Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nimbus skrev (19 minutter siden):

Hvor er det dronning Sonja uttaler dette?

I en mini-serie om MM som gikk på NRK.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (4 timer siden):

Det virker som om Kongen og Kronprinsen er parkert på sidelinjen, og de som bestemmer er ML og MM.

Jeg tror kongen bestemmer ganske mye. Langt mer enn offentligheten er klar over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (1 time siden):

Jeg tror kongen bestemmer ganske mye. Langt mer enn offentligheten er klar over.

Det kan tenkes.
Men han har ikke så mye innflytelse på ML med tanke på avtalen om å ikke bruke prinsessetittelen kommersielt.
At hun bryter den en gang kan være en glipp, at hun bryter den gang på gang er en bevist handling.

Endret av Junijulia
  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (40 minutter siden):

Derfor er helvete løs når han går bort. Ingen korreksjon overhodet av han/hun som sitter på toppen av kongehuset. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (2 timer siden):

https://www.seher.no/kongelig/til-london-i-all-hast/82428697
Kronprins Haakon reiste til London på morgenen i dag. Han ble hentet i en bil ute på flyplassen, og der skal angivelig være en del bagasje med. 

Det kan se ut til at de, MM og HM, skal tilbringe deler av julen i London? Eller er det slik at MBH skal hjem på et julebesøk, mon tro? 
Om så er kan man spørre seg om det er ideelt med et avbrekk så tidlig i en behandling? 
Omsorg fra familie er en fin ting, men her bør omsorgen bestå av en hard ramme med regler og realiteter. Så langt synes ikke dette å ha vært praktisert i stor utstrekning. 

To uker er relativt vanlig for selve avrusningen (tar vel omtrent ei uke å bli rusfri mht abstinenser) spørs litt på hva slags rusmidler som har vært brukt. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Junijulia skrev (26 minutter siden):

Det kan tenkes.
Men han har ikke så mye innflytelse på ML med tanke på avtalen om å ikke bruke prinsessetittelen kommersielt.
At hun bryter den engang kan være en glipp, at hun bryter den gang på gang er en bevist handling.

Junijulia skrev (26 minutter siden):

Det kan tenkes.
At hun bryter den engang kan være en glipp, at hun bryter den gang på gang er en bevist handling.

I forhold til MLs tittel tror jeg kongen hadde klare preferanser, og at dette var overordnet prinsessens bruk/ misbruk av tittel.

Endret av FORFAR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (26 minutter siden):

I forhold til MLs tittel tror jeg kongen hadde klare preferanser, og at dette var overordnet prinsessens bruk/ misbruk av tittel.

Det kan hende jeg misforstår nå. Men mener du at han aldri har hatt noen tanker om å fjerne tittelen hennes.

Jeg synes tross alt at hun er respektløs ovenfor sin far ang avtalen om bruk av tittel.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (56 minutter siden):

Det kan hende jeg misforstår nå. Men mener du at han aldri har hatt noen tanker om å fjerne tittelen hennes.

Jeg synes tross alt at hun er respektløs ovenfor sin far ang avtalen om bruk av tittel.

Det er hva jeg tror, ja. Jeg tenker at det har sittet langt inne for kongen å skulle fjerne tittelen prinsesse, det til tross for hvordan ML har utnyttet tittelen. Som tidligere skrevet er jeg ikke engang sikker på hvordan avtaler dem imellom egentlig har forholdt seg.  

Jeg forstår det slik at man har samtaler på slottet, så det kan tenkes at man vil se forandringer etterhvert, men da har det også tatt tid, og jeg tror ikke at det kun skyldes ML. 

Mitt utgangspunkt for dette var at kong Harald nok bestemmer mer enn hva man gjerne får inntrykk av.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (1 time siden):

Det er hva jeg tror, ja. Jeg tenker at det har sittet langt inne for kongen å skulle fjerne tittelen prinsesse, det til tross for hvordan ML har utnyttet tittelen. Som tidligere skrevet er jeg ikke engang sikker på hvordan avtaler dem imellom egentlig har forholdt seg.  

Jeg forstår det slik at man har samtaler på slottet, så det kan tenkes at man vil se forandringer etterhvert, men da har det også tatt tid, og jeg tror ikke at det kun skyldes ML. 

Mitt utgangspunkt for dette var at kong Harald nok bestemmer mer enn hva man gjerne får inntrykk av.

Mulig det hele er ett spill for galleriet og at det aldri har eksistert noen «avtale» - bare noe de sier for å tilfredsstille kravet om å «gjøre noe». Hvem vet…

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_D skrev (5 timer siden):

Enig med deg. Du vet nok best hva han trenger.

