrive om. Det at det tydeligvis florerer av både narkotika og kriminelle mennesker på Skaugum - dét er ikke en privatsak!!! Jeg kjenner faktisk at jeg blir kvalm og uvel av det hele🤮 HM har én sjanse til å redde monarkiet før det går helt dukken, slik jeg ser det. Og den løsningen ligger faktisk i å ta ut skilsmisse fra både MM og hennes narkomane og kriminelle sønn. MM virker jo ikke å ha noe som helst bakkekontakt igjen. I tillegg så må han, dersom Kongen ikke gjør det mens han enda sitter som regent, frata sin søster både prinsessetittel OG fjerne henne fra arverekkefølgen den dagen han selv skulle tiltre en eventuell trone. Nei, måtte Kongehuset og monarkiet dø ut med Harald og Sonja. Elin Ørjasæter sa akkurat det du sier: "vi kan ikke ha en dronning med en narkoman og kriminell sønn, HM må ta ut skilsmisse om han vil redde monarkiet". Jeg tror nok derimot at MM blir dronning, HM tok et følelsesstyrt valg om å gifte seg med henne en gang i tiden, og han støtter henne nok i ett og alt. Det blir bare rot og kaos etter Harald og Sonja. ML/DV og MM/HM har ikke særlig mye tillit hos folket. Hvis ikke HM setter ned foten så det gir gjenklang i hele kongeriket så tror jeg han må innse at det bare er å pakke sammen. Kongehusets status som samlende, sterkt og trygt er det far, bestefar og oldefar som har stått for. HM har ikke helt det samme, og med en søster som gir fullstendig f i alt sammen - bortsett fra tittelen sin, så vil det nok bli vanskelig for han. 14 2 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 15 timer siden #1824 Del Skrevet 15 timer siden Isild skrev (7 minutter siden): Elin Ørjasæter sa akkurat det du sier: "vi kan ikke ha en dronning med en narkoman og kriminell sønn, HM må ta ut skilsmisse om han vil redde monarkiet". Jeg tror nok derimot at MM blir dronning, HM tok et følelsesstyrt valg om å gifte seg med henne en gang i tiden, og han støtter henne nok i ett og alt. Det blir bare rot og kaos etter Harald og Sonja. ML/DV og MM/HM har ikke særlig mye tillit hos folket. Hvis ikke HM setter ned foten så det gir gjenklang i hele kongeriket så tror jeg han må innse at det bare er å pakke sammen. Kongehusets status som samlende, sterkt og trygt er det far, bestefar og oldefar som har stått for. HM har ikke helt det samme, og med en søster som gir fullstendig f i alt sammen - bortsett fra tittelen sin, så vil det nok bli vanskelig for han. Enig. Det er nok bare "ønsketenking" at HM tar ut skilsmisse eller noe i den duren, de har jo så vidt vi ser, et sterkt ekteskap og jeg tror HM har bevist at familien går foran alt annet. Hvert fall foran sin rolle som kronprins av Norge. 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 14 timer siden #1825 Del Skrevet 14 timer siden PusheenPusheen skrev (44 minutter siden): Enig. Det er nok bare "ønsketenking" at HM tar ut skilsmisse eller noe i den duren, de har jo så vidt vi ser, et sterkt ekteskap og jeg tror HM har bevist at familien går foran alt annet. Hvert fall foran sin rolle som kronprins av Norge. Det er det jeg også tror - det er ren ønsketenking (forstår den ønsketenkingen veldig godt) Det virker ikke som HM har samme forhold til hverken rollen sin eller monarkiet som sin far, farfar og oldefar. "Alt for Norge" dør nok ut med Harald og Sonja. 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet 14 timer siden #1826 Del Skrevet 14 timer siden Isild skrev (12 minutter siden): Det er det jeg også tror - det er ren ønsketenking (forstår den ønsketenkingen veldig godt) Det virker ikke som HM har samme forhold til hverken rollen sin eller monarkiet som sin far, farfar og oldefar. "Alt for Norge" dør nok ut med Harald og Sonja. Ja, etter Harald og Sonja blir det «Alt for Mette-Marit!» 