Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Freydis skrev (1 time siden):

Sjeldent jeg er enig med Rødt - men dette er jeg helt enig i: 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-er-pa-tide-a-ta-farvel-med-monarkiet/o/5-95-2203293

Og det jeg var mest enig med henne i var det hun sa om at så mange er redd for å miste norsk kultur hvis vi går bort fra monarki. Helles sa farvel til kongefamilien sin for over 50 år siden. Det er ingen som har en så sterk og særegen kultur, sa hun - og det er jo helt sant. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (7 timer siden):

Det er forståelig at det sitter langt inne for Kongen å fjerne prinsessetittelen til ML. Som både far og Konge må det være utfordrende å stilles i en slik situasjon, samtidig som han har åpenbare plikter som regjerende monark for landet vårt. 
Det er viktig å påpeke ML sitt ansvar for å IKKE sette sin far, Kongen, i en vanskelig situasjon. Der har hun sviktet ham i hans rolle som Konge. Det hele fremstår ikke bra i det hele tatt, men på tross av det det ser det ut til at de tenker at det hele vil går over og ut i ingen sak etter noe tid. 

En situasjon hvor datteren, ML, trosser sin far Kongen styrker på ingen måte hans rolle/posisjon, snarere tvert imot.
I England ryddet i sin tid dronning Elisabeth i saken Andrew/Epstein. Nå ser vi at Kong Charles også agerer resolutt i pågående sak hvor Andrew nok engang har rotet det til i livet sitt på en måte som er uakseptabel. Han ser ut til å være ekskludert. 
I Danmark har Margrethe holdt orden på kongehuset, og vi har kunnet registrere at det har gått noen kuler varmt internt. Likevel, det ble vellykket å rydde i titler. 

Du mener at kong Harald bestemmer, og det gjør han nok. Likevel er det utfordrende å få øye på hva han bestemmer. I lys av alle skandalene skulle man tro at evt. forandringer bør være å registrere snarere før enn siden. Tiden vedrørende deres posisjon i folket er ikke på deres side. 

Dette er jeg enig med deg i.

Samtidig synes jeg at Kongen burde ta grep, og fjerner ML sin prinsessetittel og fjerdeplassen i arverekkefølgen. Synes det er dårlig og overlate til HM og rydde opp i dette rotet.
Han har nok å bekymre seg om med en syk kone og en rabiat stesønn. Pluss at han må forholde seg til søster og svoger som er så alternative at hjernen har falt ut. 

Endret av Junijulia
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (1 minutt siden):

Dette er jeg enig med deg i.

Samtidig synes jeg at Kongen burde ta grep, og fjerner ML prinsessetittel og fjerdeplassen i arverekkefølgen. Synes det er dårlig og overlate til HM og rydde opp i dette rotet.
Han har nok å bekymre seg om med en syk kone og en rabiat stesønn. Pluss at han må forholde seg til søster og svoger som er så alternative at hjernen har falt ut. 

Blir plassen i arverekkefølgen tatt fra henne om hun mister prinsessetittelen? Hvem går den til da, Maud eller Haakon  lorentzen? Kan HM virkelig gjøre dette?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (8 minutter siden):

Blir plassen i arverekkefølgen tatt fra henne om hun mister prinsessetittelen? Hvem går den til da, Maud eller Haakon  lorentzen? Kan HM virkelig gjøre dette?  

Hvis ML mister fjerde plassen i arverekkefølgen. Blir det pr. dd. Maud som blir den fjerde,  Lea blir den femte og Emma den sjette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Junijulia skrev (12 minutter siden):

Hvis ML mister fjerde plassen i arverekkefølgen. Blir det pr. dd. Maud som blir den fjerde,  Lea blir den femte og Emma den sjette.