Og det gjør kronprinsparet? Det de har gjort hittil med Marius tyder jo på noe helt annet. 
Her bør de istedet la profesjonelle ta over. Å la MM og HM ta over styringen med rehaben hadde jo vært oppskriften på fiasko. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimskrans skrev (8 timer siden):

Mulig det hele er ett spill for galleriet og at det aldri har eksistert noen «avtale» - bare noe de sier for å tilfredsstille kravet om å «gjøre noe». Hvem vet…

Det er mye spill for galleriet i dette. 
Hva med media? Er det sant at de har en stilltiende avtale om å ikke skrive om MBH?
Har det vært for tett relasjon mellom media og kongehuset?
Folk sitter med masse spørsmål og får nok aldri svar, dessverre. 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (11 timer siden):

Det er forståelig at det sitter langt inne for Kongen å fjerne prinsessetittelen til ML. Som både far og Konge må det være utfordrende å stilles i en slik situasjon, samtidig som han har åpenbare plikter som regjerende monark for landet vårt. 
Det er viktig å påpeke ML sitt ansvar for å IKKE sette sin far, Kongen, i en vanskelig situasjon. Der har hun sviktet ham i hans rolle som Konge. Det hele fremstår ikke bra i det hele tatt, men på tross av det det ser det ut til at de tenker at det hele vil går over og ut i ingen sak etter noe tid. 

En situasjon hvor datteren, ML, trosser sin far Kongen styrker på ingen måte hans rolle/posisjon, snarere tvert imot.
I England ryddet i sin tid dronning Elisabeth i saken Andrew/Epstein. Nå ser vi at Kong Charles også agerer resolutt i pågående sak hvor Andrew nok engang har rotet det til i livet sitt på en måte som er uakseptabel. Han ser ut til å være ekskludert. 
I Danmark har Margrethe holdt orden på kongehuset, og vi har kunnet registrere at det har gått noen kuler varmt internt. Likevel, det ble vellykket å rydde i titler. 

Du mener at kong Harald bestemmer, og det gjør han nok. Likevel er det utfordrende å få øye på hva han bestemmer. I lys av alle skandalene skulle man tro at evt. forandringer bør være å registrere snarere før enn siden. Tiden vedrørende deres posisjon i folket er ikke på deres side. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TrineTrollet skrev (3 minutter siden):

Det er forståelig at det sitter langt inne for Kongen å fjerne prinsessetittelen til ML. Som både far og Konge må det være utfordrende å stilles i en slik situasjon, samtidig som han har åpenbare plikter som regjerende monark for landet vårt. 
Det er viktig å påpeke ML sitt ansvar for å IKKE sette sin far, Kongen, i en vanskelig situasjon. Der har hun sviktet ham i hans rolle som Konge. Det hele fremstår ikke bra i det hele tatt, men på tross av det det ser det ut til at de tenker at det hele vil går over og ut i ingen sak etter noe tid. 

En situasjon hvor datteren, ML, trosser sin far Kongen styrker på ingen måte hans rolle/posisjon, snarere tvert imot.
I England ryddet i sin tid dronning Elisabeth i saken Andrew/Epstein. Nå ser vi at Kong Charles også agerer resolutt i pågående sak hvor Andrew nok engang har rotet det til i livet sitt på en måte som er uakseptabel. Han ser ut til å være ekskludert. 
I Danmark har Margrethe holdt orden på kongehuset, og vi har kunnet registrere at det har gått noen kuler varmt internt. Likevel, det ble vellykket å rydde i titler. 

Du mener at kong Harald bestemmer, og det gjør han nok. Likevel er det utfordrende å få øye på hva han bestemmer. I lys av alle skandalene skulle man tro at evt. forandringer bør være å registrere snarere før enn siden. Tiden vedrørende deres posisjon i folket er ikke på deres side. 

Kong Harald er nok ikke tøff nok. Om han er preget av alder og dårlig helse så burde han abdisert. Men forstår at ikke det heller er så lett slik som situasjonen er i sønnens familie hvor den ene skandalen tar den neste. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (49 minutter siden):

En kongelig prinsesse med arverett til kronen, men uten å være prinsesse? 

Ideen at det ovenfor hadde vært en mulig løsning, og at den kongelige prinsessen skulle bli fru ML Verek istendfor Prinsesse ML..... Er noe som ikke kommer å skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (1 time siden):

Så enig. Hun har sviktet ham i hans rolle som konge når hun lever sitt som om hun bare har ett liv på jorden.

Dronning Margrethe ville aldri blitt sviktet i sin rolle som Dronning. Bortsett fra når hun måtte abdisere da. Og når mannen ikke ville ligge i sarkofagen. Men ellers har hun stålkontroll på sitt Hus.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TrineTrollet skrev (2 timer siden):

Nå ser vi at Kong Charles også agerer resolutt i pågående sak hvor Andrew nok engang har rotet det til i livet sitt på en måte som er uakseptabel. Han ser ut til å være ekskludert. 

Hva har han gjort nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_D skrev (På 21.12.2024 den 21.41):

Ja, nå vet jeg det! Skjønner ikke hvorfor de gjør det forskjellig når det er helt likt. Synes nå likevel det er best slik de gjør det i Danmark, der Fredrik er Konge selv om Mary er tre måneder eldre enn ham. De er litt mer tradisjonelle i Danmark.

Hva? De er jo ikke søsken? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...