16 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 13 timer siden #1827 Del Skrevet 13 timer siden Isild skrev (1 time siden): Elin Ørjasæter sa akkurat det du sier: "vi kan ikke ha en dronning med en narkoman og kriminell sønn, HM må ta ut skilsmisse om han vil redde monarkiet". Jeg tror nok derimot at MM blir dronning, HM tok et følelsesstyrt valg om å gifte seg med henne en gang i tiden, og han støtter henne nok i ett og alt. Det blir bare rot og kaos etter Harald og Sonja. ML/DV og MM/HM har ikke særlig mye tillit hos folket. Hvis ikke HM setter ned foten så det gir gjenklang i hele kongeriket så tror jeg han må innse at det bare er å pakke sammen. Kongehusets status som samlende, sterkt og trygt er det far, bestefar og oldefar som har stått for. HM har ikke helt det samme, og med en søster som gir fullstendig f i alt sammen - bortsett fra tittelen sin, så vil det nok bli vanskelig for han. Jeg har interesse for historie og har sett TV-sendte programmer fra både svensk og dansk kongehus hvor hhv dronning Silvia og dronnning Margrete presenterer de kongelige juveler tilhørende de forskjellige kongehusene. Hvorfor har ikke dronning Sonja gjort det samme med de norske juvelene. Ved flere tilfeller har jeg sett tidligere kronprinsesse Mary presentere kongelige smykker som hun har fått fra dronningen og fortalt historien bak disse. Det virker som om det norske kongehus er så busy med sine interne problemer at de ikke har overskudd (eller interesse av) å dele av sine kunnskaper og vise fram smykkene. Ser med gru på at vi skal ha et kongepar som i all hovedsak setter sine egne interesser foran alt framover. Sonja har nå vist fram slott og Skaugum og fortalt litt om historien bak forskjellig interiør. Hun er kunnskapsrik og kunne gjerne delt mer av sine kunnskaper. MM har vel kun vist fram veven og fortalt om bøker som betyr så mye for henne. Har inntrykk av at det meste dreier seg om henne - har hun ikke tilegnet seg noen kunnskaper om historien bak smykkene hun bærer? 5 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 13 timer siden #1828 Del Skrevet 13 timer siden Krimskrans skrev (20 minutter siden): Ja, etter Harald og Sonja blir det «Alt for Mette-Marit!» Det virker sånn desverre. Både MM, ML og DV er i "strupen" på media - og skaper med det mistillit og splid. HM kommer ikke til å ha noe han skulle sagt, men jeg tror egentlig ikke han har noe å si heller. Han fremstår desverre som en konfliktsky nikkedukke. Tror ikke folket kommer til å føle noe forhold til dem. 13 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chlypa Skrevet 13 timer siden #1829 Del Skrevet 13 timer siden Freydis skrev (1 minutt siden): Jeg har interesse for historie og har sett TV-sendte programmer fra både svensk og dansk kongehus hvor hhv dronning Silvia og dronnning Margrete presenterer de kongelige juveler tilhørende de forskjellige kongehusene. Hvorfor har ikke dronning Sonja gjort det samme med de norske juvelene. Ved flere tilfeller har jeg sett tidligere kronprinsesse Mary presentere kongelige smykker som hun har fått fra dronningen og fortalt historien bak disse. Det virker som om det norske kongehus er så busy med sine interne problemer at de ikke har overskudd (eller interesse av) å dele av sine kunnskaper og vise fram smykkene. Ser med gru på at vi skal ha et kongepar som i all hovedsak setter sine egne interesser foran alt framover. Sonja har nå vist fram slott og Skaugum og fortalt litt om historien bak forskjellig interiør. Hun er kunnskapsrik og kunne gjerne delt mer av sine kunnskaper. MM har vel kun vist fram veven og fortalt om bøker som betyr så mye for henne. Har inntrykk av at det meste dreier seg om henne - har hun ikke tilegnet seg noen kunnskaper om historien bak smykkene hun bærer? *Dronning Mary Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anno19 Skrevet 13 timer siden #1830 Del Skrevet 13 timer siden PusheenPusheen skrev (1 time siden): Enig. Det er nok bare "ønsketenking" at HM tar ut skilsmisse eller noe i den duren, de har jo så vidt vi ser, et sterkt ekteskap og jeg tror HM har bevist at familien går foran alt annet. Hvert fall foran sin rolle som kronprins av Norge. Jeg tror ikke at vi ser på et sterkt ekteskap. Derimot kan det fremstå som et ekteskap der en med et narcisistisk og ustabilt lynne har makt over den andre parten. Ikke bra….. 