Ok, lurte på om døtrene også mistet plassen. Har ikke sett noe skrevet om det før , og visste ikke at det var aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (31 minutter siden):

Er det rikig? Jeg trodde ikke de hadde en plass en gang jeg? Siden de ikke har tittler? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (5 minutter siden):

Er det rikig? Jeg trodde ikke de hadde en plass en gang jeg? Siden de ikke har tittler? 

Joda - de står i arverekken hele gjengen - titler eller ei spiller ingen rolle så lenge du er født inn i den rette familien. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (3 minutter siden):

Joda - de står i arverekken hele gjengen - titler eller ei spiller ingen rolle så lenge du er født inn i den rette familien. 

Nei, jeg innser jo at akkurat det kunne jeg jo bare googlet 🙈

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27590

Aldri tenkt at det er en mulighet, men det er der jo ! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (9 minutter siden):

Har ingenting med titler og gjøre. Det er derfor jeg ikke skjønte at ml mistet plassen i arverekkefølgen om hun blir fratatt prinsessetittelen , det må være 2 ulike saker. Har hørt mye snakk om prinsessetittelen , men at hun skal fjernes fra arverekkefølgen visste jeg ikke at var tema. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (10 minutter siden):

Først kommer HM og hans barn. Etter det ML og hennes barn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt å tenke på at vi bare er tre døsfall/avståelser unna før Martha Louise og Durek blir Dronning og prinsegemal...

Endret av pop up bruker
  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittre skrev (4 minutter siden):

Har ingenting med titler og gjøre. Det er derfor jeg ikke skjønte at ml mistet plassen i arverekkefølgen om hun blir fratatt prinsessetittelen , det må være 2 ulike saker. Har hørt mye snakk om prinsessetittelen , men at hun skal fjernes fra arverekkefølgen visste jeg ikke at var tema. 

Veldig godt poeng, og et viktig skille jeg tror mange ikke har tenkt så mye på 

Endret av pop up bruker
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (2 minutter siden):

Skummelt å tenke på at vi bare er tre døsfall/avståelser unna før Martha Louise og Durek blir Dronning og prinsegemal...

Ja.. så tror det sitter langt inne for HM og abdisere grunnet stesønn på ville veier. Han har egentlig ikke noe annet valg enn og holde fortet inntil Ia/ Sverre er klare. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (4 minutter siden):

Ja det er skummelt. Derfor burde kongen foreta seg noe. Han kan fjerne ML fra arverekkefølgen.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kvittre skrev (10 minutter siden):

Ja.. så tror det sitter langt inne for HM og abdisere grunnet stesønn på ville veier. Han har egentlig ikke noe annet valg enn og holde fortet inntil Ia/ Sverre er klare. 

Men kan rollen som konge kombineres (dersom MBH ikke blir rehabilitert skikkelig) med en stesønn og sønn som ruser seg og omgås tungt kriminelle - i tillegg til at han voldtar og banker kjærestene sine og kjører uten førerkort? 

Endret av Freydis
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (4 minutter siden):

Tror det generelt sett er nærmest en umenneskelig avgjørelse å abdisere fra noe sånt. Bare se hvor mye barn sliter med å si i fra seg odel på gårder, og her snakker vi kongedømme... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (Akkurat nå):

Men kan rollen som konge kombineres (dersom MBH ikke blir rehabilitert skikkelig) med en stesønn og sønn som ruser seg og omgås tungt kriminelle - i tillegg til at han voldtar og banker kjærestene sine? 

Det er ikke sikkert, og jeg vil si ikke, men monarkiet kan avskaffes på andre måter enn at alle abdiserer 🙏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (2 minutter siden):

Ja det er skummelt. Derfor burde kongen foreta seg noe. Han kan fjerne ML fra arverekkefølgen.

Tvilsomt at de 3 før ML dør, men om det skulle skje så håper jeg monarkiet blir historie. Det vil bli en skandale om ML blir dronning og spesielt med DV som prinsegemal. Da vil vel flere rom på slottet omgjort til behandlingsrom for dette spenna gærne paret.

Måtte Gud forby at ML havner på tronen.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...