9 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 13 timer siden #1831 Del Skrevet 13 timer siden Chlypa skrev (10 minutter siden): *Dronning Mary Ja nå - men ikke da hun spilte inn programmet. Det startet når hun såvidt var blitt kronprinsesse. Hovedprogrammet om de danske kronjuvelene er innspilt med dronning Margrete og er fra hennes tid som dronning. 1 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet 13 timer siden #1832 Del Skrevet 13 timer siden Freydis skrev (14 minutter siden): Jeg har interesse for historie og har sett TV-sendte programmer fra både svensk og dansk kongehus hvor hhv dronning Silvia og dronnning Margrete presenterer de kongelige juveler tilhørende de forskjellige kongehusene. Hvorfor har ikke dronning Sonja gjort det samme med de norske juvelene. Ved flere tilfeller har jeg sett tidligere kronprinsesse Mary presentere kongelige smykker som hun har fått fra dronningen og fortalt historien bak disse. Det virker som om det norske kongehus er så busy med sine interne problemer at de ikke har overskudd (eller interesse av) å dele av sine kunnskaper og vise fram smykkene. Ser med gru på at vi skal ha et kongepar som i all hovedsak setter sine egne interesser foran alt framover. Sonja har nå vist fram slott og Skaugum og fortalt litt om historien bak forskjellig interiør. Hun er kunnskapsrik og kunne gjerne delt mer av sine kunnskaper. MM har vel kun vist fram veven og fortalt om bøker som betyr så mye for henne. Har inntrykk av at det meste dreier seg om henne - har hun ikke tilegnet seg noen kunnskaper om historien bak smykkene hun bærer? Mary var en velutdannet kvinne da hun giftet seg med Frederik. Det samme kan ikke sies om Mette-Marit… 15 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 13 timer siden #1833 Del Skrevet 13 timer siden anno19 skrev (16 minutter siden): Jeg tror ikke at vi ser på et sterkt ekteskap. Derimot kan det fremstå som et ekteskap der en med et narcisistisk og ustabilt lynne har makt over den andre parten. Ikke bra….. Jeg tror ekteskapet er sterkt i den forstand at de som er i det anser det som sterkt og ikke har planer om å skille seg. Jeg ser ikke bort fra at mange andre kunne ha sett på forholdet som dysfunksjonelt hvis alt kom fram i lyset. 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet 13 timer siden #1834 Del Skrevet 13 timer siden Noen ganger slår det meg at debatten omkring monarkiet taler til monarkiets fordel. Det er konge å være konge i Norge, mens kvinnene får unngjelde. Etter å ha sett programmet med kongefamilien er det flere ting som slår meg. Mette Marit virker bundet og nervøs, innimellom sint, og piss lei. Kronprinsen har mer kontroll, i den forstand at han er scenevant (På Jamaica virket han imidlertid sjokkert i noen sekvenser). Dronningen sier hun var redd i Malaysia, noe som er ærlig. Og Skrede reiser seg fra asken, mer pågående enn noengang, og blir mer journalist enn hoffreporter. ML og Durek velger å ikke stille, men når en får gjensyn med scenene fra Geiranger spiller det egentlig ikke noen rolle. Skrede er ute etter større fisk. Men se om man ikke blir avvæpnet på slutten. Det kommer visstnok innrømmelser (monarkiet er ikke til salgs), men ikke så mye om det man EGENTLIG ønsket å høre. Og snakket man om kvinnene eller Marius? Bilder fremkalles, uten at det bringer så mye nytt. Hvilket kanskje er betegnende for monarkiet og debatten. Dersom HKH skiller seg (slik journalister i nettavisen foreslår, i mangel på annet verktøy) vil Sonja fortsatt være kvinne blant menn. Hvor skal man da plassere IA om noen år? På tronen, mest sannsynlig. Men det vil nok fortsatt være konge å være konge. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 12 timer siden #1835 Del Skrevet 12 timer siden Freydis skrev (29 minutter siden): Jeg har interesse for historie og har sett TV-sendte programmer fra både svensk og dansk kongehus hvor hhv dronning Silvia og dronnning Margrete presenterer de kongelige juveler tilhørende de forskjellige kongehusene. Hvorfor har ikke dronning Sonja gjort det samme med de norske juvelene. Ved flere tilfeller har jeg sett tidligere kronprinsesse Mary presentere kongelige smykker som hun har fått fra dronningen og fortalt historien bak disse. Det virker som om det norske kongehus er så busy med sine interne problemer at de ikke har overskudd (eller interesse av) å dele av sine kunnskaper og vise fram smykkene. Ser med gru på at vi skal ha et kongepar som i all hovedsak setter sine egne interesser foran alt framover. Sonja har nå vist fram slott og Skaugum og fortalt litt om historien bak forskjellig interiør. Hun er kunnskapsrik og kunne gjerne delt mer av sine kunnskaper. MM har vel kun vist fram veven og fortalt om bøker som betyr så mye for henne. Har inntrykk av at det meste dreier seg om henne - har hun ikke tilegnet seg noen kunnskaper om historien bak smykkene hun bærer? Godt poeng! Jeg innrømmer at jeg har fulgt veldig lite med på kongelige, men blitt mer bevisst på hva de gjør og hvordan de gjør det nå. Dronning Sonja har vært en flott dronning (det lille jeg har fått med meg) Hun oser dannelse og verdighet, og setter seg inn i historie og gjør research når hun skal representere. Hun og kongen har alltid vist eleganse og dyp respekt for sine roller som monarker. Kan ikke huske at de har vært hverken kleine på sosiale medier eller sutret over pressen. MM virker ikke troverdig, hun spiller en rolle. Det er noe halv-snerpete der hele tiden også. 10 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 12 timer siden #1836 Del Skrevet 12 timer siden Krimskrans skrev (23 minutter siden): Mary var en velutdannet kvinne da hun giftet seg med Frederik. Det samme kan ikke sies om Mette-Marit… Nettopp - og det viser den enorme forskjellen det er på de to kronprinsessene. I Danmark er Mary blitt mer populær enn mannen sin og det sier litt om hennes kapasitet. 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 12 timer siden #1837 Del Skrevet 12 timer siden FORFAR skrev (20 minutter siden): Noen ganger slår det meg at debatten omkring monarkiet taler til monarkiets fordel. Det er konge å være konge i Norge, mens kvinnene får unngjelde. Etter å ha sett programmet med kongefamilien er det flere ting som slår meg. Mette Marit virker bundet og nervøs, innimellom sint, og piss lei. Kronprinsen har mer kontroll, i den forstand at han er scenevant (På Jamaica virket han imidlertid sjokkert i noen sekvenser). Dronningen sier hun var redd i Malaysia, noe som er ærlig. Og Skrede reiser seg fra asken, mer pågående enn noengang, og blir mer journalist enn hoffreporter. ML og Durek velger å ikke stille, men når en får gjensyn med scenene fra Geiranger spiller det egentlig ikke noen rolle. Skrede er ute etter større fisk. Men se om man ikke blir avvæpnet på slutten. Det kommer visstnok innrømmelser (monarkiet er ikke til salgs), men ikke så mye om det man EGENTLIG ønsket å høre. Og snakket man om kvinnene eller Marius? Bilder fremkalles, uten at det bringer så mye nytt. Hvilket kanskje er betegnende for monarkiet og debatten. Dersom HKH skiller seg (slik journalister i nettavisen foreslår, i mangel på annet verktøy) vil Sonja fortsatt være kvinne blant menn. Hvor skal man da plassere IA om noen år? På tronen, mest sannsynlig. Men det vil nok fortsatt være konge å være konge. Dersom en kvinne skal hevde seg i en verden av konger må hun vise hvem hun er og fremstå profesjonell. Sonja har fortalt at hun slet med å ta sin plass ift kong Olav og det tror jeg så gjerne. I Danmark har Mary klart det svært få inngiftede kronprinsesser klarer - å bli mer populær enn sin ektefelle (som er født tronarving). Når jeg ser på MM så tenker jeg automatisk på "Jakten på kjærligheten" - hvor det virker som om det er selve jakten som er spennende - få har gjort seg opp tanker på hvordan fortsettelsen skal bli. MM virker som om hun er fornøyd med å vise Norge at hun kapret prinsen og fødte to barn - da er jobben gjort. 6 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet 11 timer siden #1838 Del Skrevet 11 timer siden (endret) Freydis skrev (1 time siden): Dersom en kvinne skal hevde seg i en verden av konger må hun vise hvem hun er og fremstå profesjonell. Sonja har fortalt at hun slet med å ta sin plass ift kong Olav og det tror jeg så gjerne. I Danmark har Mary klart det svært få inngiftede kronprinsesser klarer - å bli mer populær enn sin ektefelle (som er født tronarving). Når jeg ser på MM så tenker jeg automatisk på "Jakten på kjærligheten" - hvor det virker som om det er selve jakten som er spennende - få har gjort seg opp tanker på hvordan fortsettelsen skal bli. MM virker som om hun er fornøyd med å vise Norge at hun kapret prinsen og fødte to barn - da er jobben gjort. Er enig i mye av det du skriver. Vedrørende Mette Marit har jeg ikke så mye å tilføye, bortsett fra at jeg er av den oppfatning at kronprinsparet burde sagt noe mer. Men det toget er gått for lenge siden. Noe av den generelle kritikken mot MM denne høsten har vært berettiget, noe har vært mer smålig. Og så mener jeg at man burde hatt bredere fokus på monarkiet generelt. Medlemmer klarer åpenbart ikke å tilpasse seg institusjonen, men sannelig går det andre veien også. Kongehuset har ikke reflektert hva jeg har følt denne høsten. Vi har hørt vanvittige historier om vold og overgrep, mot menn såvel som mot unge kvinner. At kongehuset holdt kjeft opprørte meg nesten vel så mye som opptreden til MM. Jeg har alltid hatt stor interesse for kongehus. Dette går hånd i hånd med ønske om større fokus på hvorledes de iscenesetter og tilrettelegger. Det norske kongehus (etter modell fra England) har vært utrolig slitedyktig, hvilket er dypt fasinerende, men også svært tankevekkende, især med høsten 2024 som bakteppe. Endret 11 timer siden av FORFAR 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 11 timer siden #1839 Del Skrevet 11 timer siden FORFAR skrev (20 minutter siden): Er enig i mye av det du skriver. Vedrørende Mette Marit har jeg ikke så mye å tilføye, bortsett fra at jeg er av den oppfatning at kronprinsparet burde sagt noe mer. Men det toget er gått for lenge siden. Noe av den generelle kritikken mot MM denne høsten har vært berettiget, noe har vært mer smålig. Og så mener jeg at man burde hatt bredere fokus på monarkiet generelt. Medlemmer klarer åpenbart ikke å tilpasse seg institusjonen, men sannelig går det andre veien også. kongehuset har ikke reflektert hva jeg har følt denne høsten. Vi har hatt vanvittige historier om vold og overgrep, mot menn såvel som unge kvinner. At kongehuset holdt kjeft opprørte meg nesten vel så mye som opptreden til MM. Veldig enig med deg. Det er vanvittige historier de holder tyst om. Med mindre jeg får en veldig god forklaring, så kommer jeg aldri til å f.eks forstå hvorfor kongeparet vårt velger å omgså Durek Verret så lenge han faktisk har innrømmet seksuelle overtramp, og også er anmeldt for seksuellt overgrep. Betyr det at de aksepterer det? Ikke tror på det? Tror det er vridd på? Durek Verret sin hånd på vår konges rygg, og hans svar om "familien vår er sterkere enn noengang" osv til ML sin rant på Instagram... Det er uvirkelig og rart. "Vår familie". Hva vet en forvirret "sjaman" fra LA egentlig om vår kongefamilie? 15 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet 10 timer siden #1840 Del Skrevet 10 timer siden Isild skrev (9 minutter siden): Veldig enig med deg. Det er vanvittige historier de holder tyst om. Med mindre jeg får en veldig god forklaring, så kommer jeg aldri til å f.eks forstå hvorfor kongeparet vårt velger å omgså Durek Verret så lenge han faktisk har innrømmet seksuelle overtramp, og også er anmeldt for seksuellt overgrep. Betyr det at de aksepterer det? Ikke tror på det? Tror det er vridd på? Durek Verret sin hånd på vår konges rygg, og hans svar om "familien vår er sterkere enn noengang" osv til ML sin rant på Instagram... Det er uvirkelig og rart. "Vår familie". Hva vet en forvirret "sjaman" fra LA egentlig om vår kongefamilie? Ja, vi har TO alvorlige saker. Begge sakene handler om overgrep. I begge sakene har kongehuset handlet likt: De har holdt kjeft. Hvordan kan de tillate seg å si at representasjonsoppdragene deres denne høsten har gått greit? Hvorfor skulle de bry seg om det? Kongehuset er fullstendig i utakt med sitt folk. Det er hva som opprører meg. 7 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå